تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران عملیاتی شرکت نفت فلات ‌قاره در لاوان

جمعه ۳۱ فرودین ۱۴۰۳ اهم مطالبات: حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق و فاسد، حذف سقف حقوق، اصلاح کف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ده و پرداخت معوقات آن، عودت مازاد مالیات کسر شده، اصلاح روش اخذ مالیات در مناطق عملیاتی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

کارگران سه معدن همکار، حشونی و پایدانا دست از کار کشیدند

حدود ۲ هزار نفر از کارگران سه معدن همکار و حشونی و پایدانا متعلق به شرکت ذغال‌سنگ امروز دست از کار کشیدند.

 

آنها به پرداخت نشدن بخشی از مطالبات سال ۹۵ و بخشی از عیدی سال ۹۶ خود معترض هستند. برخورداری از قرارداد ۱ ساله (موقت) از دیگر موارد است که موجب عصبانیت آنها شده است.

 

تعدادی از آنها در این مورد گفتند: نردیک به ۲۰ سال است که وعده‌هایی به ما می‌دهند که عملی نشده است. ما معدن‌کار هستیم و همکاران ما ۴۰ سال است که در سه معدن همکار و حشونی و معدن اصلی پایدانا کار می‌کنند. این درحالی است که ما برای کاری که ماهیت مستمر دارد، قرارداد یک ساله داریم و این خلاف قانون کار است.

 

آنها افزودند: ما پس از خارج شدن از زیرنظر پیمانکار، قرارداد معین شده‌ایم و قرار بود که پس از ۵ سال از این تاریخ قرارداد دائم بشویم که این وعده محقق نشده است. کارگران این معادن امنیت شغلی ندارند و در کنار امنیت شغلی، امنیت جانی هم می‌خواهند ما نباید منتظر شویم تا حادثه‌ای برایمان پیش بیاید یا حتی به خاطر نوع کار ریه‌هایمان از بین برود یا حتی کمر درد و زانود درد بگیریم.

 

معترضان با بیان اینکه از طرفی پیمانکاران این معادن مدت‌ها به ما ظلم کردند و ما حق داشتیم که پیگیر قرارداد معین شدن و خارج شدن از زیر نظر پیمانکار باشیم، افزودند: حالا مصر هستیم که با ما قرار دائم منعقد شود. البته کارفرما جلوی کارگران قرارداد موقت گذاشته‌ است از همین رو ما قبول نکرده‌ایم. ما به صراحت گفته‌ایم که قراردادها را امضا نمی‌کنیم مگر اینکه مدت‌دار نباشد تا دائمی محسوب شود.

 

هزینه‌های درمان را از جیب می‌پردازیم

 

کارگران معترض با بیان اینکه هزینه‌های درمان خود را بعضا از جیب می‌پردازند، گفت: هزینه‌های درمانی ما با وجود رطوبت و تماس با گردِ ذغال بسیار بالاست و امکانات خوبی در شهرستان‌ برای استفاده از دفترچه‌های تامین اجتماعی خود نداریم و لذا ناچاریم به بیمارستان‌های دولتی کرمان، یزد و شیراز مراجعه کنیم و تمام هزینه‌های درمان را از جیب بپردازیم. این در شرایطی است که خیلی از کارگران پس از سال‌ها کار در معدن تنها با استفاده از کپسول اکسیژن زنده‌اند. باید تدبیری برای این کارگران اندیشید.

 

آنها افزودند: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، برخورداری از مسکن کارگری، کاهش ساعات کار در مشاغل سخت از دیگر مطالبات کارگران است. از طرفی معدن همکار ۸۰۰ کارگر، معدن همکار حدود ۷۰۰ کارگر و معدن پایدانا حدود ۶۰۰ کارگر دارد. از این رو ما به احقاق حقوق خود مصر هستیم و امروز سرکار نمی‌رویم.
ایلنا

انتقاد یک عضو شورای شهر از به‌کارگیری کودکان کار در شهرداری تهران

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با انتقاد از بکارگیری کودکان و نوجوانان توسط پیمانکاران شهرداری گفت: با این وجود در شهرداری زمینه‌های آشکاری وجود دارد که از کودکان در مشاغل سخت به ویژه جمع‌آوری زباله، سودجویی می‌شود.

ادامه

ایران, حقوق بشر, حقوق کودک, خبر, کارگری

تجمع کارگران آبفار آبادان مقابل ساختمان فرمانداری

کارگران شبکه آب و فضلاب روستایی آبادان درحالی‌که پارچه نوشته‌ای خطاب به نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و فرمانداری همراه داشتند، به پرداخت نشدن ۶ ماه حقوق و عیدی و پاداش سنوات خود معترض بودند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری