واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

کمیسیون مشترک برجام؛ “مکانیسم ماشه” فعلا فعال نمی‌شود

نشست کمیسیون مشترک کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای بدون تصمیم‌گیری درباره فعال شدن مکانیسم حل اختلاف خاتمه یافت. این مکانیسم می‌تواند به ارجاع دوباره پرونده ایران به شورای امنیت و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی منجر شود.

 

به گزارش دویچه وله؛ نشست کمیسیون مشترک نمایندگان پنج کشور باقیمانده در توافق هسته‌ای با حضور نمایندگانی از اتحادیه اروپا روز جمعه ششم دسامبر در وین برگزار شد.

 

سرپرستی نمایندگان جمهوری اسلامی در این نشست را عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه بر عهده داشت.

 

بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین دیگر کشور طرف توافق هسته‌ای هستند که به رغم خروج آمریکا از آن در اردیبهشت سال پیش، همچنان به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند هستند.

 

جمهوری اسلامی در نخستین سالروز خروج آمریکا از توافق، کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز کرد. هدف از این اقدام تحت فشار گذاشتن کشورهای اروپایی برای اتخاذ تدابیری است که به جمهوری اسلامی امکان دهد با وجود تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند بماند.

 

وزیر خارجه فرانسه به تازگی به تهران هشدار داده بود درصورتی که در روند کاهش تعهدات برجامی تجدید نظر نکند احتمال فعال شدن “مکانیسم ماشه” منتفی نخواهد بود.

 

این مکانیسم زمانی فعال می‌شود که کمیسیون مشترک در مورد شکایت اعضا درباره نقض تعهدات برجامی به نتیجه نرسد یا این شکایت به شورای امنیت ارجاع شود.

 

در پی اظهارات وزیر خارجه فرانسه نمایندگان سه کشور اروپایی طرف توافق در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان آزمایش‌های اخیر موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ عنوان کردند و از او خواستند این موضوع را در جلسه شورای امنیت که روز ١٩ دسامبر برای بررسی روند پیشرفت توافق هسته‌ای برگزار می‌شود مطرح کند.

 

عدم حل اختلاف‌ها در کمیسیون مشترک برجام و ارجاع اختلاف‌ها به شورای امنیت، در مواردی نظیر مورد اخیر که بحث درباره نقض احتمالی تعهدات برجامی ایران است می‌تواند به محکومیت جمهوری اسلامی و بازگشت تمام تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران بیانجامد.

 

دور بعدی چالش در ژانویه؟

 

 

به گزارش رویترز، کونگ فو، نماینده چین در کمیسیون مشترک پس از نشست روز جمعه در وین گفته پکن در حال حاضر با فعال سازی مکانیسم ماشه علیه تهران مخالف است اما انتظار دارد جمهوری اسلامی به اجرای تعهدات برجامی خود بازگردد.

 

جمهوری اسلامی تهدید کرده که اگر راهکارهای موثری برای بهره‌مند شدن این کشور از منافع توافق هسته‌ای به اجرا درنیاید از ابتدای ماه ژانویه بخش دیگری از تعهدات برجامی را کاهش خواهد داد.

 

عباس عراقچی هم پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت که «به تصمیم مشخصی رسیده نشد که بخواهم اعلام کنم.»

 

او افزود: «ما امروز دور جدیدی از کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردیم که یک دور معمولی و روتین کمیسیون مشترک بود. طبق برجام هر سه ماه یک بار کمیسیون مشترک باید برگزار شود.»

 

به گفته عراقچی یکی از راه حل ها برای نجات برجام بحث اینستکس است که “مراحل پایانی خود نزدیک شده و ۶ کشور جدید نیز به آن ملحق شده اند… و در جلسه جمعه هم در باره بحث مفصلی صورت گرفت.»

 

هلگا اشمید، معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هدایت مذاکرات وین را به عهده داشت در رشته‌ توییتی نوشت: «من نشست کمیسیون مشترک برجام را سرپرستی کردم. قویا می‌خواهم که توافق هسته‌ای با ایران اجرا شود تا اثر روند منفی کنونی تغییر کند. ما مسئولیت مشترکی برای حفظ برجام داریم. از همه خواسته شد که به مقامات خود گزارش دهند که حفظ برجام مستلزم تلاش‌های مجدانه طرفین توافق است.

 

اشمید همچنین با اشاره به پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس نوشت: ما همچنین تصمیم اخیر شش کشور اروپایی مبنی بر پیوتستن به سازوکار مالی اتحادیه اروپا با ایران (اینستکس) را مهم خشنودکننده دانستیم.»

 

در بیانیه‌ای که در پایان جلسه کمیسیون منتشر شد نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به شروع به کار اینستکس به ایران هم در باره گام‌های بعدی در کاهش تعهداتش هشدار داده شده است: «تمامی اعضا بر اهمیت کلیدی اجرای کامل و موثر برجام توسط تمامی طرف‌ها و عزم آن‌ها جهت پیگیری تلاش ها برای حفظ توافق تأکید کردند…. (آنها) ضمن تأکید بر اهمیت حفظ منافع اقتصادی ایران منبعث از برجام، ایران را قویاً به برداشتن تمامی گام های لازم جهت اجرای کامل تعهدات هسته ای و عدم اتخاذ گام های تشدید کننده در این خصوص تشویق کردند.»

 

نشست بعدی کمیسیون مشترک قرار است در ماه ژانویه برگزار شود. معاون وزیر خارجه چین می‌گوید، پکن قبل از هر گونه تصمیم‌گیری باید ببیند گام بعدی ایران در کاهش تعهدات برجام چه خواهد بود.

 

معاون وزیر خارجه روسیه نیز بحث درباره موافقت یا مخالفت مسکو با فعال شدن مکانیسم حل اختلاف را زودهنگام ارزیابی کرده و گفته جمهوری اسلامی تاکنون احتمال خروج از برجام را به عنوان تهدید مطرح نکرده است.

 

نماینده چین در کمیسیون مشترک برجام از تمام کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای خواسته از هر اقدامی که شرایط را پیچیده‌تر کند اجتناب کنند.

 

مشکل شدن همراهی با تهران برای چین و روسیه

 

به این ترتیب جمهوری اسلامی دست‌کم حدود یک ماه دیگر فرصت دارد در مورد کاهش تعهدات برجامی خود تجدید نظر کند. در غیر این صورت همراهی با تهران برای مسکو و پکن، به عنوان دو متحد و شریک تجاری جمهوری اسلامی نیز دشوار می‌شود.

 

فاصله‌گیری گام به گام ایران از تعهداتش در برجام، ادامه برنامه موشکی و نیز گزارش اخیر آژانس در باره عدم همکاری لازم ایران برای روشنگری در باره ذرات اورانیوم پیدا شده در انبار تورقوزآباد در حاشیه تهران، از جمله موارد نگران‌کننده برای طرف‌های اروپایی است.

 

عباس عراقچی عصر جمعه در وین همچنین با رافائل گروسی مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دیدار کرد و احتمالا همکاری بر سر روشن‌سازی مورد یادشده از موضوعات بحث بوده است.

 

ایران در یکی از تازه‌ترین گام‌های خود، بر خلاف تعهدات منطبق بر برجام، غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو را از سر گرفت.

 

در پی این اقدام یکی از شرکت‌های وابسته به کمپانی “روس اتم” که تغییر کاربری تاسیسات فردو برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار برای مصارف پزشکی را بر عهده داشت همکاری با این پروژه را متوقف کرد.

 

در بیانیه‌ای که ۱۴ آذر ماه در این باره منتشر شده شرکت روسی تاکید کرده که غنی‌سازی اورانیوم و تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار نمی‌تواند همزمان در یک مکان انجام شود و از سرگیری کار در فردو مستلزم توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم و پاکسازی کامل تمام تجهیزات است.

 

روسیه به غرب: فکر اینکه با ایران هر آنچه می‌خواهید بکنید را از سر بیرون کنید

سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در اظهارنظری درباره برجام از کشورهای غربی خواست فکر اینکه می‌توانند با ایران هر کاری را انجام دهند کنار بگذارند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, شرق اروپا, مذاکرات اتمی

نماینده پارلمان آلمان: اروپا شهامت اقدام علیه آمریکا را ندارد

یک نماینده حزب «دموکرات آزاد» در پارلمان آلمان با بیان اینکه اتحادیه اروپا یک‌صدا نیست، تصریح کرد، این اتحادیه شهامت اقدام علیه آمریکا را ندارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

چین: رویکردهای اشتباه آمریکا علت اصلی بروز مسئله هسته‌ای ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پکن خروج آمریکا را از توافق هسته‌ای و فشار حداکثری علیه تهران را ریشه اصلی بروز بحران هسته‌ای ایران می‌داند.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, فرانسه