خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

کاهش فرصت‌ شغلی زنان نسبت به مردان در دوران کرونا/ آمریکا بیشترین

فرصت‌های شغلی زنان نسبت به مردان در دوران کرونا بیشتر از بین رفته است. برخی از کشورها با اقدامات حمایتی سعی در بهبود اوضاع دارند.

 

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان بین‌المللی کار، شیوع و پاندمی ویروس کرونا سبب شده تا نابرابری‌های شغلی میان زنان و مردان در بازار کار افزایش یابد؛ برآوردها نشان می‌دهد، این چالش در آینده نزدیک چند برابر خواهد شد.

 

بررسی مقابله‌ای میزان اشتغال زنان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ نشان می‌دهد، تعداد زنان شاغل در طول ۲ سال گذشته حدود ۱۳ میلیون نفر کاهش یافته است و نرخ اشتغال مردان در سال جاری میلادی به سال ۲۰۱۹ بازگشته است.

 

پیش‌بینی‌های در ارتباط با اشتغال نشان می‌داد، فرصت‌های شغلی برای زنان نسبت به مردان در سال ۲۰۲۱ بیشتر خواهد بود اما شرایط اشتغال مجدد زنان به هیچ وجه مطلوب نیست.

 

تنها ۴۳.۲ درصد از زنانی که به سن قانونی رسیده‌اند در سال ۲۰۲۱ استخدام خواهند شد؛ همچنین ۶۸.۶ درصد از مردانی که به سن قانونی کار رسیده‌اند، در این سال شاغل خواهند شد.

 

زنان در مشاغلی اشتغال داشته‌اند که بیشترین آسیب را در دوران کرونا دیده‌اند. به همین دلیل، آن‌ها شغل و منبع درآمدی خود را از دست داده‌اند.

 

از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، اشتغال زنان ۴.۲ درصد کاهش یافته که این میزان معادل ۵۴ میلیون فرصت شغلی است. نرخ اشتغال مردان نیز ۳ درصد یافت که به تبع آن ۶۰ میلیون شغل ازبین رفت.

 

به طور قطع، تمامی مناطق جهان به نحو یکسانی آسیب ندیده‌اند، میزان کاهش فرصت‌های شغلی در برخی از کشورها به ۱۰ درصد می‌رسد.

 

آمریکا با کاهش ۹.۴ درصدی بیشترین کاهش اشتغال زنان را تجربه کرده است. کشورهای عربی در جایگاه دوم این جدول قرار دارند؛ آمار و ارقام نشان می‌دهد، اشتغال زنان ۴.۱ درصد و مردان ۱.۸ درصد در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

 

آسیا و اقیانوس آرام همه گیری منجر به کاهش ۳.۸ درصدی اشتغال زنان شده درحالیکه این نرخ در مردان ۲.۹ گزارش شده است.

 

نرخ از بین رفتن فرصت‌های شغلی زنان نسبت به مردان در اروپا و آسیای میانه به طور چشمگیری کاهش یافته است. این میزان در زنان و مردان به ترتیب ۲.۵ و ۱.۹ درصد برآورد می‌شود.

 

۱.۹ درصد از فرصت‌های شغلی زنان در قاره آفریقا ازبین رفته است. کشورهای این قاره کمترین نرخ از بین رفتن فرصت‌های شغلی را تجربه کرده‌اند.

 

در دوران پاندمی کرونا، زنان شاغل در تمامی کشورها تلاش می‌کنند تا اقداماتی را درجهت حفظ فرصت‌های شغلی انجام دهند تا در اسرع وقت دوباره وارد بازار کار شوند و عملکرد بهتری داشته باشند. به عنوان مثال دو کشور شیلی و کلمبیا، یارانه دستمزد برای استخدام‌های جدید اختصاص دادند که نرخ یارانه اشتغال زنان بیشتر بود. کلمبیا و سنگال نیز حمایت از زنان کارآفرین(کارفرما) را تقویت کردند.

 

برخی از کشورها همچون مکزیک و کنیا، سهمیه‌ای برای تضمین بهره‌مندی زنان از برنامه‌های اشتغال عمومی تعیین کرده‌اند.

با رسیدن طالبان به‌مرزهای کشور، ارتش تاجیکستان به حالت آماده‌باش درآمد

دفتر رئیس جمهوری تاجیکستان امروز (پنجشنبه) گزارش داد، نیروهای مسلح این کشور برای اولین بار در تاریخ این جمهوری مستقل برای بررسی آمادگی جنگی به حالت آماده باش فوق العاده درآمدند.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, تاجیکستان, ترکمنستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دخالت نظامی

چین نمی‌خواهد آمریکا در افغانستان هرج و مرج به جای بگذارد

سفیر چین در روسیه روز چهارشنبه، گفت، ایالات متحده باید از عادی‌سازی تدریجی وضعیت در افغانستان اطمینان حاصل کند و چین مخالف آن است که واشنگتن از خروج نیروهایش برای بی‌ثبات کردن این منطقه سوءاستفاده کند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحریم, تروریسم, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا