عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

کودتا در ونزوئلا

پس از آنکه «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا خود را رئیس جمهوری موقت این کشور خواند، تعدادی از کشورهای این قاره به تبعیت از امریکا او را به رسمیت شناختند و تعدادی دیگر، از دولت رسمی این کشور اعلام حمایت کردند.

 

به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نخستین کسی بود که در حمایت از گوایدو بیانیه داد و خواستار کناره‌گیری « نیکلاس مادورو » رئیس جمهوری ونزوئلا شد.

 

پس از آن سازمان کشورهای آمریکایی نیز که شامل کشورهای قاره آمریکا است، با صدور یک اعلامیه وی را به عنوان رئیس دولت موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت.

 

برخی کشورهای منطقه از جمله کانادا، برزیل، کلمبیا، پاراگوئه، شیلی و آرژانتین در بیانیه‌های جداگانه، از گوایدو اعلام حمایت کردند، ولی مکزیک، کوبا و بولیوی، دولت ونزوئلا را قانونی دانستند و از بیانیه سازمان مذکور تبری جستند.

 

از کشورهای اروپایی، دولت فرانسه به تحولات ونزوئلا واکنش نشان داد و دفتر ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که وضعیت را به دقت زیر نظر گرفته است.

 

سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود، از بازیگران سیاسی در ونزوئلا خواست که به دور از خشونت، پای میز مذاکره بنشینند.

 

مادورو در ماه‌های گذشته با تشدید فشارهای خارجی به ویژه از سوی آمریکا مواجه شده است.

 

وی از ابتدای ماه جاری میلادی، برای شش ساله دوم ریاست جمهوری خود سوگند یاد کرد.

 

با این وجود مخالفان دولت، انتخابات ریاست جمهوری اخیر را که به پیروزی مادورو انجامید، به رسمیت نمی‌شناسند و او را به تقلب متهم می‌کنند.

 

روز چهارشنبه مخالفان دولت ونزوئلا در کاراکاس پایتخت این کشور دست به تظاهراتی گسترده زدند. شمار تظاهرکنندگان در منابع مختلف بین ده‌ها تا صدها هزار نفر اعلام شده است.

 

گوایدو که رئیس مجلس ملی ونزوئلا و رهبر حزب مخالف دولت این کشور است، با تکیه بر حضور پرتعداد معترضان در جمع آن‌ها حاضر شد و سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

 

کوبا اقدام رهبر مخالفان ونزوئلا را کودتا خواند

 

وزیر امورخارجه کوبا روز چهارشنبه تلاش «خوان گوایدو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا برای تصاحب قدرت در این کشور را «اقدام به کودتا» خواند و از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور اعلام حمایت کرد.

 

«برونو رودریگوئز» در صفحه توئیتر خود با اشاره به تحولات سیاسی ساعات گذشته در ونزوئلا که با حمایت و هدایت آمریکا و متحدانش صورت گرفت، ادعای ریاست جمهوری گوایدو را رد کرد.

 

وی نوشت که هاوانا «قاطعانه از مادورو به عنوان رئیس قانونی دولت ونزوئلا حمایت می‌کند».

 

وزیر امور خارجه کوبا ادامه داد: اراده مردم ونزوئلا بر دخالت‌های سلطه ‌طلبانه چیره خواهد شد. تاریخ، افرادی را حامی این اقدام بوده و آن را به رسمیت شناختند، قضاوت خواهد کرد.

 

در سوی مقابل اما آمریکا به همراه متحدانش در منطقه، وی را به عنوان رئیس دولت موقت به رسمیت شناخته‌اند.

 

وزیر دفاع ونزوئلا: رئیس جمهوری تحمیلی را نمی پذیریم

 

«ولادیمیر پادرینو لوپز» وزیر دفاع و فرمانده ارتش ونزوئلا در صفحه توئیتر خود نوشت که سربازان این سرزمین از رئیس جمهوری تحمیلی تبعیت نخواهند کرد.

 

پادرینو لوپزافزود: رئیس‌جمهوری که از بیرون تحمیل شود و در سایه منافعی تاریک به قدرت رسیده باشد، به درد ملت ونزوئلا نخواهد خورد. اکنون یاس و نابردباری صلح این ملت را تهدید می‌کند و از این رو ارتش حامی قانون اساسی و حاکمیت ملی کشور باقی خواهد ماند.

 

ونزوئلا در ساعات گذشته صحنه تحولات عمده سیاسی بوده است. «خوان گوایدو» رهبر حزب مخالف که رئیس مجلس ملی این کشور است، روز چهارشنبه با حضور در جمع هوادارانش، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

 

پس از آن دولت آمریکا و شماری از کشورهای منطقه، از وی اعلام حمایت کرده و او را به عنوان رئیس دولت موقت به رسمیت شناختند.

 

این اقدام سبب شد که مادورو دستور قطع روابط دیپلماتیک با آمریکا را صادر و به دیپلمات‌های این کشور ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک ونزوئلا را ترک کنند.

 

با این وجود، کاخ سفید هنوز دستوری برای خروج دیپلمات‌هایش صادر نکرده است.

 

گوایدو که رهبری مخالفان دولت را بر عهده گرفته است، ساعتی بعد در یک پیام توئیتری از «همه سفارتخانه ‌ها» خواست که در ونزوئلا باقی مانده و اقدامی صورت ندهند.

 

مادورو، آمریکا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی کودتا متهم می‌کند.

 

آمریکا دستور ونزوئلا برای خروج دیپلمات‌هایش را نپذیرفت

 

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه (به وقت محلی) اعلام کرد که دستور «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا برای قطع روابط و خروج دیپلمات‌های آمریکایی از خاک این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد.

 

به گزارش واشنگتن تایمز، این تصمیم پس از آن اعلام شد که « دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، رهبر مخالفان ونزوئلا را بعنوان رئیس دولت موقت این کشور پذیرفت و دولت مادورو را غیرقانونی خطاب کرد.

 

مادورو در پی این اقدام در سخنانی که بصورت زنده در تلویزیونی پخش شد، قطع رابطه با آمریکا را اعلام کرد و به دیپلمات‌های این کشور ۷۲ ساعت فرصت داد تا ونزوئلا را ترک کنند.

 

با این وجود، پمپئو شامگاه چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که کاخ سفید تنها دولت موقت «خوان گوایدو» رئیس مجلس ملی و رهبر مخالفان ونزوئلا را قانونی می‌داند و از دیدگاه او، مادورو صلاحیت قطع روابط دو کشور را ندارد.

 

وی ادامه داد که به خطر افتادن امنیت هیات دیپلماتیک آمریکا در ونزوئلا، « اقدامات مقتضی» کاخ سفید را در پی خواهد داشت.

ایرنا

حزب کمونیست بریتانیا: حل بحران سیاسی- اقتصادی بریتانیا منوط به خروج از اتحادیهٔ اروپا است!

در هفته‌های اخیر، بریتانیا در یافتن راه‌حلی قانونی برای اجرای نتیجهٔ همه‌پرسی ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۶ در مورد عضویت و ماندن در اتحادیهٔ اروپا با شرایطی بحرانی روبرو بوده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, ایران, جهان, سوریه, غرب اروپا, فلسطین, مصاحبه و گفتگو

سوریه و فلسطین دخالت در امور داخلی ونزوئلا را محکوم کردند

به نقل از المیادین، وزارت خارجه سوریه به تحولات اخیر ونزوئلا واکنش نشان داد. این وزارتخانه دخالت آمریکا در امور داخلی ونزوئلا را محکوم کرد، دخالتی که نقض آشکار قوانین بین‌الملل است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, سوریه, فلسطین, ونزوئلا

انتقاد روسیه از دخالت مستقیم آمریکا در امور داخلی ونزوئلا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه و چند سناتور بلندپایه این کشور، حوادث کنونی ونزوئلا را نمونه بارز دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی کشورهای مستقل و تلاش دوباره برای سرنگونی دولت‌های نامطلوب برای واشنگتن نامیدند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, روسیه, سوریه, عراق, لیبی