شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

کاوشگر چین با موفقیت وارد مدار مریخ شد

فضاپیمای تیان‌ون-۱ چین با فاصله‌ی یک روز از مدارگرد امارات، وارد مدار سیاره‌ی سرخ شد تا گام مهمی از این مأموریت بلندپروازانه به مریخ با موفقیت برداشته شود.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین: این موفقیت چین را به ششمین کشوری تبدیل می‌کند که به مریخ دست یافته است. پیش از این آمریکا، شوروی، آژانس فضایی اروپا، هند موفق به انجام این کار شده بودند و دیشب هم کاوشگر «امید» (مسبار الأمل) امارات با موفقیت به مدار مریخ دست یافت.

 

تیان‌ون-۱ شامل یک مدارگرد، یک سطح‌نشین و یک مریخ‌نورد است و سلامت رسیدن به مدار مریخ مقدمه‌ای برای فرود سطح‌نشین و مریخ‌نورد در ماه‌های آینده و احتمالا در ماه می (اردیبهشت) است.

 

این مأموریت بلندپروازانه از طریق ابزارهای گوناگونی به بررسی ویژگی‌های مریخ می‌پردازد. برای نمونه مدارگرد توسط یک دوربین با وضوح بالا، یک طیف‌سنج، یک مغناطیس‌سنج و یک ابزار راداری نقشه‌برداری از یخ در کنار دیگر ابزارهای علمی این سیاره را مطالعه خواهد کرد. این مدارگرد همچنین وظیفه‌ی برقراری ارتباط با سطح‌نشین و مریخ‌نورد را برعهده دارد. اما این مأموریت پیش از این هم داده‌های جالبی به زمین فرستاده است. از جمله یک سلفی که در راه مریخ از خود گرفت و یک تصویر سیاه و سفید که مریخ را از فاصله‌ی ۲٫۲ میلیون کیلومتری نشان می‌دهد.

 

مریخ‌نورد تیان‌ون-۱ هم دارای دوربین‌ها، ابزارهای سنجش آب‌وهوا و زمین‌شناختی است و از یک رادار نفوذپذیر به خاک برای بررسی سفره‌های آب زیرزمینی بهره می‌برد. سفره‌هایی که به گفته‌ی انجمن سیاره‌ای می‌توانند میزبان حیات میکروبی باشند و شناسایی آن‌ها در مریخ گام مهمی در جست‌وجوی حیات در نقاط دیگر خواهد بود.

 

اگر مجموعه‌ی سطح‌نشین و مریخ‌نورد در ماه‌های آینده با موفقیت بر سیاره‌ی سرخ بنشینند، چین پس از آمریکا دومین کشوری خواهد بود که برای مدت زمانی قابل توجه، یک کاوشگر را روی خاک مریخ به‌کار می‌گیرد. پیش از این کاوشگر اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۱ میلادی نخستین برخورد نرم را روی خاک این سیاره انجام داد اما کمتر از ۲ دقیقه پس از برخورد برای همیشه خاموش شد.

 

طبق برنامه‌ریزی مدارگرد تیان‌ون-۱ حداقل برای یک سال مریخی یا حدود ۶۸۷ روز زمینی به فعالیت بپردازد و طول عمر مریخ‌نورد این مجموعه هم ۹۰ روز مریخی یا ۹۳ روز زمینی برآورد شده است.

 

مأموریت تیان‌ون-۱ گام آغازین چین برای بررسی دقیق مریخ است و این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، نمونه‌هایی از خاک مریخ را به زمین بیاورد و آن‌ها را برای بررسی نشانه‌های حیات و علت تبدیل مریخ از سیاره‌ای گرم و مرطوب به سیاره‌ای سرد و خشک مطالعه کند.

ارزیابی سازمان جهانی بهداشت از اثربخشی واکسن آسترازنکا بر ویروس‌های جهش یافته

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۸ فوریه اعلام کرد که بعد از تصمیم آفریقای جنوبی برای توقف استفاده از واکسن آسترازنکا، کارشناسان این سازمان همان روز نشستی را درباره ارزیابی اثربخشی این واکسن بر انواع جهش یافته ویروس برگزار کردند.

ادامه

افریقای جنوبی, جهان, چین, دانش, سازمان بهداشت جهانی, گزارش

اولین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» هفته جاری به ایران ارسال می‌شود

جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه ظرفیت واکسن سازی ایران هم بالاست طرف روس و ما توافق کردیم که این واکسن در داخل ایران نیز به شکل مشترک تولید شود.

ادامه

اجتماعی, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش

هشدار کارشناسان درمانی چین درباره عوارض مرگبار واکسن فایزر

پس از آنکه ۲۳ سالمند نروژی به دلیل دریافت واکسن آمریکایی فایزر جان باختند، کارشناسان بهداشتی چین از نروژ و دیگر کشورها خواستند برنامه تزریق واکسن فایزر را به دلیل عدم اطمینان از ایمنی‌ آن معلق کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, نروژ