عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

کوبا پایین‌ترن نرخ ابتلا به ویروس کرونا را در سال گذشته داشته است

دانشمند ارشد کوبایی گفت مراحل  پایانی و آزمایشی واکسن های کووید-۱۹ ساخت این کشور بسیار امیدبخش بوده و مطمئن است واکسن‌های ساخت این کشور موفقیت آمیز خواهند بود.

 

به گزارش ایرنا تارنمای شبکه خبری ان بی سی نیوز گزارش داد دکتر «ویسنته ورز» (Vicente Verez) مدیر موسسه واکسن سازی فینلای کوبا در مصاحبه با این شبکه خبری گفت واکسن «سوبرانا۲/ Soberana ۲» بسیار ایمن و موثر است.

 

این رسانه آمریکایی نوشت: اگر مراحل آزمایشی موفقیت آمیز باشند این کشور کوچک ۱۱ میلیون نفری که در چند دهه گذشته با تحریم‌های آمریکا مواجه بوده است می‌تواند در زمره معدود کشورهایی قرار گیرد که برای مبارزه با همه گیری کرونا واکسن دارند و این امر توجهات را به کار برجسته این کشور جلب خواهد کرد.

 

دو واکسن از پنج واکسن ساخت کوبا سوبرانا۲  به معنای «حق حاکمیت» و  «ابدالا/ Abdala» در مرحله سوم آزمایشی قرار دارند: ابدالا از نام کتابی به قلم یک قهربان استقلال طلب در کوبا به نام خوزه مارتی، گرفته شده است.

 

واکسن سوبرانا۲ به حدود ۴۴ هزار نفر  در فاز سوم آزمایشات تزریق شده است و ۱۵۰ هزار نفر دیگر از کادر بهداشت و درمان نیز به عنوان بخش دیگری از آزمایشات و تحقیقات این واکسن را دریافت کرده‌اند.

 

واکسن آزمایشی کوبا شبیه واکسن نوواوکس ساخت آمریکا است که برخلاف واکسن‌های بر پایه «ام آر ان ای» فایزر و بیون تک و مدرنا، از پروتئین‌های سنتز شده ویروس کرونا برای تحریک سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کند.

 

دانشمند کوبایی گفت: واکسن ساخت این کشور ایمن است و خطر آن برای استفاده از آن در افراد بیشتری رو به کاهش است و مزایای احتمالی آن رو به افزایش می‌باشد. شواهدی از موثر بودن این واکسن بروز کرده است.

 

ان بی سی نیوز نوشت: همه گیری کرونا به اقتصاد کوبا آسیب وارد کرده است و چندین دهه تحریم آمریکا و کاهش کمک از سوی ونزوئلا متحد این کشور باعث کمبود مواد غذایی و دارو در کوبا شده است. اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۱ درصد کاهش داشت اما کوبا تلاش کرده تعداد مبتلایان و جان باختگان ناشی از کووید-۱۹ را با استفاده از دستورات سختگیرانه و قرنطینه در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته در جهان پایین نگه دارد. در چند هفته گذشه به طور متوسط مبتلایان روزانه در کوبا ۱۰۰۰ نفر بوده و پایین ترن نرخ ابتلا به ویروس را در سال گذشته داشته است.

 

به گفته دانشمند کوبایی در حالی که واکسیناسیون در این کشور اجباری نخواهد بود او فکر می کند که اکثریت کثیری از جمعیت کوبا خواستار دریافت واکسن هستند.

 

کوبا واکسن هایی را کشورهای چین و روسیه وارد کرده اما ساخت واکسن در این کشور این فرصت را می‌دهد تا آنها را به کشورهای زیر توسعه بفروشد و نیاز ارزی خود را تامین کند.

 

خرید واکسن توسط کشورهای ثروتمند اروپایی و آمریکای شمالی باعث شد که شکاف بزرگی در خرید و دسترسی به واکسن برای کشورهای فقیر و در حال توسعه حاصل شود.

 

سی ان بی سی نوشت: ایران که واکسن های آمریکایی و انگلیسی را منع کرده است به عنوان بخشی از یک قرارداد با کوبا میزبان مرحله سوم ازمایشی واکسن سوبرانا۲ خواهد بود که شامل ساخت میلیون‌ها دوز واکسن در این کشور است. دولت ونزوئلا روز پنجشبنه گفت کشورش واکسن آبدالا را تولید خواهد کرد. مکزیک و آرژانتین نیز علاقه مندی خود را نسبت به واکسن کوبایی ابراز کرده‌اند.

آیا چین به‌راستی «قدرت امپراتوری» جدیدی در آمریکای لاتین است؟

ارزیابی‌ها نمایش دهنده این حقیقت‌اند که سرمایه‌گذاران چینی با کشورهای وام گیرنده عادلانه برخورد کرده و متقابلاً معاملاتی سودمند انجام می‌دهند.   در مقاله قبلی این مجموعه، این اتهام را که چین قدرت امپریالیستی‌ای نوظهور در آفریقا است، افشا و رد کردیم. مقالهٔ حاضر به آمریکای لاتین می‌پردازد که چین در خلال سال‌های دو دهه ... آیا چین به‌راستی «قدرت امپراتوری» جدیدی در آمریکای لاتین است؟

ادامه

افریقا, اقتصادی, امپریالیسم, امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, جهان, چین, شرق آسیا, کوبا, وزنه‌برداری

تحکیم روابط ونزوئلا و روسیه در سایه امضای ۱۲ توافق همکاری ۱۰ ساله

رئیس جمهوری ونزوئلا با اعلام خبر امضای ۱۲ قرارداد همکاری مشترک با روسیه به مدت ۱۰ سال، آن را رویدادی تاریخی در عصر جدید روابط راهبردی مسکو- کاراکاس به سوی ساختن جهانی چندقطبی دانست.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, جهان, چین, خبر, روسیه, فرانسه, ونزوئلا