ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

کانادا سفیرش در چین را به دلیل اظهارتش پیرامون مدیر ارشد شرکت هوآوی برکنار کرد

نخست‌وزیر کانادا سفیر کشورش در چین را در پی اظهارنظر پیرامون احتمال استرداد مدیر ارشد شرکت هوآوی از کانادا به آمریکا اخراج کرد.

 

جان مک‌کالم، سفیر کانادا در چین موضوع بازداشت منگ وانژو و درخواست استرداد او از سوی آمریکا را از نظر وجاهت قانونی «مسأله‌دار» خوانده و ابراز امیدواری کرده بود که آمریکا پیگیر استرداد منگ نشود.

 

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در بیانیه‌‎ای که در همین رابطه منتشر کرد، نوشت، از مک‌کالم خواسته استعفایش را تسلیم کند؛ هرچند در این بیانیه علت تصمیم خود را اعلام نکرده است.

 

ترودو اعلام کرد: شب گذشته من از جان مک‌کالم، سفیر کشور در چین خواستم که استعفا دهد و سپس استعفای او را پذیرفتم.

 

بازداشت منگ وانژو که در شهر ونکوور صورت گرفت، روابط دیپلماتیک کانادا و چین را وارد بحرانی کم‌سابقه کرده است.

 

کانادا اعلام کرده که منگ را به درخواست واشنگتن بازداشت کرده اما چین خواستار آزادی فوری اوست و می‌گوید کانادا و آمریکا از قوانین بین‌المللی بازداشت و استرداد مظنونان به نفع مقاصد خود سود جسته‌اند.

 

مک‌کالم روز سه‌شنبه گذشته در یک اظهارنظر عمومی گفته بود که بازداشت و موضوع استرداد منگ از سوی آمریکا از نظر وجاهت قانونی بسیار متزلزل است.

 

او یک روز پس از آن در بیانیه‌ای اظهارات خود را نسنجیده خوانده بود و ابراز تأسف کرده بود که باعث گمراهی شده است. با این حال او روز جمعه یک بار دیگر گفته بود: برای کانادا خیلی خوب خواهد شد اگر آمریکا درخواست استرداد منگ را پیگیری نکند.

 

آمریکا قصد دارد تا ظرف یک هفته با ارائه درخواستی رسمی به کانادا، از این کشور بخواهد تا معاون ارشد مالی شرکت هوآوی را برای محاکمه در دادگاه به دلیل اتهاماتی نظیر دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تحویل دهد.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی گفته‌اند که به دنبال استرداد مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی هستند که یکم دسامبر در کانادا بازداشت شد.

ایسنا

آناتولی؛ لغو برخی تحریم‌های کره شمالی از سوی شورای امنیت سازمان ملل

خبرگزاری «آناتولی» غروب چهارشنبه در این زمینه نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد مجوز از سرگیری فعالیت در کره شمالی را برای برخی نهادهای کمک رسانی صادر کرده است.

ادامه

جهان, خبر, شرق آسیا, کره شمالی

رییس هواوی، اروپا و آمریکا را به فرافکنی متهم کرد

رییس شرکت هواوی چین از اینکه شماری از کشورهای غربی به بهانه های امنیتی سعی دارند مانع توسعه فعالیت این شرکت و ارایه خدمات نسل پنجم آن شوند بشدت انتقاد کرد و این کشورها را به فرافکنی متهم نمود.

ادامه

استرالیا, المان, انگلستان, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, کانادا