تجمع اعتراضی کارگران عملیاتی شرکت نفت فلات ‌قاره در لاوان

جمعه ۳۱ فرودین ۱۴۰۲ اهم مطالبات: حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق و فاسد، حذف سقف حقوق، اصلاح کف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ده و پرداخت معوقات آن، عودت مازاد مالیات کسر شده، اصلاح روش اخذ مالیات در مناطق عملیاتی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

کارگر اهوازی؛ شرکت‌های پیمانکاری بدون پرداخت مطالبات‌مان ما را هر زمان که دلشان بخواهد از کار بیکار می‌کنند

طبق اظهارات یکی از کارگران بیکار شده؛ باتوجه به اینکه شهرداری منطقه دو اهواز پیگیر مشکلات کارگران بیکار شده نبود، چاره‌ای جز مطرح کردن مشکلاتشان با مقامات بالادستی را نداشتیم بنابراین ناچار به برگزاری تجمع اعتراضی شدیم و در روزهای مختلف دست به اعتراض صنفی زدیم.

 

به گزارش ایلنا، پایان خرداد ماه سال جاری، ۲۲ نفر از کارگران فضای سبز منطقه دو شهرداری اهواز که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری در پروژه «کمربند سبز» مشغول کار هستند به دلیل عدم نیاز تعدیل شدند. کارگران از زمان اخراج تاکنون پیگیر بازگشت به‌کار خود هستند.

 

یکی از کارگران بیکار شده شهرداری منطقه دو اهواز در تشریح مشکلات خودبه ایلنا گفت: حدود ۴۰ نفر در پروژه کمربند سبز اهواز تحت مسئولیت پیمانکار مشغول کار هستیم که از این تعداد ۲۲ نفرمان از ابتدای تیر ماه سال جاری به دلیل عدم نیاز از سوی پیمانکار بیکار شده‌ایم.

 

او گفت: میانگین سوابق کار ما کارگران بیکار شده حدود ۸ سال است و در زمان تعدیل؛ دو ماه مزد و ۴ ماه حق بیمه پرداخت نشده، طلبکار بودیم.

 

به گفته این کارگر، کارفرمای شرکت پیمانکاری می‌گوید باتوجه به شرایطی که در شهرداری داریم به این تعداد نیروی کار نیاز نداریم و امکان بازگشت به کار کارگران تعدیلی فعلا وجود ندارد.

 

طبق اظهارات وی؛ باتوجه به اینکه شهرداری منطقه دو اهواز پیگیر مشکلات کارگران بیکار شده نبود، چاره‌ای جز مطرح کردن مشکلاتشان با مقامات بالادستی را نداشتیم بنابراین ناچار به برگزاری تجمع اعتراضی شدیم و در روزهای مختلف دست به اعتراض صنفی زدیم. آخرین تجمع ما در مقابل ساختمان استانداری، شهرداری و شورای شهر اهواز انجام شد که نتیجه‌ای دربرنداشت.

 

به گفته او؛ مسئولان شهرداری منطقه دو اهواز مدعی‌اند که هیچ مسئولیتی در قبال کارگران پیمانی «کمربند سبز» ندارند به همین دلیل جدا از موضوع تعدیل اخیر، پیگیر مطالبات مزدی و بیمه‌ای ما نیز نیستند.

 

یکی دیگر از کارگران بیکار شده پروژه کمربند سبز اهواز درخصوص پیگیری‌های قانونی خود و همکارانش گفت: تعدیل ما به صورت شفاهی انجام شده اما نامه ترک کار به ما نداده‌اند به همین دلیل از آن تاریخ تاکنون در وضعیت بلاتکلیف قرار داریم و امیدواریم مجددا کارفرما ما را به کار سابق‌مان بازگرداند و به همین دلیل هنوز شکایتی را در اداره کار ثبت نکرده‌ایم.

 

به گفته وی؛ کارگران پیمانی کمربند سبز در سه ماهی که بیکار شده‌اند در جستجوی کار به واحدهای صنعتی و خدماتی زیادی مراجعه کرده‌اند اما به دلیل شرایط سنی که دارند تا این لحظه هیچ کاری برای آنها پیدا نشده است.

 

این کارگر شهرداری منطقه دو اهواز مدعی شد؛ یکی از دلایل تضییع حقوق کارگران شهرداری‌ها شانه خالی کردن پیمانکاران از زیر بار مسئولیت است. آنها بدون پرداخت مطالبات‌مان ما را هر زمان که دلشان بخواهد از کار بیکار می‌کنند و بدین ترتیب امنیت شغلی و معیشتی ما و خانواده‌هایمان به خطر می‌افتد.

 

او گفت: اخیرا شهرداری پیمانکار کمربند سبز را بدون تصفیه حساب با کارگران تغییر داده و جدا از آن شنیده شده پیمانکار جدید نیز قصد تعدیل شمار دیگری از همکاران فضای سبز را دارد.

 

به گفته این کارگر، کارگران تعدیلی وضعیت‌شان مشخص نیست و به‌رغم همه مشکلات هنوز تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نگرفته‌اند. آن‌ها نگران هستند با ادامه این وضعیت نتوانند برای مدت زیادی بدون درآمد زندگی کنند.

یک کارگر ساختمانی براثر برق گرفتگی و کارگر دیگری براثر تخریب سیلوی خاک کشته شدند

یک کارگر ساختمانی امروز ۸ مهرماه، حین کار در یک ساختمان دچار برق گرفتگی شد و جان باخت.   به گزارش ایلنا، سرهنگ فرج اله اسدالهی (فرمانده انتظامی شهرستان نظرآباد) اظهار داشت: یک کارگر ساختمانی ۲۸ساله حین کار در یک ساختمان نیمه کاره به دلایل نامشخصی دچار برق گرفتگی شد که بلافاصله مأموران کلانتری به ... یک کارگر ساختمانی براثر برق گرفتگی و کارگر دیگری براثر تخریب سیلوی خاک کشته شدند

ادامه

حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

تجمع پرستاران بیمارستان روحانی بابل در اعتراض به پایین‌ بودن دستمزد و عدم پرداخت کارانه‌ها

پرستاران می‌گویند: باتوجه به سختی‌های کار در دوران بحران کرونا، دستمزد ما بسیار پایین است؛ در عین حال کارانه‌ها و معوقات مزدی ما با تاخیر پرداخت می‌شود.

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر