شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

کوبا در آستانه تولید انبوه واکسن کرونا

کوبا که در آستانه ورود به مرحله نهایی آزمایش واکسن تولیدی خود قرار دارد، در آینده نزدیک موفق به واکسیناسیون تمام جمعیت این کشور و گردشگران خواهد شد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، دولت کوبا اعلام کرد در آستانه یک دستاورد علمی خارق العاده قرار گرفته و آن تولید انبوه واکسن ویروس کرونا توسط دانشمندان داخلی این کشور است.

 

یکی از چهار واکسن تولیدی دانشمندان کوبایی موسوم به سوبرانا ۲ (Soberana ۰۲)، در ماه آینده وارد مرحله نهایی کارآزمایی‌های بالینی خواهد شد که این امر گامی مهم در جهت تحقق چشم انداز دولت هاوانا برای واکسیناسیون کل جمعیت این کشور و آغاز روند صادرات واکسن به دیگر کشورها در اواخر سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

 

به نوشته نیویورک تایمز، درصورتی‌که واکسن کوبایی موثر و کارا شناخته شود، دولت کوبا به یک پیروزی سیاسی و فرصتی برای نجات ملت کوبا از گرفتاری‌های اقتصادی دست خواهد یافت و واکسن کرونا نیز موقعیتی خاص برای فضای روابط بین‌الملل این کشور فراهم خواهد کرد.

 

کوبا به رغم اقدامات خصمانه همسایه شمالی خود در طول دهه های طولانی، با افتخار به استقلال و خودکفایی داخلی به فکر جذب گردشگر به سوی سواحل این کشور آمریکای لاتین برآمده است.

 

«ویسنته ورث» یکی از هدایتگران تیم تحقیقاتی سازنده واکسن اعلام کرد: این کشور آمادگی دارد تا به تمام مردم کشورهای خارجی که به آنجا سفر می کنند واکسن کرونا ارائه دهد.

 

دستاوردهای اقتصادی

 

همچنین «ریچارد فینبرگ» متخصص کوبایی دانشگاه کالیفرنیا در این خصوص گفت که تولید واکسن فقط به ارائه دارو و انسان‌دوستی محدود نمی‌شود؛ بلکه کنترل ویروس برای آنها منافع اقتصادی بسیاری در برخواهد داشت که تنها به عنوان درآمدی موقت محسوب نمی‌شود، بلکه با اعتباربخشی به واحد بیوتکنولوژی دارویی این کشور، ‌ امکان تبادلات تجارت دیگر محصولات پزشکی آنها را نیز میسر خواهد کرد.

 

طبق گفته دانشمندان کوبایی، دولت این کشور احتمالا مقادیری را برای اهدا به کشورهای فقیر در نظر خواهد گرفت که این موضوع نیز در راستای تقویت روابط بین‌الملل از طریق اعطای دارو و اعزام پزشک برای مقابله با بحران بهداشت عمومی در خارج از کشور صورت می‌گیرد.

 

پیشینه سرمایه‌گذاری های دارویی کوبا

 

کوبا در دهه هشتاد میلادی، به عنوان بخشی از برنامه توسعه «فیدل کاسترو» رهبر فقید این کشور، اقدام به سرمایه گذاری در زمینه بیوتکنولوژی کرد. این برنامه به منظور خودکفاسازی ملت کوبا در برابر تحریم‌های آمریکا بود که دستیابی به امکانات دارویی را در خارج از کشور با دشواری مواجه می‌کرد.

 

سرمایه گذاری در زمینه بهداشت عمومی منجر به ایجاد ده‌ها موسسه و پروژه تحقیقات پزشکی و تربیت پزشکان مجربی شد که آنها را طی مأموریت‌های پزشکی به دیگر کشورها اعزام می‌کرد.

 

در سال ۲۰۱۹، میزان درآمد تیم پزشکان، پرستاران و متخصصان بالغ بر ۵۴۰۰ میلیون دلار شد که دو برابر میزان درآمدهای گردشگری به عنوان یکی از موتور محرکه‌های اقتصاد کشور بود.

 

کوبا در بخش بیوتکنولوژی نیز پیشرفت خوبی داشته است. هاوانا تعداد ۸ مورد از ۱۲ واکسنی را که به کودکان تزریق می‌شود در داخل کشور تولید و آنها را به بیش از ۳۰ کشور جهان صادر کرده است.

 

«گیل رید» سردبیر مجله بین‌المللی طب کوبایی به نام مدیک ریویو (MEDICC Review)، کوبا را «غول بیوتکنولوژی» می‌داند و می‌گوید: «دستاوردهای این کشور انکار ناپذیر است.»

 

از دیگر نوآوری‌های دانشمندان کوبایی در حوزه درمان، می‌توان به واکسن علیه تومورهای سرطان ریه اشاره کرد که در مرحله آزمایش توسط مرکز جامع روزول پارک نیویورک قرار دارد. «کاندیس جانسون» رئیس این موسسه نیز به نوبه خود گفت: گاهی برخی افراد فکر می‌کنند که کوبا به دلیل تحریم‌ها و کمبود امکانات، این داروها را در شرایط و مکان نامناسب تولید می‌کند؛ اما باید بگویم که آنها دقیقا استانداردهای بالایی را که برای دیگر محصولات دارویی کشورهای توسعه یافته اعمال می‌شود به کار می‌گیرند.

 

سوبرانا توجه‌ها را به خود جلب می‌کند

 

واکسن سوبرانا۲ با گذر از دو مرحله کارآزمایی های بالینی، وارد مرحله سوم خواهد شد که طی آن بر روی۱۵۰ هزار نفر داوطلب در کوبا و ایران آزمایش خواهد شد. مکزیک نیز در حال مذاکره با کوبا برای مشارکت در فاز سوم آزمایش هاست.

 

سوبرانا۲ واکسن مبتنی بر پروتئین بوده که حاوی بخشی از ویروس کروناست و باید سه دوز از آن در فواصل دو هفته‌ای مصرف شود.

 

این دارو برخلاف مدرنا و فایزر نیاز به نگهداری در دمای انجماد ندارد و این یکی از مزایای این واکسن برای کشورهایی است که تجهیزات کافی برای منجمد نگهداشتن آنها را ندارند.

 

«ویسنته ورث» مدیر موسسه تحقیقات واکسن فینلای کوبا، سوبرانا۲ را «خیلی مطمئن و با عوارض جانبی ناچیز» توصیف کرد که لازمه ورود به مرحله سوم آزمایش‌های انسانی است. دانشمندان تا زمانی که آزمایش‌ها به پایان نرسند، گواهی اثربخشی دارو را صادر نخواهند کرد. هنوز مشخص نیست که آیا دارو در برابر انواع جدید ویروس‌های جهش یافته نیز اثرگذار خواهد بود یا نه.

 

با این وجود، دولت کوبا با ابراز امیدواری و خوش بینی، امکان تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سوبرانا۲ را در سال جاری برآورد کرده است که این میزان برای واکسیناسیون تمام جمعیت این کشور ۱۱ میلیونی و بازدیدکنندگان خارجی را بیش از مقدار مورد نیاز کفایت خواهد کرد.

 

خودکفایی علمی کوبا در میانه تحریم

 

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به مسئله تحریم‌های واشنگتن علیه کوبا نوشت: تولید واکسن ضد ویروس کرونا با تشدید تحریم ها علیه کوبا از سوی دولت دونالد ترامپ با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است. دانشمندان می گویند که نتوانسته اند تمام تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز از جمله طیف سنج های کنترل کیفیت را خریداری کنند و مجبور به استفاده از تجهیزاتی قدیمی شده‌اند. «خوزه لوئیس دیفابیو» نماینده سابق سازمان جهانی بهداشت در کوبا گفت: تحریم های آمریکا قیمت مواد اولیه را نیز افزایش داده و باعث شده زمان دسترسی به مواد موردنیاز نیز طولانی‌تر شود. قطعاتی که باید در مدت یک هفته در دسترس ما قرار گیرد، یک ماه طول می‌کشد تا آنها را به دست آوریم.

 

گشودن دروازه های کشور به روی گردشگران داوطلب واکسن نیز می‌تواند مشکلات جدیدی را به وجود آورد.

 

با این همه، کوبا با تکیه بر تجربیات و سابقه درخشان پزشکی خود، شیوع ویروس کرونا را با تدابیر بهداشتی تحت کنترل درآورده است. هر کسی که به ویروس کرونا مبتلا شود، به سرعت در بیمارستان بستری شده و با داروهای ترکیبی کوبایی و عمومی از او مراقبت به عمل می‌آید.

 

در حالی که دستیابی به واکسن‌های موثر برای مقابله با کووید۱۹ به چالشی روزافزون برای دانشمندان جهان تبدیل شده، داشتن همزمان ۴ واکسن در مرحله کارآزمایی بالینی چشم اندازی وسیع تر در برابر کوبا گشوده است.

آزمایش بالینی فاز سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا در مکزیک

مکزیک برای میزبانی فاز سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا در حال مذاکره با این کشور است که به محض پایان بررسی‌ها و صدور مجوز از سوی سازمان بهداشت مکزیک، آن را اعلام خواهد کرد.

ادامه

ارژانتین, امریکای لاتین, ایران, برزیل, جهان, چین, حقوق بشر, دانش, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, شیلی, کوبا, مکزیک, ونزوئلا

کاوشگر چین با موفقیت وارد مدار مریخ شد

فضاپیمای تیان‌ون-۱ چین با فاصله‌ی یک روز از مدارگرد امارات، وارد مدار سیاره‌ی سرخ شد تا گام مهمی از این مأموریت بلندپروازانه به مریخ با موفقیت برداشته شود.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, امارات, امریکا, جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

ارزیابی سازمان جهانی بهداشت از اثربخشی واکسن آسترازنکا بر ویروس‌های جهش یافته

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۸ فوریه اعلام کرد که بعد از تصمیم آفریقای جنوبی برای توقف استفاده از واکسن آسترازنکا، کارشناسان این سازمان همان روز نشستی را درباره ارزیابی اثربخشی این واکسن بر انواع جهش یافته ویروس برگزار کردند.

ادامه

افریقای جنوبی, جهان, چین, دانش, سازمان بهداشت جهانی, گزارش