دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

کنترل مجدد نیروهای حفتر بر فرودگاه طرابلس

“ارتش ملی لیبی” به رهبری خلیفه حفتر از کنترل خود بر فرودگاه طرابلس، پایتخت لیبی خبر داد. همچنین به رغم درخواست‌های بین‌المللی برای آتش بس، فرانسه مانع از صدور بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف عملیات نظامی در طرابلس شد.

 

به گزارش روسیا الیوم، احمد المسماری، سخنگوی ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر اعلام کرد، عملیات علیه شبه‌نظامیان مسلح ادامه دارد و ارتش کاملاً بر فرودگاه طرابلس تسلط یافته است.

 

وی در نشست خبری گفت، در حال حاضر درگیری‌ها بر سر اردوگاه الدبالی وابسته به نیروهای ارتش ملی ادامه دارد و این نیروها به دنبال بستن راه‌های اصلی میان طرابلس و شرق این استان هستند.

 

المسماری تاکید کرد، از زمان آغاز درگیری‌ها در منطقه غربی و اطراف طرابلس از ۶ روز پیش، ۲۸ تن از نیروهای مسلح کشته و ۹۲ تن دیگر زخمی شدند. وی هر گونه خبر درباره مفقود شدن یا به اسارت درآمدن نیروهای وابسته به ارتش ملی در طرابلس از زمان آغاز عملیات نظامی را تکذیب کرد.

 

در همین راستا، فدریکا موگرینی، رییس سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، با وجود عدم صدور پیشنویس بیانیه، موضع اتحادیه اروپا درباره درخواست آتش‌بس، توقف فوری عملیات نظامی در طرابلس توسط حفتر است.

 

پیشنویس بیانیه اتحادیه اروپا بر این امر تاکید دارد که حمله نظامی به فرماندهی حفتر به طرابلس غیرنظامیان را در معرض خطر قرار داده، روند سیاسی در لیبی را مختل و درگیری‌هایی را افزایش می‌دهد که پیامدهای خطرناکی از جمله تهدید این کشور و منطقه از سوی تروریسم را در پی خواهد داشت.

 

فرانسه و ایتالیا درباره چگونگی برخورد با درگیری‌های اخیر در لیبی اختلاف نظر دارند. مسؤولان فرانسوی و ایتالیایی اعلام کردند، پاریس در سالهای گذشته کمک‌های نظامی به حفتر ارائه کرده و ایتالیا هم از فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی پشتیبانی میکند.

 

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به تحولات اخیر لیبی تاکید کرد، هیچ راه‌حل نظامی برای بحران لیبی وجود ندارد و راهکار سیاسی، تنها راه حل این بحران است. وی ادامه داد: توقف درگیری‌ها در اطراف طرابلس ضروری است. من با همه طرف‌های موثر در لیبی دیدار و خواستار توقف درگیریٰ‌ها شدم اما هنوز به آن عمل نشده است.

 

الباجی قاید سبسی، رئیس جمهور تونس هم همزمان با افزایش درگیری‌ها میان نیروهای حفتر و دولت وفاق ملی در گفت‌وگوی تلفنی با غسان سلامه، نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی خواستار اجتناب از تشدید تنش‌های نظامی در لیبی، پایان درگیری‌ها، پایبندی همه طرف‌ها به خویشتنداری و گفت‌وگو شد. وی بار دیگر بر حمایت تونس از تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به حل و فصل سیاسی جامع در لیبی تاکید کرد.

 

رئیس جمهور تونس همچنین در تماس تلفنی با فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی بر ضرورت اجتناب از تشدید نظامی در لیبی تصریح کرد.

 

پیشتر وزارت دفاع تونس اعلام کرده بود، برای جلوگیری از نفوذ درگیری‌های موجود در لیبی به کشورش، حضورش را در مرزهای میان تونس و لیبی و گذرگاه‌های مرزی “راس جدیر” و “الذهبیه” تقویت کرده است.

 

درگیری‌های خشونت آمیزی میان نیروهای حفتر و نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی در مناطق جنوبی طرابلس ادامه دارد و هزاران تن را وادار به فرار کرده است. در چارچوب این تلاش‌ها نیروهای حفتر توانستند در منطقه “عین زاره” پیشروی کنند. این منطقه از زمان وقوع درگیری‌ها شاهد درگیری‌های خشونت آمیزتری است.

 

از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک آگاه گفتند، فرانسه مانع از صدور بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف پیشروی ارتش ملی لیبی به سمت طرابلس شده است.

 

از سوی دیگر “ارتش ملی لیبی” به رهبری خلیفه حفتر از سرنگونی یک جنگنده وابسته به نیروهای دولت وفاق ملی طی عملیات در طرابلس، پایتخت لیبی خبر داد.

 

واحد اطلاع رسانی اخبار جنگ وابسته به نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای مسلح لیبیایی یک جنگنده نیروهای دولت وفاق ملی را که از پایگاه هوایی مصراته به سمت طرابلس در حال پرواز بود، سرنگون کردند چرا که جان غیر نظامیان را در معرض خطر قرار میداد.

 

این واحد اطلاع‌رسانی در بیانیه‌ای عنوان داشت: آیا اعلام نکرده بودیم که پاسخ‌مان شدید و سریع خواهد بود؟ ما به اعضای گردان ۱۶۶ که هدف را دقیق نشانه گرفتند تبریک می‌گوییم.

 

احمد المسماری، سخنگوی رسمی ارتش ملی لیبی نیز در نشستی خبری از سرنگونی جنگنده مذکور خبر داد و افزود: ما حق داریم هر مکانی را که امنیت نیروهای‌مان و امنیت ملت لیبی را تهدید می‌کند، نابود کنیم.

ایسنا

ضرب الاجل ۷۲ ساعته به حفتر برای اتمام عملیات طرابلس

منابع دیپلماتیک اروپایی در قاهره اعلام کردند که هم‌پیمانان خلیفه حفتر به او ۷۲ ساعت مهلت داده‌اند تا هرچه سریع‌تر یا وارد طرابلس شود یا به پایگاه‌های خود در شرق لیبی بازگردد.

ادامه

جهان, خبر, شمال افریقا, لیبی, مصر