بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

حزب کمونیست فرانسه؛ در همراهی با جلیقه زردها

خشم اجتماعی مردم فرانسه چند ماه است که در شهرهای سراسر این کشور جریان دارد. خواست های مردم بطور قوی برای تغییرات دمکراتیک است. مسئله بهره برداری و توزیع درآمد کشور در قلب این جنبش قرار دارد. تحقیر مردم و انتقال سرمایه های ملی به حساب ثروتمندان بزرگ فرانسه در مقابل سیاست «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه قرار گرفته است.

 

ما کمونیست‌ها از خواست‌های اصلی اکثریت مردم حمایت می‌کنیم و تلاش‌های خود را برای افزایش دستمزد، حقوق اساسی مردم، حقوق بازنشستگی، عدالت مالیاتی و بازسازی صندوق بین‌المللی پول برای خدمات عمومی و برای دمکراسی واقعی ادامه می‌دهیم.

 

اکنون نزدیک به یک سال است که بسیج اجتماعی متعدد و متوالی در سراسر فرانسه با موفقیتی کم نظیرادامه دارد.

 

بازنشستگان تهی دست، کشاورزان غم زده، کارگران سیه چهره راه آهن، سفید پوشان بیمارستان‌ها، مادران در حال زایمان، دانش آموزان و دانشجویان پرشور، معلمان و روشنفکران قلم سرخ، قربانیان وعزاداران سیاه پوش، روانپزشکان آشفته، شهرداران حومه ها و روستاها، کارکنان اخراجی شرکت‌های آلستوم و رنو، کارمندان شرکت برق و گاز، کارکنان و کاربران خدمات عمومی، بیکاران مضطرب، فعالان محیط زیست و عدالت اجتماعی وغیره … و خلاصه اکثریت کامل مردم فرانسه ابتدا مسالمت آمیز و اکنون با خشم خواست‌های خود را برای یک جامعه نوین فریاد می‌زنند.

 

جنبش جلیقه زردها اکنون به یک شورش عظیم تبدیل شده است. این جنبش خواستار عدالت اجتماعی و مالی در جامعه است. حتی در آنسوی دریاها سرزمین های فراموش شدگان «جزایر مارتینیک و گوادلوپ» که دولت دمکراسی را در آنجا مصادره کرده، مردم خشمگین از جنبش جلیقه زردها حمایت می‌کنند. این جنبش در حال پیروزی است و برای اولین بار دولت را به عقب نشینی وادار کرده است. بحران سیاسی در فرانسه بی سابقه است.

 

کمیته ملی حزب کمونیست فرانسه از اعضا و هواداران حزب دعوت می‌کند که همچنان با حضور گسترده خود به جنبش اجتماعی جلیقه زردها و سندیکاهای کارگری بپیوندند. هماهنگی و همراهی حزب کمونیست با جنبش جلیقه زردها و اتحادیه های کارگران برای مبارزه همه جانبه با قدرت برای دسترسی به اشتغال، بهداشت و عدالت اجتماعی و مالی و خدمات اجتماعی و عمومی و غیره … یک ضرورت است.

ترجمه – جعفر پویا