عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۸ زیردریایی هسته‌ای این کشور برای تعمیر از رده خارج شده است که به نظر می‌رسد از نظر ژئوپلتیکی عواقب گسترده‌ای برای واشنگتن داشته باشد. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، کشور آمریکا اولین زیردریایی هسته‌ای جهان را در سال ۱۹۵۴ در کانکتیکات به آب انداخت و از ... عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, ژئوپلیتیک, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

منابع رسانه‌ای فاش کردند که به دلیل حملات مکرر اخیر گروه‌های مقاومت، نیرو‌های ارتش آمریکا مخفیانه از یکی از پایگاه‌های خود در سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ منابع رسانه‌ای اعلام کردند که نیرو‌های آمریکایی چند روز پس از حمله گروه‌های مقاومت در عراق، پایگاه نظامی خود را در روستای «همو» در غرب شهر ... خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

ادامه

آمریکا, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, خبر, ژئوپلیتیک, سوریه, عراق

پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

نویسندگان بورژوالیبرال مشکل‌‌های موجود در سیستم سرمایه‌داری را اغلب نه با تحلیل خصلت‌های ذاتی آن بلکه با ناپایداری دولت‌های خاص توضیح می‌دهند. آنان به این ترتیب باور کردن به تئوری‌های نادرست‌شان در مطلوب‌تر جلوه دادن سرمایه‌‌داری می‌توانند ادامه دهند، مادام که انتقام جویی سیاسی را دلیلی برای ایجاد فلاکت‌ها نشان می‌دهند. برای نمونه‌، این‌گونه وانمود ... پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

ادامه

آلمان, آمریکا, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب, فاشیسم, مقاله, نئولیبرالیسم

فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

تارنمای آمریکایی نوشت: عواملی مانند فقر، ضعف روابط بین جامعه و ارتش، فقدان سرمایه گذاری کافی بر روی مسائل تغذیه‌ای و سلامت که باعث افزایش چاقی جوانان شده و بی‌رغبتی آنها برای دفاع از کشور، ارتش آمریکا را با بحران نیروی انسانی مواجه کرده است. به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای فارن افرز نوشت: ارتش ... فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, فقر, کودکان, گزارش, ویتنام

فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

رهبر کره‌شمالی به ارتش کشورش دستور داده تا «آماده‌سازی جنگی» برای مقابله با «تحرکات ستیزه‌جویانه شدید» ایالات متحده و متحدانش در شبه جزیره کره را تسریع کند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی موسوم به «کی‌سی‌ان‌ای» امروز (پنج‌شنبه) گزارش داد که این اظهارات کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در دومین روز از «نهمین نشست عمومی ... فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

ادامه

آمریکا, امپریالیسم, خبر, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, شبه جزیره کره, صلح, کره شمالی

کارشناس آمریکایی: جنگ هسته‌ای آمریکا و روسیه برنده‌ای نخواهد داشت

دانیل السبرگ کارشناس آمریکایی در گفتگو با هفته نامه نیوزویک با بیان این که «برنامه هسته ای آمریکا جنایتکارانه و جنون آمیز است،» گفت: جنگ هسته‌ای آمریکا و روسیه یک جنگ یک طرفه نیست و در صورت وقوع هردو طرف نابود می‌شوند.

 

هفته نامه آمریکایی نیوزویک نوشت: دانیل السبرگ به عنوان تحلیلگر دفاعی شناخته می‌شود که با انتشار اسنادی، فریبکاری‌های پنتاگون وزارت دفاع آمریکا را در مورد نقش این کشور در جنگ ویتنام، افشا کرد. وی در سال ۱۹۷۱ افزون بر اسناد فوق محرمانه در این باره، اطلاعاتی را نیز که به حوزه فعالیت وی به عنوان معمار راهبرد تخریب حتمی متقابل هسته‌ای آمریکا (MAD) مربوط می‌شدند، از گاو صندوق دفتر کار خود برداشت.

 

وی این اسناد هسته‌ای فوق محرمانه را در مزرعه برادرش در نیویورک پنهان کرد و تصمیم داشت تا پس از فرو افتادن قیل و قال‌ها بر سر «اوراق پنتاگون»، آنها را منتشر کند اما این اسناد در پی وقوع طوفان استوایی دوریا در سال ۱۹۷۱، مفقود شدند.

 

السبرگ ۸۷ ساله اکنون از آخرین کتاب خود با عنوان «ماشین آخرالزمان: اعترافات یک برنامه ریز جنگ هسته‌ای» می‌گوید؛ کتابی که روایت مشارکت السبرگ را در آن چه برنامه هسته‌ای «جنون آمیز و جنایتکارانه» آمریکا می‌نامد، بازگو می‌کند.

 

السبرگ که درصدد است تا آمریکا از خواست خود برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای صرف نظر کند، می‌گوید که سیستم‌های تسلیحاتی که وی و هموطنانش طراحی کردند همچون هر زمان دیگری آماده شلیک بوده و تنها یک اشتباه فنی یا یک درگیری سیاسی با روسیه کافی است تا در عرض سی دقیقه شهرهای بزرگ آمریکا با خاک یکسان شوند.

 

نیوزویک در ادامه به نقل از این کارشناس آمریکایی نوشت: اگر به خاطر داشته باشید، ما یک بار در یک جنگ هسته‌ای پیروز شدیم. این جنگ یک طرفه بود. تاکنون جنگی میان دو کشور هسته‌ای صورت نگرفته است. در زمان حاضر، آن‌ها (مقام‌های آمریکایی) به فکر پیروزی در جنگ هسته‌ای با کره شمالی هستند. مطمئنم که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا به چنین چیزی فکر می‌کند. خب ممکن است در این جنگ پیروز شویم. ما همین جا باقی خواهیم ماند اما کره-شمالی و جنوبی- از بین خواهند رفت. ممکن است سن فرانسیسکو یا لس آنجلس را از دست بدهیم. می‌توان گفت که یک طرف از این جنگ جان سالم به در خواهد برد. اما در مورد جنگ میان آمریکا و روسیه اوضاع به این منوال نخواهد بود.

 

این جنگ برنده‌ای نخواهد داشت. همین طور که اگر چنین جنگی میان هند و پاکستان رخ دهد.

 

السبرگ در ادامه گفتگوی خود با نیوزویک پس از نام بردن از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، شی جینگ پین رئیس‌جمهوری چین، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر پارلمان بریتانیا و دمکرات‌هایی چون برنی سندرز، الیزابت وارن،به عنوان مخاطبان مطلوب خود، اظهار داشت که امید دارد جمیز متیس وزیر دفاع آمریکا نیز کتابش را بخواند.

 

وی افزود: «متیس نیز مانند من به نیروی دریایی تعلق دارد و این بدین معناست که با تسلیحات هسته‌ای سروکار نداشته است. گمان می‌کنم متیس اجازه مطالعه بر روی زمستان هسته‌ای را که ازعواقب اقلیمی احتمالی یک جنگ هسته‌ای است، بدهد. پنتاگون هیچگاه چنین مطالعه‌ای را انجام نداده و از خود نپرسیده که بمب‌های اتم ما با دنیا چه خواهد کرد؛ آن‌ها جز ماشین آخرالزمان، نقشه دیگری ندارند.»
ایرنا

روسیه و چین؛ کابوس به حقیقت پیوسته آمریکا

سیاست خارجی مستقل، عدم وابستگی، رویارویی با غرب و روابط متحدانه بین روسیه و چین، به چالشی جدی برای آمریکا تبدیل شده و برغم انتظار واشنگتن، مسکو و پکن بر سر نفوذ در منطقه آسیای مرکزی دچار اختلاف نشدند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, روسیه, مقاله