چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

چین با موفقیت ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را پرتاب کرد که در تشخیص محیط زیست، پیشگیری و کاهش بلایا و سایر زمینه‌ها استفاده خواهد شد. به نقل از خبرگزاری شینهوا، چین در ساعت ۶:۵۱ صبح روز چهارشنبه (۲۷ مارس) ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با استفاده از موشک حامل اصلاح شده Long March-۶ در مرکز پرتاب ماهواره تایوان به ... چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

ادامه

تایوان, جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا, فیلم

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

در سایه از سرگیری روابط پیونگ یانگ با کشور‌های آسه آن، یک هیئت از کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس سفر کرده است. یونهاپ امروز جمعه به نقل از رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که هیئت حزب حاکم کره شمالی در یک سفر به سه کشور (چین، ویتنام و لائوس) لحظاتی قبل وارد ... سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

ادامه

آسه آن, احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی, لائوس, ویتنام

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

چین در آستانه پایان بحران کرونا

چینی ها که از دو ماه قبل درگیر بزرگترین بحران بهداشتی از زمان تاسیس چین نو در سال ۱۹۴۹ میلادی هستند، حالا می گویند پایان شیوع ویروس کرونا با تدابیر اتخاذ شده، نزدیک است سفر «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین به ووهان هم بیانگر این ادعا است.

 

به گزارش ایرنا؛ این کشور اگرچه در شروع شیوع ویروس با مشکلاتی روبرو شد و سوء اطلاع رسانی و اقدامات دیرهنگامش موجب شد تا ویروس به خارج از شهر ووهان مرکز استان هوبی سرایت کند، اما بسیار سریع توانست دست بکار شود و جلو رشد این ویروس را بگیرد.

 

درس هایی که آنها از شیوع ویروس گرفتند این بود که باید هرچه زودتر این ویروس را که از ارتباط بین انسان ها منتقل می شود، کاهش دهند و مجبور شدند به روش های سنتی روی آورند که اصلی ترین آن قرنطینه بود.

 

قرنطینه ها ابتدا از شهر ووهان مرکز استان هوبی شروع شد و کل شهر و سپس استان هوبی قفل شد همزمان اقدامات قرنطینه با سرایت ویروس به دیگر نقاط چین به اجرا گذاشته شد به طوری که بیش از ۸۰ شهر در سراسر کشور قرنطینه شدند.

 

در روزهای نخست ماه ژانویه شمار مبتلایان در این استان و در ووهان روزانه به بیش از ۵ هزار نفر می رسید اما با گذشت نزدیک به دو ماه چین موفق شد این رقم را به زیر ۱۰۰ کاهش دهد تازه ترین آمارها هم حاکی از ابتلای تنها ۱۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته است.

 

موفقیت برجسته چین در روزهای گذشته این است که در بسیاری از مناطق در چهار روز گذشته موردی از کرونا وجود نداشته و موارد روزهای اخیر در برخی از شهرها هم بسیار محدود و در حد صفر بوده است.

 

بیشترین تمرکز فعلا روی استان هوبی است که بتواند به این بحران خاتمه دهد این استان اعلام کرده است احتمالا تا اواسط ماه جاری میلادی شهرهایش از کرونا پاک خواهد شد و همه اقدامات روی ووهان مرکز استان متمرکز خواهد بود.

 

برنامه چین برای از سرگیری تولید

 

جنب و جوش ها در شهرها و استان ها بیشتر شده است و دولت هواپیما، اتوبوس و قطارهایی را اختصاص داده است تا با نظم و برنامه ریزی خاص و با تدابیر ایمنی و بهداشتی کارگران را به شهرها و کارخانه ها بازگردانند.

 

بخش های تولیدی خود را برای از سرگیری تولید دستکم تا پایان ماه جاری میلادی آماده می کنند و سازمان بهداشت جهانی نیز تلاش های چین را ستوده است.

 

انتقادات غیر منطقی آمریکا از چین

 

چینی ها البته در این مدت مورد انتقاد شدیدی قرار گرفتند که در برابر این بیماری دیر اقدام کرده اند اما بحث قرنطینه شهرها و یک ویروس ناشناخته موضوعی ساده نبود که دولتمردان بسرعت بتوانند آن را کنترل کنند.

 

سرآمد همه این کشورها آمریکا بود که بسرعت درهای کشور را به روی مسافران چینی بست و پروازهایش را متوقف کرد حتی از کشورهای دیگر هم خواست در این زمینه به آمریکا بپیوندند فشار آمریکا بر چین در همه عرصه ها افزایش یافت از اینکه چین ناتوان در کنترل بیماری است و دنیا را به خطر انداخته است.

 

حتی روزنامه وال استریت ژورنال مطلبی منتشر کرد مبنی بر اینکه چین مرد بیمار آسیاست با این هدف که شیوع بیماری از چین است و دنیا را آلوده کرده است.

 

آنها در زمینه های تجاری چین را تحت فشار قرار دادند و اعلام کردند کرونا فرصت های شغلی و سرمایه گذاری را در چین از بین می برد و در آمریکا ایجاد می کند و این به نفع آمریکا است.

 

همزمان اعلام کردند که چین باید توافق تجاری اولیه دو کشور برای خرید ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از آمریکا را اجرایی کند در غیر این صورت با فشارها و سرسختی های بیشتر واشنگتن روبرو خواهد شد.

 

رویارویی آمریکا با چین به حدی شدت گرفت که وزیر خارجه چین و شمار زیادی از مسئولان، روزنامه ها و رسانه های این کشور آمریکا را آماج انتقادهای خود قرار دادند.

 

رسانه های چین که حالا کشورشان بتدریج از چنگ این ویروس خلاص می شود گفته اند اکنون این آمریکا است که در بوته ازمایش شیوع کرونا قرار گرفته است و باید دید توانایی هایش برای کنترل این ویروس تا چه حد است.

 

انتقال تجربیات چین به کشورهای درگیر

 

چین در کنار این رویارویی اما فرصت هایی هم برای اطلاع رسانی و همکاری متقابل داشته است از جمله با کشورهایی که کانون جدید شیوع بیماری بوده اند چون کره جنوبی، ایتالیا، ایران، شیلی و سازمان بهداشت جهانی اطلاع رسانی متقابل داشته است.

 

اطلاعاتی که چین در این باره در اختیار کشورهای دیگر قرار داده و به سازمان بهداشت جهانی داده با نظر به اینکه پس از تجزیه و تحلیل این ویروس صورت گرفته باعث شده است تا متخصصان دست بازتری برای ساخت واکسن و دارو برای ویروس داشته باشند.

 

اینکه فعلا منشا بیماری از کجا بوده است جای ابهام دارد کارشناسان می گویند این ویروس در ووهان کشف شده است اما دلیل نمی شود که این شهر کانون ان باشد، چین در این زمینه می کوشد اعتبار از دست رفته برگرداند.

 

آمریکا از چین عذرخواهی کند

 

این کشور در حال همکاری با کشورهای یاد شده است اقلام بهداشتی و پزشکی در اختیار آنها قرار می دهد و برای کمک های بیشتر اعلام آمادگی کرده است چین تاکید دارد در شرایط فعلی فقط آمریکاست که به دلیل این همه انتقادها و فشارهایش باید از چین عذرخواهی کند و به دیگر کشورها نیز پیام همکاری ارسال کرده است.

 

چین در روزهای نخست هدف انتقادهای فراوانی قرار گرفت اما دولتمردان کماکان به صورت یکپارچه توانستند در طول دو ماه با اقداماتی جسورانه و با قبول خساراتی بسیار سنگین از لحاظ اقتصادی و اعتبار جهانی، شیوع بیماری را به صفر نزدیک کنند.

 

دولت چین و حزب حاکم اکنون روی این موضوع متمرکز شده است که اعتبار کشور را بازگرداند و نشان دهد که همچنان بر اوضاع مسلط است این کشور که در روزهای آینده به سمت از سرگیری تولید می رود احتمالا با عبور از این برهه خود را برای خریدهای جهانی بیشتر نیز آماده می کند تا تعهدات خود را نیز عملی کرده باشد.

 

«سیزی جو» تحلیلگر مسایل چین می گوید که ما البته به دلیل همین خریدها شاید نتوانیم بسرعت میزان مصرف در کشور را بالا ببریم اما فشار برای اینکه تقاضا افزایش یابد، وجود دارد.

 

به گفته وی مصرف بیشتر مردم و تقاضای فزاینده تولید کننده ها را ترغیب می کند تا فعالیت هایشان را به طور کامل آغاز کنند و اینکه کمبودهای بسیاری در بازار چین و جهان وجود دارد که باید با این تولیدات برطرف شود.

 

او می گوید بحران کرونا که دو ماه قبل چین را آماج انتقادها و فشارها قرار داد حالا می تواند فرصتی برای این کشور باشد تا قدرت خود را تحکیم کرده و با قدرتی بیشتر از قبل زمام امور را در اختیار بگیرد.

راه‌اندازی نخستین بیمارستان هوشمند در چین

نخستین بیمارستان هوشمند چین با نام بیمارستان «وو چانگ» امروز دوشنبه راه اندازی شد در این بیمارستان ۱۲ نوع ربات هوشمند از جمله ربات های خدمت رسان پزشکی و ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

کرونا، آمریکا را وادار به حذف تعرفه واردات برخی کالاها از چین کرد

دفتر نمایندگی تجاری آمریکا واردات ده‌ها عنوان کالای پزشکی از چین از جمله ماسک، مواد ضدعفونی کننده دست و دستکش معاینه پزشکی یک بار مصرف را از تعرفه وارداتی مستثنی کرده است؛ اقدامی که حاکی از کمبود این کالاها در شرایط حساس شیوع ویروس کرونا است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی