شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

چین قصد دارد نیروگاه عظیمی در مدار زمین بسازد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «اسپیس نیوز»، چین قصد دارد از پرتابگر جدید فوق العاده سنگین Long March 9 برای ساخت نیروگاه خورشیدی مستقر در فضا در مدار زمین ثابت استفاده کند.

 

به گفته Long Lehao ، طراح ارشد سری پرتابگر های Long March چین، با پرتابگر آینده Long March 9 و پرتاب های متعدد برای ساخت تأسیسات انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا در ۳۵،۷۸۶ کیلومتری زمین استفاده خواهد شد.

 

هدف این پروژه ایجاد منطقه وسیعی برای جمع آوری مداوم انرژی خورشیدی است، بدون اینکه جو یا تغییرات فصلی بر سطح انرژی تأثیر بگذارد. انرژی تبدیل شده از طریق مایکروویو یا لیزر به زمین منتقل می شود. این پروژه انرژی تجدیدپذیر را در مقیاسی بزرگ فراهم کرده و با کمبود منابع انرژی مقابله می کند.

 

به گفته لانگ، این پروژه در سال ۲۰۲۲ با آزمایش تولید برق در مقیاس کوچک آغاز شده و حدود سال ۲۰۳۰ به تاسیسات تولید برق در سطح مگاوات منجر می شود. تولید برق تجاری در سطح گیگاوات تا سال ۲۰۵۰ محقق خواهد شد. این کار نیاز به بیش از ۱۰۰ پرتاب Long March 9 و حدود ۱۰ هزار تن زیرساخت دارد که در مدار تجمیع می شوند. این پروژه پیچیده نیاز به یک سامانه جمع آوری انرژی خورشیدی در مساحتی به مقیاس چندین کیلومتر مربع و یک زیر سامانه انتقال قدرت بزرگ مایکروویو دارد.

 

پروژه های انرژی خورشیدی مستقر در فضا قبلاً مورد توجه کشورهایی از جمله ایالات متحده و ژاپن قرار گرفته بود. به گزارش شین هوا، چین انرژی خورشیدی مستقر در فضا را به عنوان یک برنامه تحقیقاتی مهم در سال ۲۰۰۸ ذکر کرد. آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) در سال ۲۰۱۹ ساخت یک پایگاه آزمایشی در شهرداری چونگ کینگ برای تحقیق در مورد انتقال انرژی بی سیم با قدرت بالا را آغاز کرد.

 

وسیله نقلیه پرتابی که قرار است این کار را انجام دهد، Long March 9 است. این پرتابگر پس از سال‌ها مطالعه و توسعه فناوری، در بهار امسال تأیید رسمی دولت را به دست آورد. به گفته Long ، ممکن است در این طراحی تغییرات اساسی صورت گرفته باشد.

 

گفتنی است پیشتر رسانه های چین گزارش دادند محققانی که در این کشور روی یک پروژه همجوشی هسته ای کار می کنند موفق شده اند پلاسمایی به دمای ۱۲۰ میلیون درجه سانتیگراد را برای نزدیک به دو دقیقه حفظ کنند.

 

راکتور همجوشی هسته ای چین اولین بار در سال ۲۰۱۹ وقتی پکن اعلام کرد که به زودی عملیات خود را آغاز می کند ، خبرساز شد. شایان ذکر است که راکتور HL-۲M توکاماک برای اولین بار در اواخر سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و اولین موفقیت آن حفظ دمای ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد به مدت ۱۰۰ دقیقه بود.

چین داده‌های مریخ کاو خود را با آمریکا و اروپا مبادله می‌کند

سخنگوی اداره ملی فضانوردی چین اعلام کرد برای تبادل داده های مریخ کاو خود با سازمان ملی فضانوردی آمریکا (ناسا) و آژانس فضایی اروپا در حال همکاری است و داده های خود را با این دو نهاد مبادله می کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, جهان, چین, خبر, دانش

تلاش قابل تقدیر دانشمندان آمریکایی و انگلیسی در رد شایعات کرونایی علیه چین

اگرچه دولت، سیاستمداران، رسانه ها و حتی برخی افراد در جامعه علمی آمریکا در شایعه پراکنی پیرامون ربط دادن شیوع ویروس کرونا به مؤسسه ویروس شناسی ووهان چین دچار کج فکری شده اند و در تلاشند تا بگویند که ویروس کرونا توسط دانشمندان چینی ساخته و یا منتشر شده است، اما همچنان هستند عده ای ... تلاش قابل تقدیر دانشمندان آمریکایی و انگلیسی در رد شایعات کرونایی علیه چین

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, جهان, چین, دانش, مقاله

سفینه باری چین به بخش اصلی آزمایشگاه فضایی پیوست

دفتر پروژه فضاپیمای سرنشین دار چین اعلام کرد، سفینه باری «تیان جوئو ۲ » پس از پرتاب موفقیت آمیز در ساعت پنج و یک دقیقه امروز یکشنبه به وقت پکن به اتاق محور آزمایشگاه فضایی پیوست.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, دانش, روسیه, شرق آسیا