پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

کرزای: آمریکا از پذیرش مسئولیت شکست در افغانستان امتناع می‌کند/ چین می‌تواند نقشی چشمگیر ایفا کند

حامد کرزای، گفت، آمریکا و همپیمانانش در ناتو به اسم مبارزه با تروریسم و افراطگری و آوردن ثبات به افغانستان به این کشور آمدند اما حالا تقریبا ۲۰ سال بعد از آن و در پی شکست خوردنشان در هر دو مورد و در حالی که در تلاش برای انداختن بار مسئولیت به دوش مردم افغانستان هستند، این کشور را ترک می‌کنند.

 

به گزارش ایسنا، حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان در مصاحبه با گلوبال تایمز گفت، آمریکا و همپیمانانش نمی‌توانند از مسئولیت‌هایشان در افغانستان مبرا شوند. رئیس جمهور سابق افغانستان با این که تامین امنیت افغانستان و متحد شدن به اسم صلح مسئولیت مردم افغانستان است، موافقت کرد اما گفت: این همچنین مسئولیت آن کشورها به ویژه آمریکا که به اسم آوردن صلح و ثبات به افغانستان آمدند، است.

 

کرزای تاکید کرد: این صراحتا در حال مشخص شدن است که آمریکا شکست خورده است. او ادامه داد: نه فقط ثبات به افغانستان نیامد، جنگ پایان نیافت و گروه‌های تروریستی جدید سر برآوردند.

 

کرزاری در تاریخ ۲۰ ژوئن به آسوشیتدپرس گفته بود، میراث آمریکا یک کشور جنگ زده در “فاجعه و فضاحت تمام عیار” است. او گفت: ما به عنوان افغانها همه شکستهایمان را تصدیق می‌کنیم، اما قدرتها و نیروهای بزرگتری که دقیقا برای همین هدف به اینجا آمدند چه می‌شوند؟ آنها در چه حالتی دارند ما را ترک می‌کنند؟ در فاجعه و فضاحت کامل.

 

او به گلوبال تایمز اظهارکرد که، “شکست آمریکا و همپیمانانش چیزی است که اکنون توضیحش به مردم افغانستان مسئولیت آنهاست و مردم افغانستان تمایل دارند آمریکا مسئولانه افغانستان را ترک کند.”

 

به گفته کرزای، ریشه کن ساختن حملات تروریستی در افغانستان نیازمند درک و همکاری کشورهای همسایه و قدرتهای بزرگ جهانی است. او بیان کرد، چین می‌تواند نقشی بسیار چشمگیر ایفا کند به ویژه اینکه “برای بهتر ساختن روابط میان افغانستان و پاکستان و رفتن به سمت روابط مبتنی بر تعامل متمدنانه بین دو کشور تلاش کند”.

 

کرزای از نقش چین به عنوان “یک بازیگر بسیار سازنده در جهت صلح و ثبات افغانستان” تحسین کرد. او گفت، مردم افغانستان واقعا خواستار آن هستند که چین به کمک به صلح افغانستان با ایجاد پلتفرم مذاکرات بر طبق ابتکار عمل خودش در پکن و همچنین اجرای مشترک ترویکای چین، روسیه و پاکستان ادامه دهد.

گزارش نیوزویک از نگرانی کشورهای منطقه از ناامنی در افغانستان

نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی درباره خروج نظامیان آمریکا از پایگاه بگرام افغانستان نوشت کشورهای منطقه از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

ادامه

اتحاد شوروی, ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, پاکستان, تاجیکستان, جنوب آسیا, جهان, چین, روسیه, قرقیزستان

لاوروف: آمریکا باید به تاراج ثروت‌های طبیعی سوریه پایان دهد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با بیان این‌که تهدید داعش در سوریه و عراق بطور جدی افزایش نیافته است، گفت که روسیه از این دو کشور در سرکوبی تروریست‌ها حمایت می‌کند و آمریکا باید به تاراج ثروت‌های طبیعی سوریه پایان دهد و بجای آن به مبارزه با تروریست‌ها بپردازد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, پاکستان, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, صلح, عراق

پایان حضورنظامی ایتالیا درافغانستان؛ ده‌ها تلفات و میلیاردها دلار خسارت

ایتالیا بعد از ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان، پس‌از هزینه کردن میلیاردها دلار و از دست دادن دهها سرباز، روز چهارشنبه عملیات خروج نیروهایش از افغانستان را تکمیل کرد و به دو دهه حضور نظامی خود در قالب طرح عقب نشینی سریع نیروهای ناتو از افغانستان پایان داد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, المان, امریکا, انگلستان, ایتالیا, ترکیه, جنوب آسیا, جهان, حضور نظامی, خبر