خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

هزاران اسرائیلی بار دیگر در چندین شهر اسرائیل علیه دولت نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور تظاهرات کردند. آنها خواستار برگزاری انتخابات جدید و توافق با حماس بر سر گروگان‌های اسرائیلی شدند. تظاهرات در تل‌آویو به درگیری کشیده شد. به گزارش دویچه وله؛ هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه ۳۰ مارس (۱۱ فرودین) در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم (بیت‌المقدس) و ... هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

کشاورزان هندی با مقاومت خود روی مودی را کم کردند!

مودی مجبور شد امروز (جمعه) سه قانون بخش کشاورزی را که باعث شد تا کشاورزان در سراسر هند بیش از یک سال علیه آن دست به اعتراض بزنند، لغو کند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این لوایح که در سپتامبر سال گذشته میلادی ارائه شد، با هدف حذف مقررات بخش کشاورزی بود و به کشاورزان هندی اجازه می‌داد محصولات را به خریداران فراتر از بازارهای عمده‌فروشی تحت نظارت دولت بفروشند؛ جایی که کشاورزان از حداقل قیمت فروش محصولات برخوردار می‌شدند.

 

کشاورزان نگران از این مساله که ایجاد این اصلاحات باعث کاهش قیمت محصولاتشان شود دست به اعتراضات گسترده سراسری در هند زده و توجه هنرمندان و فعالان در هند و خارج از این کشور نیز به اعتراضات جلب شد.

 

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در سخنرانی برای ملت که امروز صورت گرفت، گفت: امروز آمده‌ام که به شما بگویم این لوایح لغو می‌شوند. به کشاورزان تاکید دارم تا به خانه‌ها، نزد خانواده و مزارع خود برگردند و کار و اشتغال خود را از سر بگیرند.

 

وی افزود، دولت لوایح را در جلسه جدید پارلمان که ماه جاری میلادی آغاز به کار می‌کند، لغو خواهد کرد.

 

لغو ناگهانی این لوایح که دولت گفته بود برای مقابله با اتلاف شدید و ناکارآمدی‌ها ضروری است، پیش از انتخابات اوایل سال آینده میلادی در ایالت اوتار پرادش، پر جمعیت‌ترین ایالت هند و دو ایالت شمالی دیگر با جمعیت روستایی زیاد صورت گرفته است.

 

تسلیم مودی به خواسته کشاورزان،‌ سیستم پیچیده‌ای از یارانه‌های کشاورزی و حمایت از قیمت‌ها را حل نشده باقی می‌گذارد که منتقدان می‌گویند دولت توان پرداخت آن را ندارد. همچنین این مساله می‌تواند سوالات زیادی را برای سرمایه‌گذاران در این مورد به وجود بیاورد که چطور اصلاحات اقتصادی به واسطه فشارهای سیاسی تضعیف می‌شوند.

 

این درحالیست که “راکش تیکایت”، رهبر گروهی از کشاورزان گفته که این اعتراضات هنوز تمام نشده و ادامه داد: ما منتظر این هستیم که پارلمان، این لوایح را لغو کند.

 

در این میان، رائول گاندی از حزب اپوزیسیون “کنگره” هند نیز گفت، دولت سرکش و گستاخ در نهایت مجبور به تسلیم شد.

 

دولت بهاراتیا جاناتای مودی سال گذشته میلادی گفته بود که بحثی درباره لغو این لوایح وجود ندارد و حتی تلاش کرد تا با تعدیل این لوایح، بن بست موجود را خاتمه دهد اما تمامی تلاش‌ها برای گفتگو به شکست انجامید.

 

اعتراضات کشاورزان ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱ که روز جمهوری هند است زمانی به خشونت کشیده شد که هزاران کشاورز معترض با پلیس درگیر شده و به منطقه تاریخی “رد فورت” در دهلی نو هجوم بردند. در این درگیری،‌یک تن کشته و ده‌ها کشاورز و پلیس زخمی شدند.

افزایش کشته‌های اعتراضات سودان به ۱۵ تن/ فراخوان برای نافرمانی مدنی

شمار تلفات تظاهرات روز چهارشنبه سودانی‌ها در خارطوم و دیگر شهرهای آن به ۱۵ تن افزایش یافت، اتحادیه مشاغل سودان نیز امروز (پنج‌شنبه) در اعتراض به تظاهرات خونین روز گذشته اجرای یک نافرمانی مدنی و اعتصاب عمومی را خواستار شد، از سوی دیگر درگیری‌های جدیدی نیز در خارطوم آغاز شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, حقوق بشر, سودان, شمال افریقا

حزب کنگره سودان محاکمه فوری کودتاچیان را خواستار شد/ حمدوک همچنان در حبس خانگی

حزب کنگره سودان امروز (یکشنبه) بر لزوم محاکمه فوری تمامی اعضای شورای نظامی به اتهام کودتای نظامی و تضعیف حاکمیت انتقالی تاکید کرد. ده‌ها سودانی نیز در تجمعی در پاریس مخالفت خود را با کودتای نظامی در این کشور اعلام کرده و بازگشت حاکمیت انتقالی را خواستار شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, بیانیه, جهان, حقوق بشر, سودان, شمال افریقا, فرانسه

معترضان سودانی بار دیگر خواستار تشکیل دولت مدنی شدند

میلیون‌ها سودانی امروز (شنبه) با تجمع در شهرهای خارطوم، پایتخت، عمران و خارطوم شمالی و بیش از ۲۵ شهر کشور و ۵۰ شهر در سراسر جهان در تظاهراتی در مخالفت با دولت نظامی تجمع کردند و خواستار تشکیل دولت غیر نظامی شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خبر, سودان, شرق افریقا