خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته دوم خرداد‌ماه/نابودی حقوق بنیادین کار

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛

 

 

افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید طبقه کارگر

 

یازدهم خرداد ماه- وزارت اقتصاد اعلام کرده ؛ تورم میانگین ١٢ ماهه منتهی به خرداد ٩۶ برابر با ۱۰,۴ درصد است. به گزارش وزارت اقتصاد از میان اجزای شاخص قیمت مصرف‌کننده، بیشترین میزان تورم به گروه بهداشت و درمان با ١٧ درصد و گروه تحصیل با ۱۳,۴درصد اختصاص دارد. پیش‌بینی‌ها بر این است که تورم افزایش یافته و به مسیر دو رقمی برود.افزیش نرخ تورم مساوی است با کاهش قدرت خرید مزد بگیران.

 

 

تخریب بنیه تولیدی کشور و نابودی امنیت شغلی کارگران صنعتی کشور

 

یازدهم خرداد ماه – رشد منفی صنعت بیشتر در صنایع کاشی و سرامیک، لوله و پروفیل، لوازم خانگی و آشپزخانه ، نساجی ، ذوب آهن ، برق و صنعت شیمایی و تولید دارو مشاهده می شود. استخوان‌های تولید خرد شد.شهرک صنعتی داریم؛ ولی تقاضایی برای تولید وجود ندارد٬ چون سرمایه‌های کشور در بخش مسکن زمین‌گیر شده است.کارگران نیز از نا امنی شغلی شکایت دارند… که منجر به افزایش نا رضایتی کارگر …می‌شود.تولیدکنندگان و کارگران شاهد خرد شدن استخوان‌بندی خود هستند.

 

 

سیاست های جمهوری اسلامی و نابودی حقوق بنیادین کار

 

یازدهم خرداد ماه – سیاستگزاری وازرت کار سبب شده ٬ کارگران کشوراز حقوق بنیادین خود محروم گردند.این سیاستگزاری مغایر مقاوله نامه ۹۸ و ۸۷ سازمان جهانی کار است.با وجود عضویت در مدیریت سازمان جهانی کار، حقوق بنیادین کار رعایت نمی شود.

 

 

ساختاراقتصادی رژیم ٬ رواج اقتصادی دلالی و نابودی امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

 

یازدهم خرداد ماه – بخش خدمات در ١٣٩۵، چیزی در حدود ٧۵ درصد “اشتغال‌های” ایجاد شده کشور را در خود داشت. سرمایه‌گذاری کشور در بخش انرژی و صنایع کارخانه‌ای به دلیل رکود اقتصادی و پیامدهای آن چندان توان جذب نیروی کار نداشتند…فعالیت کارخانه‌ای حاشیه سود ١۵ درصدی دارد، اما اگر در بخش‌هایی مانند بازار پولی غیر متشکل سرمایه‌گذاری شود ٢٧ درصد سود به همراه می‌آورد، در این بخش هم دلالی اتفاق می‌افتد و فعالیت مولدی وجود ندارد. این ساختار سبب می‌شود تولید بخوابد و دلالی اوج گیرد و نهایتا اشتغال افول جدی بکند.

 

 

اعتراض کارگران دو کارخانه تولی پرس وبسته بندی البرز

 

یازدهم خرداد ماه -، با افزایش مشکلات این دو کارخانه، کارفرما با اعلام تعطیلی موقت کارخانه به مدت ۱۰ روز ۵۸۰ کارگر این واحد را به مرخصی اجباری می فرستد. کارگران از این موضوع رضایت ندارند چراکه در روزهایی که قرار است به مرخصی اجباری فرستانده شوند کارفرما برای کسر ۴ روز از ایام مرخصی آنان به اجبار امضا گرفته است.

 

 

مطالبه کارگران کارخانه فولاد چدن درود

 

یازدهم خرداد ماه – ۱۰۸ کارگر کارخانه فولاد و چدن درود دست‌کم ۴ ماه معوقات مزدی پرداخت نشده؛ دارند.جدا از چهار ماه مزد معوقه، تمامی کارگران دست‌کم ۱۰ میلیون تومان بابت مطالبات سالهای گذشته و عیدی سال ۹۴ از کارفرما طلبکارهستند.حق بیمه کارگران این کارخانه با مشکل پرداخت مواجه است

 

 

طرح کارورزی و فرامین صندوق بین‌المللی پول –۱

 

دهم خرداد ماه -از حدود دو هفته گذشته، سامانه کارورزی از سوی وزارت کار به عنوان یکی از طرح‌های اشتغالزای دولت فعالیت خود را آغاز کرد.[ این طرح رونوشت فارسی طرح انعطاف در بازار کار صندوق بین‌المللی پول است که در کشورهای مختلف به مورد اجرا درآمده ]دستمزد افرادی که در قالب طرح کارورزی مشغول به کار می‌شوند یک‌سوم حداقل دستمزد خواهد بود که ازسوی دولت پرداخت خواهد شد؛ ضمن اینکه اگر کارفرمایی پس از اتمام دوره کارورزی که حداکثر شش ماه پیش‌بینی شده، اقدام به جذب وی کند تا دو سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف خواهد بود.

 

 

طرح کارورزی و فرامین صندوق بین‌المللی پول –۲

 

دهم خرداد ماه -قراراست در طرح کارورزی دولت دوازدهم، کارگران با پرداخت یک سوم حداقل دستمزد مشفول به کار شوند. در اجرای این طرح به کارفرمایان اجازه داده شده است تا کارورزانی با مدارک فوق دیپلم استخدام کنند و از معافیتی بیش از حق بیمه برخوردار شوند.

 

 

طرح کارورزی و فرامین صندوق بین‌المللی پول –۳

 

دهم خرداد ماه -شورای عالی اشتغال با تائید طرح کاج وزارت کار و طرح وازرت صنعت٬اقدام به تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه نظام هماهنگ اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی کرده است که بر اساس آن کارفرمایان می توانند به لحاظ” قانونی” به مدت شش ماه فارغ التحصیلان دانشگاهی را بدون قرارداد رسمی ٬ پرداخت حق بیمه و با مزد مورد توافق کارفرما و دولت یعنی یک سوم حداقل مزد٬به کار بگیرند.

 

 

طرح کارورزی و فرامین صندوق بین‌المللی پول –۴

 

دهم خرداد ماه -این طرح در ادامه اقدامات شکست خورده استاد- شاگردی در دولت دهم است که ظاهرا این بار با عنوان جدید طرح کارورزی مطرح شد.فراموش نکرده‌ایم که با بهانه واهی ایجاد اشتغال کارگران مناطق آزاد تجاری،مناطق ویژه اقتصادی و کارگاه‌های زیر۱۰ و پنج نفر چگونه از شمول برخی مقررات قانون‌کارخارج شد.این طرح نقض آشکار حقوق بنیادین کار و بدون پشتوانه قانونی است.

 

 

طرح کارورزی و فرامین صندوق بین‌المللی پول –۵

 

دهم خرداد ماه – یکی از ایرادات وارده به طرح این است که کارورزان تحت پوشش بیمه و تامین اجتماعی نیستند، یعنی فرد دو سال از عمر خود را در کنار کارفرما و بدون آنکه از مزایای بیمه برخوردار باشد می‌گذراند که عملا برده‌داری نوین به شمار می‌رود. جوانی که دو سال عمر و جوانی‌اش را صرف می‌کند، بعد از دو سال که آبدیده شد کارفرما عذر او را می‌خواهد و۱۰ کارورز دیگر را به خدمت می‌گیرد تا دو سال دیگر هم از مالیات معاف شود و این پروسه همچنان ادامه می‌باید و اشتغال جدیدی ایجاد نمی‌شود.

 

 

طرح کارورزی و فرامین صندوق بین‌المللی پول –۶

 

دهم خرداد ماه – بر اساس این طرح کارگران جدید پس از پایان دوران معافیت های بیمه ای کارفرما، تعدیل[ اخراج] می شوند، کارگر جدید در مقام کارورز ۲ سال از بهترین شرایط عمر خود را در کارگاهی سپری می کند و هنگامی که تصور می کند کار ثابتی یافته ممکن است به آسانی تعدیل[ اخراج] و نیروهای جدید جایگزین وی می شوند.

 

 

آزادسازی قیمت ها و کوچک ترشدن سفره زحمتکشان

 

دهم خرداد ماه -هزینه تهیه ۵ قلم کالای اساسی خانوار برای هر نفر ماهانه ۱۵۰ هزار تومان می‌شود، این رقم در حالی عرصه را بر قشر کارگری[ کارگران و زحمتکشان] تنگ کرده که نظارتی هم بر قیمت‌ها در بازار دیده نمی‌شود.گوشت قرمز… جزو گران‌ترین‌ها محسوب می‌شود، تا جایی که سهم آن در سبد خانوار بسیار کوچک شده است.هزینه خرید گوشت و مرغ برای یک خانواده ۴ نفره در ماه با یک محاسبه سرانگشتی رقمی حدود ٢۵٠ هزار تومان (۴ کیلو گوشت قرمز و ۴ عدد مرغ) محاسبه می‌شود. قیمت انواع برنج ایرانی و حبوبات نیز این روزها بی‌سروصدا افزایش می‌یابد،تا جایی که در مغازه‌های خرده‌فروشی رقمی بیش از ١۵ هزار تومان در هر کیلوگرم دارد. کارگران با میزان مزد کنونی قادر به تهیه کالای اساسی خانوار نیستند.

 

 

بازرسی حجاب کارمندان مغایر امنیت شغلی زنان شاغل است

 

دهم خرداد ماه -براساس ابلاغیه برخی استانداری‌های کشور به مدیران محلی اعلام شده : در سال ۹۶، مقرر شده از ماه آینده (تیرماه) بازرسی از ادارات استانی و شهرستانی در حوزه عفاف و حجاب توسط گروه‌های بازرسی ستاد صیانت استان آغاز شود[امنیت شغلی زنان شاغل با این طرح تهدید می شود] که شامل اداراتی چون دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و بانک‌های دولتی و خصوصی خواهد بود.

 

 

خواسته وکلا و حقوق دانان مستقل کشور

 

دهم خرداد ماه – حقوق دانان و وکلا نسبت به سیاست قوه قضایه در خصوص محرومیت برخی از وکلا اعتراض کرده و خواستار حق استقلال وکیل در محاکم شدند. با دخالت قوه قضایه به کانون وکلا و امنیت شغلی وکیل ضربه وارد می گردد. وکیل وقتی به دادگاه می‌رود باید مستقل عمل کند که این امر یک حقیقت بدیهی است.

 

 

اعتراض مستندسازان سینمای ایران

 

دهم خرداد ماه -رئیس انجمن مستندسازان گفت: اگر تا سه‌شنبه- هفته آینده- به خواسته‌ی ما که پس گرفتن اتاق و به رسمیت شناختن انجمن مستندسازان است؛ توجهی نشود، اعضای این انجمن سه‌شنبه در خانه سینما تجمع خواهند کرد.چطور می‌خواهند انجمن‌های فرهنگی را کنار بگذارند. شرایط معیشتی مستندسازان سینما و نیز صدا و سیما مناسب و منطبق با هزینه های زندگی نیست.

 

 

تجمع کارکنان بیمارستان سجاد یاسوج

 

دهم خرداد ماه – گروهی از پرستاران٬ بهیاران ودیگر کارکنان بخش ویزیت ومعاینه اورژانس بیمارستان سجاد یاسوج در اعتراض به عدم دریافت ۵ ماه حقوق و دیگر مزایای شغلی در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه ریز موج

 

دهم خرداد ماه – مطالبات مزدی‌ ۴۰۰ کارگر این کارخانه مربوط به سه ماهه پایانی سال ۹۵ به همراه دستمزد فروردین ماه سال جاری می‌شود، همچنین کارفرما هنوز نیمی از عیدی سال ۹۴ و۹۵ را پرداخت نکرده است و در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تعداد ۳۰ کارگررا با میانگین سابقه کاری ده ساله اخراج کرده و بلافاصله کارگر جدید استخدام کرده است. جدا از معوقات مزدی، بیمه تامین اجتماعی کارگران در برخی از ماه های سال پرداخت نشده وبیمه تکمیلی نیز دچار مشکلاتی است.

 

 

اعترض کارگران ساختمانی درشهر جدید پردیس

 

دهم خرداد ماه – نزدیک به چند هزار کارگر ساختمانی که برای شرکت‌های پیمانکاری ساختمانی مجری پروژه‌های شهر جدید پردیس کار می‌کنند، مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند. هربار که اعتراض کارگران ایرانی نسبت بدحسابی کارفرمایان پروژه‌های ساختمانی جدی‌تر‌ می‌شود، مدیران این پروژه‌ها به راحتی آب خوردن کارگران غیر ایرانی را جایگزین کارگران معترض کرده و بدین‌ترتیب به مناسبات درون صنفی کارگران ساختمانی رنگ وبوی قومی و نژادی می‌زنند.

 

 

مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی

 

دهم خرداد ماه – سالهاست که بازنشستگان و مستمری ‌بگیران شرمنده خانواده‌هایشان هستند و نمی‌توانند از پسِ هزینه‌های سنگین دوران سالمندی بربیایند. سالهاست که دولت به وظایف خود در قبال بازنشستگان تامین اجتماعی عمل نمی‌کند، خواسته بازنشستگان تامین اجتماعی این است که همسان سازی اجرایی شود و به بهانه‌هایی مانند نبودن بودجه یا بدهی‌های دولت، حقوق بازنشستگان بیش از این ضایع نشود.

 

 

تجمع دوباره کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل

 

نهم خرداد ماه- کارگران اخراج شده کارخانه ذوب‌آهن اردبیل بار دیگر دراعتراض به شرایط نا مشخص شغلی ومعیشتی مقابل دفتر امام جمعه اردبیل تجمع کردند. کارگران ماه ها ست که مزد خود را دریافت نکرده و دربلاتکلیفی بسر می برند.

 

 

اعتصاب رانندگان کارخانه پتاس خوروبیابانک

 

نهم خرداد ماه -رانندگان سرویس ایاب و ذهاب کارخانه پتاس خور واقع در استان اصفهان ٬دراعتراص به عدم دریافت چند ماه مزد و اضافه کاری مقابل ساختمان اداری شرکت تجمع کردند. این رانندگان به صورت قراردادی و در قالب شرکت پیمانکاری بافق شهاب مشغول به کارند.

 

 

اعتراض کارگران مراکز کشت گلخانه‌ای هشتگرد

 

نهم خرداد ماه – جمعی از کارگران کشاورزی شاغل در مراکز گلخانه ای هشتگرد واقع در استان البرز٬ به بیکاری و عدم تمدید قرارداد کاری اعتراض کرده و مقابل اداره کار تجمع کردند.پس از اجرای هدفمندی یارانه ها٬تامین آب و گاز برای کشاورزان و گلخانه دارن دشوار شده است. صدها کارگر شاغل در مراکز گلخانه ای هشتگرد به این دلیل کار و درآمد خود را از دست داده اند. بیش از ۵۰۰ کارگر قراردادی در کشت گلخانه‌ ای هشتگرد مشغول به کار بوده اند.

 

 

حقوق کارگران و کارکنان رستوران ها پایمال می شود

 

نهم خرداد ماه – سخنگوی نیروی انتظامی با فرارسیدن ماه رمضان اعلام کرد :فعالیت رستوران‌ها نیم ساعت قبل از افطار تا سحر بلامانع است.تغییر زمان کار آشپزها٬ پیشخدمت ها و سایر کارکنان رستوران ها بدون دریافت اضافه کاری یا مزایای سختی شیفت شب صورت می گیرد.این امر به سلامت جسمی و میزان درآمد آنها آسیب وارد می سازد.

 

 

بیکاری کارگران معادن سنگ‌آهن کشور

 

نهم خرداد ماه -نایب‌رییس انجمن سنگ‌آهن گفت: در حال حاضر بیش از۲۰۰ معدن سنگ‌آهن تعطیل شده است، متوسط کارگران هر یک از این معادن ۱۵۰ نفر است که باید گفت تعطیلی این معادن باعث شده ۳۰ هزار نیروی کار بیکار شوند‌‌.

 

 

پنهان سازی حقیقت ؛ گزارش دروغ در باره فاجعه معدن زمستان یورت

 

نهم خرداد ماه -در گزارش کمیسیون صنایع مجلس در باره علل حادثه معدن یورت آزادشهر اعلام شده :طبق گزارش اولیه از این حادثه، مشخص شده نبود سازوکار مناسب در معدن آزادشهر برای مواجهه با حوادث احتمالی، یکی از دلایل بروز این حادثه است.

 

 

اعتصاب کارگران منطقه دو شهرداری آبادان

 

نهم خرداد ماه – صبح روز نهم خرداد ماه کارگران خدماتی منطقه دو شهرداری آبادان در اعتراض به چند ماه از معوقات مزدی خود [۵ ماه] دست از کار کشیده و مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کرده‌اند.

 

 

ادامه اعتراض تاکسیرانان تهرانی

 

نهم خرداد ماه -روزنهم خرداد ماه برای سومین بار در ده روز اخیر، تاکسیرانان فرودگاهی تهران مقابل مجلس تجمع کردند. دلیل این اعتراضات حق بیمه‌ای است که پرداخت شده ولی در سوابق درج نشده و در اختیار مدیران تعاونی تاکسیرانی است؛ علاوه بر این، تاکسیرانان در فرودگاه خمینی به خرید خودروی تویوتای هیبرید الزام شده اند و تاکسیرانان دارای اتومبیل سمند اجازه فعالیت در این فرودگاه را ندارند؛ در حالیکه شرایط خرید تویوتاها سخت است و رانندگان توان پرداخت اقساط آن را ندارند.

 

 

اعتصاب کارگران شهرداری نورآباد

 

نهم خرداد ماه- ۲۵ نفر از رانندگان خدمات شهری شهرداری نورآباد به علت پرداخت نشدن حقوقشان روزنهم خرداد ماه دست از کار کشیدند و مقابل شهرداری نورآباد تجمع کردند. این رانندگان مدت ۴ ماه حقوق نگرفته اند و در مجموع حدود ۶۰۰ میلیون ریال ازشهرداری طلب کارند. همچنین بخشی از مزایا واضافه کاری کارمندان شهرداری هم مدتی است که پرداخت نمی‌شود.

 

 

تجمع معلمان حق‌التدریس

 

نهم خرداد ماه – روزنهم خرداد ماه برای چندمین بار در ماههای گذشته، معلمان حق‌التدریس مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار جذب در ساختار آموزش و پرورش شدند.

 

 

ادامه مبارزه کارگران فاز ۱۳ کنگان

 

نهم خرداد ماه – از آنجا که وعده کارفرما (مدیر پروژه پایندان) در فاز ۱۳ پارس جنوبی در خصوص پرداخت معوقات مزدی کارگران و کارکنان این فاز محقق نشد، کارگران مجدادامقابل دفتر کارفرما تجمع و خواستار دریافت تمامی معوقات مزدی شدند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه هپکو

 

نهم خرداد ماه – در حال حاضر حدود هزار کارگر در کارخانه هپکو اراک مشغول کارند که در نتیجه عملکرد سهامدار قبلی دست کم بابت دو ماه و نیم مطالبات پرداخت نشده، طلبکارند.

 

 

اعتصاب کارگران شهرداری اهواز

 

نهم خرداد ماه – در حدود ۱۵۰ نفر از کارگران فضای سبز مناطق ۳ و ۴ اهواز از ساعت ۸ صبح روزنهم خرداد ماه مقابل شهرداری مرکزی اهواز تجمع کرده‌اند. اعتراض کارگران به عدم پرداخت ۲ ماه مطالبات مزدی و حق شیر روزانه‌ای است که جهت جلوگیری از مسمومیت با گرد و غبار باید به آنها تعلق بگیرد.

 

 

دستبرد دولت های جمهوری اسلامی به سازمان تامین اجتماعی

 

هشتم خرداد ماه – امروز این بدهی[ دولت ] به رقم ١۴٠ هزار میلیارد تومان رسیده است.یعنی آن بخش از حقوقی که از کارمندان کسر شده، به حساب تامین اجتماعی واریز نکرده است.دولت به تامین اجتماعی بدهکار شده است و برای اینکه بدهی خود را بپردازد، در زمان اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی،دست به رد دیون زدند، یعنی کارخانه‌ها را بدون بازسازی رد دیون کردند. کارخانه‌های … زیان‌ده واگذار شدند.دولت سال به سال به تکالیف خود عمل نکرد.

 

 

اعتصاب مجدد کارگران کارخانه هپکو

 

هشتم خرداد ماه- کارگران کارگران هپکو اراک دراعتراض به عدم دریافت ۲ ماه و نیم مزد معوقه در محوطه اصلی کارخانه تجمع کرده اند.تغییر سهامدار شرکت هپکو هم یکی از مشکلات این شرکت اعلام شده که نسبت به مطالبات معوقه کارگران اقدامی انجام نداده است.

 

 

ادامه مبارزه کارگران بازنشسته مجتمع هفت تپه

 

هشتم خرداد ماه – ۳۵٫ کارگر این مجتمع از اسفند ماه سال ۹۴ تا هم اکنون بازنشسته شده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند مطالبات بازنشستگی خود را از کارفرما دریافت کنند. همچنین کارفرما در پرداخت سهم ۴ درصدی بازنشستگی کارگران در مشاغل سخت زیان آور به تامین اجتماعی خودداری کرده و در عین حال بابت پاداش بهره برداری سالهای ۹۴ و ۹۵ بدهکار است.

 

 

تجمع کارگران کارخانه گرانول شهاب

 

هشتم خرداد ماه – صبح روزدوشنبه هشتم خرداد ماه جمعی از کارگران کارخانه گرانول شهاب میبد در اعتراض به متوقف شدن فعالیت این واحد تولیدی و به دلیل انباشت بدهی به نهادهای دولتی و تبعا نگرانی از آینده شغلی‌شان مقابل ساختمان فرمانداری میبد تجمع کردند.

 

 

خواست کارگران شرکت نفت و گاز گچساران

 

هشتم خرداد ماه – در خصوص یکسان سازی حقوق کارگران تناقضی فاحش در پرداخت حقوق و دستمزد وجود دارد که گاها تا ۶ برابر می‌رسد. مزایایی مزدی همچون حق بدی آب و هوا و صعوبت کار…، تاکنون پرداخت نشده است. اجرای دقیق طرح طبقه بندی مشاغل، همسان سازی حقوق و دستمزد و تبدیل وضعیت استخدامی از قراردادی به رسمی از اصلی ترین مطالبات این زحمتکشان است.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز

 

هشتم خرداد ماه – پرداخت حقوق حدود۱۹۰ کارگر شاغل در کارخانه بلبرینگ سازی تبریز در استان آذربایجان شرقی سه ونیم ماه به تاخیر افتاده است و در عین حال کارفرما هنوز هزینه حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی راپرداخت نکرده است.

 

 

اعتراض کارگزاران مخابرات روستایی

 

هشتم خرداد ماه – اعتماد کارگزاران مخابرات روستایی مورد سوءاستفاده قرار گرفت و آنچه را که مورد نظر بود در بطن قرارداد که دائمی شدن آن بود تامین و گنجانده نشد و به وقوع نپیوست…. و حال به سبب این اقدامات قطعا بار دیگر کشمکشها و تنش ها عود پیدا خواهد کرد و زمینه و بستر تجمعات اعتراضی بیشتر و بیشتر فراهم خواهد گردید و شاهد اعتراضات گسترده خواهیم بود.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه چوب و فلز اردکان

 

هشتم خرداد ماه – خطوط تولید کارخانه چوب و فلز اردکان از پنج شنبه هفته گذشته تعطیل و بیش از ۱۴۰ کارگر آن بیکار شده‌اند و درعین حال حدود ۴ ماه حقوق و عیدی معوق سال۹۵ کارگران هنوز پرداخت نشده است.

 

 

کارگران کشتارگاه ایرانشهر ازایمنی و بهداشت کار محروم هستند

 

هفتم خرداد ماه- شیوع بیماری تب کنگو در استان سیستان و بلوچستان تهدیدی جدی برای کارگران کشتارگاه ها پدید آورده. در کشتارگاه واقع در ایرانشهر، سه کارگر به این بیماری کشنده مبتلا شدند.کارگران این مرکز به دستکش، ماسک ، پیش‌بند و ابزار ضد عفونی کننده مناسب و کافی دسترسی ندارند.

 

 

اعتصاب کارگران خدماتی شهرداری آبادان

 

هفتم خرداد ماه – صبح روز یکشنبه هفتم خرداد ماه حدود ۲۰۰ نفر از کارگران خدماتی شهرداری آبادان به دلیل عدم دریافت ۵ ماه حقوق دست از کار کشیده و مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کرده‌اند ، مجموع کارگران پیمانکاری شاغل در مجموعه شهرداری آبادان سال‌ها است که با عدم دریافت به موقع معوقات مزدی رو برو هستند.

 

 

اعتصاب کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری بروجرد

 

هفتم خرداد ماه – روز ۷ خرداد ماه کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری بروجرد در اعتراض به ۵ ماه مزد معوقه مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند. کارگران می‌گویند جدا از مسئله معوقات مزدی، مدیران شهری به آنها کوچکترین کمکی در خصوص تامین اقلام کالاهای ماه رمضان نکرده است.

 

 

ادامه اعتصاب کارگران فاز ۱۳ کنگان

 

هفتم خرداد ماه – در پی محقق نشدن خواسته های کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های فاز ۱۳ کنگان روز یکشنبه هفتم خرداد ماه این تجمع صنفی ادامه یافت، کارگران که شمار آنها در حدود سیصد نفر برآورد می‌شود، حاضر به خروج از استراحتگاه‌های خود (کمپ) نشده و منتظر وصول معوقات مزدی خود هستند.

 

 

خواست نانوایان برخورداری ازبیمه تامین اجتماعی است

 

هفتم خرداد ماه – توافقنامه دو جانبه میان سازمان تامین اجتماعی و صنف کارفرمایان نانوا همانند توافقنامه سال ۸۳ کارگران را از شمول دایره حقوق کار خارج می کند این توافقنامه موجب می‌شود که کارگران از حقوق ابتدایی کار همچون حق برخورداری از مزایای بیمه اجباری تامین اجتماعی محروم شوند.

 

 

تجمع اعتراضی معلمان اصفهان

 

هفتم خرداد ماه – صبح روز یکشنبه هفتم خرداد، جمعی از معلمان اصفهان مقابل صندوق ذخیره فرهنگیان تجمع کردند. تجمع‌کنندگان می‌گویند پروژه هزار واحدی فولادشهر که قرار بود به معلمان تحویل شود، پس از گذشت ده سال هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

 

مبارزه کارگران و کارکنان شرکت نفت آذر چنگوله

 

ششم خرداد ماه- حدود ۴٢٠ تن از کارگران٬ تکنسین ها و مهندسان شرکت نفت آذر چنگوله واقع در استان ایلام که به صورت قراردادی [ قرارداد موقت] مشغول به کار هستند٬ نیروی مازاد تشخیص داده شده و قرارداد آنها تمدید نگرده است.این کارکنان ۲ ماه مزد و عیدی سال قبل را دریافت نکرده اند.

 

 

تامین منافع کارفرمایان ؛اولویت دولت دوازدهم

 

ششم خرداد ماه-در جریان نشست تخصصی صنعتگران و کارآفرینان[ کارفرمایان] مطر ح شد؛کارآفرینی، اولویت دولت دوازدهم است. مشاور کنفدراسیون صنعت ایران و فعال کارفرمایی …گفت :ادامه اقتصاد دولتی کشور را به قهقرا خواهد برد.دولت دکتر روحانی ظرفیت‌های بزرگی برای ایجاد تحول اقتصادی دارد.

 

 

خواسته پرستاران کشور

 

ششم خرداد ماه- قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری بر ضرورت اصلاح آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران در دولت دوازدهم تأکید کرد و گفت : یکی از مشکلاتی که با آن درگیر هستیم، به آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران برمی‌گردد… در این آیین‌نامه این امکان از سازمان نظام پرستاری گرفته شده است و خود وزارت بهداشت این مجوز را صادر می‌کند و پرستاران خواهان رفع این مشکل هستند.

 

 

خصو صی سازی و افزایش سوانح کار

 

ششم خرداد ماه – وقتی واحدی به بخش خصوصی واگذار می‌شود، دستمزدها به موقع پرداخت نمی‌شود؛ خبری از قرارداد و امنیت شغلی نیست و درنهایت، کارفرمایان نه تنها برای ایمن‌سازی محیط و حفظ جان و سلامتی کارگران هزینه نمی‌کنند، بلکه از آنچه قرار است رخ بدهد، هیچ هراسی ندارند؛کارفرمایان از کارگران می خواهند : زیاد پر و بال به حادثه ندهند و جوسازی نکنند؛ مبادا که سرمایه‌گذار فرار کند..

 

 

اعتصاب کارگران فاز ۱۳ کنگان

 

ششم خرداد ماه – صبح روز شنبه ششم خرداد ماه حدود سیصد نفر از کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های فاز ۱۳ کنگان در اعتراض به معوقات مزدی خود مقابل دفتر کافرمای اصلی تجمع کردند. کارگران مورد نظر از دی ماه سال گذشته تاکنون معوقات مزدی خود را دریافت نکرده اند.

 

 

تجمع تاکسیرانان فرودگاهی تهران

 

ششم خرداد ماه – صبح روز ششم خرداد حدود دویست نفر از رانندگان تاکسی شاغل در فرودگاه‌های مهرآباد و خمینی تهران مقابل وزارت کار تجمع کردند.این رانندگان که در طول هفته گذشته نیز دوبار تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند، می‌گویند: از ورود به فرودگاه‌ها با وجود سالها سابقه کار منع شده‌ایم چرا که توان خرید تاکسی‌های خارجی و پرداخت اقساط سنگین آن را نداریم.

 

 

کارگران کشتارگاه ها خواستار ایمنی و بهداشت در محیط کار هستند

 

پنجم خرداد ماه- مدیرکل دامپزشکی مازندران نسبت به احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو همزمان با افزایش دمای هوا در این استان هشدار داد.در کشتارگاههای صنعتی این استان کارگران ، سلاخان و قصابان که با دام و لاشه دام سر و کار دارند، کمترین امکانات ایمنی و بهداشتی را در اختیار دارند.

 

 

خواست خانواده‌های جانباختگان حادثه معدن یورت

 

پنجم خرداد ماه – در مراسم بزرگداشتی که برای قربانیان حادثه برگزار شد، خانمی به نمایندگی از جانب خانواده‌های جانباختگان حادثه به شرح مشکلات معنچیان پرداخت وضمن اعتراض به اینکه چرا باید برای معدنچیان بیمه خیاطی و … رد شود و هیچ امکاناتی در کلینیک تامین اجتماعی موجود نیست و هیچ دردی از مردم دوا نمی کند، خواستار آن شد که کمیته حقیقت یاب با جدیت پیگیر این موضوع باشد تا حق بقیه معدنکاران هم پایمال نشود.

 

 

اعترض کارگران به طرح کارورزی

 

پنجم خرداد ماه – طرح کارورزی حاکمیت اراده کارگر در عقد قراردادکار رانفی کرده ،افزایش حداقل دستمزد را نفی می‌کند ، تشکلات کارگری را نابود می‌کند ، کارگران را از حمایتهای حقوقی در مراجع تشخیص و حل اختلاف محروم می‌کند ، توافق وپیمانهای دسته جمعی را مختل خواهد کرد و نه تنها امنیت شغلی وعده داده شده توسط رئیس جمهور ایجاد نمی شود، بلکه دامنه عدم امنیت شغلی گسترش می یابد.

 

“ایجاد و تامین نظام فراگیر و رایگان خدمات بهداشتی در سراسر کشور و زیر پوشش قرار دادن منطقه ها ی محروم، از طریق گسترش این خدمات، وتاسیس بیمارستان ها،زایشگاه ها،آسایشگاه ها، و درمانگاه های سیار، و توجه جدی به امر ایجاد شبکه وسیع تربیت کادر متخصص پزشکی و بهداشتی، استقرار نظام بیمه درمانی، سوانح، نقص عضو و از کار افتادگی، بیکاری و فوت.تامین حق بیمه کارگران و زحمتکشان از حساب کارفرمایان و دولت.”

پیشنهاد های حزب توده ایران برای برنامهٔ اقتصاد مردمی- برای پیشرفت و رشد اجتماعی- مصوبه ششمین کنگره حزب توده ایران بهمن ماه ۱۳۹۱

اتحاد کارگر

پیامد خصوصی‌سازی؛ نابودی امنیت شغلی و فقر زحمتکشان

اجرایِ سیاست‌هایِ اقتصادیِ دیکته شده از سویِ نهادهایِ امپریالیستی صندوق بین‌المللی پول و بانکِ جهانی جهتِ آزاد سازیِ اقتصاد، یعنی خصوصی سازیِ اموالِ ملیِ زحمتکشان و مقررات زدایی در محیط و روابطِ کار برایِ ارزان سازیِ نیرویِ کار، در دولتِ هاشمی رفسنجانی آغاز گردید. اما پیش‌بردِ خشن‌تر این سیاست‌ها با اجرایِ قانون ضدملی “هدفمندیِ یارانه‌ها” ... پیامد خصوصی‌سازی؛ نابودی امنیت شغلی و فقر زحمتکشان

ادامه

ایران, خبر, کارگری, مقاله

بیانیه فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری در رابطه با فاجعه معدن یورت

همدردیِ فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری با بازماندگانِ کارگرانِ جان باخته در انفجار معدن در ایران   حداقل ۳۵ [آخرین تعداد جان باخته‌گان ۴۴ نفر است] نفر از کارگران معدن جانِ خود را در انفجاریِ در معدن در شمال ایران از دست دادند.   فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری، که ۹۲ میلیون کارگر از ۵ قاره جهان ... بیانیه فدراسیونِ جهانی سندیکاهایِ کارگری در رابطه با فاجعه معدن یورت

ادامه

جهان, خبر, کارگری

صبح امروز یک کارگر جوان با سقوط در عمق چاه ۳۰ متری جان خود را از دست داد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران درخصوص جزئیات این حادثه گفته است: پس از تماس با سامانه۱۲۵و اطلاع رسانی وقوع حادثه، حدود ساعت ۶ و ۱۰ صبح امروز (۱۱ خرداد ماه)، ستاد فرماندهی این سازمان نجاتگران دو ایستگاه را به محل حادثه در فلکه اول تهرانپارس، خیابان ۱۳۸ شرقی اعزام کردند.   سیدجلال ملکی افزود: در ... صبح امروز یک کارگر جوان با سقوط در عمق چاه ۳۰ متری جان خود را از دست داد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

جان باختن کارگر خدماتی منطقه ویژه پارس جنوبی بر اثر اصابت جسم سخت

روز چهارشنبه/ ۱۰ خردادماه یک کارگر پیمانکاری بخش خدمات شاغل در یونیت ۱۰۷ در منطقه ۲ پارس جنوبی بر اثر اصابت گریتینگ (قطعه فلزی مشبک مانند) جان خود را از دست داد.   بر پایه این اطلاعات، در حادثه یاد شده یک قطعه صفحه فلزی ۲۰ کیلوئی به علت ثابت نبودن از ارتفاع تقریبی ۲۰ ... جان باختن کارگر خدماتی منطقه ویژه پارس جنوبی بر اثر اصابت جسم سخت

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری