تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

کوبا برای اصلاح قانون اساسی آماده می‌شود

این اصلاحات که بسیاری مدت‌هاست انتظارش را می‌کشند، قرار است پشتوانه قانونی گشایش اجتماعی و اقتصادی برای این کشور کمونیستی (سوسیالیستی) فراهم کند و در عین حال «ماهیت بی‌چون‌چرای سوسیالیستی» آن را نیز حفظ کند.

 

به گزارش رویترز، مجمع ملی کوبا آماده می‌شود تا امروز شنبه، اصلاحات قانون اساسی این کشور را آغاز کند. این اصلاحات که بسیاری مدت‌هاست انتظارش را می‌کشند، قرار است پشتوانه قانونی گشایش اجتماعی و اقتصادی برای این کشور کمونیستی فراهم کند و در عین حال «ماهیت بی‌چون‌چرای سوسیالیستی» آن را نیز حفظ کند.

 

چشمگیرترین نکته در مورد این جلسه بی‌مانند مجمع ملی تایید اصلاح قانون اساسی کوبا است که برای نخستین‌بار در سال ۱۹۷۶ میلادی و در دوران جنگ سرد نوشته شد.

 

نخستین‌بار «رائول کاسترو» رئیس‌جمهوری سابق کوبا در سال ۲۰۱۱ از نیاز به تغییر در قانون اساسی این کشور خبر داد تا فضا برای سرمایه‌گذاری خارجی و بخش‌های خصوصی باز شده و در عین حال نظام سوسیالیستی این کشور حفظ شود.

 

نشست فوق‌العاده مجمع ملی کوبا که معمولا سالیانه دو بار در ماه دسامبر و جولای برگزار می‌شود، قرار است ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی (۱۴ به وقت گرینویچ) تشکیل شود.

 

رائول کاسترو رییس کمیسیون بازنویسی قانون اساسی کوبا شد

 

مجلس ملی کوبا رائول کاسترو، رییس جمهور سابق این کشور را به ریاست کمیسیون ویژه تغییر قانون اساسی این کشور که قرار است طی فرآیندی یکسری آزادی‌های اجتماعی و اقتصادی جدید را فراهم کند منصوب کرد.

 

به گزارش رویترز، انتصاب رائول کاستروی ۸۶ ساله در این سمت نشانه دیگری است مبنی بر این‌که فرآیند انتقال قدرت به رییس جمهور جدید کوبا یعنی میگوئل دیازکانل در ماه آوریل منجر به یک تغییر مسیر در سوسیالیستی تک‌حزبی کوبا نمی‌شود.

 

کاسترو با این حال همچنان در ریاست حزب کوبا تا سال ۲۰۲۱ به فعالیت‌اش ادامه خواهد داد. قانون اساسی فعلی کوبا که در سال ۱۹۷۶ در زمان جنگ سرد تصویب شده سه بار از آن زمان تاکنون هدف تغییر و اصلاح قرار گرفته است. این قانون اساسی از حزب کمونیست کوبا به عنوان نیروی سیاسی هدایت‌گر این کشور یاد کرده و کاسترو گفته که این تعریف قرار نیست در بازنویسی این قانون اساسی تغییر یابد.

 

در این حال میگوئل دیازکانل به مجلس ملی کوبا که روز شنبه یک نشست فوق‌العاده را برگزار کرده بود گفت: همانطور که گفتم زمانی که آوریل گذشته این پست را تحویل گرفتم رفیق و ژنرال ارتش ما رائول کاسترو قرار است رهبری تصمیم‌های بزرگ در مورد حال و آینده این کشور را به عهده داشته باشد. مطابق با آن شورای کشور پیشنهاد می‌دهد که خود او ریاست این کمیسیون را برعهده داشته باشد.

 

گزارش شده که اصلاحات جدید قانون اساسی کوبا شامل محدودیت‌های سنی و دوره‌ای برای رهبران سیاسی خواهد بود و یکسری تغییرات دیگر را در جامعه نظیر حقوق بیشتر برای هم‌جنس‌گراها در نظر خواهد گرفت.

 

رائول کاسترو که برادر فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا است سال ۲۰۱۱ از لزوم یک قانون اساسی جدید صحبت کرد و همان زمان نیز دست به اجرای یکسری اصلاحاتی زد که تا حدی اقتصاد این کشور را به روی سرمایه‌گذاران و همچنین بخش خصوصی بازتر کرد. در عین حال ماریلا کاسترو ، دختر رییس جمهور سابق مدیر یک مرکز در این کشور به نام مرکز آموزش‌های جنسی است که در ماه مه گفته بود می‌خواهد در جهت به رسمیت شناختن ازدواج هم‌جنس‌ ‌گراها تحقیق کند.

 

مجلس شورای کوبا به اتفاق آرا پیشنهادهای شورای کشور را برای کمیسیون ۳۳ عضوی که در عین حال در آن خوزه رامون ماچادو ونتورا، مقام شماره ۲ حزب عضو است تصویب کرد. خود دیازکانل معاون رییس این کمیسیون خواهد بود. زمانی که پیش‌نویس قانون اساسی جدید آماده شود در ابتدا در پارلمان مورد بحث قرار می‌گیرد و پس از آن از سوی مردم مورد نظرخواهی قرار خواهد گرفت و در نهایت یک همه‌پرسی برای آن انجام خواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، میگل دیاز کانل هدایت جلسه‌ای ویژه را در پارلمان کوبا برعهده گرفت که در آن فهرست افرادی که قرار است بازنویسی قانون اساسی کوبا را انجام دهند، ارائه شد.

 

مقامات کوبا اعلام کرده اند که این قانون اساسی سیستم تحت هدایت حزب کمونیست را حفظ خواهد کرد. از جمله تغییراتی که انتظار می‌رود تایید شود محدود کردن دوران ریاست جمهوری در این کشور آمریکای لاتین خواهد بود. در صورت تایید هر رئیس جمهوری در کوبا فقط می‌تواند در دو دوره پنج ساله در این سمت فعالیت کند. همچنین قرار است محدودیت سنی برای سمت ریاست جمهوری تعیین شود. از جمله دیگر اصلاحات در این زمینه تغییرات در یکسری قوانین اجتماعی خواهد بود.

ونزوئلا کاردار و یک دیپلمات آمریکا را به عنوان مامور سیا در کاراکاس اخراج کرد

خبرگزاری رویترز سه شنبه شب گزارش داد، «نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا، کاردار و یک دیپلمات آمریکا در کاراکاس را به اتهام توطئه چینی علیه کشورش اخراج کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, ونزوئلا