بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

شکست دیکتاتوری حاکم در گرم کردن تنور انتخابات فرمایشی ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ با “نه” قاطع مردم، ادامه رشته تحول‌های صحنه مبارزه طبقاتی و آرایش سیاسی میهن ما پس از خیزش زن زندگی آزادی بود. در کارزار “نه” به انتخابات فرمایشی در قیاس با دیگر انتخابات‌های پیشین کارگران و زحمتکشان نقشی پررنگ‌تر داشتند. اعتراض و اعتصاب‌های ... تأملی بر اهمیت شکل‌گیریِ جنبش اعتصابی کارگران

ادامه

آلمان, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, امنیتی, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, مقاله, همبستگی

تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

کانادا خواستار لغو جلسه رسیدگی به جنایات جنگی اسرائیل شد

کانادا از دیوان کیفری بین‌المللی خواسته است تا از برگزاری جلسه استماع مرتبط با جنایات جنگی اعلام شده علیه اسرائیل خودداری کند.

 

به گزارش مهر به نقل از جروزالیم پست، «فرانسوا فیلیپ شامپاین»، وزیر خارجه کانادا از دیوان کیفری بین‌المللی خواستار آن شده تا از برگزاری جلسه استماع جنایات جنگی علیه اسرائیل خودداری کند.

 

کانادا در این ارتباط اعلام کرده که دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به دعوای مطرح شده توسط فلسطین علیه اسرائیل را ندارد و با ارسال نامه‌ای به دیوان این موضوع را اعلام کرده است.

 

پیش از کانادا نیز، برخی دیگر از کشورهای غربی از جمله مجارستان، آلمان، اتریش و جمهوری چک با ارسال نامه‌هایی مشابه به دیوان کیفری بین‌المللی مدعی شده بودند که این دیوان صلاحیت رسیدگی به جنایات جنگی اعلام شده علیه اسرائیل را نخواهد داشت.

 

کانادا در این ارتباط مدعی شده از آنجا که کشور مستقل فلسطینی را هنوز به رسمیت نمی‌شناسد، لذا طرح دعوای طرف فلسطینی را در شرایطی که هنوز یک دولت نیست، به دیوان کیفری به رسمیت نخواهد شناخت.

 

براساس ادعای مطرح شده از سوی وزیرخارجه کانادا، در شرایطی که فلسطین هنوز یک دولت مستقل نیست، بنابراین دیوان کیفری بین‌المللی نیز صلاحیت قضائی رسیدگی به درخواست آنان را ندارد.

 

این ادعای کانادا در حالی مطرح شده که پیش از این تشکیلات خودگردان فلسطین به نمایندگی از مردم فلسطین بیانیه رم را در سال ۲۰۱۵ امضا کرده بود و امضای این بیانیه این امکان را در اختیار امضا کنندگان قرار خواهد داد که علیه دولت‌ها طرح دعوی کنند.

 

در عین حال وزیرخارجه کانادا تاکید کرده که همچنان به راه حل دو کشوری درباره فلسطین و انجام مذاکرات صلح خاورمیانه با هدف تأسیس دولت مستقل فلسطینی پای بند است.

 

موضع گیری جانبدارانه کانادا از اسرائیل در شرایطی اتخاذ شده که پیشتر در آذر ماه امسال، دادستان عالی دیوان کیفری بین‌المللی، مستقر در لاهه، اعلام کرده بود که می‌خواهد درباره ادعاهای «جنایت جنگی» اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی تحقیقاتی را آغاز کند.

 

پرونده جنایات جنگی اسرائیل از چهار سال پیش که مقام‌های فلسطینی به دیوان کیفری بین‌المللی مراجعه کردند در دست بررسی بوده است.

 

دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقات اولیه خود درباره اقدامات اسرائیل را از ژوئن ۲۰۱۴ آغاز کرده است. یک ماه بعد از آن جنگ دیگری در غزه در گرفت که بیش از ۲۲۰۰ فلسطینی، که بیش از ۱۴۰۰ نفرشان غیرنظامی بودند، در آن به شهادت رسیدند.

راغفر؛ پنهان کردن آمارها توسط بانک مرکزی، چیزی از واقعیت‌های تلخ زندگی مردم نمی‌کاهد

برخی از کارشناسان می‌گویند محرمانه شدن آمار، اقتصاد را به سمت عدم شفافیت سوق می‌دهد، از سوی دیگر بعضی از صاحب‌نظران اقتصادی بر این باور هستند که نیازی نیست همه آمارها علنی اعلام شود. اما حسین راغفر، تحلیلگر اقتصادی، در این باره نظر متفاوتی دارد.

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, سیاسی, مصاحبه و گفتگو

تأملی بربیانیهٔ ‌شماری از فعالین سیاسی-اجتماعی ایران به‌مناسبت چهل‌ویکمین سالگرد انقلاب ۵۷

در روزهای اخیر شماری از فعالان سیاسی و اجتماعی میهن ما به‌مناسبت چهل‌ویکمین سالگرد انقلاب بهمن ۵۷، بیانیه‌ای انتشار داده و خواستار حاکمیت قانون به‌منظور خروج کشور از “اَبَربحران‌ها” شده‌اند.

ادامه

ایران, سیاسی, مقاله

شکاف اروپا و واشنگتن در مونیخ عمیق‌تر شد

شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین در مطلبی، کلیدی‌ترین دستاورد کنفرانس امنیتی مونیخ را انتقاد از یکجانبه‌گرایی آمریکا و آمادگی اروپا برای دستیابی به صلح جهانی بدون اتکا به واشنگتن اعلام کرده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, المان, امریکا, انگلستان, ایران, تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سیاسی, فرانسه, مقاله, ناتو

تجمع اعتراضی در دانشگاه امیرکبیر؛ «مردم درگیر فقرند، اینا درفکر رای‌اند»

همزمان با چهلمین روز کشته شدن مسافران هواپیمای اوکراینی که در اثر شلیک موشک‌ های سپاه پاسداران ساقط شد، جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در تهران روز یکشنبه ۲۷ بهمن در محوطه این دانشگاه تجمع کردند.

ادامه

ایران, خبر, دانشجویی, سیاسی, ویدیو