شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

چین در اکتشاف نفت از لیزر بهره می‌برد

چین در تلاش است با پیشبرد فناوری های لیزری و ساخت تجهیزات نوین در این قلمرو از لیزرها برای اکتشافات نفتی و حتی فضایی بهره بگیرد.

 

روزنامه گلوبال تایمز روز پنجشنبه نوشت: ‌شرکت «علوم هوا، فضا و صنعت» در چین در همین راستا موفق به ساخت تجهیزات لیزری شده است که برای مصارف فوق قابل استفاده خواهد بود.

 

این شرکت اعلام کرده است از تجهیزات لیزری برای اکتشاف نفتی در یک چاه با عمق ۵ هزار متر در منطقه ای در شهر شانگهای در شرق چین بهره گرفته است.

 

بر اساس این گزارش، فناوری لیزر این امکان را به شرکت های حفاری می دهد که تجهیزات نفتی را در عمق چاه های نفتی تحت نظارت قرار داده و از مرتبط بودن آنها اطمینان حاصل کرده و همزمان انتقال دقیق داده ها را تضمین کنند.

 

این شرکت همچنین از فناوری لیزر برای اکتشاف نفتی در یک میدان نفتی در استان شاندونگ در شرق چین بهره گرفته است همچنین آزمایش ها روی این تجهیزات در استان ‘جه جیانگ’ در شرق و ‘سین کیانگ’ در شمال غرب چین شروع شده است.

 

‘وو شیایوفونگ’ از مسئولان این شرکت می گوید فارغ از روش های قدیمی و سنتی حفاری نفتی، با اتکا به فناوری لیزر می توان منابع نفت و گاز را در میادین مختلف انرژی در چین به آسانی جستجو و شناسایی کرد.

 

او با اشاره به اینکه از این فناوری می توان برای نظارت بر سیارات دیگر نیز استفاده کرد تصریح کرد این فناوری در اکتشافات فضایی و تصویربرداری از سیارات و آگاهی از ارتباطات بین آنها، قابلیت بالایی دارد.

 

چین در ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی با استفاده از یکی از ماهواره های ارتباطی پرتاب شده که به فناوری لیزر مجهز بود توانست داده های بی نظیری از فضا و کره زمین بدست آورد.

ایرنا

تکنیکی تازه و کم‌هزینه برای دستیابی به آب شیرین

دانشمندان دانشگاه تگزاس با استفاده از نوعی ژل و انرژی خورشیدی به روشی کم‌هزینه و کارآمد برای نمک‌زدایی و تهیه آب آشامیدنی دست یافتند. آنها این روش را تحولی سودمند در روش سنتی نمک‌زدایی به کمک آفتاب می‌دانند.

ادامه

جهان, خبر, دانش

نگرانی آمریکا از ترسناک‌ترین سلاح جهان؛ چتر حفاظتی روسیه بر فراز سوریه

گرچه دونالد ترامپ به شلیک موشک‌های هوشمند و پیشرفته به سمت سوریه تهدید کرده است اما این کشور جنگ‌زده تحت حفاظت سامانه‌های پدافند هوایی اس ۴۰۰ روسیه قرار دارد که همچون حلقه فولادین دور تا دور آن را در احاطه خود دارد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, دانش, روسیه