حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته اول مهر ماه

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت

 

” تأمین و تضمین قانونی حداقل درآمد و بازنشستگی برای تمام زحمتکشان،متناسب با نیازهای موجود در جامعه، و ترمیم سالانه حقوق و دستمزدهامتناسب با نرخ تورم در کشور؛ فعالیت مستقل و کاملا آزاد سندیکایی در جهت حفاظت از حقوق زحمتکشان و ارتقاء کمی و کیفی نیروی کار. شرکت مستقیم نماینده شاغلان در فرایند تصمیم گیریهای نهادهای عمومی و خصوصی…” “بخشی از برنامه نوین حزب توده ایران – مصوبه ششمین کنگره حزب توده ایران ”

 

 

برنامه دولت، میزان حداقل دستمزد کارگران و نرخ تورم

 

ششم مهر ماه -در حال حاضر حجم بالای نقدینگی و افزایش مکرر آن طی دوره‌های پی در پی در سال‌های اخیر به نوعی پشت سد رکود مانده است، می‌توان انتظار نرخ تورم بالایی را طی سال‌های پیش‌رو داشت. با توجه به سیاست‌های دولت برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار…، دردولت دوازدهم حساسیتی برای پایین نگه‌داشتن نرخ تورم وجود نخواهد داشت.دراین حالت شاهد تنزل باز هم بیشتر قدرت خرید کارگران و سیاست انجماد مزدی وممانعت از افزایش حداقل دستمزد خواهیم بود.

 

 

ابلاغ بخشنامه بودجه سال آینده و جزئیات دستمزد کارگران

 

ششم مهر ماه -با ابلاغ بخشنامه بودجه برای پیش بینی منابع و مصارف دستگاه‌های اجرایی در سال آینده سازمان برنامه و بودجه در ضوابط مالی تکلیف کرده تا دستگاه‌های اجرایی میزان افزایش حقوق را تا پنج درصد پیش بینی کنند. در رابطه با میزان افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار نیز پنج درصد تعیین شده است و رقم قطعی آن باید به تصویب شورای عالی کار برسد.طبق ضوابط مالی بودجه سال آینده، سقف اعتبار مربوط به سرانه کارکنان حداکثر معادل اعتبار اضافه کار سال جاری خواهد بود و تغییری نخواهد داشت.

 

 

مبارزه فرهنگیان علیه خصوصی سازی آموزش

 

ششم مهر ماه -آن‌گونه که از زبان فرادستان آموزش و پرورش شنیده می‌شود در یکی دو سال آینده قرار است طرح رتبه‌بندی معلمان در آموزش و پرورش اجرایی شود…این طرح و طرح‌های دیگری از این دست که در سرمشق آموزش رقابت- بنیاد[خصوصی سازی آموزش ] جای دارند باعث بهبود آموزش و پرورش کیفی نشده و نمی‌شود. پیشگام اجرای چنین طرح‌هایی کشور امریکاست.در برنامه ششم توسعه هم شرایط خیلی خوبی برای آموزش و پرورش درنظر گرفته نشده است.

 

 

فروپاشی و اضمحلال تولید صنعتی و کاهش قدرت خرید طبقه کارگر

 

ششم مهر ماه – کاهش و تضعیف قدرت خرید و درآمد واقعی خانوارهای شهری در یک دهه گذشته همیشه از سوی کارشناسان مورد تحلیل قرار گرفته است. براساس آمارهای بانک مرکزی در ١٠ سال گذشته به میزان ١٢ درصد از درآمد واقعی خانوارها کاسه شده است. اگر مسائل بنگاه‌های بزرگ صنعتی ایران حل نشود، خیلی زود باز به یک رکود بزرگ برمی‌گردیم و نه‌تنها این رکود ممکن است به راحتی قابل حل‌وفصل نباشد، بلکه با آثار و پیامدهای اجتماعی بزرگی مواجه خواهیم شد.

 

 

داده‌های آماری پیرامون نیروی کارکشور

 

ششم مهر ماه- مطابق داده های مرکز آمار در سال‌های اخیر، سهم بخش خدمات از اشتغال رو به افزایش بوده و براساس آمارهای رسمی این سهم از۴۴ درصد به۵۰ درصد رسیده است.مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارش خود، یادآوری کرده؛محاسبات نشان می‌دهد در سال‌های۱۳۸۵، ۱۳۸۶، ۱۳۸۸ ،۱۳۹۲، ۱۳۹۱، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ که تعداد شاغلان افزایش داشته است به‌طور متوسط حدود ۷۰ درصد از افزایش تعداد شاغلان مربوط به بنگاه‌های زیر پنج نفر کارکن و به‌طور متوسط حدود ۸۰ درصد مربوط به بنگاه‌های زیر ۱۰ نفر کارکن بوده است. به همین ترتیب در سال‌های۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به‌ترتیب ۸۲ و ۱۰۶ درصد از شاغلان اضافه‌شده، مربوط به بنگاه‌های زیر ۱۰ نفر کارکن بوده‌اند.

 

 

اعتصاب کارگران پتروشیمی تبریز

 

پنجم مهر ماه – گروهی ازکارگران بخش های مختلف کارخانه پتروشیمی تبریز در اعتراض به تاخیر در پرداخت مزد، شرایط کار،نبود ایمنی در محیط کار و تمدید نشدن قرارداد های خود، در محوطه این مجتمع صنعتی تجمع کردند.

 

 

تصویب آیین‌نامه اجرای اشتغال فراگیر؛ بودجه عمومی در جیب کلان سرمایه داران

 

پنجم مهر ماه – آیین نامه اجرایی برنامه اشتغال فراگیر ۹۶ در نشست مشترک وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مدیران عامل‌ بانک‌ها تصویب شد تا برنامه اشتغالی دولت، برای سال جاری رسما آغاز شود.برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر در سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع بودجه اختصاص یافته است که اخیرا ۱۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار به وزارت کار تخصیص پیدا کرد. این برنامه مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

 

 

پدیده دستمرد معوقه ریشه در برنامه های اقتصادی رژیم دارد

 

پنجم مهر ماه -عدم امنیت شغلی، دستمزدهای معوقه و فقدانِ حق اعتراض، مشکلات اصلی … کارگری است.امنیت شغلی نیروی کار باید تامین شود؛ بحث به تعویق افتادن دستمزدها که موجب مشکلات بسیار اقتصادی و اجتماعی می‌شود و یک عامل اصلی در تخریب بنیان خانواده‌هاست، بایستی متوقف شود.

 

 

حق بیمه کارگران و کارکنان شرکت واحد واریز نشده است

 

پنجم مهر ماه- حق بیمه‌های تیر و مرداد سال جاری بیش از ۷ هزار نفر از پرسنل کارگری شرکت واحد به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.عدم واریز حق بیمه‌های پرسنل کارگری شرکت واحد اتوبوسرانی در سال ۹۶ موجب تمدید نشدن دفترچه‌ بیمه‌های آنان شده است.تعداد کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی با احتساب اعضای خانواده‌هایشان تا ۳۰ هزار نفر می‌رسد.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز

 

پنجم مهر ماه -کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز در اعتراض به عدم دریفت مزد و مزایای شغلی خود، در محوطه کارخانه تجمع برپا کردند. کارگران بیش از ۴ ماه مزد و دیگر معوقات طلب دارند.

 

 

کاهش سطح مزد کارگران کشاورزی

 

چهارم مهر ماه – متوسط دستمزد روزانه کارگران هفت شغل بخش کشاورزی نشان می‌دهد، بیشترین دستمزد برای کارگران مرد، حدود ۹۰ هزار و ۸۰۰ تومان و کمترین دستمزد نیز حدود ۲۷ هزار تومان است.با توجه به درصد تغییرات متوسط دستمزد روزانه مردان کارگر در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ مشاهده می‌شود که متوسط دستمزد روزانه کارگر نهرکش و مرزبند، بیشترین و متوسط دستمزد روزانه کارگر وجین‌کار و تنک‌ کار کمترین تغییر را داشته‌اند.

 

 

پیامد فاجعه بار خصوصی سازی بر امنیت شغلی زحمتکشان

 

چهارم مهر ماه-در دهه گذشته، نوع جدیدی از اشتغالِ دولتی، پا به عرصه وجود گذاشت؛ نوع جدیدی که نتیجه‌ ی رخنه‌‌ی خصوصی‌سازی در دولت است: استخدامِ شرکتی یا پیمانکاری.در این قالبِ جدید، دولت در نقش کارفرمای مادر یا پیمان‌دهنده، بخشی از خدمات و یا سرویس‌هایی که قرار است به مردم ارائه دهد را به بخش خصوصی و شرکت‌های پیمانکاری واگذار می‌کند و در نتیجه‌ی آن، پرسنلی که تا دیروز عموما کارمندِ بدنه‌ی دولت تلقی می‌شدند، حالا می‌شوند کارگرِ یک شرکت در بخش خصوصی. نه کارمند دولت هستند که از مزایایِ تقریبا نایابِ کارمندی بهره‌مند باشند و نه کارگرِ بخش خصوصی هستند که قانون کار و بخش‌نامه‌ها و آیین نامه‌های وزارت کار صددرصد برایشان اجرایی شود.

 

 

تجمع رانندگان کامیون شرکت کشت و صنعت جوین

 

چهارم مهر ماه- جمعی از رانندگان وسایل حمل و نقل سنگین و کامیون های شرکت کشت و صنعت جوین واقع در استان خراسان رضوی در اعتراض به عدم دریافت مبلغ کرایه خود طبق قرارداد ٬ در مقابل این مجتمع تجمع کردند.

 

 

کارگران جایگاه‌های سوخت امنیت شغلی ندارند

 

چهارم مهر ماه-در روزهای گذشته اعتراضات پرسنل جایگاه‌های سوخت ادامه داشته است. در همین رابطه کمیسیون انرژی مجلس دو هفته به وزارت نفت فرصت داده است تا این پرسنل را تعیین تکلیف کند. کارگران جایگاه‌های سوخت کشورپس از خصوصی‌سازی بیکار شده‌اند

 

 

حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت نشده است

 

چهارم مهر ماه-مدیر روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری، به دلیل تاخیر در تخصیص و پرداخت منابع اعتباری از سوی سازمان برنامه و بودجه و خزانه کل کشور صورت گرفته است.

 

 

تجمع کارگران جایگاه‌های سوخت خوزستان

 

چهارم مهر ماه – در روزهای گذشته اعتراضات پرسنل جایگاه‌های سوخت ادامه داشته‌ است. روز گذشته (سوم مهر ماه) نیز تعدادی از آنها در خوزستان، مقابل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تجمع کردند.پرسنل معترض، کارگرانی هستند که پس از واگذاری جایگاه‌های سوخت به بخش خصوصی بیکار شده‌اند. یکی از معترضان گفت: با وجود ده، پانزده سال سابقه کار در جایگاه‌های سوخت پس از واگذاری به بخش خصوصی؛ بیکار شدیم.

 

 

برنامه حذف زنان کارگر و کارمند از ادارات دولتی

 

چهارم مهر ماه-معاون رئیس‌جمهوری درباره انتقادها و انتظارات برخی اعضای مجلس خبرگان رهبری به رعایت حجاب توسط کارکنان دولت و انتقال این مباحث به دولت گفت:موضوع حجاب کارکنان دولت ازخبرگان به دولت منعکس نشده است. مسائل اداری مربوط به نمایندگان مجلس خبرگان را پیگیری می‌کنم.

 

 

تجمع کارگران نیروگاه بهبهان

 

چهارم مهر ماه -زکارگران شاغل در شرکت پیمانکاری نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان دراعتراض به عدم دریافت مزد و دیگر مزایا در مقابل درب این نیروگاه تجمع کردند. شرکت پیمانکاری فعال در نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان دستمزد بیش از ۱۱۰ کارگر خود را پرداخت نمی کند.

 

 

مطالبات آتش‌نشانان زحمتکش نادیده گرفته می شود

 

چهارم مهر ماه-شهردار تهران در حاشیه رزمایش آتش‌نشانی به مناسبت روز ملی آتش‌نشانان گفت: این سازمان بیش از ۵۴۰۰ پرسنل دارد و بر اساس محاسبات ۷۰ الی ۸۰ درصد بودجه این سازمان صرف پرداخت‌های پرسنلی می‌شود.شهرداری حدود ۹ هزار میلیارد تومان به پیمانکارانی که پروژه‌هایی برای شهرداری انجام داده‌اند بدهکار است. در همین راستا امکان افزایش بودجه در هیچ یک از بخش‌های شهرداری[ ازجمله آتش نشانی] را نداریم. درباره سختی کار آتش نشانان…مشغول بررسی بیشتر در این زمینه هستم.

 

 

اعتصاب کارگران شهرداری یزد

 

چهارم مهرماه -کارگران فضای سبز شهرداری یزد در اعتراض به عدم دریافت بیش از ۲ ماه مزدشان در مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری این شهرستان تجمع کردند.کارگران خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود هستند.

 

 

طرح نذر اشتغال؛ رواج خرافه و کهنه پرستی به هدف غارت درآمد ملی

 

سوم مهر ماه – دولت پس از ابلاغ چهار طرح توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار (تکاپو)، مشوق‌های بیمه‌ای سهم کارفرما، کارورزی و مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی؛ در قالب بسته جامع اشتغال فراگیر طرح نذر اشتغال را در دستور کار قرار داده است.یکی از جدید‌ترین طرح‌های اشتغالی دولت طرح نذر اشتغال است. الگوبرداری از روش‌های …دوران دفاع مقدس در امر اشتغال. براساس این طرح افرادی که مایلند” باقیات الصالحات” برجا بگذارند، می‌توانند از خدمات این صندوق[متعلق به کارفرمایان] استفاده کنند.

 

 

در حمایت از کارگران دربند

 

سوم شهریور ماه-“خبرگزاری هرانا– صبح امروز (سوم مهر) جمعی از معلمان و کارگران در حمایت از رضا شهابی، کارگر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و فعال سندیکایی، مقابل وزارت کار تجمع کردند. رضا شهابی بیش از چهل روز است که در اعتراض به بازداشت ناعادلانه در اعتصاب غذا به سرمی‌برد”.

 

 

ادامه اعتصاب در دو کارخانه هپکو و آذرآب

 

سوم مهر ماه -مدیرکل اداره کار استان مرکزی ضمن تایید خبر بازداشت مدیرعامل شرکت آذرآب گفت: کارگران هپکو و آذرآب در محل کارخانه حاضر شده‌اند، اما به دلیل اعتراض نسبت به معوقات مزدی، دست از کار کشیده‌اند.کارگران آذرآب و همچنین کارگران هپکو در محل کارخانه‌هایشان حاضر شده‌اند اما به خاطر اعتراض نسبت به ماه‌ها معوقات مزدی، کار را تعطیل کرده‌اند.

 

 

مبارزه علیه قراردادهای موقت

 

سوم مهر ماه-کارکنان قراردادی اداره‌های سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان خواهان تبدیل وضعیت و برخورداری از قراردادهای رسمی کار هستند.تبدیل وضعیت استخدامی از کارگر قرارداد موقت به قرارداد رسمی مطالبه‌ای است که تمامی این سالها از جانب اعضای این گروه شغلی دنبال شده است، در عین حال همه آنها جزء یک جمعیت چند ده‌ هزار نفری از کارگران قراردادی به شمار می‌روند.

 

 

مطالبات ماهیگیران گیلان و مازندران

 

سوم مهر ماه-مدیرعامل تعاونی پره صیادی گیلان گفت: ماهیانه چیزی حدود ۲۶۰ هزار تومان بابت حق بیمه پرداخت می‌کنیم اما به این دلیل که صیادان شمال تنها نیمی از سال را کار می‌کنند مدت رسیدن به بازنشستگی زمان زیادی طول می‌کشد.در تعاونی ما حدود ۹۰ نفر مشغول به کار هستند. در این میان افراد ۶۵ تا ۷۰ ساله بسیاری را داریم که با وجود سال‌ها کار هنوز بازنشست نشدند.برای بهبود وضعیت معیشتی صیادان شمال تنها حرف می‌شنویم که به هیچیک از آنها عمل نمی‌کنند.

 

 

اعتصاب کارگران معدن شماره ۳ گل‌ گهر

 

سوم مهر ماه-حدود ۴۰ نفر از کارگران معدن شماره ۳ گل‌ گهر سیرجان مقابل فرمانداری تجمع کردند؛ این کارگران نسبت به بلاتکلیفی شغلی خود معترضند.یکی از کارگران می‌گوید: قرارداد پیمانکار تمام شده و می‌ترسیم با اتمام کارِ پیمانکار، بیکار شویم.

 

 

مبارزه کارگران کارخانه آذرآب

 

سوم مهر ماه -امروز ممکن است نام‌آذرآب به خاطر سه ماه معوقات مزدی زبان‌ زد عام و خاص شده باشد اما در روی دیگر سکه مجموعه‌‌ای از مطالبات صنفی بر زمین مانده وجود دارد که بازبینی طبقه‌بندی مشاغل و شرایط نابرابر مزدی میان کارگران خط تولید با کارکنان دفاتر مرکزی ازجمله آنهاست.

 

 

تجمع‌ کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی

 

سوم مهر ماه-حدود ۵۰۰ نفر از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی از سراسر کشور به تهران آمده و تجمع اعتراضی برگزار کردند.کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی نسبت به بلاتکلیفی شغلی خود معترضند و خواستار این هستند که امنیت شغلی آنها تامین شود. این کارگزاران با وجود آنکه کارگزار بیمه هستند، اغلب از خدمات بیمه و امکانات حمایتی محرومند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه پروفیل ساوه

 

سوم مهر ماه – بیش از پنج ماه است که حقوق کارگران کارخانه پروفیل ساوه از سوی کارفرما پرداخت نشده است. به دنبال اعتراض کارگران مدیریت این واحد وعده پرداخت مطالبات مزدی طی روز های آینده را داد.

 

 

تجمع کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی کرمانشاه

 

سوم مهر ماه – جمعی از کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان کرمانشاه در مقابل مجلس تجمع کردند. یکی از کارکنان این شرکت گفت: مدت زمان طولانی است که حقوق و مزایای آنها پرداخت نشده و یکی از مشکلات اصلی آنها بیمه نشدن توسط شرکت است.

 

 

مطالبات پرستاران کادر اتاق عمل

 

دوم مهر ماه-عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور: هم‌اکنون در قانون ارتقای بهره‌وری، اتاق‌عملی‌ها مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند، اما متأسفانه ماده ۴ از آئین‌نامه قانون ارتقای بهره‌وری در دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط اجرا نمی‌شود.می‌شود گفت اتاق عملی‌ها و مطالباتشان در حرفه پرستاری فراموش شده‌اند؛ سهم پرستاران کادر اتاق عمل در شورایعالی نظام پرستاری افزایش پیدا کند.

 

 

ضرورت احیا و ایجاد سندیکای کارکنان صنعت بانکداری

 

دوم مهر ماه -در روزهای گذشته اخباری مبنی بر تعدیل[اخراج] چند صد نفر از نیروهای شرکتی بانک صادرات به گوش رسید. کارکنان بانک صادرات از تعدیل همکاران خود ابراز نگرانی کردند.خبری که بر نگرانی‌ها افزود، مربوط به تعدیل حدود ۷۰۰ نفر از نیروهای شرکتی بانک صادرات است.

 

 

کارگران و فعالان سندیکایی را آزاد کنید!

 

دوم مهر ماه -“خبرگزاری هرانا- نامه سرگشاده ۸۷۶ تن از کارگران، فعالان سیاسی، دانشجویان و دانش‌پژوهان در رابطه با وضعیت رضا شهابی. در حالی که رضا شهابی به دومین ماه اعتصاب غذای خود نزدیک می شود جمعی از فعالان مدنی و سیاسی با امضای نامه ای ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آقای شهابی خواستار آزادی او و سایر زندانیان سیاسی شده اند”.

 

 

مطالبه هنرمندان عرصه موسیقی

 

دوم مهر ماه – مسائل و مشکلات در فضای فرهنگی کشور بویژه عرصه موسیقی ناشی از این است که بی قانونی حاکم است. هر کسی در این زمینه به صورت جزیره‌ای و سلیقه‌ای عمل می‌کند. آفریده هنرمند نادیده گرفته می شود و به قول معروف هنرمند امنیت شغلی و مالی ندارد. هنوز بسیاری از هنرمندان موسیقی ما از پوشش بیمه و مسکن مناسب برخوردار نیستند و هیچ تضمین مالی برای گذران زندگی شان وجود ندارد.

 

 

تجمع دوباره کارگران اخراجی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

 

دوم مهر ماه – کارگران اخراجی بخش بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای دومین بار در مقابل مجلس تجمع کردند.با وجود حکم بازگشت به کار از سوی اداره کار بندرعباس اما از بازگشت به کار کارگران توسط مدیر عامل ممانعت شده است.

 

 

اعتراض کارگران فصلی نی‌بر مجتمع کشت‌و صنعت هفت تپه

 

دوم مهر ماه – حدود ۲۰۰ نفر از کارگران فصلی نی‌بر مجتمع کشت‌و صنعت هفت تپه در اعتراض به محقق نشدن مطالبات بیمه‌ای خود از سوی کارفرما… با سفر به اهواز مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند. اعتراض‌ امروز کارگران فصلی نی‌بر برای واریز بیش از ۱۰ میلیارد تومان از حق بیمه پرداخت نشده؛ برپا شده است.

 

 

اعتصاب کارگران معدن اسفندوقه

 

دوم مهر ماه – جمعی از کارگران معدن کرومیک اسفندوقه، در اعتراض به [اخراج] سه نفر از همکاران خود و پرداخت نشدن بخشی از مطالبات مزد‌ی‌شان مقابل ساختمان استانداری و اداره کل کار استان کرمان تجمع کردند.علاوه بر تعویق حدود دو ماه دستمزد حدود ۴۰ کارگر این واحد معدنی، کارگران به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل معترض هستند.

 

 

نامه سرگشاده کارکنان شرکتی مخابرات

 

دوم مهر ماه- کارکنان شرکتی مخابرات در نامه‌ای به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.در نامه آمده است: در طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ اخراج‌های متعددی به دلیل مطالبات صنفی نیروهای پیمانکاری صورت پذیرفته؛ اخراج ۱۵ نفر از مخابرات منطقه مازندران؛ اخراج ۳۷ نفر از مخابرات منطقه کرمان؛ اخراج ۱۱ نفر از مخابرات منطقه لرستان؛ اخراج ۴ نفر از مخابرات منطقه کرمانشاه… کارفرما مکلف است قرارداد خود را با پیمانکاران به نحوی منعقد نماید که در آن پیمانکار متعهد گردد تمامی مقررات قانون کار و ازجمله مقررات و آ‌یین‌نامه و دستورالعمل مورد اشاره را که در راستای اجرای تبصره ۱ ماده ۴۹ قانون کار (اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل) صادر شده در مورد کارکنان خود اعمال نماید.

 

 

چالش های آموزش و پرورش و منافع فرهنگیان

 

اول مهر ماه – اگربزرگ‌ترین چالش آموزش و پرورش را کمبود بودجه به شمار آوریم به نظر نمی‌رسد که تیم مدیریتی تازه آموزش و پرورش بتوانند در عرض یک سال آینده در این زمینه دگرگونی مهمی را رقم بزند. آموزش و پرورش هم‌اکنون چیزی حدود هزار میلیارد تومان به فرهنگیان کشور بدهکار است و آموزگاران با دلخوری زیاد از پرداخت نشدن بخش بزرگی از حق‌التدریس‌های سال گذشته خود، مهر را آغاز می‌کنند.

 

 

آغاز سال تحصیلی و مطالبات فرهنگیان سراسر کشور

 

اول مهر ماه -شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیانی سراسر کشور، به مناسبت اول مهرماه بیانیه‌ای منتشر کرده‌ که در آن خواستار رسیدگی مسئولان به مطالبات فرهنگیان شده است.اختصاص بودجه‌ عادلانه به آموزش و پرورش و توجه به آموزش رایگان و با کیفیت؛رفع تبعیض در حقوق معلمان شاغل و بازنشسته و معلمان آزاد و قراردادی با دیگر کارکنان دولت ؛ توجه به مدارس و امکانات و تجهیزات آموزشی آنها خصوصا در مناطق محروم و برنامه‌ریزی برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل به‌ویژه دختران از موارد مورد اشاره در بیانیه‌ است.

 

 

اعتصاب کارگران فاز٢۱-٢۰منطقه گازی پارس جنوبی٬ عسلویه

 

اول مهر ماه – کارکنان شرکت اویکو به عنوان بهره بردار فاز٢٠،٢١پارس جنوبی در اعتراض به تاخیر پرداخت ۶ماهه حقوق خود تجمع کردند. شرکت اویکو که وظیفه بهره برداری این فاز٢۱-٢۰ را بر عهده دارد حدود شش ماه است که حقوق کارکنان خود را پرداخت نکرده است.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه هپکو ادامه دارد

 

اول مهر ماه – کارگران کارخانه هپکواراک در ادامه اعتراضات صنفی روزهای گذشته خود، صبح امروز شنبه(اول مهر) مقابل ساختمان استانداری استان مرکزی تجمع کردند.در کارخانه هپکو حدود ۹۰۰ کارگر پیگیر مطالبات مزدی خود هستند،مجموع مطالبات مزدی کارگران این واحد صنعتی به ۵ ماه می‌رسد و در مجموع این کارگران حدود ۸ میلیارد تومان، طلبکارند.

 

 

تجمع کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان

 

اول مهر ماه – جمعی از کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان در راستای افزایش مشکلات بازنشستگان در مقابل ساختمان استانداری اصفهان تجمع کردند.

 

 

اعتراض به سیاست‌ جمع‌آوری کودکان کار

 

اول مهر ماه – بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید دانشگاه‌ها، پژوهشگران، مددکاران اجتماعی، وکلا و حقوق دانان، روزنامه‌نگاران و فعالین مدنی طی نامه سرگشاده‌ای به مشاور رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، ریاست سازمان بهزیستی کل کشور، ریاست شورای شهر و شهردار تهران خواستار توقف طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان شدند.

 

 

اعتصاب کارگران فاز ۲۲- ۲۴ منطقه گازی پارس جنوبی٬ عسلویه

 

اول مهر ماه – گروهی از کارگران شرکت پیمانکاری ایکو که در فاز ۲۲- ۲۴ عسلویه شاغل هستند٬ طی روزهای گذشته پیگیر مطالبات مزدی خود بودند.کارگران در دو نوبت درمحوطه کارگاه تجمع کردند. اویکو یک شرکت پیمانکاری است که در دو ماه گذشته مزدی به کارگران پرداخت نکرده است.

 

 

هدف وزارت کار؛ تقویت تشکل های زرد حکومتی است

 

اول مهر ماه – مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت کار گفت: یکی از مباحث مهم در موضوعات مرتبط با تنظیم روابط کار بحث همگرایی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی است. برنامه‌ریزی جهت توسعه کمی و کیفی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته. تمرکز اصلی اداره کل تشکل‌های کارگری و کارفرمایی بر افزایش ضریب نفوذ و نفوس تشکل‌های صنفی[زرد ] کارگری است.

 

 

بیکاری گسترده در شهر آبادان

 

اول مهر ماه – رییس شورای شهر آبادان:شهروندان آبادان با حدود ۱۲۰ هزار بیکار‌ از نظر اشتغال وضعیت مناسبی ندارند بسیاری از جوانان ما با قراردادهای موقت جذب شرکت‌های نفت می‌شوند اما پس از چند ماه کار بیکار می‌شوند.

 

 

ادامه مبارزه کارکنان مخابرات روستایی

 

اول مهر ماه – کارگزاران مخابرات روستایی اعلام کردند: شرکت مخابرات حداقل حقوق قانون کار با گروه شغلی ۲ را به کارگزاران پرداخت می‌کند و تا به امروز از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل که پایه گروه ۶ را تصویب نموده خودداری کرده است و تا اکنون هیچ تغییری در میزان پرداختی‌های حقوق کارگزاران ایجاد نشده است. نمی‌شود که کارگزاران مخابرات روستایی را از شمولیت قانون کار خارج دانست.

 

 

غارت اموال کارگران با مصوبه دولت

 

اول مهر ماه – هیات دولت آیین نامه اجرایی مربوط به بازپرداخت بخشی از بدهی های دولت به سازمان تأمین اجتماعی از طریق فروش اموال غیرمنقول و املاک و نیز فروش اوراق مالی اسلامی بلندمدت را تصویب کرد.دولت این تصمیم را با هدف جلب مشارکت بخش خصوصی و بانک های و نیز تسهیل فرآیند طولانی برای اخذ تسهیلات برای بخش خصوصی و لزوم تشویق سرمایه گذار اتخاذ کرد.

 

 

حقوق کارگران فصلی پایمال می شود-۱

 

سی و یکم شهریور ماه – کارگران فصلی گروهی از کارگران هستند که بین ۶ تا ۸ ماه از سال شاغل هستند و فقط در دوره اشتغال، بین کارگر و کارفرما رابطه کار وجود دارد. به عبارتی این قشر از کارگران بین ۴ تا ۶ ماه از سال بیکارند. کارگران فصلی در شغل‌هایی مانند فعالیت‌های کشاورزی، ماهی‌گیری، کارخانجات قند، برنج‌کوبی، پنبه پاک‌کنی و نی‌بُری و فعالیت های ساختمانی به کار گرفته می شوند.کارگران فصلی در قانون کار هیچ جایگاهی ندارند.

 

 

حقوق کارگران فصلی پایمال می شود-۲

 

سی و یکم شهریور ماه – کارگران فصلی به دلیل اینکه نیمی از سال را شاغل نیستند، در مدت بیکاری از شمول بیمه تامین اجتماعی نیز محروم می‌شوند که این موضوع در نهایت زمان بازنشستگی این کارگران را به تعویق می‌اندازد. عمده کارگران فصلی در مشاغل حوزه کشاورزی مشغول به کارند که بسته به نوع محصولات ممکن است زمان بیکاری آنها در نیمه نخست سال یا نیمه دوم سال به ویژه از ماه آبان تا پایان هر سال متغیر باشد. بنابراین این کارگران از اواخر مهرماه بیکار می‌شوند و در جستجوی سایر مشاغل هستند.

 

 

حقوق کارگران فصلی پایمال می شود-۳

 

سی و یکم شهریور ماه – کارگران فصلی در مشاغل غیر رسمی و کارگاه‌های زیرزمینی مشغول به کار هستند که از بیمه تامین اجتماعی محرومند. بیمه اختیاری به هیچ وجه مشکل بیمه منقطع کارگران را حل نمی‌کند٬ چرا که بیمه اختیاری ماهیت بیمه تامین اجتماعی را ندارد و در جزو سوابق کارگران محسوب نمی‌شود. بخش قابل توجهی از شاغلان بخش خدمات و کشاورزی را کارگران فصلی تشکیل می‌دهند. آمار رسمی درمورد تعداد این کارگران وجود ندارد.

 

 

اخراج دسته جمعی کارگران حفاری شمال

 

سی و یکم شهریور ماه- کارگران حفاری شمال که در پروژه‌های عملیاتی و ستادی این شرکت در حال کار هستند، از تعدیل‌ها در این شرکت ابراز نگرانی کردند.مدیر منابع انسانی شرکت می گوید: ۷۰ نفر را تعدیل[اخراج ] کرده ایم و در حال بازنگری در چارت سازمانی شرکت هستیم.

 

 

اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی پولاد ایران

 

سی و یکم شهریور ماه – کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اعتراض به عدم دریافت مزد ۳ ماه گذشته خود در مقابل واحد کارخانه ذوب تجمع کردند. خلف وعده پی در پی کارفرما در خصوص مطالبات معوقه با اعتراض کارگران روبرو شده است.

۱۳۹۶/۰۷/۰۶

اتحاد کارگر

پایان اعتصاب غذای رضا شهابی بطور مشروط

رضا شهابی راننده زحمتکش شرکت واحد که برای رساندن فریاد دادخواهی اش به گوش همگان و مسئولین مربوطه در مورد عدم رعایت بدیهی ترین حقوق انسانی اش از سوی دادستانی تهران و نیروهای امنیتی به ناچار اعتصاب غذا کرده بود، با توجه به اینکه مقام ارشد امنیتی به ایشان در حضور خانواده قول داده است ... پایان اعتصاب غذای رضا شهابی بطور مشروط

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

درخواست پایان اعتصاب غذا از رضا شهابی کارگر زندانی

بنابر آخرین شنیده ها از خانواده آقای رضا شهابی مبنی بر بحرانی تر شدن وضعیت سلامتی جسمانی و به خطر افتادن جان و زندگی ایشان همچنین با توجه باینکه مقام امنیتی در حضور خانواده اش به این کارگر زندانی قول داده که در اسرع وقت به خواسته اش رسیدگی خواهد شد.   سندیکای کارگران شرکت ... درخواست پایان اعتصاب غذا از رضا شهابی کارگر زندانی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

زخمِ کاریِ «خصوصی‌سازی» بر تنِ کارگران دولت

اصطلاحِ نیروهای شرکتی دولت، در زمره‌ی ابداع واژه‌های جدید است که در چند سال اخیر، در حیطه روابط کار کم‌کم تبدیل به یک عرف شده و هدف از این اصطلاح‌آفرینی‌هایِ بدونِ معنا، فقط دور زدن قوانینِ لازم‌الاجرا ازجمله قانون اساسی و قانون کار است.   سالهاست که استخدامِ رسمیِ دولت شدن تقریبا تبدیل به یک ... زخمِ کاریِ «خصوصی‌سازی» بر تنِ کارگران دولت

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

مسمومیت ۱۳ کارگر مزرعه کشت پیاز بر اثر نوشیدن آب‌ آلوده

به گفته محسن ربیع‌زاده (سخنگوی اورژانس کشور) بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه، چهارم مهرماه)، ۱۳ نفر از کارگران  یک مزرعه کشت پیاز در روستای سرخه استان کرمانشاه، بر اثر استفاده از آب چاه دچار مسمومیت شدند.   براساس اظهارات این مقام رسمی؛ در مزرعه یاد شده تعداد ۵۰ کارگر بودند که براثر استفاده از آب‌چاه ... مسمومیت ۱۳ کارگر مزرعه کشت پیاز بر اثر نوشیدن آب‌ آلوده

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری