کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

کره شمالی همزمان با حضور وزیر خارجه آمریکا در سئول، یک موشک بالستیک به سوی آب‌های شرق شبه‌جزیره کره پرتاب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ارتش کره جنوبی مدعی شد که کره شمالی برای نخستین بار در دو ماه اخیر و همزمان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سئول، ... همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی

استقرار نیرو‌های ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

وزیر دفاع تایوان روز شنبه تایید کرد که نیرو‌های ویژه آمریکا در برخی از جزایر دور افتاده تایوان نزدیک به چین مستقر هستند. وزیر دفاع تایوان روز شنبه تایید کرد که نیرو‌های آمریکایی در حال آموزش ارتش این جزیره هستند و برخی از آنها در ۱۰ کیلومتری مرز با چین مستقر شده‌اند. به گزارش وبگاه ... استقرار نیرو‌های ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

ادامه

آمریکا, تایوان, جنگ سرد, چین, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا

چین و افغانستان محور نشست بایدن با سران هند، ژاپن و استرالیا

کمتر از هفت ماه بعد از نشست مجازی سران آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن با محوریت مقابله با چین، جو بایدن ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) در کاخ سفید از نخست‌وزیران این کشورها میزبانی می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خارجه هند با انتشار یک بیانیه برنامه سفر کاری نارندرا مودی نخست‌وزیر این کشور به آمریکا را اعلام کرد و خبر داد که مودی در نشست سران دهلی نو، واشنگتن، کانبرا و توکیو در کاخ سفید شرکت می‌کند.

 

طبق این بیانیه قرار است که نخست‌وزیر هند ضمن شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در اجلاس کشورهای «کواد» (QUAD) در کاخ سفید حاضر شود.

 

وزارت خارجه هند اعلام کرد: «رهبران (هند، آمریکا، استرالیا و ژاپن) پیشرفت حاصل شده از زمان برگزاری اولین نشست مجازی‌شان در تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۲۱ (۲۲ اسفند ۱۳۹۹) را مرور و درباره موضوعات منطقه‌ای مورد علاقه مشترک رایزنی خواهند کرد».

 

۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ بود که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نشستی مجازی با شرکت نارندرا مودی، اسکات موریسون و یوشی‌هیده سوگا نخست‌وزیران هند، استرالیا و ژاپن برگزار کرد.

 

بنا بر گزارش رسانه‌ها، نشست کشورهای «کواد» (QUAD) اولین نشست رهبران این گروه چهار جانبه برای بحث درباره نظم بین‌المللی در منطقه ایندو-پاسیفیک و در اصل تلاش آنها برای مهار چین و مقابله با توان نظامی و اقتصادی پکن است.

 

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید درباره این نشست مجازی گفته بود، این دیدار اهمیت جایگاه متحدان و شرکای آمریکا در منطقه ایندو-پاسفیک را برای جو بایدن نشان می‌دهد.

 

طبق بیانیه وزارت خارجه هند قرار است سران این چهار کشور درباره تلاش‌ها به منظور مهار همه گیری ویروس کرونا و واکسن رایزنی کنند.

 

در ادامه بیانیه آمده است: «آنها همچنین در مورد مسائل جهانی معاصر مانند فناوری‌های مهم و در حال ظهور، ارتباطات و زیرساخت‌ها، امنیت سایبری، امنیت دریایی، کمک‌های بشردوستانه، امداد رسانی در موارد بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوا و آموزش و پرورش تبادل نظر خواهند کرد».

 

وزارت خارجه هند افزود: «این اجلاس فرصتی ارزشمند برای گفتگو و تعامل بین رهبران فراهم می‌کند؛ تعاملی که اساس آن بر دیدگاه مشترک آنها در زمینه لزوم اطمینان از یک منطقه آزاد، باز و فراگیر در ایندوپاسفیک متکی است».

 

هر چند در بیانیه وزارت خارجه هند اشاره‌ای به چین نشده است اما از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور، دولت این کشور تلاش‌های زیادی برای همراه کردن هند، استرالیا و ژاپن با مواضع آمریکا کرده و آنها را به تشدید تقابل با چین فراخوانده است.

 

برخی رسانه‌ها با اشاره به تاکید وزارت خارجه هند بر بررسی «موضوعات منطقه‌ای مورد علاقه مشترک» در نشست کاخ سفید گزارش دادند، مسائل مرتبط با افغانستان هم یکی از محورهای دستورکار این اجلاس چهارجانبه خواهد بود.

 

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این باره گزارش داد: «هند به دنبال آن است که کواد را در افغانستان دخیل کند».

 

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند روز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه ضمن سخنرانی در نشست سازمان ملل متحد به میزبانی شهر ژنو در مورد وضعیت بشردوستانه در افغانستان، خواستار هماهنگی جهانی برای اطمینان از دسترسی بدون مانع، بدون محدودیت و مستقیم به ارائه‌دهندگان کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد.

 

در گزارش اسپوتنیک درباره نشست چهارجانبه آمریکا، استرالیا، هند و ژاپن به میزبانی جو بایدن آمده است: «چین در انتقاد خود از گفتگوی چهار جانبه امنیتی تحت رهبری ایالات متحده، تند و شدید بوده و آن را تلاشی برای مهار ظهور پکن در نظم جهانی توصیف کرده است. وانگ یی وزیر امور خارجه چین وانگ یی در حالی که گفته است سیاست واشنگتن در منطقه “یک خطر امنیتی اساسی” است، از کواد به عنوان “ناتوی ایندوپاسفیک” یاد کرد».

هشدار دولت چین به‌”اقدامات شدید اقتصادی و نظامی” برای مبارزه با تصمیم آمریکا

چین هشدار داد در صورت تغییر نام دفتر دیپلماتیکش در واشنگتن، اقدامات شدید اقتصادی و نظامی علیه این تصمیم آمریکا اتخاذ می‌کند.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, لیتوانی

موضع‌گیری‌های رژیم ولایی و نیروهای سیاسی کشورمان نسبت به رویدادها و تحول‌‌های افغانستان

با اتمام پروژهٔ واگذاری کامل افغانستان به نیروهای اسلام‌گرای طالبان، سیاست‌های راهبردی آمریکا در قبال کشورهای منطقۀ جنوب‌غربی آسیا و هماهنگ با برنامه‌های سیاسی- نظامی‌اش در خاور دور به مرحله‌ای تازه وارد شده‌اند.

ادامه

اسلام سیاسی, اسیای مرکزی, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, ایران, پاکستان, ترکیه, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, قطر, مقاله, نئولیبرالیسم, ویتنام

سفیر چین در آمریکا به مقام‌های آمریکایی توصیه کرد ؛ “لطفا خفه شوید”

گزارش شده که سفیر چین در آمریکا به مقام‌های این کشور تاکید کرده اگر تنش‌های اقتصادی بین دو طرف را نتوان به صورت دیپلماتیک حل و فصل کرد، ‌بهتر است که آمریکا ساکت بماند.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

شاهزاده سعودی با تشدید فشار امریکا: زیر بار دیکته آمریکا نمی‌رویم

همزمان با لغو سفر وزیر دفاع آمریکا به ریاض و قصد واشنگتن برای انتشار اسناد محرمانه واقعه ۱۱ سپتامبر، یک شاهزاده سعودی مدعی شد که ریاض زیر بار دیکته هیچ کشوری نمی‌رود.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, روسیه, عربستان سعودی, گزارش, یمن