چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

کره شمالی دوشنبه با نظارت و هدایت کیم جونگ اون رهبر این کشور رزمایش‌های شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری مرکزی کره بامداد سه‌شنبه نوشت که کره شمالی دوشنبه سیستم سراسری مدیریت هسته‌ای موسوم به «ماشه هسته‌ای» را آزمایش کرد که در این رزمایش نیروهای توپخانه نیز به نشانه تقویت قابلیت‌های اتمی ... کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

ادامه

آمریکا, جهان, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

وزیر امور خارجه چین، گفت: منطقه اقیانوس آرام جنوبی نباید به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شود و کمک‌ها به کشورهای این منطقه باید بدون شروط سیاسی انجام گیرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای خود در پاپوآ گینه نو، در جریان سفر ... چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, استرالیا, تایوان, جزایر سلیمان, چین, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, گزارش

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کشمکش آمریکا با کره‌جنوبی درباره هزینه‌های نظامی آمریکا در این کشور

بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد: مساله تاکید دولت دونالد ترامپ بر این موضوع است که کره جنوبی باید افزایش ۵۰ درصدی در پرداخت هزینه اقدامات نظامی آمریکا از جمله حمایت مالی از بمب افکن‌های قادر به حمل موشک‌های اتمی مستقر در چند مایلی جزیره گوآم را بپذیرد.

 

این مناقشه باعث شده تا توافق اشتراک هزینه آنها که در تاریخ ۳۱ دسامبر منقضی شد اگر به زودی تمدید نشود، پرسنل غیرنظامی کره جنوبی که برای آمریکا کار می‌کنند با تعطیلی و پرداخت نشدن حقوق مواجه شوند.

 

به گفته یکی از مقامات ارشد کره جنوبی مطلع از این مذاکرات، دورنمایی دستیابی به یک توافق تا قبل از ضرب‌الاجل ۱۵ آوریل سال جاری میلادی بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.

 

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت‌: مذاکره کنندگان مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی تلاش کرده‌اند تا از افرادی خارج از این مذاکرات مستقیم از جمله مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا کمک بگیرند.

 

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفته بود که کره جنوبی باید به طور چشمگیری مشارکت خود را افزایش دهد تا بتواند به آنچه که از نظر دولت واشنگتن یک تعادل عادلانه در تقسیم هزینه‌ها است دست یابد.

 

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت‌: دولت واشنگتن از تمامی متحدانش خواسته است تا هزینه استقرارهای برون مرزی آمریکا را پرداخت کنند.

 

همزمان با اینکه ترامپ، یکی از منتقدان صریح این ائتلاف هفتاد ساله با کره جنوبی آماده می‌شود تا برای دومین بار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ماه آتی میلادی دیدار کند، این مناقشه از جمله موضوعاتی است که بر روابط میان این دو کشور فشار قابل توجهی تحمیل کرده است.

 

این مناقشه درخصوص اشتراک هزینه‌ها از جمله مسائل امنیتی بود که به دنبال استعفای جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در تاریخ ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی حل نشده باقی مانده است. این پیمان که مدت آن پنج سال است و نیازمند تأیید پارلمانی هر دو کشور است، یازده روز پس از استعفای ماتیس منقضی شد.

 

اگر چه آمریکا جزئیات مشارکت کره جنوبی درخصوص استقرار نیروهای آمریکایی را مطرح نکرده است، اما مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که سئول نیمی از هزینه پرسنل محلی‌اش را تأمین می‌کند. کره جنوبی اعلام کرد که سال گذشته حدود ۸۴۹ میلیون دلار هزینه پرداخت کرده است، هزینه ساخت و سازهای تأسیسات نظامی آمریکا را پرداخت کرده و حقوق غیر نظامیان کره جنوبی را که در پست‌های نظامی فعالیت دارند پرداخت می‌کند.

 

هونگ یانگ پیو، رهبر حزب دموکراتیک در مجمع ملی کره جنوبی به مقامات حزب حاکم کشورش گفت‌: در حالی که به انقضای این توافق نزدیک می شویم آمریکا ناگهان ۱.۲ میلیارد دلار از کره جنوبی درخواست کمک مالی کرد. این بسیار ناخوشایند است که درخواست یک جانبه یک کشور اعتماد متحدش را متزلزل کند و باعث تفرقه شود.

 

بحران واقعی تا پانزدهم آوریل زمانی که کره جنوبی قرار است پرداخت حقوق پرسنل غیر نظامی و دولتی را آغاز کند، شروع نخواهد شد.

 

کانگ کیونگ وها، وزیر امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه گفته بود: ما هر دو به دنبال این هستیم که هر چه‌ سریع‌تر به یک توافقی دست یابیم. هنوز کشمکش‌هایی وجود دارد و ما به نقطه‌ای که می‌خواهیم نرسیده‌ایم اما امیدواریم هر چه سریع‌تر این اختلافات را حل کنیم.

ایسنا

کانادا سفیرش در چین را به دلیل اظهارتش پیرامون مدیر ارشد شرکت هوآوی برکنار کرد

نخست‌وزیر کانادا سفیر کشورش در چین را در پی اظهارنظر پیرامون احتمال استرداد مدیر ارشد شرکت هوآوی از کانادا به آمریکا اخراج کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, کانادا

آناتولی؛ لغو برخی تحریم‌های کره شمالی از سوی شورای امنیت سازمان ملل

خبرگزاری «آناتولی» غروب چهارشنبه در این زمینه نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد مجوز از سرگیری فعالیت در کره شمالی را برای برخی نهادهای کمک رسانی صادر کرده است.

ادامه

جهان, خبر, شرق آسیا, کره شمالی

رییس هواوی، اروپا و آمریکا را به فرافکنی متهم کرد

رییس شرکت هواوی چین از اینکه شماری از کشورهای غربی به بهانه های امنیتی سعی دارند مانع توسعه فعالیت این شرکت و ارایه خدمات نسل پنجم آن شوند بشدت انتقاد کرد و این کشورها را به فرافکنی متهم نمود.

ادامه

استرالیا, المان, انگلستان, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, کانادا