«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

روزنامه گاردین طی یادداشتی انتقادی، سیاست دخالت دولتمردان انگلیس در امور کشورهای دیگر و ادعای مهار بخشی از موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده ایران علیه اسرائیل را تنها اشتهای سیاستمداران بریتانیا برای حضور در عرصه جهانی قدرت ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه انگلیسی، در جریان پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل، ... انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

ادامه

آمریکا, استعمار, اسراییل, افغانستان, اقیانوس هند, انگلیس, اوکراین, ایران, جهان, سودان, سوریه, صلح, عراق, فلسطین, لیبی, یمن

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

کنفرانس بین‌المللی صلح افغانستان در مسکو آغاز بکار کرد

دومین کنفرانس بین المللی صلح افغانستان امروز جمعه با شرکت نمایندگانی از بازیگران منطقه ای و جهانی و همچنین کشورهای دوست کابل در مسکو آغاز بکار کرد.

 

وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در آغاز کنفرانس بین المللی صلح افغانستان گفت: این کنفرانس به دنبال یافتن راه های حل و فصل فراگیر مساله افغانستان در چارچوب روند سازش ملی در این کشور است.

 

سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد: امیدواریم بازیگران منطقه ای و کشورهای دوست افغانستان که در این کنفرانس شرکت دارند به طور همه جانبه به آغاز مذاکرات سیاسی بین گروه های افغان کمک کنند.

 

وی ادامه داد: ما می دانیم که در این مسیر موانع و ناراحتی های متقابل انباشته شده است و امیدواریم که هر سیاستمدار شرکت کننده بر اساس منافع ملت افغانستان و نه منافع کشور یا گروه خود اقدام کند.

 

«ما با دلسوزی عمیق به ملت افغانستان با قاطعیت و عزم جدی آماده ایم تا برای گشودن صفحه جدیدی در تاریخ افغانستان هر گونه کمک لازم را ارایه دهیم.»

 

لاوروف افزود: افغانستان به یکی از مقاصد تروریستی تبدیل شده است به شکلی که گروه های تروریستی در وهله اول تلاش می کنند با تشکیل داعش در این کشور و حمایت خارجی، افغانستان را به پایگاهی برای حمله به سایر نقاط از جمله آسیای مرکزی تبدیل کنند.

 

وی با بیان اینکه روسیه از افغانستان یکپارچه حمایت می کند که همه در آن در صلح و سازش در کنار یکدیگر زندگی کنند، اظهار داشت: شک ندارم همه شرکت کنندگان در کنفرانس هم این رویکرد را بپذیرند.

 

لاوروف گفت: هیچکس نباید در مساله افغانستان به بازی های ژئوپلیتیک فکر کند چرا که در چنین صورتی، این کشور تبدیل به میدان رقابت قدرت ها می شود.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: امیدوارم امروز گفت وگوهای سازنده ای داشته باشیم و بتوانیم انتظارات ملت افغانستان را برآورده کنیم.

 

کنفرانس بین المللی صلح افغانستان مطابق برنامه از پیش اعلام شده، بدون حضور خبرنگاران ادامه دارد.

 

کشورهای ایران، روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان به این کنفرانس دعوت شده اند.

 

آمریکا نیز در سطح ناظر نماینده ای را از سفارت خود در مسکو به این کنفرانس اعزام کرده است.

 

رئیس جمهوری افغانستان هیاتی از شورای عالی صلح را به این کنفرانس فرستاده است بنابراین نماینده ای از دولت افغانستان در نشست حضور ندارد.

 

نمایندگان طالبان نیز برای نخستین بار در کنفرانس صلح افغانستان حضور دارند.

 

کنفرانس صلح افغانستان در مسکو سال ۲۰۱۷ بر اساس رایزنی شش جانبه روسیه، ایران، افغانستان، پاکستان، چین و هند تاسیس شد و نخستین دور آن اردیبهشت ماه پارسال برگزار شد و در آن معاونان وزیران خارجه و نمایندگان ویژه ۱۱ کشور علاقه مند به حل و فصل وضعیت افغانستان شرکت کردند.

ایرنا

بندر چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا معاف شد

به گزارش اصلاحات نیوز، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، بندر چابهار را از دور جدید تحریم های ضدایرانی معاف کرد؛ دور جدید تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، از ۱۴ آبان آغاز شد.

ادامه

افغانستان, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خبر, هندوستان

فرمانده جدید نظامیان آمریکایی و ناتو درافغانستان: پیروزی در جنگ افغانستان از طریق نظامی امکان ندارد

به گزارش خبرگزاری «راشاتودی»، ژنرال «آستین اسکات میلر» در نخستین مصاحبه خود از زمان انتصاب به این مقام به شبکه خبری «ان.بی.سی» گفت که پیروزی در جنگ افغانستان از طریق نظامی امکان ندارد و این امر باید از طریق یک راه‌حل سیاسی محقق شود.

ادامه

افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر

مسکو ۹ نوامبر میزبان نشست صلح افغانستان با حضو هیات‌های طالبان و دولت کابل

روسیه امروز شنبه، اعلام کرد که رئیس جمهوری افغانستان پذیرفته تا گروهی از سیاستمداران ارشد کشورش را برای مذاکرات صلح با طالبان به مسکو اعزام کند؛ گروهی از نمایندگان طالبان نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

ادامه

افغانستان, ایران, پاکستان, ترکمنستان, جهان, چین, خبر, روسیه, قزاقستان, هندوستان