شی جین‌پینگ: رابطه چین و آمریکا بر آینده بشریت تاثیر دارد

رییس جمهور چین می‌گوید: ماهیت روابط چین و آمریکا نه تنها بر رفاه مردم هر دو کشور، بلکه بر آینده بشریت نیز تأثیرگذار است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، رییس جمهور چین بر اهمیت روابط پکن و واشنگتن تاکید کرد. «شی جین پینگ» رییس جمهور چین روز چهارشنبه در دیدار با تجار ... شی جین‌پینگ: رابطه چین و آمریکا بر آینده بشریت تاثیر دارد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جهان, چین, شرق آسیا, صلح, گزارش, همزیستی مسالمت آمیز

افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان، بدهی دولت این کشور با افزایش ۶۲ میلیارد یورو، به رقم بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو رسیده است. به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از دویچه وله، بانک مرکزی آلمان (بوندس بانک) همچنین اعلام کرده است که میزان نسبت بدهی دولت این کشور که ... افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

چین الگوی بی‌مانند توسعه جهان

پیشرفت‌های علمی و فنی، مهار ویروس کرونا با تدابیر سرسختانه، تبدیل شدن به دومین اقتصاد بزرگ دنیا و حضور فعال در سازمان‌های بین‌المللی و اجرای بزرگترین طرح قرن ۲۱ موسوم به راه ابریشم نوین و صدها مورد دیگر چین را به الگویی بی‌همانند از توسعه تبدیل کرده که جهان در چنین مقیاسی هرگز تجربه نکرد.

 

به گزارش ایرنا، هنوز هم وقتی از توسعه و صنعتی‌سازی سخن به میان می‌آید همه نگاه‌ها به الگوی رشد ژاپن خیره می‌شود که البته این کشور تمایلی هم به غرب داشته اما موفقیت هایش در آسیا و دنیا چشمگیر توصیف شده است. موفقیت‌هایی که بسیاری از کشورهای دیگر همچنان از آن الگوبرداری می‌کنند.

 

البته این کشورها امروز در مسیر رشد خود با چالش های بسیاری روبرو هستند و نمونه آن ضعف اقتصادی بود که پس از شیوع کرونا درگیر این کشورها شد. درحالی که چین با الگوی رشد خاص خود موفق شد بیماری را در میان جمعیتی بیش از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون نفر مهار کند، این کشورها هر روز آمارهایی از رکود اقتصادی منتشر می کنند که ناامیدی فزاینده‌ای را به اقتصاد دنیا تزریق می‌کند.

 

ژاپن و کره جنوبی؛ ببرهای آسیایی

 

این دو کشور را پیش از این که چین به قدرت بزرگ اقتصادی و صادراتی و خدماتی دنیا تبدیل شود، ببرهای آسیایی لقب می‌داده‌اند. دو ببر آسیایی با اقتصادهای قوی و درآمدهای بسیار کلان که در زمینه‌های علمی و فنی و تجاری نیز زبانزد بوده‌اند.

 

بسیاری از کشورها و مناطق دیگر چون سنگاپور و هنگ کنگ و حتی تایوان بعدها به چنین جرگه‌ای ملحق شدند و توانستند سری در سرها پیدا کنند. آنها البته نتوانستند پا به پای کره جنوبی و ژاپن باشند اما امروز در جهان و قاره آسیا کشورها و مناطقی قوی ستاره با دستاوردهای بسیار فراوان در عرصه های اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری و مراکز مالی شناخته می‌شوند. به عنوان اولین کشور غیرغربی که به صنعتی سازی واقعی دست یافته است، مدل توسعه ژاپن مدلی است که در آن جهان هنوز تمایل به اندازه گیری موفقیت در آسیا دارد.

 

امروز اگرچه این کشورها و مناطق قدرت‌های بزرگ مالی و بانکی، علمی و فنی، تجاری و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند اما وقتی چین برنامه توسعه چند ساله‌اش را در تازه ترین اجلاس حزب کمونیست در هفته‌ای که گذشت، رونمایی کرد و از توسعه سریع و در یک فرایند پیچیده خبر داد و بر توسعه از هوش مصنوعی گرفته تا امور مالی، قلمروهای بهداشتی و پزشکی و انرژی‌های تجدید پذیر، نیمه هادی‌ ها و بسیاری عرصه‌های دیگر خبر داد، قدرت‌هایی نظیر ژاپن و کره جنوبی و آمریکا انگشت حیرت به دندان گرفتند.

 

در واقع چهاردهمین برنامه ۵ ساله چین یک نقشه راه برای آینده است. آینده‌ای که «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین بارها تاکید کرده است مختص چین نیست بلکه یک فرایند اشتراکی برای همه کشورها و کل بشر است و چین همیشه از همه کشورها برای سوار شدن بر قطار توسعه سریع چین استقبال می‌کند. برنامه‌ای جدید که اوج رهبری اقتصادی چین را نمایان می‌سازد.

 

سال‌های طولانی است که آسیا و جهان الگوهای اقتصادی چون ژاپن و کره جنوبی را در هر زمینه‌ای مثال می‌آورد و جزییات و کاربرد طرح‌های آن‌ها متفاوت از بسیاری کشورهای دیگر بوده است و همین باعث برتری آنها در بسیاری از عرصه‌ها شده است. اما امروز این ستاره های صنعتی شرق آسیا دیگر قدرت یکه تازی ندارند و الگوپذیری ها متفاوت شده است و چین بتدریج به یک معیار توسعه مبدل شده است.

 

کشورهایی نظیر ژاپن و کره جنوبی در مسیر توسعه خود از غرب نه تنها الگو برداری کردند بلکه ارتباط و وابستگی زیادی هم به غرب داشتند و هنوز نیز چنین است و دارای اتحادهای قوی با آمریکا هستند و در بسیاری از عرصه‌ها سکان امور آنها به امور غرب پیوند خورده است و همین باعث شده است تا این کشورها مانند چین در سیاست خارجی خود در بسیاری بخش‌ها دارای استقلال کافی نباشند و نفوذ و قلدری آمریکا بخصوص بر آنها کاملا مشهود است و پایگاه‌های نظامی که آمریکا در این کشورها دایر کرده و آنها را به اجبار به پرداخت بسیاری از هزینه‌ها برای نظامیانش وادار می‌کند، نشانه‌هایی از تفاوت راه‌ها و روش‌های توسعه آنها با روش چین برای رشد است.

 

این کشورها در بسیاری از زمینه‌های توسعه صنعتی یا از آمریکا و یا آلمان و یا کشورهای دیگر غربی پیروی کردند. آنها نظام های مالی و بانکی قوی ایجاد و بتدریج در بخش‌های زیرساختی نیز از غرب الگوبرداری و صنایع فولاد و خودرو را نیز تقویت کردند و تا جایی پیش رفتند که شرکت های چند ملیتی در آنها شکل گرفتند و امروز نمونه‌های فراوانی از این شرکت‌ها در ژاپن و کره جنوبی مشاهده می‌شود.

 

چالش‌های قدرت‌های سنتی اقتصاد آسیا

 

این کشورها اگرچه توسعه چشمگیری داشته‌اند اما بروز بحران های مالی در سال های اخیر و بتدریج ضعیف‌تر شدن اقتصاد آن‌ها، شرایط را برای تغییر قطب بندی‌ها هموار کرده است.

 

امروز به نظر می‌رسد که هم ژاپن و هم کره جنوبی در کنار چالش‌هایی نظیر بیماری‌های همه گیر و بخصوص مورد اخیر کووید ۱۹ باید سیاست‌هایی برای مقابله با شرایط بین‌المللی نیز داشته باشند.

 

آنها هم باید اتحادهای سنتی خود را با کشورهای غربی و بخصوص آمریکا حفظ کنند و هم باید پاسخگوی اعتراضات مردمی در باره این حضور نظامی آمریکا باشند و هم اینکه باید جوابی برای کشورهای همسایه خود داشته باشند.

 

چالش‌های آنها چند گانه است. حفظ ارتباط و اتحاد با آمریکا از یک سو و ارتباط تجاری با چین از طرف دیگر از جمله بزرگترین چالش های آن‌ها است. افزون بر این قدرت اقتصادی فزاینده چین هم برای آنها دردسر ایجاد می‌کند. چون شرکت‌های چینی بسرعت در ژاپن و کره جنوبی در حال نفوذ هستند.

 

امروز آنها نظاره گر برنامه چین با عنوان «ساخت چین» هستند که آمریکا صراحتا آن را یک تهدید می‌داند. اما این برای کشوری که در جهان پرجمعیت‌ترین است و به بال‌های دومین اقتصاد دنیا مجهز است، شدنی است.

 

چین قدرت نوظهور دنیا

 

برخلاف روند توسعه وابسته کشورهای فوق، چینی‌ها توانسته‌اند با ارایه یک الگوی جدید از رشد به جلو بروند. آنها در عرصه‌های مختلف پیشتاز می‌شوند. شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای که زمانی رقابت جهانی نوآوری را از آن خود کرده بودند، امروز دیگر در تامین جهانی مانند سابق قدرتمند نیستند و برخلاف آنها چین شرکت‌های خود را تاسیس کرده و راه‌های ابتکاری را در پیش گرفته است.

 

شرکت‌هایی نظیر “تنسنت” و “علی بابا” و موسسات بسیار بزرگ تلفن‌های همراه، هوش مصنوعی و شرکت‌های خودروساز چین و بسیاری از موسسات دیگر علمی و فنی این کشور به روشنی مسیرشان را ابتکاری دنبال می‌کنند و ابایی هم ندارند که بتدریج از آمریکا فاصله بگیرند و توسعه سریع آنها یک چالش بزرگ برای واشنگتن و بسیاری از قدرت‌های سنتی اقتصادی گذشته است.

 

«وانگ جیانگ» وزیر علوم و فناوری چین می‌گوید: اولین بار است که ما یک برنامه (برنامه چهاردهم توسعه) را به طور خاص به فناوری اختصاص داده‌ایم.

 

او می‌افزاید که این برنامه نمادی از اعتماد به نفس فناوری است. ما برای عرصه‌های مختلف علمی و فنی راه و نقشه تنظیم و ترسیم کرده‌ا‌‌‌‌یم.

 

این همان موضوعاتی است که پیشتر نیز رهبر چین در ۵ سال گذشته به آن اشاره کرده بود و وقتی برنامه راه ابریشم نوین را در سال ۲۰۱۳ میلادی ارایه می‌کرد، از کشورهای مختلف بخصوص آسیایی‌ها و همسایگانش دعوت کرد که سوار قطار تندرو توسعه چین شوند و گفت که از مشارکت آنها به گرمی استقبال می‌شود.

 

امروز فقط شرکت علی بابا به تنهایی نمادی از ابتکار و نواوری در چین با حدود ۹۰۰ میلیون کاربر فعال است. یک غول اقتصادی که نیروی جاذبه‌اش از غرب به شرق مشاهده می‌شود. امروز چین یک مدل و الگو از توسعه ارایه می‌کند که جهان هرگز مانند آن را تجربه نکرده است.

طرفداران بایدن ۷۰درصد از اقتصاد آمریکا را تامین می‌کنند

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که طرفداران حزب دموکرات ایالات متحده، ۷۰درصد از اقتصاد این کشور را ایجاد می‌کنند؛ در حالی که این آمار برای طرفداران حزب جمهوری‌خواه کمتر از ۳۰درصد است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

نگاهی به بزرگترین توافق تجاری جهان

چین و ۱۴ کشور آسیا و اقیانوسیه بزرگترین توافق تجاری جهان را امضا کرده‌اند، توافقی که یک‌سوم تولید ناخالص ملی کل جهان را شامل می‌شود.

ادامه

استرالیا, اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, خبر, ژاپن, سنگاپور, کامبوج, کره جنوبی, مالزی, میانمار, نیوزلند, ویتنام

انتقاد شدید حزب چپ آلمان از افزایش چشمگیر بودجه نظامی در بحبوحه بحران کرونا

حزب چپ آلمان انتقاد شدیدی به افزایش چشمگیر هزینه‌های نظامی آلمان در بحبوحه بحران کرونا وارد کرده و اولویت بندی دولت در این راستا را خطا ارزیابی کرد.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکا, تحلیل, جهان, حقوق بشر