خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته دوم شهریور ماه

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛

 

“مبارزه دلیرانه شما کارگران وفعالان سندیکایی حتی در چارچوب قوانین موجود به سختی و با شدت هرچه تمام ترسرکوب میگردد. اعمال فشارهای هدفمند به سندیکالیستها، تهدید، اخراج، و بازداشت کارگران فعال در سندیکاها و تشکلهای مستقل، سیاست دایمی و شناخته شده ارتجاع حاکم در رویارویی با طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان میهن ما بوده و هست. به علاوه ، تهدید، تطمیع، و فریب، ازدیگر اجزای سیاست ارتجاع در برابر جنبش کارگری به شمار می آیند.”

 

” ششمین کنگره حزب توده ایران- پیام ششمین کنگره حزب به: کارگران و زحمتکشان”

 

 

هدفمندی یارانه ها٬افزایش شکاف طبقاتی و کاهش قدرت خرید خانوار های کارگری

 

شانزدهم شهریور- آمار بودجه خانوارها در سال۱۳۹۵ نشان می‌دهد؛ در سال ۱۳۹۵ متوسط هزینه ناخالص یک خانوار به ۳ میلیون و۲۷۵ هزار تومان در ماه رسیده است.این رقم طی یک سال معادل ۳۹میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.میزان کسری سالانه بودجه خانوار (متوسط درآمد منهای هزینه) معادل با ۶۳ هزار تومان بود. بیشترین سهم را در بین مخارج هزینه‌ای خانوارها، گروه مخارج مسکن و خوراکی و آشامیدنی‌ها داشته است.سطح درآمد خانوارها در مقابل تورم حفظ نشده است. دیگر آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که بیش از یک‌ چهارم خانوارها هیچ فرد شاغلی را در خانواده ندارند و نیمی از خانوارها تنها یک فرد شاغل در خانوار دارند.

 

 

طرح تکاپو؛ آزاد سازی مزد به هدف تامین امنیت سرمایه

 

شانزدهم شهریور ماه- طرح تکاپو در ششمین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت یازدهم به تصویب رسید. همچنین این طرح ذیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی قرار داشته و یکی از طرحهای اقتصاد مقاومتی کشور می باشد.در این طرح به شیوه‌­ای خاص، نوعی از آمایش فضای کسب و کار با شناور ساختن مزد و پرداخت دستمزد به شکل منطقه ای به منظور کاهش هزینه سرمایه گذار و کارآفرین [کارفرما] پیش بینی شده.لذا بر اساس طرح تکاپو رونق بخشی به فضای کسب و کار با ارتقاء مهارت نیروی کار بدون ایجاد هزینه اضافی برای سرمایه گذار٬متناسب با نیاز کسب و کار بخش خصوصی برنامه ریزی شده است.

 

 

تضعف بنیه تولیدی کشور و کاهش شمار کارگران بخش صنعت

 

شانزدهم شهریور ماه -براساس نتایج مرکز آمار ایران، بخش صنعت در سال‌های اخیر به‌طور متوسط حدود ۳۲ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده.به عبارت دیگر رشد بخش صنعت، منبع ایجاد اشتغال در این بخش نبوده و این امر مؤید اشتغال‌زایی صنایع خرد و کوچک می‌شود. تعداد واحدهای فعال صنعتی به خصوص از میانه دهه۱۳۸۰ به شدت افت کرد که این موضوع حکایت از رکود و بحران تعطیلی کارگاه‌های صنعتی از سال ۱۳۸۶ تاکنون دارد. به دلیل روند تعطیلی کارگاه‌های صنعتی که نشانگر رکود مزمن در بخش صنعت است، توان اشتغال‌زایی واحدهای فعال موجود در بخش صنعت تنزل کرده است.

 

 

سیستم بانکی٬ تعطیلی کارخانه ها و امنیت شغلی زحمتکشان

 

شانزدهم شهریور ماه- از سال ٧٩ تاکنون سهم بخش کشاورزی از کل تسهیلات بانکی از ١٨ درصد به حدود ٧ درصد می‌رسد، بخش صنعت ۲۸,۹ درصد را در سال ٧٩ از کل تسهیلات بانکی گرفت و در سال ٩٠ این سهم به حدود ١۵ درصد رسید یعنی چیزی در حدود نصف رقم اولیه… سهم ۱,۶ درصدی بانک‌های خصوصی در سال ١٣٩۴ به ۷۱,۷ درصد از کل سپرده‌ها…رسید. یعنی سهم تسهیلات بانکی به سمت بانک‌های خصوصی می‌آید، بانک‌های خصوصی با آن پول تجارت می‌کنند و به همین دلیل در اوج ورشکستگی صنعت، کف سود بانک‌های کشور به ۴٠ درصد می‌رسد

 

 

چالش‌ها و مطالبات وکلای زحمتکش

 

شانزدهم شهریور ماه- مهمترین مشکلی که کانون‌های وکلا با آن مواجه هستند بحث اشتغال و تامین معیشت وکلا است..در غیاب اتحادیه وکلا که منافع صنفی وکلا را پیگیری کند، مشکلاتی از این قسم وجود خواهد داشت. اتحادیه صنفی وکلا با قانون تشکیل نمی‌شود؛ با همکاری خود وکلا تشکیل می‌شود…به دلیل اینکه اتحادیه وکلا وجود ندارد، نظارت صنفی بر وکلا نیست و کسی نیست که به مشکلات صنفی آنها رسیدگی کند.

 

 

تجمع بازنشستگان ارتش

 

پانزدهم شهریور ماه-جمعی از بازنشستگان ارتش در مقابل ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری تجمع کردند. این تجمع‌کنندگان درخواست‌هایی از جمله تسریع در اصلاح و دائمی شدن قانون خدمات مدیریتی کشوری و ارتقای وضعیت معیشتی خود داشتند.

 

 

افزایش قیمت ها و معیشت خانوارهای کارگری

 

پانزدهم شهریور ماه-گزارش‌ های رسمی بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در هفته منتهی به ۱۰ شهریورماه، قیمت مرغ و گوشت قرمز افزایش یافته است. بهای برنج نیز معادل ۰.۳ درصد افزایش را ثبت کرده است. همچنین در گروه سبزی های تازه بهای لوبیا سبز معادل ۰.۵ درصد افزایش و بهای سایر اقلام این گروه بین ۰.۴ درصد تا ۱۵.۲ درصد افزایش داشت.

 

 

تشکل های زرد حکومتی مجری آیین‌نامه‌های انضباطی کارفرمایان

 

پانزدهم شهریور ماه – کارگری که امنیت شغلی ندارد، حتی نمی‌تواند به برخوردهای سلیقه‌ای کارفرمایان اعتراض کند، آیین‌نامه‌های انضباطی کار هم وجود دارند که بسیاری از سلیقه‌ها و تمایلات غیرمنطقی و غیرقانونی کارفرمایان را در کارگاه به کارگران تحمیل می‌کنند.

 

 

مطالبه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان

 

پانزدهم شهریورماه-کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیش از یکسال معوقه مزدی دارند. معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گیلان از پرداخت نشدن بیش از یکسال مطالبات بخشی ازکارکنان علوم پزشکی گیلان خبرداد

 

 

کارگران صنعت خودورسازی خواستار امنیت شغلی هستند

 

پانزدهم شهریور ماه- تشکیل نهادهای صنفی کارگری در شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی، بازگشت نیروهای تعدیل شده[اخراج شده]، توقف فعالیت‌های شرکت‌های جذب نیرو… به عنوان اصلی‌ترین مطالبات کارگران خودورسازی یادشده است.

 

 

ادامه مبارزه مربیان پیش‌دبستانی

 

پانزدهم شهریور ماه- مربیان پیش دبستانی در برخی از استانها همچنان در بلاتکلیفی به سرمی‌برند و نسبت به وضعیت استخدامی خود معترضند.در ادامه تجمعات مربیان پیش‌دبستانی در استانهای مختلف، روز ۱۴ شهریور ماه مربیان پیش دبستانی استان کرمانشاه مقابل استانداری تجمع کردند.

 

 

کارگران و فعالان سندیکایی را آزاد کنید !

 

چهاردهم شهریور ماه-” خبرگزاری هرانا -امروز چهاردهم شهریور، مقابل مجلس بهارستان در اعتراض به وضعیت کارگر زندانی سندیکایی رضا شهابی که امروز ۲۸روز است در اعتصاب غذا در زندان رجایی شهر بسر میبرد با حضور فعالان صنفی و مدنی برگزار شد. نیروهای انتظامی مستقر در محل با برخورد خشن برای پایان دادن به این تجمع تلاش کردند”.

 

 

تاراج دارایی و اندوخته چند نسل زحمتکشان

 

چهاردهم شهریور ماه -شستا٬ شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی وضعیت سودآوری خوبی ندارد و با کاهش سودآوری روبه‌رو شده‌…به‌طوری‌که ۵۶ درصد افت سود داشتند.این افت سود به‌ویژه در سال‌های ١٣٩٣ تا ١٣٩۴به شستا وارد شد.تغییر پایه پولی و نیاز به نقدینگی از سوی شرکت‌ها و افزایش سه‌برابری قیمت ارز باعث شد مجموع میزان سود این شرکت‌ها، در سال ١٣٩۴ با کاهش ۵۶‌درصدی سود،‌ به دوهزارو ٢٠٠ میلیارد تومان برسد.برنامه‌هایی برای عرضه زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در بورس در هماهنگی با بنیاد مستضعفان و بخش خصوصی طراحی شده است.

 

 

ادامه اعتصاب کارگران پروژه قطارشهری اهواز

 

چهاردهم شهریور ماه- کارگران پروژه قطارشهری اهواز شاغل در شرکت کیسون به عدم دریافت کامل مزد یکسال اخیر خوداعتراض کردند.مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: تقریبا پروژه قطار شهری اهواز راکد است. هنوز هم این کارگران نسبت به نحوه پرداخت حقوق‌ها اعتراض دارند

 

 

در حمایت از کولبران محروم و زحمتکش

 

چهاردهم شهریور ماه – روز ۱۳ شهریور ماه به دو کوله‌بار توسط هنگ مرزی تیر اندازی شد و در اعتراض به این حادثه، خانواده‌های کولبران و مردم محلی بانه مقابل فرمانداری بانه تجمع کردند. تجمع مردم بانه در اعتراض به کشته شدن دو کولبر امروز ۱۴ هم ادامه یافت.

 

 

تجمع بازنشستگان کشوری

 

چهاردهم شهریور ماه – صبح روز چهاردهم شهریور جمعی از بازنشستگان کشوری مقابل سازمان برنامه و بودجه در میدان بهارستان تجمع کردند. در این تجمع بازنشستگان مختلف کشوری ازجمله معلمان و فرهنگیان بازنشسته شرکت کردند. خواست بازنشستگان، اجرای دقیق همسان‌سازی مستمری‌ها، اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری و گسترش خدمات بیمه‌ای است. در عین حال جمعی از بازنشستگان لشکری صبح امروز مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند. خواست این بازنشستگان نیز اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری و پرداخت معوقات مزدی است.

 

 

اعتراض کارگران رهیار گسترنوین

 

چهاردهم شهریور ماه – کارخانه «رهیار گسترنوین» در شهرک صنعتی حیدریه شهرستان تاکستان از اردیبهشت ماه سال جاری موقتا فعالیت تولیدی خود را متوقف کرده و تمامی ۳۵ کارگر آن (به جز سه نگهبان) تا پایان مرداد ماه به مرور بیکار شده‌اند. کارگران معترض می‌‌گویند: در زمان اشتغال‌مان در کارخانه؛ کارفرما بدون عقد قرارداد از ما کار می‌خواست و پس از شش ماه تا شش سال کار همچنان حداقل حقوق را دریافت می‌‌کردیم که آنهم بین سه تا شش ماه (براساس سابقه کار) به تاخیر افتاده است. کارگران همچنان عیدی سال ۹۵ به همراه سنوات و سایر مزایای شغلی خود را از کارفرما طلبکارند.

 

 

اعتراض کارکنان اخراجی مخابرات کرمان

 

چهاردهم شهریور ماه – از آنجا که ۳۸ نفر از پرسنل شرکتی مخابرات کرمان حاضر به امضای قرارداد غیرقانونی نبودند و خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شده بودند، در ابتدای بهمن ماه سال گذشته از کار بیکار شدند؛ کارگران معترض با وجود اینکه حکم اداره کار مبنی بر بازگشت به کار را در دست دارند، ولی‌ اداره مخابرات کرمان از ادامه کار این کارگران ممانعت به عمل آورده است.

 

 

حق زحمتکشان برخورداری از مسکن مناسب و ارزان است

 

چهاردهم شهریور ماه- هم اکنون طبق آمار، سهم مسکن در سبد خانوار ۳۷ درصد است، در حالی که در شهرها این عدد به ۷۰ تا ۸۰ درصد هم رسیده است… ما ۱۱ میلیون حاشیه نشین داریم و حتی دهکهای میانی با مشکل مسکن مواجه هستند.

 

 

حمایت از فعالان سندیکایی در بند

 

سیزدهم شهریور ماه-“کانون صنفی معلمان:رضا شهابی از اعضای ارشد سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در اعتراض به صدور احکام غیرقانونی و بدقولی دادستانی از بیست روز پیش در زندان گوهردشت دست به اعتصاب غذا زده است…کانون صنفی معلمان، ضمن اعلام همبستگی با سندیکای شرکت واحد خواهان رسیدگی هر چه سریعتر به وضعیت رضا شهابی و ازادی وی می باشد”.

 

 

کارگران قالیباف خواستار پوشش بیمه هستند

 

سیزدهم شهریور ماه -طرح بیمه بافندگان فرش دستباف سراسر کشور هنوز اجرایی نشده و سهم بیمه کارفرما و چگونگی پرداخت ان به لحاظ قانونی مشخص نیست. بافندگان فرش دستباف در کشور بیش از یک و نیم میلیون تن هستند که از پوشش بیمه خارج محسوب شده و سهم بیمه کارفرما ی آنها واریز نمی شود.

 

 

اعتصاب کارگران شهرداری بیله سوارمغان

 

سیزدهم شهریور ماه-کارگران خدمات شهرداری بیله سوارمغان واقع در استان اردبیل، دراعتراض به عدم دریافت بیش از ۲ ماه مزد خود از جمع آوری زباله درسطح شهر خودداری کرده و در مقبل ساختمان شورای شهر تجمع کردند.

 

 

خواسته کارگران معدن زرشوران

 

سیزدهم شهریور ماه -توقف استخراج ماده معدنی درمعدن زرشوران و عدم تمدید قرارداد کارگران سبب بلاتکلیفی خانواده های کارگران شده است .نه دولت و نه پیمانکار هیچیک به مطالبه و حقوق کارگران توجه ندارند.معدن‌کاران، با شرایط سخت معیشتی مواجه هستند

 

 

تجمع کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس

 

سیزدهم شهریور ماه – جمعی از کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اعتراض نسبت به نامشخص بودن وضعیت شغلی خود، صبح روز۱۳ شهریور ماه به تهران آمدند و مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند. کارگران معترض در آزمون استخدامی که در دی ماه سال ۹۲ برگزار شد، توانستند از سال گذشته در این واحد پتروشیمی به صورت قرارداد مستقیم مشغول کارشوند اما در نتیجه جابجایی مدیریت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از حدود دو ماه پیش، برای تغییر قرارداد استخدامی تحت فشار کارفرما قرار گرفته‌اند.

 

 

اعتراض کارگران پروژه مرمت«ارگ قدیم بم »

 

سیزدهم شهریور ماه – پایگاه میراث فرهنگی ارگ به عنوان کارفرما هنوز بابت مطالبات مربوط به دو ماه دستمزد پرداخت نشده با کارگران تسویه حساب نکرده است. کارگران معترض می‌گویند به دلیل مشکلات مالی دیگر قادر به گذران زندگی خود نیستند و این در حالی است که اگر این وضعیت بیشتر از این استمرار پیدا کند؛ قادر به ثبت‌نام بچه هایشان در مدرسه نخواهند بود. همچنین به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه‌ کارگران، دفترچه بیمه‌ها تمدید نشده است.

 

 

اعتصاب کارگران کشتارگاه مرغ سبزوار

 

سیزدهم شهریور ماه – روز ۱۳ شهریور ماه کارگران کشتارگاه مرغ سبزوار در استان خراسان رضوی در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود دست از کار کشیدند. کارگران معترضین می‌گویند: بین یک تا چند ماه دستمزد پرداخت نشده داریم و شرایط معیشتی ما به علت این تاخیر با مشکل مواجه شده است.

 

 

تجمع کارگران قراردادی و بازنشسته نساجی پارسیلون

 

سیزدهم شهریور ماه – روز۱۳ شهریور ماه کارگران نساجی پارسیلون خرم آباد مقابل ساختمان اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان لرستان تجمع کردند. بیش از یک سال و نیم است که کارخانه پارسیلون تعطیل اعلام شده و کارگران قرارداد‌ی که از زمان تعطیلی کارخانه تاکنون بیکار شده‌اند، وضعیت شغلی مشخصی ندارند و مطالبات مزدی خودرا دریافت نکرده‌اند. کارگران بازنشسته این واحد نساجی که تعداد آنها به حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر می‌رسد، از حدود دو سال پیش که بازنشسته شده‌اند هنوز سنوات بازنشستگی خود را دریافت نکرده‌اند. کارگران رسمی که دارای سوابق بالای ۲۰ سال هستند، می‌گویند در صورتی که کارفرمای جدید بتواند مطالبات معوقه بیمه‌ای آنها را پرداخت کند امکان بازنشسته شدن پیدا می‌کنند.

 

 

تجمع مربیان پیش دبستانی استان گلستان

 

سیزدهم شهریور ماه – صبح روز۱۳ شهریور مربیان پیش دبستانی استان گلستان مقابل استانداری این استان تجمع کردند. مربیان پیش‌دبستانی خواستار این هستند که در ساختار آموزش و پرورش جذب شوند و به همین دلیل بارها در استان‌های مختلف تجمع کرده‌اند.

 

 

کارگران واحدهای تولید نوشت‌افزار امنیت شغلی می خواهند!

 

دوازدهم شهریور ماه-رییس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران گفت: ۵۵ درصد لوازم التحریر مورد نیاز داخلی با واردات تامین می‌شود.ازصنعت تولیدی لوازم‌التحریر حمایت صورت نمی گیرد. اکنون واحدهای تولیدی لوازم‌التحریر در کشور با ظرفیت پایین به کار مشغولند؛ در حالی که این کارخانه‌ها توان تامین ٨٠ تا ٨۵ درصدی بازار داخلی را دارند.

 

 

اعتراض کارگران شهرداری تبریز

 

دوازدهم شهریور ماه- کارگران بخش های مختلف شهرداری تبریز ماه هاست که مزد و مزایای خود را بطور کامل دریافت نکرده اند.کارگران پیگیر حقوق معوقه خود هستند.پیگیری حقوق معوقه متعاقبا با تهدید مواجه می شود. شرکت های شهرداری تامین مالی می شوند اما این پول به دست کارگران نمی رسد.

 

 

تبعیض جنسیتی- طبقاتی در بازار کار

 

دوازدهم شهریور ماه- در نخستین کارگاه بین‌المللی بازار کار که با حضور وزیر کار و دستیار ویژه اقتصادی رییس‌جمهوری برگزار شد، اعلام گردید:نتایج نشان می‌دهد در دستمزد ساعتی، دستمزد مردان بیشتر از زنان است. نرخ بیکاری زنان از ۴ درصد در سال ١٣٧۵ به حدود ٢٠ درصد در سال ١٣٩۵ افزایش یافته ونرخ بیکاری زنان با اختلاف فاحشی بالاتر از نرخ بیکاری مردان است، این اختلاف در١٠ سال گذشته افزایش یافته و از نامساعدتر بودن نسبی بازار کار کشور برای زنان حکایت دارد.

 

 

تجمع کارگران شهرداری خرمشهر

 

دوازدهم شهریور ماه-کارگران خدمات شهری و فضای سبز شهرداری خرمشهر نسبت به عدم دریافت بیش از سه ماه حقوق خود اعتراض کرده، درمقابل ساختمان شهرداری این شهرستان تجمع کردند.

 

 

بیکاری گسترده کارگران استان اصفهان

 

دوازدهم شهریور ماه -طبق آخرین آمار استاندار اصفهان در سال ۹۵ میزان بیکاری کشور۱۲,۲ درصد بود و این در حالی است که میزان بیکاری در اصفهان۱۴,۴ درصد بوده است …در استانی با هشت هزار واحد صنعتی و کارگاهی، چندین سال است که رکود، افزایش تولید و صادرات را برهم زده است و اصفهان توان افزایش فرصت های شغلی خود را ندارد.

 

 

عملکرد قوه قضاییه و مشکل بیکاری وکلای دادگستری

 

دوازدهم شهریورماه-کار وکالت و بطور کلی قضایی در ایران با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو است. از سویی ماهیت این‌شغل…و نبود امنیت شغلی و استقلال لازم از سوی دیگر٬همه این گرفتاری ها کار را دشوار می سازد. سالهاست مشکل بی‌کاری و کمبود حقوق زندگی وکلا را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

 

 

اعتراض کارگران و کسبه خرد پلاسکو

 

دوازدهم شهریور ماه – جمعی از کسبه ساختمان پلاسکو برای چندمین بار در مقابل این ساختمان مخروبه تجمع کردند. بعد از گذشت هشت ماه از حاثه پلاسکو هنوز آجری روی آجر گذاشته نشده و کاری برای کارگران و کسبه نکردند به طوریکه تکلیف مغازه ها روشن نیست. وعده ها در حد حرف باقی مانده است.

 

 

اعتصاب کارگران معدن ملچ آرام

 

دوازدهم شهریور ماه- جمعی از کارگران معدن ملچ آرام واقع در شهرستان رامیان ، دراعتراض به عدم دریافت ۴ ماه مزد و حق بیمه در مقابل فرمانداری رامیان تجمع کردند.کارگران می گویند؛ به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه،هیچ دفترچه بیمه خدمات درمانی نداریم.

 

 

تجمع کارکنان مخابرات روستایی خوزستان

 

دوزدهم شهریور ماه – روز ۱۲ شهریور کارگزاران مخابرات روستایی استان خوزستان که از شهرهای استان گردهم آمده بودند، مقابل شرکت مخابرات منطقه‌ای استان خوزستان تجمع کردند. کارگزاران خواستار عقد قرارداد دائم و نیز خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند.

 

 

اعتراض دانشجویان بورسیه دانشگاه نفت

 

دوازدهم شهریور ماه – دانشجویان دانشگاه نفت نسبت به وضعیت نامشخص استخدامی خود اعتراض کرده‌اند. دانشجویان معترض می‌گویند در دفترچه انتخاب رشته قرار بوده پس از فارغ التحصیلی جذب وزارت نفت شویم اما اکنون مشخص شده که بورسیه‌ای برای استخدام در کار نیست.

 

 

ادامه مبارزه کارگران کارخانه آذر آب

 

دوازدهم شهریور ماه – کارگران این کارخانه که بیش از ۵ ماه است مطالبات مزدی طلبکارند خواستار رسیدگی به خواسته‌های صنفی خود شدند مسئله‌ بدهی‌های بیمه‌ای و بانکی و از سرگیری فعالیت‌های کارخانه از جمله این مطالبات است. همچنین کارگران معترض در ادامه پیگیری‌های خود با مراجعه به ساختمان صداوسیمای استان مرکزی، نسبت به اظهاراتی که شب گذشته از زبان کارفرمای این واحد صنعتی منتشر شده است، انتقاد کردند.

 

 

اعتراض نگهبانان میادین میوه و تره‌بار تهران

 

دوازدهم شهریور ماه – نگهبانان میادین میوه و تره‌بار تهران از عدم پرداخت مطالبات مزدی سال گذشته خود انتقاد کردند و گفتند با وجود تبدیل وضعیت، هنوز مزایای مزدی شامل حال ما نشده‌است و از سال گذشته عیدی و سنوات طلبکاریم.

 

 

اعتراض کارگران حفاری شمال

 

دوازدهم شهریور ماه – کارگران حفاری شمال نگران زمزمه‌هایی هستند که از تعطیلی پایگاه بهشهرِ این شرکت خبر می‌دهد و در صورت تعطیلی این پایگاه، پرسنل آن بیکار می‌شوند و این اتفاق سال گذشته نیز برای تعدادی دیگر از کارکنان این شرکت رخ داده است. در عین حال کارگران حفاری شمال از عدم پرداخت معوقات مزدی خود انتقاد کردند و گفتند: از سال گذشته مطالبات مزدی پرداخت نشده داریم.

 

 

برای تامین حقوق و آینده کودکان کار مبارزه کنیم-۱

 

یازدهم شهریور ماه-گویا قرار است از اواسط شهریور ماه، همزمان با اجرای دوباره طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان کار و خیابان، آن دسته از کودکانی که سه بار توسط مراکز خدمات اجتماعی بهزیستی پذیرش شده‌اند به مراکز بهزیستی منتقل و از والدینشان جدا شوند.طرحی که به باور فعالان مدنی با حذف کودک از خیابان تنها به دنبال پاک کردن صورت مسئله است.

 

 

برای تامین حقوق و آینده کودکان کار مبارزه کنیم-۲

 

یازدهم شهریور ماه-همچنان بحث پاک‌کردن چهره شهر از وجود کودکان کار و خیابان در اولویت برنامه‌های دستگاه‌های مختلف قرار دارد و بهبود وضعیت زندگی این کودکان و خانواده‌هایشان زیر سایه این نگرش پلیسی و امنیتی فراموش شده است.سؤالی که پیش می‌آید این است که مگر سیمای غم‌زده کلانشهری مثل تهران با رویکردهای پلیسی و قضایی اصلاح می‌شود؟! و شکاف طبقاتی شمال و جنوب شهر و نمایش و مانور ثروت در خیابان‌های بالای شهر، این فاصله بورژوازی تا بیغوله‌های حاشیه شهر را چگونه می‌خواهند اصلاح و به قول خودشان پاک کنند؟

 

 

برای تامین حقوق و آینده کودکان کار مبارزه کنیم-۳

 

یازدهم شهریور ماه- به نظر می‌رسد این طرح‌های ضربتی و قریب‌الوقوعی که ما به آن دستگیری کودکان کار و خیابان و مسئولان با الفاظی چون ساماندهی! از آن یاد می‌کنند، بیشتر از آنکه حمایتی باشد، یک نوع حمله و هجوم به قشر فرودست و کارگری است که هر بار شکل و شیوه جدیدی به خودش می‌گیرد.یک‌بار با اجرای طرح مقابله با دستفروشان با تعبیر سد معبر، یک‌بار ارائه نظریه عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب و حالا هم سلب حضانت و سرپرستی خانواده از کودکان و هدایت آنها به مراکز بسته و نفس‌گیر.

 

 

برای تامین حقوق و آینده کودکان کار مبارزه کنیم-۴

 

یازدهم شهریور ماه- کارگرانی که از کار اخراج شده‌اند، کارخانه‌هایی که در سال‌های اخیر تعطیل شده و کارگرانی که بیکار شده‌اند، مهاجرانی که به خاطر نداشتن امکانات در شهرهای کوچک و روستاها به شهرهای بزرگی چون تهران مهاجرت کرده‌اند و در حاشیه تهران در شهرک‌های اقماری اسکان پیدا می‌کنند اما کار مناسبی برای امرار معاش پیدا نمی‌کنند. به این دلیل که نمی‌توانند از پس هزینه‌های سنگین زندگی بربیایند کودکانشان هم مجبور به کار می‌شوند.

 

 

برای تامین حقوق و آینده کودکان کار مبارزه کنیم-۵

 

یازدهم شهریور ماه- اجرای این طرح‌ها نشان می‌دهد که تفکر ژن برتر و ژن ضعیف در جامعه تکثیر می‌شود.گروهی خود را قیم ضعفا می‌دانند و برای آنها تعیین تکلیف می‌کنند چون خودشان را خیلی بالاتر از آنها می‌بینند؛یک بار چرخه معیوب اقتصادی می‌آید و ضربه‌اش را به خانواده‌های کارگری و قشر فرودست می‌زند و بار بعد می‌آییم و به ‌عنوان حمایت اجتماعی زیست این افراد را نشانه می‌گیریم و حق داشتن پدر مادر و خانواده را از آنها سلب می‌کنیم.

 

 

برای تامین حقوق و آینده کودکان کار مبارزه کنیم-۶

 

یازدهم شهریور ماه-با اجرای این‌گونه طرح‌ها تنها از یک آسیب به آسیب دیگر جابه‌جایی اتفاق می‌افتد. فعال حقوق کودک می‌گوید، تعهد ایران به مفاد کنوانسیون حقوق کودک ایجاب می‌کند که شرایط امنی برای همه کودکان فارغ از نژاد، رنگ، ایرانی و غیر‌ایرانی ایجاد کند. در همین‌راستا استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی مدافع حقوق کودک برای جلوگیری از اجرای چنین طرح‌های غیرکارشناسانه‌ای اهمیت دارد. در این میان ترمیم سیستم رفاه اجتماعی و مددکاری حرفه‌ای و ارائه راهکارهایی مثل بیمه‌های همگانی… می‌تواند در اولویت قرار گیرد.

 

 

ارگان های امنیتی٬ پیگرد مبارزان سندیکایی و راهبرد تامین امنیت سرمایه

 

یازدهم شهریور ماه – وزیر اطلاعات در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت گفت:امنیت باید به‌گونه‌‌‌ای برای سرمایه‌گذاران[ کلان سرمایه داران و انحصارات امپریالیستی] فراهم شود که آنان فقط دغدغه کار داشته باشند.وزیر اطلاعات، سرمایه‌گذاران را سرداران عرصه اقتصادی دانست.

 

 

تجمع رانندگان مسافربری برون شهری دهدشت

 

یازدهم شهریور ماه-،رانندگان برون شهری- اتوبوس و میی بوس- شهرستان دهدشت دراعتراض به وضعیت پایانه مسافربری این شهر و نداشتن بیمه در مقابل فرمانداری تجمع کردند.رانندگان خواستار ایجاد استراحتگاه مناسب در پایانه مسافربری هستند.

 

 

آزاد سازی قیمت ها و میزان دستمزد زحمتکشان

 

یازدهم شهریور ماه-معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت با بیان اینکه بخشنامه حذف درج قیمت از روی کالاها در راستای رقابتی شدن بازار است،گفت:مقرر شده تا از ابتدای مهرماه به صورت آزمایشی درج قیمت توسط تولید‌کنندگان روی سه گروه کالایی بیسکوییت، شیرینی و شکلات،چیپس ومواد سلولزی از جمله دستمال کاغذی حذف شود و قیمت این گروه‌ کالاها در بازار رقابتی تعیین شود.

 

 

خواسته کارکنان سازمان دامپزشکی

 

یازدهم شهریور ماه – معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های مشترک سازمان دامپزشکی گفت:” با توجه به بودجه های کم و جمعیت بالا نمی توانیم ۱۰۰ درصد رسالت های خود را اجرا کنیم”.بیشتر کارکنان سازمان دامپزشکی به صورت قراردادی مشغول به کارند.مزایایی مانند حق بیمه شامل بسیاری از پرسنل شاغل نمی شود.پرسنل با مشکلات معیشتی دست به گریبان هستند.

 

 

تجمع دوباره رانندگان تاکسی بی سیم تهران

 

یازدهم شهریور ماه – شماری از رانندگان شرکت تاکسی بی سیم تهران دراعتراض به اخذ مبلغ ثابت به عنوان کمیسیون از سوی این شرکت در مقابل سازمان تاکسیرانی تهران تجمع کردند. شرکت تاکسی بی سیم تهران ماهانه حدود ۲۰۰ هزار تومان از رانندگان دریافت می کند و در صورت عدم پرداخت این مبلغ از سوی راننده، کارنامه و پروانه کار تاکسی صادر نمی شود.

 

 

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه

 

یازدهم شهریور ماه – بیش از ۵۰۰ کارگر صنعت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، صبح روز۱۱ شهریور ماه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدیشان دست از کار کشیدند. دلیل این اعتصاب پرداخت نشدن دستمزد ماه‌های خرداد، تیر و مرداد و وضعیت نامعلوم مزایای پاداش و بهره‌برداری دو سال گذشته عنوان شده است.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه کیان تایر

 

یازدهم شهریور ماه – کارخانه کیان تایر مطالبات حدود ۱۱۰۰ کارگر را که به مدت ۹ ماه به تعویق افتاده است را هنوز پرداخت نکرده است .

 

 

کارگران طرح راه آهن اردبیل بلاتکلیف هستند

 

دهم شهریور ماه- ده ها کارگر پروژه راه آهن اردبیل مزد چندین ماه خود را دریافت نکرده و بلاتکلیف هستند.از ۱۹میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل تنها هفت میلیارد تومان تخصیص یافت که با این وضعیت اعتباری و تخصیص نامناسب آن امیدی به تکمیل و راه‌اندازی این پروژه حیاتی استان اردبیل وجود ندارد.

 

 

خصوصی سازی ذوب‌آهن اصفهان در اولویت دولت

 

دهم شهریور ماه-در اولین اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از تودیع و معارفه وزرایش تغییر شرایط مالکیتی و مدیریتی بنگاه‌های کلان در کشور است.در نخستین گام اولتیماتومی دو ماهه به ذوب‌آهن اصفهان داده شده تا برنامه اجرایی مناسبی را پیش‌بینی کند‌.

 

 

تعطیلی واحد های تولیدی و صنعتی استان آذربایجان غربی

 

دهم شهریورماه- ده ها واحد تولیدی و صنعتی در استان آذربایجان غربی در رکود بوده و شمار زیادی نیز تعطیل شدند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: مشکلات واحد های تولیدی و صنعتی استان در کارگروههای ویژه بررسی می شود.حداقل هفت تا یازده هزار کارگر در استان بیکار شده اند

 

 

اعتراض کارکنان شرکت مخابرات استان آذربایجان غربی

 

دهم شهریور ماه- شرکت مخابرات استان آذربایجان غربی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و قانون کار را رعایت نمی‌کند. خواست کارگران اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، انعقاد قرارداد مستقیم با مخابرات و رفع تبعیض است. در شرکت مخابرات ایران، تفاوت حقوق و مزایا بین پرسنل شرکتی و رسمی بسیار زیاد است و به عبارت دیگر، قانون کار یکسان‌مزد یکسان اجرایی نمی‌شود.

۱۳۹۶/۰۶/۱۶

اتحاد کارگر

اثر‌هایِ ویرانگر آزادسازی اقتصاد؛ دستمزدهای معوقه و نبود ایمنی در محیط کار

خصوصی سازیِ بنگاه‌هایِ تولیدی و منابعِ ملی کشورمان، مقررات زادیی در محیط و روابطِ کار و اجرایِ قانونِ ضدملی “هدفمندیِ یارانه‌ها” برایِ آزادسازیِ قیمت‌ها، اثرهایِ ویرانگری رویِ معیشت و امنیتِ شغلی زحمتکشان داشته‌اند. بیکاریِ میلیونی، عدمِ دریافتِ ماه‌ها دستمزد و ویرانیِ امنیتِ شغلی کارگران، اثرهایِ فاجعه‌بار اجرایِ خصوصی‌سازی و تحمیلِ روابطِ کارِ “بازار بی‌نظارت” به ... اثر‌هایِ ویرانگر آزادسازی اقتصاد؛ دستمزدهای معوقه و نبود ایمنی در محیط کار

ادامه

ایران, کارگری, مقاله

حال «شهلا» کارگر کوره‌پزخانه وایقان وخیم گزارش شده است

پیشتر «سوزان»، کارگر ۱۵ ساله رژیم ولایت فقیه، که در این حادثه دچار سوختگی ۷۳ درصدی شده بود، پس از هفت روز جان باخت.   به گزارش ایلنا، حال «شهلا»، کارگر ۳۲ ساله کوره‌پزخانه وایقان در استان تبریز که دچار سوختگی ۶۸ درصدی شده، وخیم است.   روز ۷ شهریور سال جاری چهار نفر از ... حال «شهلا» کارگر کوره‌پزخانه وایقان وخیم گزارش شده است

ادامه

ایران, حقوق کودک, خبر, کارگری

در ادامه تجمعات مربیان پیش‌دبستانی، مربیان کرمانشاهی مقابل استانداری تجمع کردند

علیرغم تصویب جذب مربیان پیش‌دبستانی، هنوز این مصوبه قانونی اجرایی نشده‌است. مربیان پیش دبستانی در برخی از استانها همچنان در بلاتکلیفی به سرمی‌برند و نسبت به وضعیت استخدامی خود معترضند.   در همین رابطه روز گذشته تعدادی از مربیان پیش دبستانی استان کرمانشاه مقابل استانداری تجمع کردند و خواستار رسیدگیِ استاندار به وضعیت استخدامی خود ... در ادامه تجمعات مربیان پیش‌دبستانی، مربیان کرمانشاهی مقابل استانداری تجمع کردند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, معلمان

در اعتراض به پرداخت‌نشدن حقوق‌؛ کارگران شهرداری اهواز دست از کار کشیدند

روز دوشنبه ۱۳ شهریور ۹۶ کارگران شهرداری منطقه ۶ اهواز برای اعتراض به عدم پاسخگویی به مطالباتشان در مقابل ساختمان شورای اسلامی کلانشهر اهواز دست به اعتراض و اعتصاب زدند.   این کارگران می‌گویند دستمزدشان پرداخت نمی‌شود به همین خاطر در مقابل شورای شهر اهواز به حالت اعتصاب ایستادند.   یکی از این کارگران به ... در اعتراض به پرداخت‌نشدن حقوق‌؛ کارگران شهرداری اهواز دست از کار کشیدند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری