تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

در ادامه تجمعات اعتراضی کارگران معترض جنوب امروز جمعه دهم فرودین کارگران رسمی در شرکت فلات قاره در لاوان بار دیگر تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. اعتراضات همکاران رسمی در نفت سراسری است و از مهر ماه سال گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد. اهم مطالبات همکاران رسمی عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و ... تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود، سفره خالی پهن کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی در محدوده محل کار خود سفره خالی پهن کردند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان گفت: علارغم ... تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

کارگران با تاکید بر ضرورت وجود نهاد کارگری ضمن اعتراض به‌شرکت‌های پیمانکاری تامین نیرو، خواستار تغییر وضعیت استخدامی شدند

کارگران قراردادی و پیمانکاری ایران خودرو خراسان از گسترش تبعیض در اختلاف دستمزد، پاداش و مزایای شغلی میان خود با با سایر واحدهای مجموعه ایران خودرو و اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل انتقاد دارند.

 

کارگران قراردادی و پیمانکاری ایران خودرو در خراسان در تماس با خبرنگار ایلنا، از ادامه مشکلات خود خبر دادند. تبعیض، تفاوت و نابرابری از لحاظ دستمزد، حقوق و مزایا و پاداش و نیز عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکت‌های پیمانکاری تامین نیرو وابسته به ایران خودروی این استان، مشکلات خانوادگی و معیشتی زیادی برای کارگران این واحد به وجود آورده است.

 

یکی از کارگران ایران خودرو خراسان در خصوص مشکلات خود و همکارانش گفت: چندین سال است ما کارگران پیمانکاری و قراردادی که شمارمان تا ۴ هزار نفر می‌رسد، از مسئولان شرکت درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی کردیم اما متاسفانه با توجه به شرایط بد اقتصادی هیچ تغییری در روند قرار دادها و میزان درآمد ما علارغم افزایش چندبرابری تولید محصول در کارخانه ایجاد نشد و در نتیجه ما کارگران ناچار شدیم دست به اعتراض صنفی بزنیم.

 

این کارگر گفت: طی هفته گذشته سه روز دست به اعتراض صنفی زدیم. در تجمع روز چهارشنبه (هفته گذشته) کارگران شیف صبح و عصر با محدود کردن کار، به غذا نیز اعتراض کردند و در نتیجه کارفرما ناچار شد برای جلوگیری از ادامه اعتراضات، شیف شب کارگران را لغو کند. همچنین در روزهای پنجشنبه و جمعه که قرار بود کارگران مشغول کار باشند، کار در کارخانه برای شکستن اعتراضات محدود شد.

 

او گفت: ما کارگران ایران خودروی خراسان خواهان رسیدگی به خواسته‌های خود هستیم. دستمزد و مزایای ما در مقایسه با دیگر کارگران مجموعه ایران خودرو متفاوت است اما مدیران شرکت و هیات مدیره کوچک‌ترین توجهی به مطالبات ما نمی‌کنند.

 

به گفته وی، مطالبات همه کارگران قراردادی و شرکتی شاغل در این کارخانه به دلیل‌ عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و سایر مزایای شغلی همانند پرداخت حداقلی اضافه‌کاری‌ها و… در حداقل‌های قانونی کار باقی مانده است.

 

یکی دیگر از کارگران این کارخانه در ادامه تصریح کرد: کارگران در شرکت ایران خودروی خراسان روزانه ۶۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کنیم این در حالی است که آنها هیچ سهمی از این میزان تولید و افزایش چند برابری قیمت خودروها را ندارند.

 

وی افزود: علاوه بر اینکه ما سالهاست تبدیل وضعیت نشده‌ایم همچنان با حقوق ناچیزی که هیچ مزایایی شامل حال‌مان نمی‌شود؛ آن‌هم با پرداختی که گاه با تاخیر مواجه است، کار در این واحد تولیدی را ادامه می‌دهیم. به عنوان نمونه یک کارگر فنی با بیش از ۱۵ سال سابقه کار در سالن تولید حدود ۵ میلیون تومان دریافتی دارد که این رقم در مقایسه با کارگران سایر کارخانه‌های مجموعه ایران خودرو همانند تهران بسیار ناچیز است.

 

به ادعای این کارگر، اختلاف زیادی در حقوق کارگران پیمانی و قراردادی ایران خودرو خراسان که زیرمجموعه دو شرکت پیمانکاری کار می‌کنند، نسبت به کارگران رسمی و قراردادی در سایر واحدهای این مجموعه در تهران وجود دارد.

 

او اظهار داشت: کارگران ایران خودرو خراسان برخلاف نیروی کار رسمی و قرارداد مستقیم مجموعه ایران خودرو تهران از تسهیلاتی چون وام، اضافه‌کاری، پاداش و کارانه، بن و سایر خدمات عرفی نیز محروم هستند.

 

به گفته وی؛ کارگران پیمانکاری‌ها بسیار کمتر از قراردادی‌ها که دریافتی‌شان به ۵ میلیون هم نمی‌رسد درآمد دارند. وقتی در یک محیط و کارگاه کار می‌کنیم و می‌بینیم که همکارانمان در تهران از انواع مزایای مزدی و رفاهی بهره‌مند هستند ولی ما هیچکدام از این مزایا را نمی‌گیریم و با وجود این همه تبعیض چه انگیزه‌ای برای کار داریم؟

 

به گفته یکی دیگر از کارگران، بیشتر از ۱۵ سال است به همراه همکارانم تحت مسئولیت دو شرکت واسطه‌ای مشغول کار هستم. تقریبا هریک الی دو ماه تعدادی کارگر شرکتی به قراردادی تبدیل وضعیت می‌شوند اما هیچ تغییری در میزان درآمد آن‌ها بوجود نمی‌آید.

 

او با بیان اینکه ما خواهان عقد قراداد مستقیم به صورت دائمی و حتی رسمی با شرکت ایران خودرو هستیم، در ادامه تصریح کرد: حقوقی که از شرکت واسطه‌ای دریافت می‌کنیم کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد در عین حال با وجود نزدیکی که میان حرفه ما با برخی نیروهای قرارداد مستقیم و حتی رسمی وجود دارد، دستمزدهایی که به آن‌ها پرداخت می‌شود به هیچ وجه قابل مقایسه با ما نیست.

 

طبق ادعای این کارگر، بخش دیگری از مشکلات کارگران نداشتن نهاد کارگری است.

 

به گفته وی؛ کارگران معتقدند شکل‌گیری این نهاد صنفی در شرایط فعلی شرکت و کارگرانش که در حال حاضر به بخش زیادی از مطالبات صنفی خود نرسیده‌اند، ضرورت دارد.

 

این کارگر ایران خودرو خراسان در بخش دیگری از موارد انتقاد، به سرویس ایاب و ذهاب اشاره کرد و گفت: شرکت ایران خودرو خراسان در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر مشهد و نیشابور قرار دارد و اکثر کارگران شاغل در این کارخانه از این دو شهر در رفت و آمد هستند. سرویسی که شرکت برای کارگران در نظر گرفته اکثرا مستهلک بوده و از ایمنی لازم برای انتقال کارگران برخوردار نیست.

 

او در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات کارگران دوری مسافت محل کار تا منزل است. هر یک از کارگران برای رفت و برگشت حدودا سه ساعت زمان سپری می‌کنند تا به محل کار یا محل سکونت خود برسند. یکی از درخواست‌های کارگران حداقل چندساعت اضافه کاری برای این مدت زمان طولانی است که در اختیار کارخانه قرار می‌دهند.

 

این کارگر همچنین از عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل براساس الزامات قانونی انتقاد کرد و گفت: خواستار اجرای دقیق و عادلانه طرح طبقه‌بندی هستیم؛ طرحی که هم اکنون برای بسیاری از کارگران اجرا نشده است.

 

به گفته وی، شرکتی‌های ایران خودرو عموماً از نظر تخصص، مدرک دانشگاهی و سابقه کار با قراردادی‌ها و رسمی‌ها برابر هستند فقط این گروه (کارگران ایران خودروی خراسان)، قربانی تبعیض شده‌اند و قرار نیست هیچ نهادی به دادشان برسد.

 

او در پایان با انتقاد از سکوت مسئولان استانی در برابر اعتراض مکرر کارگران ایران خودرو خراسان گفت: در صورت ادامه بی‌توجهی‌ها ما کارگران ناچاریم برای رساندن صدای اعتراضی خود به گوش مسئولان به اعتراضات صنفی ادامه دهیم.

 

لحاظ شدن قانون سخت و زیان‌آور و مزایای حق شیفت، حذف شیفت شب و تعطیل کاری‌ها رسمی، افزایش کیفیت غذا، حذف اضافه کار اجباری، شفافیت در حقوق مزایای مدیران و کارگران، حذف استخدام‌های فامیلی، افزایش پاداش‌های ماهانه و تامین امنیت شغلی با عقد قرار دادهای بلندمدت نمونه دیگری از مطالبات کارگران ایران خودرو خراسان است که از سوی کارگران این کارخانه مطرح است.

تأملی بر جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان و وظیفهٔ مبارزان سندیکایی در مرحله کنونی

مبارزه کارگران و زحمتکشان علیه اجرای برنامه تعدیل ساختاری با محوریت خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصادی، لاجرم موضوع پراهمیت‌ ترمیم مزد را نیز به یکی از مباحث حاد و چالش‌برانگیز در سپهر سیاسی میهن ما بدل کرده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امپریالیسم, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

کارگران ضمن مخالفت با خصوصی‌سازی شرکت، خواستار تبدیل وضعیت استخدامی از قراردادی به‌رسمی شدند

کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان از بی‌نتیجه ماندن جلسه بررسی مشکلات خود در فرمانداری شهرستان زرند خبر دادند و تاکید کردند که واگذاری این شرکت به فولاد تجارت دالاهو بدون در نظر گرفتن خواسته‌های آن‌ها قطعی شده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, کارگری

انقلاب اکتبر، شعلۀ ماندگار امید به آزادی، برابری، عدالت اجتماعی، صلح و سوسیالیسم

با فرارسیدن ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۰ (۲۵ اکتبر تقویم ژولیانی و ۷ نوامبر ۲۰۲۱)، یک‌صد و چهار سال از پیروزی انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر، سپری شد.

ادامه

اتحاد شوروی, اقتصادی, امریکا, انگلستان, ایدئولوژیک, ایران, جهان, دیدگاه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, شرق اروپا, عدالت اجتماعی, فلسفه, کارگری, کمونیسم, لنینیسم, مارکسیسم

یک اقتصاددان؛ روز به‌روز ثروتمندان ثروتمند‌تر و کارگران فقیرتر می‌شوند و نمی‌خواهند هم از ثروتمندان مالیات بگیرند

یک استاد دانشگاه گفت: ما بار مالیاتی را بر دوش کارگران و به طور کلی مزدبگیران گذاشته‌ایم و در مقابل بارِ ثروتمندان را سبک کرده‌ایم. مزدبگیران در تیررس دولت هستند و به طور منظم مالیات پرداخت می‌کنند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری