بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

کنفدراسیون عمومی کار؛ خواستار اعتصاب سراسری در فرانسه شد

روزنامه فرانسوی «لوموند» نوشت: کنفدراسیون عمومی کار(CGT) که گفت و گوی ملی را بایکوت کرده، برای یک اعتصاب عمومی در فرانسه فراخوان داده است.

 

لوموند افزود: این سندیکای مرکزی روز سه شنبه طی فراخوانی خواستار ‘افزایش اشتغال و دستمزدها’ و ‘عدالت مالیاتی’ شده است؛ خواسته هایی که در تظاهرات جلیقه زردها نیز شنیده می شود.

 

این کنفدراسیون که بزرگترین سندیکای کارگری فرانسه به شمار می رود، نمایندگان ۲۸ فدراسیون صنفی و ۲۶ سندیکا را شامل می شود که در ۲۳ سپتامبر ۱۸۹۵ در شهر لیموژ گرد هم آمدند و آن را راه اندازی کردند. این کنفدراسیون در کنگره ۱۹۰۲در شهر مونپلیه انسجام بیشتری به خود گرفت و واحدهای مختلف محلی، شهری و استانی آن شکل یافت.

 

در سی و یکم اوت سال گذشته برابر با ۱۳ شهریور سال ۹۶ نیز حزب چپ گرای فرانسه با انتشار خلاصه ای از پنج دستورالعمل اصلاح قانون کار، آن را «تضییع حقوق کارمندان» توصیف کرد.

 

اصلاح قانون کار و ایجاد تحرک در بازار کار و اشتغال، یکی از اولویت ‌های مهم امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور در دوران مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری بود.

 

کنفدراسیون عمومی کار برای این روز، با سازمان های نیروی کارگر فرانسه(Force Ouvrière) و همبستگی(Solidaires) همکاری و در عین حال احزاب دیگری چون حزب جدید ضد سرمایه داری(NPA) و حزب کمونیست فرانسه مستقل (PCF)از فراخون این کنفدراسیون حمایت کرده است.

 

اریک درو(Eric Drout) یکی از چهره های سرشناس جنبش موسوم به «جلیقه زردها» امروز بدون اشاره به فراخوان کنفدراسیون عمومی کار خواستار اعتصاب عمومی در فرانسه شد.

 

کنفدراسیون عمومی کار در فرانسه همچنین اعلام کرده است که در نشست آتی اتحادیه های کارگری و کارفرمایان در ماتینگتون شرکت نخواهد کرد.

 

به نوشته لوموند، کنفدراسیون عمومی کار شکل گیری «سه شنبه های اضطراری اجتماعی» را پیشنهاد کرده است که به صورت هفتگی سازماندهی شده و ابتکار عمل اتحادیه های کارگری را برجسته می کند.

ایرنا

لغو صدها پرواز در فرودگاه‌های آلمان همزمان با افزایش اعتصاب‌ها

همزمان با اعتصاب کارمندان امنیتی فرودگاه‌های آلمان به خاطر اختلافات شدید بر سر دستمزدشان، صدها پرواز در هشت فرودگاه آلمان از جمله فرودگاه فرانکفورت که شلوغ‌ترین فرودگاه این کشور محسوب می‌شود، امروز سه‌شنبه لغو شد.

ادامه

المان, جهان, خبر, غرب اروپا, کارگری