گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از رسانه‌های محلی آرژانتین امروز (شنبه) گزارش داد که در اعتراضات ضد دولتی این کشور، حدود ۶۰ معترض در اثر مداخله نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش زخمی شدند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در درگیری‌هایی که میان معترضان ضد دولتی و نیروهای امنیتی رخ داد، ده‌ها ... اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, دانشجویی, کارگری

کلمبیا شاهد خشونت و کشتار ۹ معترض و اعتراضات با شعار خوک‌ها + فیلم

تظاهرکننده‌های کلمبیایی برای دومین شب متوالی به خیابان‌های پایتخت این کشور آمدند تا به خشونت پلیس این کشور اعتراض کنند؛ تظاهراتی که تا کنون شاهد خشونت و کشته‌شدن ۹ نفر تا کنون بوده است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه سی.بی.سی، این تظاهرکننده ها معترض به کشته شدن خاویر اوردونیز ۴۶ ساله، یک دانشجوی رشته حقوق با خشونت پلیس بودند. در ویدیویی که توسط یک دوست اوردونیز فیلمبرداری شده، نشان داده می‌شود او که پدر دو بچه است با سلاح شوکر پلیس مضروب می‌شود و بر اساس گزارش‌ها بعدا در اثر جراحاتش دربیمارستان جان باخته است.

 

پنجشنبه عصر بالغ بر ۳۰۰ معترض بار دیگر مقابل مقر پلیس در ویلا لوز، جایی که اوردونز قبل از مرگش در آنجا در بازداشت بود تجمع کردند.

 

معترضان در مقابل صف ماموران پلیس مجهز به تجهیزات ضد شورش شعار می‌دادند: خوک‌ها!

 

برخی معترضان به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند. و عده‌ای دیگر نیز با اسپری روی سپرهای محافظ آنها شعار نوشتند.

 

گزارش شده از زمان شروع این اعتراضات در روز چهارشنبه در شهر بوگوتا و همچنین شهر سوآچا تاکنون دست کم ۹ تن در خشونت‌های مربوط به اعتراضات کشته شده و صدها تن دیگر شامل شهروندان و ماموران پلیس مجروح شده اند.

 

کلودیا لوپز، شهردار شهر بوگوتا در اظهاراتی عنوان کرد: هر چند که در بوگوتا حکومت نظامی اعمال نشده اما ما از شما می‌خواهیم که تا ساعت همه کسانی که می‌توانند لطفا در خانه باشند.

 

با این حال با فرارسیدن ساعت هفت عصر تظاهرکننده‌ها به پرتاب سنگ و بطری به سمت پلیس پرداخته و تلاش کردند شیشه های مقر پلیس را شکسته و آنجا را به آتش بکشند که پلیس نیز با گاز اشک آور و نارنج صوتی با آنها برخورد کرد.

 

روز پنج‌شنبه در شروع اعتراض‌ها، بیش از ۲۵۰ هزار نفر در تظاهرات سراسر کشور شرکت کردند تا خشم خود را نسبت به عملکرد دولت نشان دهند. معترضان به‌ خاطر تغییرات احتمالی در حداقل دستمزد، بازنشستگی و اصلاحات مالیاتی و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی به خیابان‌ها رفتند.

 

دولت کلمبیا تاکید کرده است که هیچ برنامه‌ای برای اصلاحات کاری یا بازنشستگی در دست ندارد و هرگونه تغییری با مشورت گروه‌های کارگری انجام خواهد شد.

 

معترضان همچنین نسبت به فساد و آنچه برخی شکست دولت در رابطه با قرارداد صلح با شورشیان چپ‌گرای فارک می‌دانند، خشمگین هستند.

 

شهردار بوگوتا ابتدا در سه منطقه مقررات منع رفت و آمد برقرار کرد اما روز بعد این دستور را به کل پایتخت تسری داد.

 

تجمع پذیرفته‌نشدگان نهضت سوادآموزی از صبح روز یکشنبه مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده‌اند

جمعی از پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی همراه با خانواده‌هایشان برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, معلمان

پنجمین روز اعتراضات درطرابلس وفراخوان معترضان برای تظاهرات میلیونی به رغم منع آمد و شد

تظاهرات مردمی در طرابلس برای پنجمین روز متوالی با نادیده گرفتن مقررات منع آمد و شد به دلیل شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, انگلستان, جهان, خبر, شمال افریقا, فرانسه, لیبی

تجمع پرستارن اصفهانی در مقابل استانداری/ مطالبات ما را بدهید

پرستاران خواهان پرداخت حق کرونا، اصلاح روند تعداد مرخصی استعلاجی و نیز تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی به وضعیت استخدامی هستند که در این سالها بارها از سوی جامعه پرستاری مورد تاکید قرار گرفته است.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, کارگری