گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

چین و آمریکا به یک بیانیه مشترک در مورد اقدامات اقلیمی دست یافتند

رسانه‌های چین اعلام کردند پکن و واشنگتن  در حاشیه  کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در گلاسکو به یک بیانیه مشترک در مورد تقویت اقدامات اقلیمی دست یافته‌اند.

 

به گزارش ایرنا از رادیو بین‌المللی چین، در این بیانیه مشترک دو طرف از اقدامات انجام شده یکدیگر قدردانی کرده و متعهد به ادامه  مشترک خود شدند.

 

پکن و واشنگتن در این بیانیه عنوان کرده‌اند که همراه با همه طرف ها برای تقویت اجرای توافق نامه پاریس تلاش می‌کنند.

 

آنها همچنین متعهد شده‌اند بر اساس اصل مسوولیت‌های مشترک اما متمایز و توانمندی‌های هر کشور، با در نظر گرفتن شرایط ملی، اقدامات اقلیمی تقویت‌ شده برای پاسخگویی موثر به بحران اقلیمی در پیش گیرند.

 

دو طرف همچنین توافق کرده‌اند یک “گروه کاری در زمینه تقویت اقدامات اقلیمی در دهه ۲۰۲۰” را  برای ارتقا همکاری ها و فرآیندهای چند جانبه در زمینه تغییرات آب و هوایی بین دو کشور ایجاد کنند.

 

بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد موسوم به cop۲۶ از یکشنبه ۹ آبان ماه با حضور هزاران نفر از رهبران و نمایندگان ۲۰۰ کشور در شهر گلاسکوی اسکاتلند فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

در این نشست که به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تعویق افتاده بود، مهم‌ترین مسائل و چالش‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی و بحران‌های محیط زیستی مورد بحث و تبادل نظر شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.

 

در جریان این کنفرانس دو هفته‌ای، مذاکرات دیپلماتیک فشرده ای پیرامون چگونگی مقابله با گرمایش زمین به عنوان یک چالش مشترک جهانی، صورت گیرد و رهبران ۲٠٠ کشور جهان اهداف و تعهدات خود را برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی و نحوه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰، ارائه خواهند کرد.

 

به نوشته روزنامه ال پائیس اسپانیا، در چارچوب مراسم «روزجهانی اقدام برای عدالت اقلیمی» ده‌ها هزار نفر و به گفته سازمان‌دهندگان این تظاهرات، ۵۰ هزار نفر در خیابان‌های مرکز گلاسکو تظاهرات کردند و خواستار اقدامات بیشتر و قاطع تر دولت‌ها در مقابل گرمایش جهانی شدند.

 

در لندن، هزاران معترض از جمله اتحادیه‌های کارگری، گروه‌های حقوق پناهندگان، دانشجویان و فعالان محیط ‌زیست از بانک مرکزی انگلیس به سمت میدان ترافالگار راهپیمایی کردند.

 

دیگر شهرهای بریتانیا از جمله منچستر، لیورپول و بریستول هم شاهد برگزاری تجمع های اعتراض‌آمیز بوده‌اند.

 

شهرهای سیدنی و ملبورن در استرالیا نیز شاهد برگزاری اعتراضاتی بودند. معترضان، گفت وگوها در نشست گلاسگو را «مایه شرمساری» و «کمدی» خواندند و موضع دولت خود که مدافع صنعت معدن کشور است را «شرم مطلق» توصیف کردند.

 

تظاهراتی هم در در برزیلی، بلژیک، ترکیه، کره جنوبی، آلمان، سوئد، نروژ، فرانسه، آلمان، پرتغال و هلند برگزار شد.

 

یکی از معترضان به ال پائیس گفت «نمایندگان دولت‌ها اینجا هستند و ما باید آن‌ها را تحت فشار قرار دهیم تا بفهمند که این یکی از آخرین فرصت‌ها برای تغییر و اجتناب از این بحران است که ما داریم».

 

یکی از فعالان محیط زیست برزیلی در انتقاد از آتش‌سوزی‌های گسترده ای که این کشور در سال ۲۰۲۰ متحمل شد گفت «ما باید به آنچه در برزیل در حال وقوع است اعتراض کنیم. این بسیار مهم است که گروه‌های مختلف جامعه مدنی به رغم دیدگاه‌های متفاوت در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی متحد شوند».

 

این معترض برزیلی در انتقاد از دولت ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری این کشور گفت: علاوه بر آمازون، سرزمین‌های وسیع تری در برزیل وجود دارند که باید در برابر سیاست‌های بولسونارو محافظت شوند.

پسماند‌ خطرناک «کارخانه‌های روی» زنجان چه می‌شود؟ + ویدئو

علاوه بر ابعاد اجتماعی و اقتصادی ماجرا، پروژه مدیریت پسماند روی زنجان در روستای سردهات ایرادات فنی قابل توجهی دارد و تعجب‌برانگیز است که سازمان حفاظت محیط زیست با علم بر این ایرادات چطور حاضر شده با اجرای این پروژه موافقت کند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, دهقانی, گزارش, محیط زیست, ویدیو

عدالت اقلیمی مطالبه ده‌ها هزار نفر در ۲۰ کشور جهان

برای دومین روز متوالی هزاران نفر در خیابان‌های شهر اسکاتلند با وجود باد و باران در حالی برای مطالبه عدالت اقلیمی تظاهرات کردند که بیش از ۲۰۰ اقدام مشابه در بیش از ۲۰ کشور جهان علاوه بر کشور میزبان اجلاس آب‌وهوایی گلاسکو همچون استرالیا، برزیل، کره جنوبی و کانادا برگزار شد.

ادامه

اسپانیا, اسکاتلند, المان, امریکا, انگلستان, برزیل, پرتغال, تایوان, ترکیه, جهان, حقوق بشر, خبر, سوئد, شیلی, فرانسه, فیلیپین, محیط زیست, هلند