خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته دوم اردیبهشت ماه

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛

 

 

منافع زحمتکشان و سمت گیری اقتصادی -اجتماعی رژیم

 

چهاردهم اردیبهشت ماه- اجرای سیاست تعدیل ساختاری در دولتهای مختلف منجر به کاهش قدرت خرید و نا امنی شغلی کارگران شده و این روند کماکان ادامه دارد.از زمان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه تا مقطع فعلی به رغم کش و قوس آماری٬ قدرت‌خرید کارگران در سال ١٣٩٢ نسبت به ١٣٨٩ بین ۶۵ تا ٧٠ درصد کاسته شد. قدرت خرید بازنشسته‌ها هم در مدت‌زمان مشابه تا ۵٠ درصد کم شده است و قدرت خرید کارمندان دولت ۶۷ درصد نسبت به قدرت خرید آنها در سال ١٣٨۴ کمتربوده…شکاف هزینه -درآمد مزد بگیران با تداوم سیاست تعدیل ترمیم نشده است.

 

 

اعتصاب کارگران کشتی سازی بحرگستر هرمز

 

چهاردهم اردیبهشت ماه- حدود ۴۰۰ نفر از مجموع کارگران شرکت کشتی سازی بحر گستر هرمز که از شرکت‌های تابعه مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) می باشد٬ در اعتراض به دو ماه مطالبات مزدی معوقه در محوطه کارگاه مقابل دفتر مدیریت تجمع کردند.

 

 

کارفرمای معدن زمستان یورت وابسته به سپاه پاسداران است

 

چهاردهم اردیبهشت ماه- این معدن تحت پوشش شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود است… سه عضو از پنج عضو هیات مدیره آن به شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ توسعه معادن روی ایران تعلق دارد. در این هلدینگ نیز عمده سهام متعلق به شرکت‌های گروه مالی مهر اقتصاد و شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان و… می‌باشد که تحت پوشش بانک مهر اقتصاد می‌باشند.بانک مهر اقتصاد نیز از ابتدای شروع فعالیت خود با نام موسسه قرض‌الحسنه بسیجیان در سال ۱۳۷۲ شکل گرفته بود که هم اینک زیر مجموعه بنیاد تعاون بسیج می‌باشد.

 

 

افزایش آمار کارگران جان باخته در انفجار معدن زمستان یورت

 

چهاردهم اردیبهشت ماه- وزیر کار با تایید جان‌باختن ۳۳ معدنچی در انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر از خارج کردن پیکر ۱۶ کارگر این معدن خبر داد.وی… از تشکیل کمیته‌ای برای یافتن “علت” این حادثه دلخراش خبر داد.

 

 

آزاد سازی اقتصادی و نابودی امنیت شغلی طبقه کارگر

 

چهاردهم اردیبهشت ماه – مشاغل غیرپایدار در حال حاضر بیشتر از مشاغل پایدار است و اشتغال غیررسمی و موقت افزایش یافته است.امسال در همین ابتدای سال بیش از سال‌های قبل کارگران را وادار به امضا قرارداد سه ماهه و حتی یک ماهه می کنند. دربازار اشتغال ۹۰ درصد کارگران قراردادی هستند.

 

 

حداقل دستمزد سال ١٣٩۶ و شاخص تورم

 

چهاردهم اردیبهشت ماه -گروه‌های مختلف، سبدهای کالایی مصرفی متفاوتی دارند؛ تورم گروه‌های پایین درآمدی که با اقلامی مواجه هستند که رشد بیشتری نسبت به میانگین قیمت‌ها دارند، آسیب بیشتری می‌بینند. پس این افزایش ١۴,۵درصدی حداقل دستمزد، درعمل کسری درآمدی آنها را نسبت به سال گذشته تأمین نمی‌کند. اینها بیشتر گروه‌های پایین درآمدی مانند طبقات کارگری هستند؛ گروه‌هایی که با حداقل دستمزد کار می‌کنند و نوعا مشاغل غیررسمی دارند.

 

 

رکود اقتصادی و کاهش درآمد زحمتکشان

 

چهاردهم اردیبهشت ماه – براساس گزارش‌های رسمی دولت، ما به یکی از بی‌سابقه‌ترین رکودهای عمق‌یافته در کشور دچار هستیم. بر‌‌اساس‌این و در مدت سه سال اخیر و هم‌زمان با رکود بی‌سابقه، قیمت نفت نیز در هر بشکه حدود۷۰ دلار کاهش پیدا کرده است. حال سؤال این است که در لوایح بودجه سه سال اخیر، آیا دولت با وصف این مشکلات، در رفتارهای مالی خود تغییراتی را اعمال کرده یا خیر. پاسخ این است که نه‌تنها تغییر نکرده؛ بلکه دقیقا مانند دوران …[ دولت احمدی نژاد عمل کرده است]،عین همین قضیه نیز در سیاست‌های وارداتی دولت دیده می‌شود.

 

 

معیشت و بهره‌وری نیروی کار در ایران

 

چهاردهم اردیبهشت ماه – براساس آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی در مورد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ و مرکز آمار ایران در رابطه با تعداد شاغلان کشور، در سال‌های گذشته، روند تغییر بهره‌وری نیروی کار یا همان نسبت تولید ناخالص داخلی به تعداد شاغلان، دستخوش نوساناتی منفی از حیث مقادیر مطلق و نرخ سالانه بوده است.در ایران نیروی انسانی از نظر نیازهای اولیه زندگی تامین نیست.

 

 

مبارزه در راه تامین امنیت شغلی و احیای حقوق سندیکایی

 

چهاردهم اردیبهشت ماه – تشکل‌های رسمی کارگری، از طریق آیین‌نامه قانون ویژه شورای عالی کار و آیین‌نامه تشکیل و فعالیت انجمن‌های صنفی تحت نفوذ مستقیم و امر و نهی دولت و کارفرمایان است…امنیت شغلی، اولین مؤلفه برای کارگران است… به جز امنیت شغلی، اجازه دادن به برگزاری قانونی بودن اعتصاب و اعتراضات صنفی کارگران … است.

 

 

اعتصاب کارگران شرکت پولاد آلیاژی

 

سیزدهم اردیبهشت ماه- کارگران کارخانه فولادسازی شرکت فولاد آلیاژی واقع در استان یزد٬ در اعتراض به عدم دریافت اضافه کاری ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته در مقابل درب خط تولید کارخانه ذوب تجمع کردند. شرکت فولاد آلیاژی ایران بزرگترین تولید کننده انواع فولاد آلیاژی در ایران و خاورمیانه است.

 

 

ورشکستگی کارخانجات تولید لوله پولادی و نابودی امنیت شغلی کارگران

 

سیزدهم اردیبهشت ماه – سالانه۵۰ تا ۹۰ میلیون دلار ارز به واردات لوله‌های فولادی از بلژیک اختصاص داده می شود. واردات بی‌رویه سبب آن شده که کارخانجات و صنایع تولیدکننده لوله‌های جداری از سایز ۷ تا ۱۶اینچ در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند و اشتغال حداقل ۲۰ هزار کارگر تهدید شود.صنایع تولیدکننده لوله‌ فولادی اکنون با ۱۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.

 

 

اقتصاد مقاومتی وبازار اشتغال

 

سیزدهم اردیبهشت ماه – جمعیت بزرگ بی‌کاری وجود دارد. به همین دلیل رشد قارچ‌گونه اقتصاد غیررسمی را در کشور شاهد هستیم.بیش از ۵۵ درصد بازار اشتغال در ایران مشاغل غیررسمی هستند که شامل کسانی هستند که مالیات نمی‌دهند و ضمنا بخشی از این مشاغل غیررسمی، مشاغل زیرزمینی هستند یعنی فعالیت‌های غیرقانونی هم دارند.

 

 

فاجعه‌ٔ دیگر در معدن زغال سنگ زمستان یورت

 

سیزدهم اردیبهشت ماه- درپی وقوع انفجار در معدن زغال سنگ زمستان یورت شمال غربی که در ساعت یازده ونیم روز ۱۳ اردیبهشت ماه اتفاق افتاده است ، تعداد ۶۷ کارگر مصدوم ، ۲ کارگر کشته و ۵۰ کارگر در زیر آور‌ها محبوس هستند .زمانی که موتور دیزل از کار می‌افتد کارگران توسط یک دستگاه باطری که خارج از تونل تهیه کرده بودند، قصد روشن کردن موتور دیزل کشنده لوکوموتیو را داشتند که به محض برقراری اتصال با جرقه ایجاد شده تونل منفجر شده و تعداد زیادی از کارگران دچار حادثه می‌شوند.

 

 

تامین منافع کارفرمایان با اجرای طرح کارورزی اشتغال جوانان

 

سیزدهم اردیبهشت ماه- وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی از آغاز طرح کارورزی اشتغال جوانان از امروز خبر داد. او گفت :”در این مرحله آنها[ جوانان بیکار] آموزش خواهند دید. در مرحله بعدی و جذب، یک سوم دستمزد و بیمه حوادث این افراد را پرداخت می‌کنیم و مابقی دستمزد توسط صاحب صنف پرداخته می شود. در این طرح پول در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد و فرد پس از گذراندن دوره‌های فنی و حرفه‌ای در دوره کارورزی شرکت می‌کند”. این طرح به هیچ وجه تضمین کننده امنیت شغلی‌ بیکاران نخواهد بود. با اجرای این طرح کارفرمایان سود جومی‌‌توانند هر چند ماه یکبار تعدادی را اخراج و برای کسب سود، مجدداً تعدادی دیگر را استخدام کنند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه امین موکت قزوین

 

سیزدهم اردیبهشت ماه- کارگران این کارخانه با وجود اینکه در محیط کار مستقیما با مواد شیمیایی در تماس هستند و کارشان مشمول قانون سخت و زیان آور می شود، نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند. کارگران معترض می‌‌گویند : که حرفه آنها دارای ماهیتی سخت و زیان آور است و حتی در صورت رعایت اصول ایمنی بازهم باید حق استفاده از بازنشستگی پیش از موعد را برای آنها محفوظ نگهداشت.

 

 

زنان کارگر و پوشش قانون کار

 

دوازدهم اردیبهشت ماه- براساس قانون کار، کارگاه‌های کوچک با کارگران کمتر از ١٠ نفر از مقررات قانون کارمستثنا هستند… گزارش‌های موجود نشان می‌دهند اغلب شاغلان این کارگاه‌ها زن هستند. این زنان بدون هیچ‌گونه حق بیمه درمانی، بیمه بازنشستگی، مرخصی سالانه، مرخصی زایمان با کار طاقت‌فرسا و ساعات کار طولانی و دستمزد اندک و بدون هیچ نظارتی در رعایت ایمنی کار و بهداشت محیط مشغول به کارند.

 

 

رواج قراردادهای یکماهه

 

دوازدهم اردیبهشت ماه- در سال جدید ودر حالی که طبق دستورالعمل سال گذشته وزارت کار،انعقاد قرارداد زیر یک‌سال در مشاغل دارای ماهیت مستمر ممنوع است اما همچنان کارفرمایان نسبت به انعقاد قراردادهای کمتر از یک‌سال اقدام می‌کنند.در ایران، سهم قراردادهای دائمی فقط پنج درصد است و طبق آمار بیش از ۹۰ درصد قراردادهای کار موقت هستند. این همان مصداق نقض امنیت شغلی است.

 

 

آموزگاران زیر خط فقر زندگی می کنند

 

دوازدهم اردیبهشت ماه – سقف دریافتی‌… در ازای انجام وظیفه در شغل معلمی، زیر خط فقر است. اگر شغل دومی نداشته باشند، تامین هزینه‌های بسیاری از نیازمندی‌های زندگی برایشان محال است.مایه‌ تاسف است که گاهی پرداخت حق‌التدریس و حق‌الزحمه‌…، آنقدر به تعویق می‌افتد که ارزش آن در برابر رشد قیمت‌ها در طول زمان چنان تنزل می‌یابد که هیچ دردی از دردهایشان دوا نمی‌کند.

 

 

مخالفت کارفرمایان با بهره‌مندی زنان کارگر از مرخصی زایمان

 

دوازدهم اردیبهشت ماه – مشکلات اجرائی و اعتباری قانون افزایش مرخصی زایمان در کنار مخالفت کارفرمایان خصوصا کارفرمایان بخش خصوصی٬ سبب شده زنان کارگر در کارگاه‌ها و موسسات خدماتی از مرخصی زایمان بی‌بهره باشند. رفتن به مرخصی زایمان مساوی با اخراج و از دست دادن محل کار است. ارائه تسهیلات و امتیازات به مادران در دوران بارداری و شیردهی با حفظ امنیت شغلی آنان پیگیری‌ شده اما به هیچ نتیجه مثبت نرسیده است.

 

 

تجمع فرهنگیان بازنشسته

 

دوازدهم اردیبهشت ماه- صبح روز ۱۲ اردیبهشت، گروهی از بازنشستگان فرهنگی برای بزرگداشت روز معلم و پیگیری طرح همسان‌سازی که اجرای آن طی سال‌های گذشته وعده داده شده، در مقابل مجلس تجمع اعتراضی بر پا کردند.

 

 

اعتراض روزنامه نگاران

 

دوازدهم اردیبهشت ماه- شمار زیادی از روزنامه نگاران هنوز در ناامنی شغلی کامل ، بدون هر گونه قرارداد و بیمه به صورت حق التحریری و یا با قرار دادهای موقت، حداقل دستمزد، بدون امید به ادامه‌ی قرارداد روزگار می گذارنند؛ هنوز برای دفاع از منافع و حقوق اجتماعی خود ازداشتن تشکل‌های صنفی مستقل و پر قدرتِ منطقه‌ای و سراسریِ ویژه‌ی روزنامه نگاران محروم هستند …

 

 

تجمع کارگران فنی‌ پست‌های فشار قوی برق

 

دوازدهم اردیبهشت ماه- صبح روز۱۲ اردیبهشت ماه حدود دویست نفر از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق سراسر کشور به تهران آمدند ومقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تجمع اعتراضی برپا کردند وعده‌های مکرر مسئولین وزارت نیرو در خصوص ترمیم حقوقی و بهبود یافتن وضعیت موجود، نه تنها ترمیم نیافته؛ بلکه جلسات مکرری طی روزهای گذشته بصورت محرمانه در وزارت نیرو در حال انجام جهت واگذاری پست‌های فشار قوی فوق توزیع به شرکت‌های توزیع است.

 

 

اعتراض کارگران اهوازی

 

دوازدهم اردیبهشت ماه- پیمانکاران از بابت عدم پرداخت مطالبات کارگران خیالشان راحت است چراکه در یک ائتلاف نانوشته با شهرداری‌ها حق و حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کنند. ۳۰ الی ۴۰ هزار کارگر قرارداد مستقیم در مجموعه‌های صنعت نفت، پتروشیمی و حفاری در شرایط سخت تری نسبت به کارمندان و کارگران رسمی کار می‌کنند که به مراتب حقوق‌های پایین تری نسبت به آنها دریافت می‌کنند و گاها این اختلاف در پرداخت‌ها به ۵ تا ۶ میلیون تومان می‌رسد.

 

 

اعتراض کارکنان شرکتی مخابرات

 

دوازدهم اردیبهشت ماه- کارکنان شرکتی مخابرات از اجرایی نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل در مخابرات ابراز نگرانی کردند. مسئولان شرکت مخابرات باید تا نوزدهم اردیبهشت سال جاری، طرح مدون طبقه بندی مشاغل را تهیه و به مجلس ارائه نمایند. شرکتی‌های مخابرات می‌گویند اگر قرار باشد این طرح اجرایی نشود و مخابرات به تعهدات خود عمل نکند به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه روغن نباتی قو

 

دوازدهم اردیبهشت ماه- مشکلات این کارخانه سازنده روغن نباتی خوراکی … با واگذاری مالکیت این کارخانه به بخش خصوصی به اوج خود رسید. مطالبات مزدی بهمن و اسفند ۹۵ و نیز فرودین ۹۶ کارگران هنوز پرداخت نشده است … کارخانه روغن‌نباتی قو از حدود چند هفته پیش به صورت موقت متوقف شده است… مشکلات معیشتی کارگران روغن نباتی قو تنها محدود به کارگران معرفی شده به بیمه بیکاری نمی‌شود ، بلکه ۵۰ بازنشسته این کارخانه نیز هنوز در وصول سنوات بازنشستگی پایان خدمت خود با مشکل روبرو هستند.

 

 

کارگران شهرداری‌ها و پدیده مزد معوقه

 

یازدهم اردیبهشت ماه – در تمام شهرها با معضل تاخیر پرداخت مزد کارگران و کارکنان شهرداری‌ها روبرو هستیم .ضعف سیستم مدیریتی در شهرها بویژه کلان شهرها مشهود و مشکل عظیم اجتماعی به بار آورده است. بطور مثال شهردار تهران حساس‌ترین پست‌های شهرداری را در اختیار نیروهای بازنشسته نظامی[ سپاه پاسداران] قرار داده است.میزان حقوق آنها بسیار بالا است.آیا مدیران هم مزد معوقه مثل کارگران و کارکنان شهرداری‌ها دارند؟

 

 

گرم کردن تنور انتخابات؛ همانگونه که انتظار می رفت !

 

یازدهم اردیبهشت ماه – روحانی طی تجمع “ده‌ها هزار نفری” درباره مسایل کارگری از تصمیم دولت برای بازپس‌گیری لایحه اصلاح قانون کار از مجلس خبر داد و علت این کار را نارضایتی کارگران عنوان کرد.

 

 

اعتراضات کارگری در روز جهانی کارگر

 

یازدهم اردیبهشت ماه- جمعی از کارگران پروژه‌های نفت و گاز پارس جنوبی به مناسبت روز جهانی کارگر بیانیه صادر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده‌است: سالیان است که می‌گوییم و می نویسیم و اعتراض می‌کنیم که با حقوق یک میلیون و دویست هزار نمی شود زندگی کرد…در شرایطی که روی منابعی از نفت گاز و سرمایه ملی نشسته ایم و آنرا استخراج و صادر میکنیم. پس اینهمه سرمایه‌های کشور به کجا میرود و چرا ما کارگران باید در این شرایط مصیبت بار زندگی دست و پا بزنیم و هیچ آینده یی برای خود و فرزندانمان نباشد. در پایان این بیانیه، کارگران خواسته‌های کلیدی خود از جمله افزایش دستمزد و توقف خصوصی سازی‌ها و واگذاری‌ها به شرکت‌های پیمانکاری را بیان کردند.

 

 

اعتراضات کارگری در روز جهانی کارگر

 

یازدهم اردیبهشت ماه- صبح روز یازدهم ازدیبهشت، جمعی از کارگران تهرانی به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، مقابل مجلس شورای اسلامی رفتند که با برگزاری این تجمع، مخالفت شده است. کارگران پلاکاردهایی در ارتباط با افزایش دستمزدها، لغو قراردادهای موقت و آزادی عمل صنفی[ احیا و ایجاد سندیکا‌های مسقل] همراه داشتند.

 

 

اعتراض کارگران سهامدار معدن کرمیت اسفندقه

 

یازدهم اریبهشت ماه- از حوالی ساعت ۹ صبح روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه، جمعی از کارگران سهام دار کارخانه معدن کرمیت اسفندقه که از کارگران شاغل، بازنشسته وتعدیل شده این واحد تولیدی هستند با تجمع مقابل ساختمان اداره کل بازرسی استان کرمان خواستار رسیدگی به مشکل مربوط به دریافت سود سهام این شرکت شدند .

 

 

اعتراض کارگران حفاری شمال

 

یازدهم اردیبهشت ماه- عیدی و معوقات مزدی سال گذشته سه هزار کارگر حفاری شمال پرداخت نشده و کارگران همچنین دستمزد فروردین ماه خود را دریافت نکرده اند. می‌گویند زمزمه‌های تعدیل[ اخراج] به گوش می‌رسد و این نگران کننده است؛ پیش از این هم تعدیل هایی[ اخراج های] در ماههای گذشته به صورت پلکانی صورت گرفته و در هر مرتبه، تعدادی از کارگران بیکار شده اند.

 

 

اعتراض کارگران شهرداری

 

یازدهم اردیبهشت ماه- عدم امنیت شغلی در بین بخش زیادی از کارگران شهرداری بیداد می‌کند و تفاوت حقوق و دستمزد در میان پرسنل غیرقابل انکار است.

 

 

اعتراض رانندگان کامیون‌های نفت کش

 

دهم اردیبهشت ماه- بیش از ۲۰۰ نفر از رانندگان کامیون‌های نفت کش ساخته شده توسط شرکت ماموت دیزل عصر روز۱۰ اردیبهشت مقابل کارخانه ماموت واقع در جاده کرج قزوین تجمع کردند. اعتراض این زحمتکشان به گران فروشی کشنده و کیفیت پایین تانکرها باز می‌گردد. این کامیون‌ها به صورت قسطی خریداری شده‌اند و با این شرایط برای رانندگان به صرفه نیستند؛ چرا که مجبور هستند هزینه‌های زیادی برای تعمیرات آن پرداخت کنند.

 

 

اعتراض کارگران شاغل در بخش‌های مختلف شهرداری

 

دهم اردیبهشت ماه- چند ماه از واقعه دلخراش آتش سوزی ساختمان پلاسکو گذشته است و مطالبات این زحمتکشان همچنان بر آورده نشده است….هنوز تا یکسان سازی و اجرای صحیح کار یکسان- مزد یکسان راه درازی در پیش است. …آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور برای شرکتی‌های غسالخانه اجرایی نمی‌شود، تعدادی هم در لیست‌های تامین اجتماعی کارگر ساده محسوب شده‌اند…در میادین میوه و تره بار تهران، برای کارگران نه از ساعات کاری مشخص خبری هست و نه از بیمه…شرکت‌های پیمانکاری، شیره جان کارگران فضای سبز را می‌مکند و پولی که آخر هر ماه نصیب این کارگران می‌شود، حتی گاهی از حداقل دستمزد هم کمتر است….رانندگان تاکسیرانی تهران تا مترویی‌ها و کارگران حمل و نقل، همه و همه از پیمانکاران و شرکت‌های سودجو انتقاد دارند. خواست همه این زحمتکشان تشکیل سندیکای مستقل کارگری است.

 

 

مطالبات کارگران ساختمانی کشور در آستانه روز جهانی کارگر

 

دهم اردیبهشت ماه- کارگران ساختمانی خواستار غرامت ناشی از حادثه کار و ایام بیکاری و از کارافتادگی ، پرداخت بیمه بیکاری در فصول بیکاری و مشمول مشاغل سخت و زیان آور بودن هستند. کارگران ساختمانی همچنین خواهان لغو سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی هستند و ضمن گرامی داشت اول ماه مه‌‌ روز جهانی کارگر اعتقاد دارند که با اتحاد و همبستگی و یاری همدیگر می‌‌توانند به خواسته‌های بر حق خود برسند.

 

 

تجمع کارگران مجتمع کشت‌و صنعت هفت تپه

 

دهم اردیبهشت ماه- صبح روز۱۰ اردیبهشت ماه گروهی ازکارگران فصلی بخش کشاورزی مجتمع کشت‌و صنعت هفت تپه در اعتراض به بکار گیری نیروی کار غیر بومی از سوی کارفرما در محل ورودی درب کارخانه مقابل ساختمان اداری تجمع کردند. کارگران معترض می‌‌گویند اگر کارفرما به نیروی کار جدید نیاز دارد چرا از کارگران فصلی که سالهاست در این واحد مشغول کارنداستفاده نمی‌کند.

 

 

مطالبات کارگران کارخانه نوظهور

 

دهم اردیبهشت ماه- کارگران کارخانه نوظهور تولید کننده دستمال کاغذی نرمه با حضور در راهپیمایی روز کارگر (۱۱ اردیبهشت) خواستار تحقق یافتن مطالبتشان خواهند شد . کارگران این کارخانه یادآور شدند که طرح خواسته‌های مشروع کارگران در زمینه مزد، امنیت شغلی و تشکل یابی‌ منسجم به صورت تجمع یک حق به رسمیت شناخته شده در قانون کار است.

 

 

تجمع کارگران کارخانه سیمان کارون

 

دهم اردیبهشت ماه- ۴نفر از کارگران معترض کارخانه سیمان کارون صبح روز۱۰ اردیبهشت ماه با شکایت کارفرما به پاسگاه شهر گلگیر احضار شدند.تعداد زیادی از کارگران این کارخانه در حمایت از کارگران احضار شده مقابل پاسگاه شهر گلگیر که در مجاورت این واحد صنعتی است، تجمع کرده‌اند.

 

 

اعتصاب کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس

 

دهم اردیبهشت ماه- نزدیک به ۴۲۰ کارگر شرکت حمل ونقل خلیج فارس صبح روز ۹ و ۱۰ اردیبهشت ماه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از سوی کارفرما در محوطه این شرکت تجمع کردند. کارفرمای بخش خصوصی این واحد خدماتی که از اردیبهشت سال ۹۵ مسئولیت آن را بر عهده گرفته است حق اضافه کاری، کارانه،بهره بری و بیمه تکمیلی حدود ۱۲۰۰ نفر از کارگران را پرداخت نمی کند. همزمان با کارگران تعدادی از راننده‌های تجاری شرکت حمل ونقل خلیج فارس به نمایندگی از ۶۲۰ راننده نیز بابت ۴۲ میلیارد تومان از مطالبات خود خارج از محوطه مقابل درب ورودی شرکت دست به اعتراض زده اند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه «اشکان چینی » در قزوین

 

دهم اردیبهشت ماه- مجموع مطالبات مزد ی و بیمه‌ای ۲۰۰ کارگری که در سال ۹۲ بیکار[ اخراج ] شده اند به بیش از یک میلیارد تومان می رسد و علاوه بر آن ۱۵۰ کارگر دیگری که در فاصله زمانی بازگشایی کارخانه چینی اشکان تا تعطیلی مجدد آن در مرداد ماه سال ۹۴ بیکار[ اخراج ] شده‌اند تا بیش از ۲ میلیارد تومان می‌رسد. با وجود انکه در این ۴ سال کارگران اخراجی طی سه مرحله با دریافت حکم توقیف از مراجع قضایی ، اموال کارخانه را برای فروش به مزایده گذاشته اند اما هر بار به دلایلی نامعلومی امکان فروش برای آنها مهیا نشده وآنان هنوز به مطالبات خود نرسیده اند.

 

 

مطالبه کارکنان مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی

 

دهم اردیبهشت ماه – در درجه اول٬ کارشناسان مراکز حداقل حقوق را دریافت می‌کنند. اکثر کارکنان این مراکز با خرید خدمت یا قرارداد کار معین به کار گرفته می شوند و امنیت شغلی آنها در حد بالایی نیست و همیشه در معرض از دست دادن شغل خود هستند.بهبود معیشت و امنیت شغلی خواسته همه کارکنان مرکز اورژانس اجتماعی است.

 

 

بازی با سرنوشت کارگران در تبلیغات انتخاباتی جناح بندی‌های رژیم

 

دهم اردیبهشت ماه – روابط عمومی داروگر‌شماره تماس «ارتباط با ما»ی کارخانه٬تنها توضیح داد که «کارگران برای نوسازی دستگاه‌ها به مرخصی رفته‌اند… و هفت نفر از کارگران شرکت به ‌دلیل تخلفات انضباطی با احضاریه و طبق قانون از کار اخراج شدند.» شرکت داروگر درمجموع شامل ۱۲ شرکت زیرمجموعه در بخش‌های غذایی، دارویی، بهداشتی و شوینده است.ماجرای تعطیلی و تعدیل نیروی داروگرهمچنان ادامه داشته … خبرهای ضدونقیضی از سرنوشت این کارخانه ۹۰ ساله با چند هزار کارگر به گوش می‌رسد.

 

 

خواسته‌های پرستاران

 

دهم اردیبهشت ماه -عدم اجرای قانون بر زمین‌مانده تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از نزدیک به یک دهه، وخیم‌بودن وضعیت پرداخت دستمزد‌ها به پرستاران در بخش خصوصی وعمومی و نیز مطالبات اضافه‌شده دیگر در سال‌های اخیر باعث شده،جامعه پرستاری روزهای پراعتراضی را پشت سر بگذارند.سیاست‌های غلط وزارت بهداشت منجر به افزایش فاصله درآمدی بین پزشک و پرستار،افزایش فشار کاری بیشتر بر پرستاران گردیده.به باور فعالان جامعه پرستاری، قربانی بزرگ اجرای طرح پرحاشیه تحول سلامت، معلمان، کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی هستند که هزینه‌های این طرح را پرداخت کرده‌اند.

 

 

اعتراض کارکنان رستوران و سلف سرویس ها

 

دهم اردیبهشت ماه- اخطار و پلمپ خودسرانه رستوران و سلف سرویس‌های کشور با اعتراض اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس و کارگران این صنف روبرو شده است. پیشخدمت ها و آشپزهای رستوران و سلف سرویس ها به اقدام‌های فرا قانونی درپلمپ واحد‌های صنفی که به بیکاری آنها منجر می شود٬اعتراض کردند.

 

 

تجمع کارگران قرارداد موقت جایگاه‌های سوخت

 

دهم اردیبهشت ماه- روز دهم اردیبهشت جمعی از کارگران قرارداد موقت جایگاه‌های سوخت، مقابل وزارت نفت تجمع کردند. کارگران معترض که پس از خصوصی‌سازی و واگذاری جایگاه‌های سوخت به بخش خصوصی، بیکار شده اند می‌گویند: سالها سابقه کار و تخصص داریم؛ ولی با واگذاری جایگاه‌های سوخت به شرکت‌های خصوصی، بیکار شده‌ایم. واگذاری اموال ملی به شرکت ها، منافع کارگران را تهدید می‌کند.

 

 

مبارزه فرهنگیان ادامه دارد

 

نهم اردیبهشت ماه – وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مطالبات فرهنگیان گفت: پنجاه درصد پاداش بازنشستگی فرهنگیان و همچنین قسمتی از مطالبات معلمان حق‌التدریس طی دو سه روز آینده پرداخت می‌شود. معلمان خواهان دریافت کامل مطالبات خود هستند.

 

 

مطالبه آتش نشانان کشور

 

نهم اردیبهشت ماه- ماموران آتش نشانی صرف نظر نوع قرارداد استخدامی به طور یکسان در معرض عوارض سخت و زیان‌آور هستند٬ اما گروهی از ماموران آتش‌نشانی، نمی‌توانند از این حق قانونی استفاده کنند.همچنین برای گروهی ازماموران بازنشسته‌ آتش‌نشانی،مزایای مزدی دوران اشتغال آنها لحاظ نمی‌شود و همین مسئله موجب شده تا در آمد آنها پس از بازنشسته شدن به طور چشمگیری کاهش یاید. مسئله مسکن از جمله مطالبات مهم کارکنان سازمان آتش‌نشانی است.

 

 

افزایش نرخ بیکاری در استان گیلان

 

نهم اردیبهشت ماه – طرح آمار گیری که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده٬ نشان از آن می دهد که نرخ بیکاری اسفند ۹۵ در استان گیلان نسبت به سال قبل ۵ درصد و نسبت به پاییز گذشته نیز سه درصد افزایش یافته است.در ۱۲ ماهه سال ۹۵ استان گیلان با ۱۱/۳ درصد نرخ بیکاری روبرو بوده است.

 

 

افزایش هزینه مسکن؛ زحمتکشان فاقد مسکن مناسب هستند

 

نهم اردیبهشت ماه -بانک مرکزی در گزارشی از افزایش ۶,۳ درصدی قیمت و رشد ۱,۱۱ درصدی اجاره‌بهای مسکن پایتخت در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته خبر داد.در فروردین‌ماه امسال شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به فروردین ۹۵ به‌ترتیب ۱,۱۱ و ۲,۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

 

 

اعتراض کارکنان فرودگاه بین المللی ارومیه

 

نهم اردیبهشت ماه – کارگران خدماتی و تکنسین‌های باند پروازی فرودگاه بین المللی ارومیه به عدم پرداخت مزد ماه گذشته و کاهش مزایای شغلی اعتراض کرده و دریافت حقوق را خواستار شدند. مدیر کل فرودگاه‌های استان آذربایجان غربی در خصوص تعداد فرودگاه‌های استان عنوان کرد: در حال حاضر ۳ فرودگاه در آذربایجان غربی وجود دارد که از این تعداد فرودگاه تنها فرودگاه ارومیه بین المللی می باشد.

 

 

اعتصاب کارگران کشتارگاه دام وطیور ایرانشهر

 

نهم اردیبهشت ماه – کارگران کشتارگاه دام وطیور ایرانشهر در اعتراض به امکان تعطیلی این واحد در محوطه کشتارگاه دام وطیور تجمع کردند.در ماه گذشته ۱۰ تن از کارگران تعدیل[اخراج ] شدند.این واحد تنها کشتارگاه فعال استان سیستان و بلوچستان است که پیش از این با ۱۵۰ نیروی کار فعالیت می کرد و اکنون با کمتر از ۴۰ کارگر فقط دو روز از هفته فعالیت است.

 

 

وضعیت وخیم ایمنی و بهداشت محیط کار در کشور

 

نهم اردیبهشت ماه- بر اساس اظهارات رسمی در حال حاضر ایران جزو یکی از پرحادثه‌ترین کشورها در حین کار است.در بخش حوادث کار، ایران در رتبه دوم یا سوم دنیا قرار دارد که آمار بسیار نگران کننده‌ای است و پرحادثه‌ترین حوادث کار برای کارگران ساختمانی رخ می‌دهد.بیش از ۴۵ درصد حوادث ناشی از کار در کشور ایران مربوط به بخش ساختمان است.

 

 

هنرمندان سمنان خواستار تامین معیشت وامنیت شغلی هستند

 

نهم اردیبهشت ماه – رئیس حوزه هنری استان سمنان گفت: “یکی از چالش‌های اصلی حوزه هنری این استان ، کمبود بودجه برای رفع نیازهای هنرمندان است.بدلیل مشکلات مالی توان رفع نیازهای هنرمندان را نداریم.” در استان سمنان بیش از۴۰۰ هنرمند در رشته‌های مختلف هنری فعالیت دارند٬که اغلب آنها فاقد پوشش بیمه بوده و از درآمد متناسب با هزینه‌های زندگی برخوردار نیستند.

 

 

اعتصاب بازیکنان پرسپولیس؛ در حمایت از تشکل سندیکایی ورزشکاران

 

نهم اردیبهشت ماه – بازیکنان پرسپولیس پس از بازی برابرهلال در عمان و بازگشت به ایران در ۳ جلسه تمرینی تیم خود شرکت نکردند و دیشب هم به هتل نرفتند تا اردوی پیش‌بازی با ذوب‌‌آهن را هم تحریم کرده باشند.[اعتصاب]سرخ‌پوشان برای دریافت مطالبات است.

 

 

اعتراض نویسندگان به کاهش دستمزد ها

 

نهم اردیبهشت ماه-تا آنجا که نویسندگان در ازاء نوشته‌های خود مزد می‌گیرند، مزد برانی هستند همچون دیگر مزدبگیران در چهارچوب مناسبات موجود.به این معنا هنگامی که دولت‌ها هر سال حداقل دستمزد کارگران را تعیین می‌کنند، بر خلاف ظاهر امر، میزان برخورداری نویسندگان از زندگی را نیز رقم می‌زنند… در ایران به موازات فرو کاستن بی‌وقفه‌ی سطح معیشت کارگران از خط حداقل‌ها به خط فقر و از مسکنت به خط بقا که سرمنشا بسیاری از رنج‌ها و تباهی‌هاست، مقابله با آن نیز شدت و گسترش یافته‌است.

 

 

اعتراض زنان کارگر به پایین بودن دستمزد ها

 

نهم اردیبهشت ماه- بخش قابل توجهی از نیروی کار مانند زنان سرپرست خانوار با دستمزدهای نازل‌تر از حداقل، مورد استثمار قرار می‌گیرند؛ پس باید گفت همین قانون حداقل دستمزد هم به درستی رعایت نمی‌شود.

 

 

خواست کارگران پروژه‌ای و پیمانی در روز جهانی کارگر

 

نهم اردیبهشت ماه- کارگران پروژه‌ای و پیمانی می‌گویند : علیرغم تصریح ماده ۶۳ قانون کار، مجبوریم یازده اردیبهشت سر کار برویم و مانند روزهای عادی، هشت ساعت کار کنیم. نه قانون تعطیلی رعایت می شود و نه از اضافه پرداخت خبری هست؛ حق ما ضایع می‌شود و کارفرمایان تعطیلی اول ماه مه را به رسمیت نمی شناسند.

 

 

اعتراض کارگران شاغل در فاز ۱۳ عسلویه

 

نهم اردیبهشت ماه- جدا از تعداد ناکافی سرویس‌های بهداشتی، شرایط نامطلوب نظافت و نگهداری این سرویس‌های بهداشتی از نظر آب‌رسانی، تهویه هوا و روشنایی نیز به یکی از دغدغه‌های این کارگران تبدیل شده است.در شرایطی که مدیران رده بالاتر پروژه‌های نفت و گاز تنها به افزایش میزان تولید اهمیت می‌دهند، ادامه وضعیت نامناسب کنونی سرویس‌های بهداشتی می‌تواند با نزدیک شدن به فصل گرم سال موجب گرفتاری کارگران بشود.

 

 

قالیبافان اردبیل محروم از همه امکانات

 

هشتم اردیبهشت ماه -رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت : محصولات فرش کشور به دلیل تورم انباشته شده سالیان گذشته از وضعیت مناسبی برخودار نیست.۳۲ هزار بافنده فرش در استان اردبیل شناسایی شده اند که نیازمند برنامه و خدمات هستند.بیمه ۱۲ هزارقالیباف قطع شده و متقاضی جدیدی نیز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است. حمایت مالی از قالی بافان استان صورت نمی گیرد.

 

 

بیکاری گسترده در بخش بخش صنعت

 

هشتم اردیبهشت ماه-۹۴ هزار نفر در بخش صنعت در سال ۹۵ بیکار شدند. ٧٠ درصد مشاغل ایجاد شده بر اساس آمار٬ در بخش خدمات بود. واردات بی‌رویه برای خارجی‌ها شغل ایجاد کرده و سرنوشت کارگران بیکار شده کارخانه‌های ورشکسته روشن نیست.

 

 

اعتراض کارشناسان و کارکنان مجموعه فرهنگی کاخ‌های نیاوران و سعدآباد

 

هشتم اردیبهشت ماه – گروهی از کارکنان وکارشناسان موزه و مجموعه فرهنگی کاخ‌های نیاوران و سعدآباد نسبت به ادعای مالکیت بنیاد مستضعفان بر این مجموعه اعتراض کرده و خواستار امنیت شغلی خود شدند. آنها درباره تخریب یا صدمه به کاخ‌های نیاوران و سعدآباد در صورت واگذاری به بنیاد مستضعفان نگران هستند. مدیرمجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران گفت: بنا، اموال و آثار حقوق بیت‌المال و متعلق به مردم است،به همین دلیل این موضوع باید در قوه قضاییه پیگیری شود.دولت باید در واکنش به ادعای بنیاد مستضعفان تصمیم‌گیری کند.

 

 

مطالبات بر جا مانده فرهنگیان بازنشسته

 

هشتم اردیبهشت ماه- بازنشستگان آموزش و پرورش، در جهت احقاق مطالبات خود از جمله پرداخت پاداش پایان خدمت، بارها تجمعات اعتراضی برپا کرده اند. مسئولان آموزش و پرورش وعده پرداخت پاداش پایان خدمت را از هفته آینده داده اند.د

اتحاد کارگر

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مالک معدن منفجرشده است

اسناد حکایت از این دارد که مدیران معدن زمستان یورت از سوی یکی از هلدینگ‌های وابسته به یک نهاد انقلابی منصوب شده‌‌اند.   به گزارش ایلنا، معدن زمستان یورت (قشلاق) در فاصله ۱۴ کیلومتری شهرستان آزادشهر از توابع استان گلستان قرار دارد.   این معدن تحت پوشش شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود است ... سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مالک معدن منفجرشده است

ادامه

ایران, خبر, فساد, کارگری

تأیید مرگ ده‌ها معدنچی در جریان انفجار معدن آزادشهر

مدیرکل بحران استان گلستان مرگ ۲۱ تن از معدنچیان در جریان انفجار معدن زغال سنگ آزادشهر را تأیید کرده؛ این در حالی‌ است که وزیر کار از کشته شدن ۳۳ نفر در طی این حادثه سخن گفته است. بیش از ۷۰ نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند.   ایران روز چهارشنبه (۳ مه / ۱۳ ... تأیید مرگ ده‌ها معدنچی در جریان انفجار معدن آزادشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

انفجار مهیب معدن در گلستان با احتمال محبوس شدن ۸۰ کارگر

انفجاری مهیب در یکی از معادن زغال‌سنگ استان گلستان باعث مصدوم شدن شماری کارگر و محبوس شدن تا ۸۰ نفر از آنها شده است. “یک مسئول آگاه محلی” از احتمال جان باختن شماری از کارگران سخن گفته است.     در پی انفجاری مهیب در معدن “زمستان یورت” شهرستان آزادشهر استان گلستان چندین کارگر زخمی ... انفجار مهیب معدن در گلستان با احتمال محبوس شدن ۸۰ کارگر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران پست‌های فشار‌قوی مقابل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

صبح امروز حدود دویست نفر از اپراتورهای پست های فشار قوی برق سرسر کشور به تهران آمدند و تجمع اعتراضی برپا کردند.   این تجمع از ساعت ده صبح مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار شده‌است.   خواسته تجمع‌کنندگان، تغییر وضعیت و تصویب طرح کارگر دائم توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ... تجمع کارگران پست‌های فشار‌قوی مقابل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری