رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله

چین: به اقدام آمریکا در قبال تایوان پاسخ ضروری و مشروع را خواهیم داد

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای، چراغ سبز وزارت امور خارجه آمریکا برای فروش هفتصد و پنجاه میلیون دلار تسلیحات به جدایی‌طلبان تایوان را محکوم کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه اعلام کرد، به چراغ سبز وزارت امور خارجه آمریکا جهت فروش هفتصد و پنجاه میلیون دلار تسلیحات به تایوان واکنش نشان خواهد داد.

 

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، این وزارتخانه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این فروش تسلیحاتی، تأکید کرد که تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است.

 

وزارت امور خارجه چین در این بیانیه افزود، تلاش واشنگتن برای گستاخ کردن جدایی‌طلبان در تایوان و تهدید «صلح و ثبات» در منطقه محکوم به شکست است.

 

این بیانیه می‌افزاید، «چین به طور قاطعانه اقدامات متقابل ضروری و مشروع را با توجه به تحول اوضاع اتخاذ خواهد کرد» و چنین معامله تسلیحاتی «برخلاف قوانین بین‌المللی و اصول اولیه روابط بین‌الملل محسوب می‌شود».

 

از سوی دیگر، شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» چین در یادداشتی علیه این فروش تسلیحاتی نوشت: «ایالات متحده با حمایت از جدایی طلبان و ایستادن در برابر خطوط قرمز قطعی و رسما اعلام شده چین، در حال تضعیف صلح، ثبات و امنیت در تنگه تایوان است. این اقدام قابل تحمل کردن نیست. تعهد چین به اتحاد مجدد (چین و تایوان) غیرقابل انکار، ناگسستنی و سازش ناپذیر است. در حالی که چین متعهد به انجام این کار از طریق ابزارهای مسالمت‌آمیز است، واشنگتن با اقدامات بی ملاحظه و تحریک‌آمیز خودش و تلاشش برای تغییر موازنه قوا تحقق این امر (تحقق اتحاد چین و تایوان از طریق ابزارهای مسالمت آمیز) را به طرزی فزاینده سخت می‌کند»

 

این رسانه دولتی چین هشدار داد: «ایالات متحده و متحدانش کل استراتژی تایوان خود را بر این عقیده قرار داده‌اند که چین در هر مرحله تنها اعتراض شدید خواهد کرد اما هیچ اقدامی نخواهد کرد و اجازه می‌دهد وضعیت موجود از درون تهی شود. این عقیده، اشتباه است. هنگامی که شرایط ایجاب کند، چین حضور خود را در منطقه به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد تا از نابود شدن وضع موجود جلوگیری کند و آماده است تا اقدامات جدی برای تحت کنترل در آوردن طرف‌های متخلف انجام دهد».

 

روز گذشته (پنجشنبه) علی‌رغم هشدارهای دولت چین به آمریکا درباره تداوم فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به تایوان، واشنگتن فروش چندین دستگاه توپخانه «هوویتزر» را به این جزیره تایید کرد.

 

پنتاگون بامداد پنجشنبه اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا با فروش احتمالی ۴۰ دستگاه توپخانه خودکششی هوویتزر (M109A6) به تایوان را در قراردادی با ارزش ۷۵۰ میلیون دلار، موافقت کرده است.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است که این بسته نظامی شامل توپخانه‌های هوویتزر، ۱۶۹۸ کیت هدایت دقیق مهمات، قطعات یدکی، آموزش، ایستگاه‌های زمینی و ارتقاهایی برای نسل‌های قبلی هوویتزرهای موجود در تایوان می‌شود.

 

رویترز در این‌باره نوشت: «علی‌رغم موافقت وزارت خارجه [آمریکا]، این بیانیه به معنای آن نیست که قرارداد امضا شده یا مذاکرات با تایوان به جمع‌بندی رسیده است».

 

پیشتر، دفتر امور تایوان در دولت چین با تاکید بر واکنش جدی پکن به هرگونه تبانی کشورهای غربی در مسئله تایوان، گفت چین هرگز دخالت نیروهای خارجی در این موضوع را تحمل نمی‌کند.

 

ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد.

 

به رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

 

همچنین نیروی دریایی آمریکا بارها و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است.

کارشناس آلمانی: ادعای آمریکا درباره خاستگاه کرونا بی‌اساس و سیاسی‌ست

یک کارشناس و ناظر سیاسی آلمانی گفت، ادعای دولت آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا در چین، بی‌اساس و دارای انگیزه سیاسی و تلاشی برای انحراف افکار عمومی است.

ادامه

المان, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, سوریه, شرق آسیا, عراق

وزیر دفاع روسیه: پیشرفته‌ترین ارتش جهان را داریم

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه ارتش این کشور را در رده پیشرفته ترین ارتش های جهان توصیف کرد و گفت: نیروهای مسلح ما بر بسیاری از ارتش های دیگر کشورها برتری دارند.

ادامه

استونی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا, لهستان

وزیر خارجه چین سه خط قرمز برای روابط پکن و واشنگتن ترسیم کرد

وزیر امور خارجه چین در دیدار با «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در پکن سه خط قرمز را برای مدیریت موثر اختلافات و جلوگیری از خارج شدن از کنترل روابط چین و ایالات متحده ترسیم کرد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, گزارش

داسیلوا: گناه نیمی از این قربانی‌ها به‌گردن رئیس‌جمهور است/ کاری که او کرده یک نسل‌کشی‌ست

ظهور و سقوط سیاسی لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، ملقب به «لولا» رئیس جمهوری پیشین برزیل، که باراک اوباما او را محبوب‌ترین سیاستمدار روی زمین نامیده به‌اندازهٔ ظهورش چشمگیر بود.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, امریکای شمالی, برزیل, تحلیل, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, سازمان ملل, فاشیسم, فقر