رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله

چین: مداخلات نظامی آمریکا راه به جایی نمی‌برند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، آمریکا پس از سندروم ویتنام، اکنون با سندروم افغانستان مواجه است و مداخلات نظامی این کشور راه به جایی نمی‌برند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه چین روز جمعه تأکید کرد مداخلات نظامی آمریکا در دیگر کشورها راه به جایی نمی‌برند.

 

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه چین، «هوآ چونیینگ» سخنگوی این وزارتخانه در نشستی خبری گفت، از «سندروم ویتنام» در قرن گذشته تا «سندروم افغانستان» در قرن حاضر، آمریکا به‌دنبال تغییر دیگر کشورها بر اساس امیال خود است.

 

او با اشاره به مقاله جدید «جفری ساکس» استاد دانشگاه آمریکایی گفت، تقریباً تمامی مداخلات نظامی آمریکا در جهان در حال توسعه، از لائوس و کامبوج و جنگ کره در جنوب شرق آسیا تا عراق، سوریه و لیبی در غرب آسیا و آمریکای لاتین و اکنون افغانستان، با شکست مواجه شده است.

 

چونیینگ با ارجاع به این مقاله گفت، چیزی کمتر از دو درصد هزینه‌های آمریکا در افغانستان به مردم این کشور رسیده و خرج زیرساخت‌های اساسی و کاهش فقر شده است. آمریکا می‌توانست با همکاری دیگر کشورها بر روی آب آشامیدنی سالم، سیستم فاضلاب، ساخت مدرسه و درمانگاه و کشاورزی و دیگر برنامه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

 

این دیپلمات چینی افزود، با این حال رهبران آمریکا به جامعه آمریکایی تأکید کردند که قرار نیست پولی را برای این مسائل پیش پا افتاده خرج کنند. طبقه سیاسی و رسانه‌های جمعی آمریکا به این ملت‌ها توهین کردند و بی‌امان و بی‌مهابا در این کشورها مداخله کردند. تنها چیزی که آمریکایی‌ها برجای گذاشتند، جنگ و کشتار و آوارگی بود.

 

چونیینگ در ادامه گفت، مداخات نظامی آمریکا در سایر کشورها با وجود برتری نظامی در هر صورت به شکست منجر می‌شود زیرا مساله اصلی چیزی است که مردم می‌خواهند. حقایق مکرراً نشان داده‌اند که مداخلات نظامی راه به جایی نمی برند و استفاده از قدرت و حل مشکلات از طریق نظامی فقط به مشکلات بیشتر منجر می‌شود. نسخه کپی دموکراسی آمریکایی نیز به سختی در کشوری با تفاوت‌های تاریخی، فرهنگی و ملی متمایز، همخوانی دارد و در نهایت با شکست مواجه می‌شود.

 

وی متذکر شد: «از دید ما، ملاک کلیدی این است که آیا کشوری می‌تواند انتظارات، نیازها و آرزوهای مردمش را برآورده کند. از این لحاظ، دموکراسی چینی، دموکراسی مردم است و دموکراسی آمریکایی، دموکراسی پول است. چین دموکراسی فراگیر دارد و آمریکا دموکراسی انتخاباتی دارد که هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد».

 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: «فرم عالی دموکراسی آمریکایی “یک فرد، یک رأی” است که بسیار کوته‌فکرانه است. انتخابات در آمریکا که با منافع گروه‌ها دستکاری می‌شود، سیاست‌ها پولی هستند، به این معنا که اگر پولی نباشد رأیی هم در کار نیست. برخلاف حزب کمونیست چین که منافع کشور و مردم را اولویت قرار می‌دهد، در آمریکا سیاست‌مداران، رأی را اولویت قرار می‌دهند».

 

چونیینگ گفت: «در حالی که ده‌ها هزار آمریکایی با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، دو حزب این کشور وحشیانه به یکدیگر حمله می‌کنند و منافع حزبی خود را بالاتر از زندگی و سلامت مردم می‌بینند. حتی مرگ ششصد هزار آمریکایی نتوانسته وجدان و احساس مسئولیت را در آن‌ها بیدار کند».

 

این دیپلمات چینی افزود: «دموکراسی باید ملموس باشد نه اینکه فقط شعارهایی توخالی باشد. دموکراسی نباید به افیونی روحی تبدیل شود که عده‌ای از مردم را فریب داده یا بی‌تفاوت سازد و نباید به بهانه‌ای برای حمله و اتهام‌زنی به دیگر کشورها و در عین حال حفظ هژمونی کشوری دیگر تبدیل شود».

 

چونیینگ در ادامه گفت: «تشکیل گروه و دسته به اسم دموکراسی و مداخله گستاخانه در امور داخلی دیگر کشورها و حتی سرکوب خودسرانه توسعه عادی و حقوق مشروع مردم دیگر کشورها، بیش از هر چیز دیگری، غیردموکراتیک است. این خودکامگی، هژمونی و تمامیت‌خواهی است. با سقوط زکی انوری (فوتبالیست نوجوان افغان که از روی یک هواپیمای آمریکایی در فرودگاه کابل سقوط کرد)، افسانه آمریکایی سقوط کرد و مردم بیشتری در حال بیداری هستند».

مخالفت پوتین با طرح بایدن برای تأسیس پایگاه‌های نظامی در خاورمیانه

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه در گفتگو با همتای آمریکایی خود، طرح پیشنهادی او برای تأسیس چند پایگاه نظامی در نزدیکی افغانستان را رد کرده است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه

واکنش به ادعای جوزپ بورل درباره نفوذ مسکو و پکن در افغانستان

مقامات پارلمانی روسیه تأکید کردند، سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره لزوم جلوگیری از نفوذ روسیه و چین در افغانستان، تنها با هدف منحرف کردن افکارعمومی از شکست سیاست غربی‌ها در این کشور است.

ادامه

اتحادیه اروپا, افغانستان, امریکا, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, چین, حقوق بشر, روسیه, ژئوپلیتیک

حقیقت کرونایی درباره آمریکا؛ نقض علم و تفرقه‌افکنی تروریست برتر جهان

اخیرا، به گفته یک منبع آگاه از روند تحقیقات ردیابی منشاء ویروس کرونا خطاب به رسانه‌ها، تحقیقات به اصطلاح آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در ردیابی کرونا هنوز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است اما با این حال مقامات ارشد دولت آمریکا بر این باورند که این تحقیقات هدف نیست بلکه مقصود، تلاش در راستای تضعیف چین و ... حقیقت کرونایی درباره آمریکا؛ نقض علم و تفرقه‌افکنی تروریست برتر جهان

ادامه

اپارتایت, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, سازمان بهداشت جهانی, شرق آسیا, مقاله

ترامپ؛ ما خاورمیانه را ویران کردیم/ این بزرگترین شرمساری درتاریخ کشور ما است

به گفته رئیس جمهور سابق آمریکا، کشورش “ثروتی هنگفت” را به سربازان ارتش افغانستان پرداخت کرده و به نوعی به آنها برای جنگیدن “رشوه میداد”.

ادامه

افغانستان, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, چین, خاورمیانه, روسیه, ویتنام