گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

کریمی قدوسی: کارشناسان ایرانی در حال مذاکره با آمریکا در عمان هستند

جواد کریمی قدوسی گفت: علیرغم نهی مقام عظمای ولایت، خبر موثق داریم که کارشناسان وزارت خارجه در عمان مشغول مذاکره با همتایان آمریکایی خود هستند.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج درباره رفت و آمدهای جدید مسوولان وزارت خارجه ایران و عمان اظهار داشت: عمان تبدیل به یک خلوتگاهی برای آمریکایی ها و انگلیسی ها شده است و از این طریق سعی دارند تا به ایران دسترسی پیدا کنند.

 

وی افزود: اخیرا هم خبری مستند دریافت کردیم که بعضی از کارشناسان وزارت خارجه ایران با همتایان آمریکایی خود در عمان در حال مذاکره هستند.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگار موج مبنی بر اینکه آیا مذاکرات فوق پس از فرمان ممنوعیت هر نوع مذاکره با آمریکایی ها و در هر سطحی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام شده است؟ گفت: بله این خبر جدید است.

 

کریمی قدوسی تصریح کرد: مذاکراتی که هم اکنون در عمان در حال انجام است، مشمول فرمان رهبری معظم انقلاب می شود و این ملاقات ها مطلقا اجازه ندارد و تلاشی است برای حفظ ارتباط با تیم ترامپ.

 

وی افزود: وزارت خارجه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این جمع بندی رسیده بود که دموکرات ها پیروز انتخابات هستند. بنابراین همه قول و قرارهایشان را با دموکرات ها بسته بودند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: زمانی که دموکرات ها رای نیاوردند و جمهوری خواهان در کاخ سفید مستقر شدند، دست آقای ظریف در ارتباط با تیم جدید کاملا خالی بود.

 

کریمی قدوسی گفت: ظریف با سابقه ای که در آمریکا داشت سعی کرد از طریق لابی هایی چون نایاک و حضور آقای غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل تا با تیم ترامپ ارتباط برقرار کند.

 

وی افزود: پس از آنکه ترامپ از برجام خارج شد، وزارت خارجه باز هم تلاشش بر این بود که به تیم ترامپ وصل شود و حتی اصرار داشتند که مذاکره هم انجام شود.

 

این نماینده مجلس اظهار داشت: حرفی که زدم مبنی بر اینکه به دیدار مراجع می روند و تلاش می کنند تا از آنها برای جلب نظر بزرگان برای مذاکره با آمریکا استفاده کنند، کاملا موثق و مستدل بود.

 

کریمی قدوسی گفت: حرف هایی هم آنجا می زنند که ما اینجا با گوش خودمان و در جلسات غیرعلنی و حتی کمیسیون ها از مسوولان دولتی از جمله ظریف و جهانگیری شنیده ایم که می گویند مشکل داریم، بن بست داریم و باید برخی از مسائل مثل CFT را بپذیریم. باید تعامل کرد و یک جاهایی هم بحث مذاکره را مطرح می کنند.

 

وی تصریح کرد: امروز هر تلاشی برای ارتباط با آمریکایی ها برای مذاکره منجر به جری تر شدن طرف مقابل و تشدید تحریم ها و فشارها می شود و باید بپذیریم که فرمان ولایت در این حوزه بر اساس واقعیت های موجود و بر اساس مصالح کشور مطرح شده است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تاکید کرد: بنابراین رفت و آمدهایی از این قبیل که رهبری معظم انقلاب صریحا رییس جمهور و وزارت خارجه را از انجام آن نهی فرمودند، در این شرایط مطلقا دارای توجیه نیست.

 

وی در باره اینکه در عین حال این مذاکرات نیز نمی‌توانند بدون اطلاع رهبری صورت گیرند اشاره ای نکرد.

 

گزارش‌ها حاکی از سفر محرمانه نخست‌وزیر اسرائیل به عمان است.

 

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه هاآرتص، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل محرمانه به عمان سفر کرده و با سلطان قابوس، پادشاه این کشور دیدار کرده است.

 

بر اساس این گزارش، دو طرف طی این دیدار که در مسقط انجام شد، درباره راهکارهای پیشبرد صلح در خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌‌اند.

 

نتانیاهو نخستین رهبر اسرائیلی است که از بیش از دو دهه قبل به مسقط سفر می‌کند. آخرین بار «شیمون پرز» رئیس پیشین اسرائیل در سال ۱۹۹۶ میلادی به عمان سفر کرده بود.

انگلیس نگران گسترش نفوذ روسیه در جهان است

وزارت دفاع انگلیس در گزارشی نسبت به افزایش حضور نظامی روسیه در عرصه بین‌المللی، بخصوص در قطب شمال، خاورمیانه و شمال آفریقا ابراز نگرانی کرده و خواستار تکمیل راهکار دفاعی ملی این کشور شده است.

ادامه

اسیای مرکزی, انگلستان, جنوب شرق آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا, شمال افریقا

لاوروف: آمریکا می‌خواهد یک “شبه دولت” در شرق فرات ایجاد کند/توافق ادلب موقتی است

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا با کمک هم‌پیمانان سوری خود تلاش می‌کند از اراضی شرق فرات برای ایجاد یک شبه‌دولت استفاده کند.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, مصر

کری: با خروج آمریکا از برجام احتمال جنگ در خاورمیانه بسیار بیشتر شده

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌”جان کری” وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز جمعه درباره جنگ با ایران در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هشدار داد.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, مصر

واکاوی شعارِ «دشمن ما همین‌جاست،‌ دروغ میگن آمریکاست»

با گذشت هرروز رویدادهایی گونه‌گون‌تر و مخاطره‌انگیزتر تحولات و آینده میهن‌مان را زیر نفوذ و اثرشان درمی‌آورند. وجه مشترک این تحولات و تأثیر آن‌ها بر زندگی اکثر مردم و منافع ملی ایران، منفی و مخرب بودن آن‌ها است.

ادامه

افغانستان, امریکا, ایران, خاورمیانه, سیاسی, لیبی, مقاله