پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

کاخ سفید: خروج نیروها از افغانستان بی‌قید و شرط است

درحالی که آمریکا همواره بر خروج مبتنی بر شرایط از افغانستان تاکید داشت اما کاخ سفید اعلام کرد که طرح تازه بایدن برای خروج مبتنی بر شرایط نیست.

 

به گزارش تسنیم، کاخ سفید درباره جزئیات طرح تازه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: ما خروج منظم نیروهای باقیمانده در افغانستان را پیش از اول می آغاز می‌کنیم و قصد داریم پیش از بیستمین سالگرد ۱۱ سپتامبر همه نیروها را از افغانستان خارج کنیم.

 

مقام ارشد دولت آمریکا که نامش در بیانیه کاخ سفید نیامده است، افزود که آمریکا با ناتو برای خروج نیروها در جدول زمانی ذکر شده همکاری خواهد کرد.

 

وی تصریح کرد: «ما بطور واضح به طالبان گفته‌ایم که هرگونه حمله به نیروهای آمریکایی در هنگام خروج ایمن و منظم، با واکنش شدید ما روبرو خواهد شد».

 

بیانیه کاخ سفید اظهارداشت که آمریکا در هماهنگی با شرکای افغان و دیگر متحدان‌ش ظرفیت‌های مبارزه با تروریسم خود را تغییر خواهد داد، اما دارایی‌های خودش را برای مبارزه با تروریسم در منطقه حفظ خواهد کرد.

 

این مقام ارشد دولت بایدن همچنین تصریح کرد که خروج نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر قطعی است و مبتنی بر شرایط نیست زیرا بایدن بر این باور است که خروج مبتی بر شرایط به معنی حضور همیشگی در افغانستان است.

 

وی ادامه داد که دولت بایدن به دنبال حفظ شماری از نیروهای ضدتروریسم برای ادامه حضور در افغانستان نیست و تنها شماری از نیروها برای حفاظت از دیپلمات‌های مستقر در سفارت آمریکا در کابل در این کشور حضور خواهند داشت.

 

تایمز: انگلیس نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند

 

یک نشریه انگلیسی اعلام کرد که در پی تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان، انگلیس نیز در نظر دارد تا تقریباً همه نیروهایش را از این کشور خارج کند.

 

پس از تصمیم دولت بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور)، انگلیس نیز تصمیم گرفته تا تقریباً همه نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

 

نشریه انگلیسی «تایمز» نوشت که ارتش این کشور در نظر دارد تا کنترل آکادمی آموزشی نیروهای افغان را به دولت این کشور بسپارد.

 

براساس این گزارش، در حال حاضر حدود ۷۵۰ نظامی انگلیسی در افغانستان حضور دارند که بدون حمایت‌های آمریکا، پایگاه‌های نظامی این کشور و تجهیزات آن برای ادامه حضور در افغانستان با مشکل مواجه خواهد شد.

 

پیش از این کمیته روابط بین‌المللی و دفاعی مجلس اعیان انگلیس تاکید کرده بود که نظامیان این کشور و ناتو نباید پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح دولت کابل و طالبان از افغانستان خارج شوند.

 

براساس آمارهای رسمی دولت انگلیس، از زمان حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی، تاکنون ۴۵۴ نظامی انگلیسی در نتیجه درگیری در افغانستان کشته شده‌اند؛ با این حال برخی ناظران شمار تلفات این نیروها را بیشتر از شمار اعلام شده می‌دانند.

 

نیروهای ناتو تا سپتامبر از افغانستان خارج می‌شوند

 

وزیر خارجه آلمان پس از تعویق خروج نیروهای آمریکایی اعلام کرد که دیگر نیروهای ناتو نیز احتمالاً تا ماه سپتامبر افغانستان را ترک می‌کنند.

 

«آنگرت کرامپ کارن بائر» وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که نیروهای ناتو نیز احتمالاً با نیروهای آمریکایی تا ماه سپتامبر (شهریور) خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.

 

وی به تلویزیون آلمان اظهار داشت: ما همیشه گفته‌ایم که با هم به افغانستان رفتیم و با هم از این کشور خارج می‌شویم.

 

کارن بائر ادامه داد: من موافق خروج منظم نیروها هستم و بخاطر همین است که فکر می‌کنم که ما (ناتو) امروز با این خروج موافقت خواهیم کرد.

 

نشست وزرای دفاع و خارجه کشورهای عضو ناتو امروز (۲۵ فروردین) برای گفت‌وگو درباره خروج نیروها از افغانستان برگزار خواهد شد.

 

آمریکا و ناتو درحالی خروج نیروهای خود را تا شهریور ماه به تعویق انداخته‌اند که براساس توافقنامه قطر، همه نیروهای خارجی باید تا اول می (۱۱ اردیبهشت) خاک افغانستان را ترک کنند.

 

براساس طرح جدید بایدن برای خروج نیروها از افغانستان، واشنگتن در نظر دارد روند خروج را از ۱ اردیبهشت آغاز کرده و تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) به پایان برساند.

 

طالبان اما ضمن هشدار درباره از سرگیری حملات علیه نیروهای خارجی درصورت تاخیر در خروج تاکید کرده است که تا خروج کامل نیروها در هیچ نشستی برای تصمیم‌گیری درباره صلح افغانستان شرکت نخواهد کرد.

وزیر امور‌خارجه روسیه با احمقانه‌ خواندن خط مشی واشنگتن در قبال مسکو گفت به هر اقدام غیردوستانه آمریکا پاسخ می‌دهیم

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر امکان اخراج دیپلمات‌های روس از آمریکا، “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه با احمقانه خواندن خط مشی واشنگتن در قبال مسکو گفت: روسیه به هر اقدام غیردوستانه آمریکا پاسخ می‌دهد.

ادامه

اسیای مرکزی, امریکا, تحریم, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, روسیه, قزاقستان

۱۰۴ عضو گروه طالبان طی ۲۴ ساعت گذشته در افغانستان کشته شدند

وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته در عملیات‌ و درگیری های نیروهای ارتش با گروه طالبان در مناطق مختلف این کشور، ۱۰۴ عضو این گروه کشته و ۶۸ تن دیگر هم زخمی شدند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, خبر

جنایت جنگی نظامیان هلندی در افغانستان

وکلای مدافع قربانیان جنایات جنگی نظامیان هلندی در افغانستان با گذشت سه ماه از اظهارات وزارت دفاع هلند مبنی بر بررسی گزارش جنایات جنگی تاکید می‌کنند که این نظامیان خارجی مرتکب جرایم جنگی شده‌اند.

ادامه

استرالیا, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جنایات جنگی, جنوب آسیا, جهان, خبر, دخالت نظامی, ناتو, هلند