تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

در ادامه تجمعات اعتراضی کارگران معترض جنوب امروز جمعه دهم فرودین کارگران رسمی در شرکت فلات قاره در لاوان بار دیگر تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. اعتراضات همکاران رسمی در نفت سراسری است و از مهر ماه سال گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد. اهم مطالبات همکاران رسمی عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و ... تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود، سفره خالی پهن کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی در محدوده محل کار خود سفره خالی پهن کردند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان گفت: علارغم ... تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کارگران محروم از نظام جامع تامین اجتماعی

کارگرانی که همواره با چالش‌های بسیاری رو به رو بوده و این مشکلات و گرفتاری‌‎های تلاشگران با وجود پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده از سوی نمایندگان کارگری و… همچنان به قوت خود باقی است.

 

به گزارش برنا، قراردادهای سفید امضا، نبود امنیت شغلی، نبود بیمه کامل و سابقه کار، پایین بودن حقوق و دستمزد و ایمنی کار، تنها بخشی از مشکلات جامعه کارگری بوده و است و حالا هم کرونا قوز بالای قوز شده و ابتلای کارگران به کرونا و عدم توانایی برای انجام کار، بیکاری، اخراج و… شرایط مشقت باری را برای آنها و خانواده‌شان ایجاد کرده است.

 

ولی‌الله صالحی، فعال کارگری با بیان اینکه کارگران بدون بیمه از هیچ حمایتی برخوردار نیستند، گفت: بیمه بیکاری که یک آیین نامه اجرایی دارد به کارگران و افرادی تعلق می‌گیرد که بیمه باشند و عدم کار کردن آنها دلیل غیرارادی داشته باشد یعنی فرد با خواست خودش از کار بیرون نیامده باشد درغیراینصورت یعنی اگر فرد شاغل باشد، بیمه باشد و به دلایلی چون اخراج و… از کار بیکار شده باشد، می‌تواند از صندوق بیمه که در دست سازمان تامین اجتماعی‌ست، بیمه کارگری دریافت کند همانطور که مشخص است، کارگرانی که بیکار می‌شوند و بیمه نیستند، هیچ نوع خدماتی دریافت نمی‌کنند.

 

او افزود: اکنون همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، یک سری اقداماتی انجام و مبالغی به صندوق بیمه پرداخت شد تا حتی افرادی که بیمه نیستند اما یا کرونا گرفتند و نتوانستند کار کنند یا اینکه توسط کارفرما اخراج شدند، بتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند که متاسفانه به صورت ناقص انجام شد و سرانجامی نداشته است.

 

صالحی با تاکید بر ایجاد یک نظام جامع تامین اجتماعی تصریح کرد: سال‌هاست ایجاد یک نظام جامع تامین اجتماعی که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه وجود دارد، مطالبه ماست درواقع ما می‌خواهیم با راه اندازی نظام جامع تامین اجتماعی، یک صندوقی ایجاد شود تا حتی کارگرانی که بیمه نستند و اخراج می‌شوند، افراد در سن کار که بیکار هستند و… تحت پوشش قرار بگیرند.

 

این فعال حوزه کارگری ادامه داد: برای ایجاد نظام جامع تامین اجتماعی کافی است دولت در بودجه سالانه خود یک مبلغی را به آن اختصاص دهد تا صندوقی ایجاد شود و در این شرایط افرادی که نام بردند، بتوانند مورد حمایت قرار بگیرند و حداقل از کف امکانات بهره مند شوند.

 

او عنوان کرد: در حال حاضر مذاکرات بسیار زیادی درباره ایجاد نظام جامع تامین اجتماعی صورت گرفته و حتی اساسنامه آن را تهیه کردیم اما عملا به جایی نرسیده درحالی که کارگران بدون بیمه و حتی افرادی که در سن کار قرار دارند اما بیکار هستند نیاز شدیدی به این نظام دارند.

 

صالحی گفت: روز جهانی کارگر از اختلافات در ساعت کاری و میزان مزد کارگران نشات می‌گیرد و براساس همین موضوع، پایه گذاری شده است، بنده به نوبه خودم این روز را به تمام تلاشگران تبریک می‌گویم و بار دیگر عنوان می‌کنم که جای نظام جامع تامین اجتماعی در کشور ما خالی است، نظامی که اگر ایجاد شود، تمام اقشار جامعه و دهک‌های آسیب پذیر مورد حمایت قرار می‌گیرند و مشکلات اقتصادی تاحدودی التیام پیدا می‌کند.

 

نماینده کارگری در شورای عالی کار در ادامه این گفتگو با اشاره به تعداد کارگرانی که خارج از نظام اقتصادی هستند، بیان کرد: کارگرانی که بیمه هستند در یک نظام بیمه‌ای قرار دارند و اگر به هر دلیلی بیکار شوند می‌تواند مورد حمایت قرار گیرند اما کارگرانی که بیمه ندارند در یک اقتصاد غیررسمی مشغول به کار هستند که آمار دقیقی از آنها در دست نیست البته اعداد و ارقامی گفته می‌شود اما نمی‌توان بر آن تکیه کرد اما متاسفانه کارفرماهایی هستند که برخلاف قانون کارگر خود را بیمه نمی‌کنند و چون نظارت دقیقی هم نیست کارفرما و کارگر در چرخه اقتصاد غیررسمی قرار می‌گیرند که تبعات خاص خودش را دارد.

 

او ادامه داد: براساس قانون، تمام کارفرماها موظف هستند از ابتدای کار، کارگرشان را بیمه کنند چون هر لحظه ممکن است حادثه‌ای رخ دهد و کارگر دیگر نتواند کار کند اما کارفرماهایی هستند که به قانون اهمیتی نمی‌دهند و کارگر را با ساعت کاری بالا به کار می‌گیرند.

.
.

صالحی ضمن درخواست از مجلس و دولت گفت: به اعتقاد من بیش از هرچیز ایجاد نظام جامع تامین اجتماعی برای کارگران ما اهمیت دارد مخصوصا در دوران کرونا که خیلی از افراد بدون بیمه بیکار شدند یا اینکه به دلیل بیماری نتوانستند کار کنند درحالی که اگر این صندوق ایجاد شود، بسیاری از مردم آسیب پذیر تحت حمایت قرار می‌گیرند بنابراین درخواست ما از دولت این است که در بودجه سال آینده این مورد را لحاظ کند.

 

این نماینده کارگری در شورای عالی کار در پایان تاکید کرد: تاکنون بارها با نمایندگان مجلس مذاکراتی داشتیم تا از این کانال برای ایجاد نظام جامع تامین اجتماعی اقدام کنیم اما متاسفانه نتایجی نداشته است به هرحال پیشنهاد ما این است که نمایندگان هم اهتمام ورزند و با ارائه یک طرح برای ایجاد آن اقدام کنند هرچند که لایحه قوی‌تر از طرح است و اگر این کار از طریق دولت انجام شود دقیق‌تر و کارشناسی‌تر خواهد بود.

عدم دسترسی به معدنچیان محبوس در عمق ۳۵ متری زمین در سومین روز

با وجود گذشت سه روز از ریزش آوار در معدن البرز شرقی در طزره دامغان و محبوس شدن دو کارگر پیمانکاری به اسامی آقایان «میلاد روشنائی» و «سید اصغر افضلی»، متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی تیم‌های امدادی، هنوز به معدنچیان گرفتار دسترسی پیدا نکردند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

در درگیری ارتش افغانستان با طالبان بیش از ۱۰۰ تروریست کشته شدند

وزارت دفاع افغانستان روز یکشنبه با تایید این خبر تصریح کرد که بیش از یکصد از تروریست‌های طالبان در جریان نبردهای بیست و چهارساعت اخیر با نظامیان دولتی کشته‌ شده‌اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, خبر

دلارهایی که به‌جای ورود به تولید در کشورهای دیگر ویلا می‌شوند

یک اقتصاددان گفت: اگر می‌خواهیم وضع طبقاتِ حقوق‌بگیرِ ثابت مثل کارگران و کارمندان و طبقه‌ی متوسط خوب شود، باید سلامت اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانیم.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, کارگری, مصاحبه و گفتگو