تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

کشورهای حوزه آلبا خواستار توقف اقدامات قهری آمریکا و اروپا شدند

کشورهای حوزه مقاومت آمریکای لاتین (اتحادیه آلبا)، ضمن ارزیابی اثرات همه‌گیری ویروس کروندا و لزوم اتخاذ راهکار موثر، پویا و هماهنگ برای مقابله با آن، خواستار خاتمه فوری و بی‌قید و شرط اقدامات قهری و تحریم‌های اقتصادی – تجاری واشنگتن و متحدانش علیه ملت‌های تحت‌ تحریم شدند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا، اتحادیه بولیواری برای ملت های آمریکای لاتین (ALBA-TCP) به مناسبت بیست و یکمین نشست شورای سیاسی آلبا که به صورت مجازی و در سطح وزیران امور خارجه برگزار شد، توقف اجرای اقدامات قهری یک جانبه آمریکا علیه کشورهای تحت تحریم را خواستار شدند.

 

اعضای اتحادیه همچنین اوضاع سیاسی و چشم اندازهای منطقه برای نیمه اول سال ۲۰۲۱ را مورد ارزیابی قرار دادند.

 

در پایان بیست و یکمین نشست سیاسی این اتحادیه، کشورهای عضو آلبا از واشنگتن، لغو اقدامات تنبیهی را که موانعی بر سر راه ملت های آسیب دیده به ویژه ونزوئلا و نیکاراگوئه، در مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا ایجاد کرده، را مطالبه کردند.

 

در بیانیه پایانی جلسه، وزیران امور خارجه اتحادیه، فراخوان «النا دوهان» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر لغو تحریم های ظالمانه علیه دولت ونزوئلا را قرائت کردند.

 

اعضای اتحادیه آلبا همچنین با تاکید بر خاتمه فوری و بدون قید و شرط محاصره اقتصادی، تجاری و مالی علیه کوبا، از پایان احتمال طرح پرونده های قضایی در دادگاه های آمریکا تحت عنوان بند سوم قانون هلمز- بورتون دفاع کردند.

 

بند سوم قانون هلمز – برتون آمریکا از ماه مه ۲۰۱۹ هر فردی را که با نهادها وسازمان های ملی شده از هنگام انقلاب ۱۹۵۹ کوبا به این سو معامله کند، به تحریم تهدید می کند که این امر، همه شریکان بین المللی که قصد همکاری و معامله با این کشور را دارند، نگران می کند.

 

دولت های بولیواری آلبا بار دیگر، حامی تروریسم خواندن کوبا توسط دولت واشنگتن و درج نام این کشور در لیست جعلی وزارت امور خارجه آمریکا را به شدت محکوم کردند.

 

این اتحادیه ضمن تکرار تعهدات خود در جهت همبستگی کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب، همچنین بر اعمال سازوکار موثر، هماهنگ و مشترک در برابر تاثیر بحران های متعدد ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ را تاکید کردند.

 

در همین راستا، کشورهای عضو آلبا از سیستم مالی بین المللی خواستار برخورد ویژه و متفاوت درباره دولت های متاثر از تبعات اقتصادی بهداشتی همه گیری ویروس کرونا شدند که کاهش چشمگیر گردشگری را در این کشورها به دنبال داشته است.

 

این نهاد متحد، همچنین انباشت واکسن ضد ویروس کرونا توسط کشورهای توسعه یافته جهان را محکوم و تاکید کرد در حال حاضر توزیع عادلانه و حمایتی این فرآورده های درمانی برای حفاظت از قشر فقیر و آسیب پذیر جوامع مورد نیاز است.

 

آلبا سهم برجسته کوبا در واکنش مناسب علیه همه گیری ویروس کرونا و فعالیت های بین المللی پزشکی این کشور را به رغم تحریم ها و تلاش های خصمانه آمریکا به رسمیت شناخت.

 

کشورهای عضو اتحادیه آلبا بار دیگر بر تامین نیازهای اساسی و تضمین امنیت غذایی جمعیت خود در برابر شرایط آسیب پذیری متعهد شدند.

 

شوررای سیاسی آلبا همچنین از توافقات به دست آمده در جلسات اخیر مقامات آلبا در زمینه بهداشت، کشاورزی، آموزش و … با هدف احیای اتحادیه و تقویت انسجام منطقه ای استقبال کردند.

 

اعضای ۱۰ گانه آلبا شامل ونزوئلا، کوبا، بولیوی، نیکاراگوئه، هندوراس، اکوادور، دومنیکن و چند کشور کوچک حوزه کارائیب تشکیل می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران به همراه سوریه و هائیتی نیز از اعضای ناظر این اتحادیه هستند.

احضار نماینده اتحادیه اروپا از کوبا به‌دلیل نامه جنجالی‌ به بایدن

سفیر اتحادیه اروپا در کوبا برای ادای توضیحات درباره امضای نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس جمهوری آمریکا که از او می‌خواست دیگر در امور داخلی کوبا مداخله نکند، به بروکسل احضار شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, کوبا

کوبا؛ حمله آمریکا نقض آشکار حاکمیت سوریه است

وزیر امور خارجه کوبا، تجاوز اخیر آمریکا به منطقه مرزی سوریه و عراق را نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دوست و برادر سوریه دانست.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تجاوز نظامی, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, سوریه, عراق, کوبا, ویتنام

جو بایدن وضعیت فوق‌العاده ملی درباره کوبا را تمدید کرد

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه وضعیت فوق‌العاده ملی درباره کوبا را برای یک سال دیگر تمدید کرد؛ وضعیت فوق‌العاده‌ای که از سال ۱۹۹۶ میلادی پس از ساقط کردن دو هواپیمای غیرنظامی اعمال شده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تجاوز نظامی, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا

هشدار مادورو به اتحادیه اروپا/ یادداشت‌های اعتراضی ونزوئلا برای ۴ کشور اروپایی

وزیر امور خارجه ونزوئلا کمی پس از اعلام اخراج سفیر اتحادیه اروپا از کاراکاس در بیانیه‌ای دیگر گفت: من یادداشت‌های اعتراضی به دیپلمات‌های آلمان، فرانسه، هلند و اسپانیا ارسال کرده‌ام.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسپانیا, المان, امریکا, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, فرانسه, هلند, ونزوئلا