خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

کهگیلویه و بویراحمد با شدت ۵.۲ ریشتر لرزید

دقایقی پیش زلزله نسبتا شدیدی مناطقی از استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند

 

شهر دوگنبدان، مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزید. این زمین لرزه در شهرستان گچساران، بهمئی، لنده، کهگیلویه، دنا، باشت و شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد احساس شد.

 

به گزارش ایسنا، مرکز لرزه‌نگاری کشور شدت این زمین لرزه را ۵.۲  درجه در مقیاس ریشتر اعلام کرده است. این زمین لرزه در ساعت۱۳ و ۴۱ دقیقه و ۲۷ ثانیه یکشنبه، چهارم خرداد ماه به وقوع پیوست.

 

این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در ۱۴ کیلومتری دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۴۱ کیلومتری سردشت خوزستان، و ۴۴ کیلومتری چرام کهگیلویه و بویراحمد رخ داد. این زلزله در بخشهایی از استانهای بوشهر، فارس و خوزستان احساس شد.

 

تاکنون از خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی ارائه نشده است.

 

با گذشت بیش از دو ساعت پس از وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری کهگیلویه و بویراحمد و زمان انتشار این خبر (۱۶:۲۳) اظهار کرد: بر اساس اعلام گزارش سازمان اورژانس کشور تعداد مصدومان در گچساران از ۳ به ۶ تن افزایش یافته که مصدومیت این افراد ناشی از فرار از زلزله رخ داده است.

 

وی افزود: تاکنون تعداد تیم‌های ارزیاب اعزام شده به محل نیز به ۱۲ گروه افزایش یافته است. چهار تیم از کهگیلویه و بویر احمد، دو تیم از فارس، دو تیم از بوشهر و چهار تیم از خوزستان اعزام شده‌اند.

 

به گفته سرپرست سازمان امداد و نجات هلال احمر، کهگیلویه و بویر احمد، شهرستان گچساران، باشت و سعادت آباد خسارات جانی نداشته و برخی دیوارها در شهرستان گچساران تخریب شده است. استان خوزستان، شهرستان بهبهان، روستاهای شهر سردشت و تعداد ٧ روستا فاقد خسارات جانی و مالی بوده‌اند.

 

ولی‌پور گفت: مناطق مرزی بوشهر با استان کهگیلویه و بویراحمد نیز فاقد خسارات جانی و مالی هستند و در استان فارس شهرستان‌های ممسنی و رستم نیز تعداد ٨ روستا فاقد خسارات جانی و مالی بوده‌اند، البته درمنطقه بابا کلان زمین لرزه باعث ریزش کوه شده است.

 

 ۱۶:۳۰ : 

 

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز در گفت وگو با ایسنا، از افزایش مصدومان زمین لرزه ۵.۲ریشتری به ۱۶ نفر خبر داد و گفت: این افزاد بر اثر ترس از زمین لرزه و فرار دچار مصدومیت شدند.

 

وی افزود: ۱۵ تن از تعداد کل به مراکز درمانی اعزام و یک تن در محل درمان شده است.

 

به گفته خالدی مصدومان به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند.

 

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به وقوع زمین لرزه ۵.۲ ریشتری در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا کنون گزارشی در خصوص انسداد راه‌های اصلی این استان دریافت نشده است.

 

سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وقوع زمین لرزه‌ای با قدرت ۵.۲ ریشتر در محدوده دو گنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: امکان وقوع ریزش‌های جزیی در کوه وجود داشته اما بر اساس آمارهایی که تا کنون به دست آمده است اختلالات ترافیکی در محورهای مواصلاتی تحت تاثیر زمین لرزه مشاهده نشده است.

 

وحید محمدی تبار، مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: زلزله ۵.۲ ریشتری گچساران تلفات جانی و مصدوم نداشته است.

 

وی افزود: این زلزله خسارت زیادی به ابنیه، راهها و ساختمان های مسکونی شهری و روستایی وارد کرده و ترک خوردگی و ریزش سقف و دیوار منازل مسکونی را در پی داشت.

 

محمدی تبار تصریح کرد: تیم های هلال احمر، بنیاد مسکن و فرمانداری مامور شدند تا خسارات وارده را ارزیابی و برآورد کنند، سپس به استانداری اعلام نمایند.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: زلزله امروز در استان، خسارت زیادی به بافت تاریخی دهدشت وارد کرده است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، مجید صفائی اظهار کرد: ظهر امروز یکشنبه چهارم خرداد ماه «به محض وقوع زلزله، تیم‌های ارزیاب برای بررسی وضعیت بناهای تاریخی در شهرستان‌های تحت تاثیر زلزله اعزام شدند.

 

وی از خسارت شدید زلزله به بافت تاریخی دهدشت خبر داد و افزود: در شهرستان‌های بویراحمد و دنا نیز تاکنون خساراتی گزارش نشده است.

 

همچنین پس لرزه‌ای به قدرت ۲.۹ در مقیاس ریشتر ساعت ۱۳:۵۴ دقیقه امروز شهرستان گچساران را لرزاند.

 

مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: این پس لرزه ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه امروز چهارم خرداد در عمق ۱۰ کیلومتری زمین شهرهای دوگنبدان و باشت را لرزاند. مرکز این زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری دوگنبدان، ۳۶ کیلومتری چرام و در ۴۲ کیلومتری باشت، کهگیلویه وبویر احمد گزارش شده است.

 

این زمین لرزه در شهرستان گچساران، بهمئی، لنده، کهگیلویه، دنا، باشت و شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد احساس شد.

 

به گزارش ایسنا، مرکز لرزه‌نگاری کشور شدت این زمین لرزه را ۵.۲  درجه در مقیاس ریشتر اعلام کرده است. این زمین لرزه در ساعت۱۳ و ۴۱ دقیقه و ۲۷ ثانیه یکشنبه، چهارم خرداد ماه به وقوع پیوست.

 

این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در ۱۴ کیلومتری دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۴۱ کیلومتری سردشت خوزستان، و ۴۴ کیلومتری چرام کهگیلویه و بویراحمد رخ داد. این زلزله در بخشهایی از استانهای بوشهر، فارس و خوزستان احساس شد.

بحران در خزر؛ بزرگترین دریاچه جهان در مسیر خشکی؟

مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر موسسه تحقیقات آب گزارش داده است که سطح آب دریای خزر در سال ۲۰۱۹ میلادی، در ادامه روند کاهشی خود از سال ۱۹۹۵، به کمترین میزان طی ۳۰ سال اخیر رسیده است.

ادامه

ازبکستان, ایران, جهان, روسیه, قزاقستان, محیط زیست

اجرای پروژه بین‌لمللی احیای تالاب هامون با کمک برنامه توسعه سازمان ملل

باقرزاده کریمی از اجرای یک طرح بین‌المللی برای احیای تالاب هامون خبر داد و گفت: این پروژه با همراهی UNDP و تامین اعتبار حدود ۱۰ میلیون دلاری از سوی اتحادیه اروپا اجرا می‌شود.

ادامه

ایران, جهان, خبر, سازمان ملل, محیط زیست

افزایش ۵۰ درصدی بارش‌ها در تهران

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن بیان اینکه بارش‌ها در تهران نسبت به نرمال ۵۰ درصد بیشتر شده است، گفت: ایستگاه فیروزکوه تهران با ۵۶ میلیمتر بارش بیشترین بارش ۲۴ ساعته گذشته کشور را ثبت کرده است.

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست