بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

علی‌ رغم تمایل اکثریت مردم اروپا، رهبران اتحادیه اروپا خواستار ادامه کمک به اوکران هستند

رئیس شورای اروپا با اذعان به خستگی غرب از کمک به اوکراین هشدار داد: هیچ گزینه دیگری جز ادامه حمایت از کی‌یف [جنگ علیه روسیه] وجود ندارد و شکست این کشور، اثرات مخربی برای اروپا و جهان در پی خواهد داشت. به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، شارل میشل رئیس شورای اروپا در گفت‌وگو با پنج ... علی‌ رغم تمایل اکثریت مردم اروپا، رهبران اتحادیه اروپا خواستار ادامه کمک به اوکران هستند

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اوکراین, بلژیک, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, غرب, گزارش, نئولیبرالیسم

بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

حدود یک سال پس از فروکش کردن تظاهرات و خیزش‌های مردمی سال گذشته با شعار اصلی “زن، زندگی، آزادی”، اکنون پیامدهای تعیین‌کنندۀ آن حرکت تاریخ‌ساز را در جامعه و به‌ویژه در شکاف وسیع و عمیق پُرنشدنی بین اکثر مردم و دیکتاتوری حاکم به‌روشنی می‌توان دید. در چند سال اخیر، به‌علت تحریم‌های وسیع انتخابات نمایشی و ... بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

ادامه

آزادی, استبداد, اسراییل, اسلام سیاسی, بازنشستگان, تحریم, جهان, زنان, سرمایه‌داری, سوریه, سیاسی, فلسطین, کارگران, معلمان, مقاله, نئولیبرالیسم

کرونا به دلیل سیاست‌های نئولیبرالیستی دولت انگلیس با ۳۳ هزار و ۴۷۰ تن مبتلا در شبانه روز گذشته رکورد زد

تازه‌ترین آمار رسمی منتشره در انگلیس نشان می‌دهد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته به بالاترین حد از زمان شیوع این ویروس رسیده است.

 

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت انگلیس اعلام کرد که در شبانه روز گذشته ۳۳ هزار و ۴۷۰ تن به این ویروس مبتلا شده‌ و آمار کل مبتلایان به کرونا به یک میلیون و ۲۹۰ هزار و ۱۹۵ نفر رسیده است.

 

شمار قربانیان کرونا نیز در انگلیس به سرعت در حال افزایش است. تاکنون افزون بر ۵۰ هزار و ۳۶۵ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا به کام مرگ رفته و به این ترتیب این کشور به صدر فهرست آمار مرگ و میر در اروپا صعود کرد.

 

این آمار قربانیان کرونا در انگلیس در حالی است که دولت این کشور درست یک هفته پیش قرنطینه سراسری را برای دومین بار با هدف مهار این بیماری به اجرا گذاشت.

 

محدودیت‌های جدید که عمدتا شامل تعطیلی فروشگاه‌های غیرضروری است به مدت چهار هفته (۲۲ آذر) ادامه خواهد داشت. بر اساس تدابیر جدید دولت، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی فعال خواهند بود. منتقدان دولت معتقدند که اعمال قرنطینه کامل به مدت دو هفته، کمک بیشتری به قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا می‌کند.

 

اما دولت محافظه‌کار بوریس جانسون نگران است که با تعطیلی مدارس، والدین هم خانه نشین شده و اقتصاد کشور بیش از پیش زیان ببیند.

 

اکثر داده‌های آماری و گزارش‌های منتشره پس از بحران شیوع ویروس همه گیر کرونا در انگلیس نشان می‌دهد که رکود اقتصادی در تاریخ معاصر این کشور بی‌سابقه و کسری بودجه مشابه دوره جنگ جهانی دوم خواهد بود.

 

به گزارش تارنمای پارلمان انگلیس رکود ایجاد شده بر اثر کرونا در دوره معاصر تاریخ این کشور بی سابقه است. این گزارش می افزاید اگرچه روند اوضاع به آهستگی به سمت بهتر شدن می رود اما همچنان وضعیت آینده اقتصاد مبهم است.

 

این بحران‌ها در حالی به سراغ انگلیس می آیند که این کشور چشم انداز اقتصادی خوبی را در دولت بوریس جانسون ترسیم کرده بود. بیکاری به کمترین مقدار از سال ۱۹۷۱ رسیده بود و بیش از ۳۳ میلیون انگلیسی شاغل بودند. کسر بودجه به زحمت کنترل شده و از ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی در سال ۲۰۰۷ به نزدیک ۲ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده بود.

 

به نوشته گاردین بحران کرونا در حالی اقتصاد انگلیس را تحت فشار گذاشته که توقع می رود برگزیت ضربه اقتصادی آن را دو برابر کند.

تاملی بر موضوع «اتحاد نیروها» به مناسبت سالگردِ سرکوب‌های خونین آبان‌ماه ۹۸

یک سال از اعتراض‌های مدنی‌ سراسری و مردمی در واکنش به‌افزایش ضربتی نرخ بنزین می‌گذرد. اعتراض‌هایی که با ‌سرعت بیش از صد شهر بزرگ و کوچک و دور و نزدیک جغرافیای گسترده میهن‌مان را در بر گرفت.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سیاسی, کارگری, معلمان, نئولیبرالیسم

نگاهی به انتخابات حسّاس کنونی در آمریکا

گفت‌وگوی «نامهٔ مردم» با کورتیس اَتکینز، مدیر مسئول پیپلز وُرلد (دنیای مردم)، نشریهٔ حزب کمونیست آمریکا، و عضو شورای ملّی حزب کمونیست آمریکا

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, فاشیسم, نئولیبرالیسم

دیکتاتوری دینی کنونی و «پیمان نوین» سلطنتی هر دو سدّ راه گذر از دیکتاتوری‌اند

برخلاف دروغ‌گویی‌های حسن روحانی در مورد وضعیت اقتصادی ایران که اخیراً آن را بهتر از وضعیت آلمان ارزیابی کرد، واقعیت آن است که شرایط اقتصادی و اجتماعی در کشور هر روز بدتر می‌شود.

ادامه

اروپا, امریکا, انگلستان, ایران, سیاسی, مقاله, نئولیبرالیسم

در بلاروس چه می‌گذرد؟

بلاروس کشوری با حدود ده میلیون نفر جمعیت از سوی غرب با سه کشور عضو ناتو یعنی لهستان، لیتوانی و لتونی؛ از جنوب با اوکراین و از شمال و شرق با روسیه هم‌مرز است. بلاروس بزرگ‌ترین کشوری است در اروپا که هیچ گونه دسترسی به آبهای آزاد ندارد. زبان ۷۰درصد جمعیت روسی است و ۲۳درصد ... در بلاروس چه می‌گذرد؟

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اختلاف طبقاتی, اروپا, امپریالیسم, امریکا, اوکراین, بلاروس, جهان, حضور نظامی, روسیه, فاشیسم, فلسطین, کوبا, لهستان, لیتوانی, نئولیبرالیسم, ناتو, ونزوئلا