گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

زنان شاغل و مبارزه برای پایان دادن به تبعیض جنسیتی و طبقاتی افزایش لگام‌گسیخته هزینه زندگی به‌موازات معوقات مزدی و بیمه‌ای، عدم امنیت شغلی، تبعیض و بیکاری گسترده، ناشی از سیاست تعدیل ساختاری رژیم، معیشت کارگران و زحمتکشان و به‌ویژه زنان کارگر و سرپرست خانوار را با وضعیتی وخیم روبه‌رو ساخته است بدان‌گونه که هر ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, خصوصی‌سازی, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, کودکان, کولبری, گزارش, معیشت

طرح طبقه‌بندی مشاغل و اهمیت آن برای کارگران

اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل یکی از خواست‌های عمده طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ماست. در ماه‌های اخیر کارگران در صنایع نفت جنوب، ذوب آهن، فولاد اهواز، کلاه زردها (تکنسین‌های پست‌های فشار قوی برق) و کارکنان بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی برای احقاق حق‌شان ازجمله برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تجمع و اعتصاب کرده‌اند. طبق ... طرح طبقه‌بندی مشاغل و اهمیت آن برای کارگران

ادامه

اجتماعی, استبداد, ایران, خصوصی‌سازی, صلح, کارگری, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

کمبود وسایل نقلیه عمومی عامل اصلی گسترش کرونا در تهران

دولت می‌خواهد مردم را با تهدید وادار به زدن ماسک در اماکن عمومی کند. از اصلی‌ترین مراکز شیوع کرونا وسایل نقلیه عمومی است که در آنها امکان حفظ فاصله اجتماعی وجود ندارد و دولت هم اقدامی برای افزایش این وسایل نمی‌کند.

 

آمار مرگ بر اثر کرونا در ایران همچنان رو به افزایش است. این ویروس در شبانه روز گذشته جان ۲۲۱ نفر را در ایران گرفت. وضع در شهرهای بزرگ و پرجمعیت وخیم‌تر است.

 

در چند روز گذشته میزان ابتلا به بیماری کرونا در تهران از مرز هشدار گذشته و به گفته مسئولان «اسفناک» شده است. یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که شهروندان تهران در آن در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌گیرند، ایستگاه‌های قطارهای زیرزمینی و واگن‌های پر آنهاست. وضع در اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها هم بهتر از مترو نیست.

 

دولت می‌گوید یک طرف ماجرا مردمی هستند که مقررات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، نه ماسک می‌زنند نه فاصله اجتماعی را را رعایت می‌کنند. حالا قرار است دهان و بینی آنهایی که از زدن ماسک سرپیچی می‌کنند را با توسل به نیروی انتظامی بپوشانند.

 

مناف هاشمی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران به خبرگزاری ایلنا گفته است که استفاده از ماسک با سختگیری خیلی بیشتری نسبت به قبل دنبال می‌شود و از این به بعد به کسی اجازه داده نخواهد شد بدون ماسک از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند. به گفته او نیروی انتظامی هم در این اماکن حضور دارد و ناظر بر رعایت مقررات است.

 

اما عده کسانی که از استفاده از ماسک سرپیچی می‌کنند بسیار کم است. به گفته مناف هاشمی آنها فقط یک تا سه درصد مسافران را تشکیل می‌دهند. پس منبع خطر واقعی کجاست و آیا با چماق نیروی انتظامی می‌شود از پس معضل برآمد؟

 

“امکان حفظ فاصله اجتماعی نداریم چون وسایل نقلیه عمومی کافی نداریم”

 

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران به خبرگزاری ایلنا می‌گوید: «مترو با همان ظرفیت و حتی بیشتر از ظرفیت‌های معمول در حال کار است تا فاصله اجتماعی رعایت شود.» او هم‌چنین به کم شدن عده مسافران مترو اشاره کرده که با ظرفیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر قبل از کرونا اکنون به ۹۰۰ هزار نفر رسیده، اما هم‌چنان امکان فاصله اجتماعی آنگونه که در شرایط کرونا لازم است، در آن وجود ندارد.

 

او می‌گوید: «شرایط کرونا با شرایط عادی فرق دارد و اگر بخواهیم فاصله‌ها را بیشتر کنیم این مساله یک رابطه کاملا خطی است و باید تعداد قطارها خیلی بیشتر شود،‌ در حالی که قطار بیشتری در اختیار نداریم.»

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم شیوع کرونا و ازدحام در برخی خطوط دو رام شش و هفت به خطوط قطارها اضافه نشده می‌گوید: «دو رام قطار اصلا تاثیر آنچنانی ندارد. ما روزانه ۱۴۰ قطار باید به خطوط وارد کنیم.»

 

او هم‌چنین گفته است که متروی تهران در تعمیرات تجهیزات و قطارها با مشکل روبرو است اما فعالیت مترو متوقف نشده است.

 

ایلنا به نقل از‌ محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نوشته است که او در جریان یکی از جلسات پیشین شورای شهر به خبرنگاران گفته بود: «به دلیل بازگشایی فعالیت‌ها و استفاده از حمل و نقل شاهد افزایش آمار هستیم، به گونه‌ای که در مترو تعداد مسافران از یک میلیون نفر هم گذشته است».

حدود ۷۰ درصد بازنشستگان حداقلی‌بگیر هستند

کف دستمزد برای کارگران دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و برای بازنشستگان کشوری و لشکری هم همین کف در نظر گرفته شده، اما دولت تاکید دارد که الزام قانونی برای کارکنان دولت است و سازمان تامین اجتماعی سازمانی دولتی نیست.

ادامه

ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خبر, کارگری

راه حل بحران‌های خطرناک کشورمان، نصیحت کردن به دیکتاتور نیست!

سران “نظام”- و در رأس آنان خامنه‌ای و روحانی- به‌همراه کارگزاران ارشد درون دستگاه‌های این “نظام” در پیشگیری، مدیریت، و حتی تخفیف بحران‌ها، بحران‌های گسترده و چندوجهی‌ای که فراروی کشورمان قرار دارند، عاجز مانده‌اند.

ادامه

اجتماعی, ایران, خبر, سیاسی, مقاله

دیلی‌میل: ساخت داروی مقابله با عوارض ریوی کرونا توسط متخصص ایرانی

یک متخصص ایرانی ساکن آمریکا با اشاره به ماندگاری عوارض کووید-۱۹ بر عملکرد ریه در برخی از بیماران مبتلا در کرونا، درصدد ساخت دارویی است که مراحل سفت شدن یا فیبروز ریه را متوقف و درمان کند.

ادامه

اجتماعی, امریکا, ایران, خبر, دانش

ابتلای ۱۱۲ نفر از پرسنل درمانی بیمارستان‌های “دکتر غرضی” و “فاطمه الزهرا” به کرونا

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: تاکنون تعداد حدود ۳۵۰۰ نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های دکتر غرضی و فاطمه الزهرا نجف آباد بستری شده و همچنین تعداد ۱۱۲ نفر از پرسنل درمانی این مجموعه نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

ادامه

اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری