راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

در شرایط تحریم‌؛ چین مشتری دائمی تمام نفت ایران شد

بر اساس گزارش جدید اویل پرایس، با بسته شدن قرارداد ۲۵ ساله با چین، ایران برای تمام نفت خود یک مشتری دائم خواهد داشت. چین متعهد شده تولید در میادین نفتی غرب کارون را حداقل ۵۰۰ هزار بشکه در روز طی دو سال آینده افزایش دهد.

 

به گزارش اقتصاد۲۴ – با بسته شدن قرارداد ۲۵ ساله با چین، ایران برای تمام نفت خود یک مشتری دائم خواهد داشت؛ بنابراین تهران به سرعت در حال توسعه میادین نفتی خود است. این توسعه نه تنها شامل میادین اصلی در غرب کارون می‌شود بلکه میادین نفتی چالش برانگیزتر مثل میادین مشترک با عراق را هم در برمی‌گیرد. چین متعهد شده تولید در میادین نفتی غرب کارون را حداقل ۵۰۰ هزار بشکه در روز طی دو سال آینده افزایش دهد.

 

برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

 

بر اساس گزارش اویل پرایس، ایران مصمم است تولید در میادین مشترک با عراق را افزایش دهد، میادینی مانند دهلران، نفت شهر، آزادگان و یادآوران. میادین نفتی آذر چالش‌برانگیزترین منابع نفتی در بلوک اناران هستند که شامل چنگوله و دهلران هم می‌شوند.

 

تکمیل فاز ۱ میدان نفتی آذر تمام برنامه بهینه سازی تولید نفت از میادین نفتی مشترک با عراق نیست. مطالعات جدید نشان می‌دهد ذخایر نفتی در این منطقه تا ۴ میلیارد بشکه می‌رسد یعنی دو برابر رقمی که قبلا تخمین زده شده بود. هدف فاز دوم تولید حداقل ۷۱۵۰۰ بشکه در روز به علاوه تولید ۸۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی در روز است که قرار است تا پایان سال ۱۳۹۹ محقق شود.

 

به گفته منابع آگاه، فاز سوم تولید از میادین نفتی افزایش تولید تا بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز است که منوط به مشارکت شرکت ملی نفت می‌شود.

 

شرکت استات اویل نروژ در ۲۰۰۳ توسعه میدان نفتی اناران را آغاز کرد و پس از اکتشاف نفت در ۲۰۰۵ در میادین آذر و چنگوله، شرکت لوک روسیه هم به آن پیوست. شرکت لوک اویل ۲۵ درصد سهام خود در بلوک اناران را در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ پس از تحریم‌های آمریکا واگذار کرد و کشور‌های اتحادیه اروپا هم به دنبال استات اویل ۷۵ درصد سهام خود را در ۲۰۱۱ با تشدید تحریم‌ها کنار گذاشتند. با امضای قرارداد اتمی برجام در ۲۰۱۵، بسیاری از شرکت‌های نفتی تفاهم‌نامه‌هایی برای میادین نفتی بلوک اناران امضا کردند که شامل شرکت DNO نروژ، PTTEP تایلند، گزپروم نفت و لوک روسیه هم می‌شد.

 

تحریم‌های آمریکا علیه ایران / تحریم نفتی / صادرات نفت

 

پس از بیرون رفتن یک طرفه آمریکا از قرارداد برجام در ۲۰۱۸ و تحریم‌های پس از آن، ایران به دنبال کمک از چین و روسیه بود و از نیروی متخصص دانشگاه‌های ایران و موسسات آکادمیک چین و روسیه هم استفاده می‌کرد. به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، به تازگی ۱۳ قرارداد به ارزش ۱۶۰ میلیارد ریال (۱۷۰ میلیون دلار) با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای انجام مطالعات در میادین نفت و گاز بسته شده است.

 

طبق گفته منابع ایرانی، حدود ۶ تا ۸ درصد از میادین نفتی این کشور تولید خود را از دست داده‌اند که تنها با شیوه‌های EOR (ازدیاد برداشت نفت) قابل بازیابی است. این رقم برای نفت دریایی برابر با ۱۲ تا ۱۵ درصد است؛ بنابراین پاک کردن این خلأ برای رسیدن به هدف افزایش تولید نفت خام ضروری است.

نقض منافع زحمتکشان: از قراردادهای موقت گرفته تا نبود ایمنی درمحیط کار

افزایش آمار سوانح و حوادث کار در معدن‌ها و واحدهای صنعتی، ابتلای شمار زیادی از پرستاران به‌بیماری کووید-۱۹ در هنگام انجام وظیفه در بیمارستان‌ها، تفاوت و تبعیض در محیط‌های کار و نبود مزد یکسان برای کار یکسان، اجرایی نشدن طرح مترقی طبقه‌بندی مشاغل و لطمه‌های اساسی به امنیت شغلی کارگران به‌دلیل اجرای برنامه خصوصی‌سازی، به‌موازات ... نقض منافع زحمتکشان: از قراردادهای موقت گرفته تا نبود ایمنی درمحیط کار

ادامه

اقتصادی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, سرمایه‌داری, کارگری

مبارزه بر ضد دیکتاتوری دینی و «اسلام سیاسی» را گسترده‌تر کنیم

با آغاز سال تحصیلی جدید، مردم کشورمان پاسخی بسیار قاطع و شفاف به سیاست‌های دولتِ ولی فقیه و شخص حسن روحانی دادند. نیمی از پدر و مادران برخلاف دستورهای رئیس دولت و وزارت آموزش پرورش، به دلیل گسترش بی‌وقفۀٔ همه‌گیری کرونا، از رفتن فرزندانشان به مدرسه جلوگیری کردند.

ادامه

اقتصادی, ایران, سیاسی, مقاله