سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

شماری از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه مقابل استانداریِ اهواز اعتراض کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه، در اعتراض به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه ... تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, درمان, عدالت اجتماعی, کارگری, معیشت

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

کرونا هم حریف ثروتمندان نشد!

با وجود شیوع ویروس کرونا و آثار مخرب آن که در هر بخشی به چشم می‌خورد، میلیاردرهای آمریکایی از زمان آغاز این بحران در مجموع یک تریلیون دلار به دارایی خود افزودند که بیشترین سود از آن ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس شد.

 

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ میلیاردرهای آمریکایی تنها در برابر بیماری همه‌گیر در امان نبودند، بلکه در این بحبوحه شاهد ترقی چشمگیری بودند و ثروت خود را افزایش دادند.

 

بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده توسط جان کالینز در موسسه مطالعات سیاست‌گذاری مشاهده شد که میلیاردرهای آمریکایی از مارس سال جاری ثروت خود را یک تریلیون دلار، یعنی بیش از ۳۴درصد افزایش داده‌اند.

 

این مورد مانند وضعیت پیش آمده در زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ نیست که سه سال طول کشید تا ۴۰۰میلیاردر برتر بتوانند ضررهای خود را جبران کنند.

 

یافته‌های کالینز نشان می‌دهد در زمانی که حدود هفت میلیون آمریکایی در خطر تخلیه مسکن خود با به پایان رسیدن مهلت قانونی در پایان سال مواجه هستند، ۶۵۰نفر ثروت خود را افزایش دادند.

 

در حال حاضر ۶۵۰نفر در این لیست حضور دارند که ۴۷نفر تازه به آن اضافه شده و ۱۱نفر به دلیل مرگ یا ضرر مالی از آن خارج شده‌اند.

 

گفتنی است که جف بزوس ثروت خود را از ۱۷ مارس تا ۲۴ نوامبر ۶۹.۴میلیارد دلار افزایش داد و در میان میلیاردرهایی که سود قابل توجهی کسب کرده‌اند قرار گرفت. در حال حاضر دارایی رئیس آمازون و ثروتمندترین فرد روی زمین ۱۸۲.۴میلیارد دلار است.

 

بیشترین سود در این لیست از آن مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، ایلان ماسک بوده است. در این بازه زمانی، ثروت وی ۴۱۴درصد افزایش یافت و از ۲۴.۶میلیارد دلار به ۱۲۶.۲میلیارد دلار صعود کرد و سبب قرار گرفتن وی در جایگاه دومین فرد ثروتمند جهان پس از جف بزوس شد.

 

تجزیه و تحلیل شکاف نابرابری مالی در ایالات متحده نشان می‌دهد که میلیاردرهای آمریکایی ۴تریلیون دلار، یعنی ۳.۵درصد از کل ثروت‌های خصوصی این کشور را در اختیار دارند.

 

دارایی این میلیاردرها دو برابر بیشتر از مجموع ثروتی است که در اختیار قشر ۵۰درصدی پایین (۱۶۰میلیون نفر) قرار دارد.

در نمودار ارائه شده، میزان تغییر ثروت میلیاردرهای آمریکایی از آغاز بیماری همه‌گیر را مشاهده می‌کنید؛

راغفر ؛ اصلی‌ترین علت شکاف طبقاتی و فروپاشی بخش تولید سیاست‌های نئولیبرالیستی سه دهه گذشته است

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: در همین چند وقتی که مجلس جدید شروع به کار کرده شاهد اتخاذ تصمیمات متعددی در جهت رشد سوداگری، سفته‌بازی، صادرات مواد خام و رشد نابرابری‌ها بودیم و تصمیمات متعددی در این زمینه‌ها گرفته شده است که فقط حافظ منافع سوداگران و سفته‌بازان در کشور است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحریم, تحلیل

بازرس کانون کارگران ساختمانی؛ کارگران ساختمانی دیگر نمی‌توانند در ماه، یک کیلو برنج یا یک عدد مرغ برای خانه بخرند

«بیکاری کارگران ساختمانی» به دلیل رکود کرونا، تقصیر خود کارگر نیست و از مصادیق بارزِ «بیکاری غیرارادی» محسوب می‌شود؛ حالا کارگری که غیرارادی بیکار شده و نمی‌تواند «نان خالی» بخرد، نه تنها برخلاف همه الزامات قانونی، مقرری بیکاری نمی‌گیرد بلکه قرار است بیمه او هم قطع شود!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, گزارش

لاکچری سازی‌های مشکوک این قسمت: اصفهان

نظام صنفی کشاورزی با فشار مردمی و دستور قضایی دادستان موفق شد در راستای تبصره ۴ ماده دو قانون توزیع عادلانه آب بخش محدودی از شعاع ۵۰ متری رودخانه زاینده‌رود را در این شهرک لاکچری‌نشین آزادسازی کند

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, محیط زیست