تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته اول فروردین ماه ۱۳۹۶

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛

 

 

دهم فروردین ماه -انجماد دستمزدها و محدود ساختن افزایش دستمزدها در لایحه اصلاح قانون کار٬صرفاً یک حرکت در جهت برنامه ششم توسعه نیست ٬ بلکه شالوده‌ی برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی دهه چهارم حیات نظام و دگرگونی ساختار اقتصادی است.

 

 

اقتصاد مقاومتی؛ خصوصی سازی و حقوق طبقه کارگر

 

دهم فروردین ماه- عضو هیات رئیسه و خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران می‌گوید:باید کارهای عملی برای به نتیجه رساندن اقتصاد مقاومتی انجام شود. همگرایی دولت و بخش خصوصی… این همان اصلی است که با بهبود فضای کسب‌وکار وحذف قوانین دست و پا گیر در بازار کار از آن یادمی‌شود.لازمه استفاده از ظرفیت‌های … بخش خصوصی، ایجاد زمینه‌های لازم و مناسب برای مشارکت و فعالیت این بخش در تصمیم‌سازی‌ها و کنش‌های اقتصادی است.

 

 

نابودی امنیت شغلی زحمتکشان با اصلاح قانون کار

 

دهم فروردین ماه -جریان صاحب سرمایه به دنبال تعدیل[ تغییر] قانون کار به نفع امنیت سرمایه است.مواد حمایتی قانون کار مثل ماده ۷ و ۴۱ به نفع یک جریان خاص تغییر داده می شود.

 

 

اخراج دسته جمعی کارگران و کارکنان صنعت ملی نفت

 

نهم فروردین ماه – حدود ۲۰۰نفر از کارکنان شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی که از زیر مجموعه‌های اویک و صندوق بازنشستگی صنعت نفت به شمار می رود، اخراج شده اند.یک مسئول شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی گفت:سیاست‌های جذب نیروی انسانی تابع شروع و یا پایان پروژه‌های این شرکت است. قرارداد(شامل نیروهای بخش‌های ستادی، مهندسی و پروژه ها) به دلایلی مانند نیاز نداشتن پروژه‌ها و نیز افزایش سطح اتوماسیون، پس از اسفند ماه تمدید نشده است.

 

 

کیفیت نازل آموزشهای مهارتی کارآموزان

 

نهم فروردین ماه‌-مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران؛ با اعلام این که کیفیت آموزشهای مهارتی نازل است٬ گفت: فناوری اطلاعات٬ نوسازی مشاغل و ایجاد شغل‌های جدید را موجب می‌شود.شیوه تدریس نمی‌تواند به روشهای گذشته باشد بنابر این لازم است که کارآمدی آموزشها را بیشتر کنیم.

 

 

مطالبات تحقق نیافته کارگران

 

نهم فروردین ماه- باز پس فرستادن لایحه اصلاح قانون کار از مجلس شورای اسلامی، توقف فوری توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، به رسمیت شناختن قراردادهای استخدامی دائم برای کارگران دارای مشاغل مستمر، به دور نگهداشتن اموال سازمان تامین اجتماعی از هرگونه دخل و تصرف، پایان دادن به برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالیت‌های صنفی کارگری و به رسمیت شناختن استقلال کارگران در تشکیل نهاد صنفی… مطالباتی است که در خاتمه سال ۹۵ برای کارگران تحقق نشده باقیمانده‌اند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه لاستیک بارز کردستان

 

نهم فروردین ماه- پیمانکار لاستیک بارز کردستان ۵۰ نفر از نیروهایش را تعدیل [ اخراج ] کرده است و گفته است که کارگران در سال جاری برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار مراجعه کنند.

 

 

مطالبات کارگران ساختمانی

 

نهم فروردین ماه- برداشته شدن نظام سهمیه‌بندی بیمه تامین اجتماعی، امکان پرداخت غرامت بیمه‌ای و برخورداری از مزایای سختی‌کار مهمترین مطالبات کارگران ساختمانی از دولت است. دولت بدهی عظیمی به سازمان تامین اجتماعی دارد و پرداخت بخشی از این بدهی سازمان را قادر می‌سازد که منابع لازم برای بیمه نمودن تمامی کارگران ساختمانی را در اختیار داشته باشد. کارگران از دریافت غرامت ایام بیکاری محروم هستند و حتی کارشان در ردیف کارهای سخت محسوب نمی‌شوند که این امر آسیب زیادی به آنان و خانواده‌هایشان وارد ساخته است.

 

 

لایحه اصلاح قانون کار و اجرای طرح رونق کسب و کار

 

هشتم فروردین ماه-‌وزیر صنعت، معدن وتجارت اعلام داشت؛امسال برای رونق تولید و اشتغال با تکیه بر سرمایه گذاری بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری‌های جدید خارجی اقدام می کنیم.رونق کسب و کاربا اصلاح قوانین مزاحم[ قوانین کاروتامین اجتماعی] وگردش پول باید سرعت بگیرد.

 

 

اعتراض دانش آموختگان بیکار استان کرمانشاه

 

هشتم فروردین ماه- برخی از فارغ التحصیلان بیکار مقطع کارشناشی ارشد در رشته‌های تحصیلی دامپروری و مهندسی تکنولوژی صنایع شیمیایی در جریان سفر معاون رئیس جمهور به کرمانشاه نسبت به اوضاع بحرانی بی‌شغلی در این استان به وی اعتراض کردند.استان کرمانشاه در آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران با نرخ ۲۲.۵ درصد جمعیت بیکار در صدر استانهای بدون شغل کشور قرار دارد.

 

 

تشکل‌های زرد حکومتی و حداقل مزد امسال

 

هفتم فروردین ماه- کانون‌های عالی انجمن‌های صنفی و شوراهای اسلامی اعلام کرده اند؛دولت باید خصوصی‌سازی را بر اساس “واقعیتها” دنبال کند٬ زیرا بدون حمایت بخش خصوصی نرخ بیکاری کاهش نمی‌یابد.دولت برای سال ۹۶ افزایش قابل توجهی در دستمزدها ایجاد نکرد تا … تولیدات را با نرخ منطقی [از منافع کارفرمایان] حمایت کند.

 

 

حقوق کارگران صنف پوشاک و ارایه “گزارش ملی” حادثه پلاسکو

 

هفتم فروردین ماه-‌رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو اعلام کرد که این هیات بررسی‌های خود از حادثه پلاسکو را تا پیش از اتمام تعطیلات نوروزی، تمام خواهد کرد.این گزارش‌ها به رییس جمهوری تقدیم می‌شود، در صورتی که نیاز باشد این تیم می‌تواند بررسی‌های دیگر را نیز در فرصت بیشتر انجام دهد.

 

 

دستمزد کارکنان سوادآموزی پرداخت نشده است

 

هفتم فروردین ماه-‌رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت؛بدهکاری ۱۰۰ میلیارد تومانی به آموزش‌دهندگان… به آموزش دهندگان و موسسات بدهکار هستیم.در ماه‌های پایان سال با ندادن حق الزحمه‌های آموزش‌دهندگان بدهکار هستیم که اتفاق خوبی نیست.

 

 

قراردادهای موقت لغو باید گردد

 

هفتم فروردین ماه- در کارهایی که ماهیت دائم و مستمر دارند انعقاد قرارداد شش ماهه معنا ندارد … اختلافاتی که امروز کارگران و کارفرمایان دارند بیشتر در بحث قراردادهای کار است و تا زمانی که ساماندهی نشود، امنیت شغلی و معیشت کارگران تامین نخواهد بود.

 

 

کاهش درآمد و معیشت دشوار ماهیگیران آستارا

 

ششم فروردین ماه‌-صیادان آستارایی پس از گذراندن دوره چله خشکی، فقط هشت روز توانستند به صید ماهیان استخوانی در سواحل خزر اقدام کنند.این صیادان در اسفند ماه سال گذشته با شش بار پره کشی، فقط ۵۴ کیلوگرم انواع ماهی استخوانی صید کرده بودند وسال جدید را با تورهای خالی آغاز کردند.

 

 

اخراج کارگران شیشه قزوین در آغاز سال نو

 

ششم فروردین ماه – چهل نفر از کارگران قراردادی [ قرارداد موقت] کارخانه شیشه قزوین در ابتدای سال تعدیل[اخراج] شدند.کارفرما پایان مدت قرارداد را علت “تعدیل” نیروی کار اعلام کرده است.

 

 

دولت لایحه اصلاح قانون کار را باز پس نگرفته است

 

ششم فروردین ماه-‌وزارت کار متعهد شده بود که برای بازگرداندن لایحه معیوب اصلاح قانون کار با دولت مکاتبه کند… لایحه معیوب اصلاح قانون کار مسئله‌ای است که آحاد کنشگران صنفی[ سندیکایی] کارگری در مورد تبعات خطرناک ان اتفاق نظر دارند و این موضوعی است که باید تاکنون موافقان لایحه اصلاح قانون کار در مجلس و دولت آنرا درک کرده‌ باشند.

 

 

مطالبه کارگران شهرداری ارومیه

 

ششم فروردین ماه‌-معاون مالی اداری شهرداری ارومیه گفت: حقوق ‏پرسنل کارگری واحد بخش‌های شهرداری مرکزی ارومیه پرداخت نشده است.‏ کارگران سال جدید را بدون دریافت مزد آغاز کردند.

 

 

لایحه اصلاح قانون کار و تصمیم شورای عالی کار

 

ششم فروردین ماه- از سوی شورای عالی کار به معاونت تنظیم و نظارت بر روابط کار وزارت کار ماموریت داده شد تا دولت برای بازپسگیری ان اقدام کند.در لایحه یاد شده بنیادین‌ترین اصول پذیرفته شده در بازار کار نقض شده ، عملیاتی کردن این لایحه با به چالش کشیدن… حقوق انسانی کارگر باعث فروپاشی مناسبات انسانی در بازار کار می‌شود.

 

 

اعتراض کارگران به لایحه اصلاح قانون کار

 

ششم فروردین ماه- کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به جای باز پس فرستادن این لایحه به دولت، مقدمات از سرگیری بررسی لایحه اصلاح قانون کار را فراهم ساخته و وزارت کار به سرپرستی آقا ربیعی هم برای بازپسگیری این لایحه تا کنون اقدامی نکرده است.

 

 

اعتراض کارگران و ملوان‌های بنادر مسافری هرمزگان

 

پنجم فروردین ماه-‌بنادر مسافری غرب استان هرمزگان به دنبال ورود سامانه ناپایدار بارشی به استان و نامساعد شدن شرایط جوی و دریایی تعطیل شد.کارکنان بنادر مسافری و ملوان‌های شناورهای مسافربری و تفریحی که ایام نوروز زمان کسب درآمد آنهاست٬ خواستار کمک دولت وترمیم درآمد‌های خود هستند.عدم تردد از بنادر مسافری بندرلنگه، چارک و بندرآفتاب به کیش و برعکس٬ سبب کاهش چشمگیر درآمد کارگران و ملوان‌های بنادر مسافری شده است.

 

 

کارگران صنعت ساختمان و افزایش سوانح کار

 

پنجم فروردین ماه-‌ایمنی نازل در کارگاههای ساختمانی موجب افزایش سوانح کار گردیده.معاون وزیر راه با اشاره به آمار چشمگیر سوانح ساختمانی در کشور گفت:مرگ سالیانه یکهزار و ۵۰۰ نفر بر اثر حوادث کار در کشور نشان داده که ۶۰ درصد از این رقم مربوط به حوادث ساختمانی است.

 

 

هدفمندی یارانه ها٬اقتصاد مقاومتی و بحران بیکاری

 

پنجم فروردین ماه-‌در سال ۹۵ حدود ۶۸۹ هزار نفر به جمع بیکاران کشور اضافه شد.نرخ بیکاری نیز همچنان روند صعودی دارد.نرخ بیکاری، در دوازده ماهه منتهی به اسفند ۹۵ به ۱۲.۴ درصد افزایش یافت که بیکاری در بین زنان نسبت به مردان بیشتر بوده است.علاوه بر این، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، به میزان ۳.۱ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال نیز در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ به میزان ۲.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد

 

 

مطالبه لیتوگرافان و کارگران صنعت چاپ کشور

 

پنجم فروردین ماه- سنگینی مبالغ مالیات… مدت‌‌هاست که روی دوش چاپخانه‌ها و دیگر بخش‌های مرتبط با پیش از چاپ و پس از چاپ سنگینی می‌کند.شرکت تعاونی لیتوگرافان اعلام کرده:وقتی صنعت چاپ و لیتوگرافی مجبور می‌شود مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند٬ این تحمیل هزینه نهایتا به هزینه‌های چاپ و انتشار کتاب و روزنامه سرریز می‌شود.بعلاوه داستان تکراری ممیزی و حواشی آن نیز هست. چاپخانه تا ۵۰درصد کاهش سفارش و کاهش مصرف نیرو داشته اند؛ این یعنی بیکاری کارگران و کارکنان صنعت چاپ در سراسر کشور.

 

 

تجمع کارگران کارخانه فولاد زاگرس

 

پنجم فروردین ماه- روز۵ فروردین ماه تعدادی از کارگران بیکار شده کارخانه فولاد زاگرس همزمان با سفر یک روزه رئیس جمهور به کردستان در مسیر عبور او مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. کارگران معترض می‌‌گویند :سه سال است کارخانه فولاد زاگرس با حدود ۴۰۰ کارگر تعطیل شده اما هنوز هیچ یک از اعضای هیئت دولت تاکنون در سفرهایشان به استان کردستان برای حل مشکلاتمان اقدامی انجام نداده‌اند.

 

 

لایحه اصلاح قانون کار و مانورهای دولت

 

چهارم فروردین ماه‌-رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می‌گوید در صورتی که دولت برای بازپسگیری لایحه اصلاح قانون کار اقدامی نکند، با خاتمه تعطیلات نوروزی این کمیسیون به بررسی مفاد این لایحه ادامه خواهد داد.تاکنون درخواستی از دولت برای باز پس گیری لایحه اصلاح قانون کار وجود ندشته[ نداشته]است.

 

 

مطالبات کارگران بازنشسته در سال ۹۶

 

چهارم فروردین ماه- طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری سالهاست که اجرا می‌شود اما در مقابل کارگران بازنشسته سازمان تامین اجتماعی از این حق محرومند. تامین اجتماعی تاکنون طرح همسان‌سازی را به بهانه کسری بودجه به تاخیر انداخته است.

 

 

همسویی دولت و کارفرمایان در شورای عالی کار

 

سوم فروردین ماه‌-افزایش دستمزد کارگران باید به مرور صورت بگیرد تا فشاری را متوجه کارفرمایان نکند و این روند را به خوبی شاهد هستیم٬ دولت[سیگنال] مثبتی به کارفرمایان داده است.توجه به خواسته‌های کارفرمایان… این مهم را می‌شود در سیاست‌گذاری‌های دولت یازدهم از جمله در تعیین حداقل دستمزد کارگران دید.

 

 

اعتراض کارگران ناحیه ۴ شهرداری اهواز

 

سوم فروردین ماه- بیش از ۸۰ کارگر خدماتی ناحیه ۴ شهرداری اهواز مطالبات مزدی بهمن، اسفند ۹۵ و عیدی سال ۹۶ خود را دریافت نکرده‌اند. مطابق قانون کار حتی اگر پیمانکار با عدول از قانون طلب کارگران را پرداخت نکند، کارفرمای اصلی در اینجا شهرداری ناحیه ۴ اهواز مکلف است که آن را از محل ضمانت حسن انجام کار پرداخت کند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه روغن نباتی قو

 

سوم فروردین ماه- کرفرمای این کارخانه مطالبات مزدی بیش از ۲۰۰ کارگر را که شامل ماه بهمن و اسفند سال ۹۵ و بخشی از عیدی سال ۹۶ می‌‌شود را پرداخت نکرده است. کارگران کارخانه پارس قو در تجمعات خود بارها متذکر شده‌اند که با توجه به آغاز سال جدید، افزایش هزینه‌های زندگی و وضعیت معیشتی نامطلوب، نیاز مبرمی به دریافت هر چه سریعتر مطالبات مزدی خود دارند.

 

 

درخواست پرداخت حقوق معوقه با تهدید کارفرما به اخراج کارگران روبرو شد

 

سوم فروردین ماه- کارگران بخش حمل و نقل پالایشگاه نفت آبادان با وجود گذشت ۳ روز از آغاز سال ۹۶ مطالبات مزدی اسفند ۹۵ و عیدی ۹۶ را هنوز دریافت نکرده اند. کارفرما به کارگران گفته است در صورتی مطالبات آنها پرداخت می‌‌شود که برگه تسویه حساب را امضا کنند. این موضوع مورد اعتراض کارگران قرار گرفته است.

 

 

اعتصاب کارگران سیمان باقران

 

دوم فروردین ماه- کارگران شاغل در پروژه ساخت سیمان باقران در شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی که میزان مطالبات معوقه‌شان به حدود یکسال می رسد روز چهارشنبه دوم فروردین ماه سال ۹۶ همزمان با افتتاح این کارخانه دست به اعتراض صنفی زدند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه « کاشی گیلانا »

 

اول فروردین ماه- به دنبال متوقف شدن فعالیت کارخانه « کاشی گیلانا » حدود ۹۰ نفر از کارگران این کارخانه با ۱۹ تا ۲۵ سال سابقه کار برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار شهرستان رودبارمعرفی شده‌اند. پس از تعطیلی این کارخانه‌ ۱۳ کارگر که هر کدام دارای ۲۲ تا ۲۵ سال سابقه کار در مشاغلی غیر از سخت و زیان آور هستند، نتوانسته‌اند از فرصت بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند. کارگران می‌گویند در شرایطی قرار دارند که به دلیل اوضاع بازار کار شانس ناچیزی برای یافتن فرصت شغلی مجدد و تکمیل سوابق بیمه‌ای خود تا رسیدن موعد بازنشستگی هستند.

 

 

اعتراض کارگران به طرح اصلاح قانون کار دولت

 

اول فروردین ماه- لایحه اصلاح قانون کار باید از مجلس عودت شود واگر اصلاحی قرار است صورت گیرد، باید این اصلاح با هدف گسترش چتر حمایتی آن از نیروی کار باشد… گسترش مناطق آزاد تجاری وصنعتی باید متوقف شود چون خیانتی بزرگ به ملت ایران خصوصا کارگران است که از چتر حمایتی قانون اساسی وکار خارج می شوند.

 

 

اعتراض کارگران پلی‌اکریل

 

سی‌‌ام اسفند ماه- کارخانه‌ پلی اکریل، ۱۶۰۰ کارگر دارد، ۴۰۰ نفر هم در شرکت د م ت از شرکت‌های اقماری پلی‌اکریل که مواد اولیه آن را تأمین می‌کند، مشغول به کار هستند. این ۲۰۰۰ کارگر، ماهها است که دستمزد نگرفته‌اند، وضعیت بیمه‌شان هم بلاتکلیف است. دو ماه است که دیگر خبری از غذا هم نیست؛ پول پیمانکار رستوران را ندادند، کارگران بارها و بارها در اعتراض به این وضعیت مقابل استانداری و فرمانداری اصفهان تجمع کرده‌اند.

 

 

دستگاه نظری حاکم بر اقتصاد ایران و حقوق کارگران

 

بیست و نهم اسفند ماه‌ا-ز جناح‌های مختلف جمع شده‌اند و تکه‌های سیستم منسوخی از چند جا را گرفته‌اند…، بورژوازی ملی را نفی می‌کنند و به طبقه کارگر می‌گویند وارد دور نشو… [برنامه اقتصادی جمهوری اسلامی ]آزادی‌اش برای تجاری‌ها و رانت‌جوها بود، نه بخش مولد اقتصاد. نوع دیگر آن، گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و فقر و اعتیاد است… در مقابل بخش مولد هم زمین‌گیر و کارگر بی‌کار شده است.

 

 

اعتراض کارگران شیرینی پزی وقنادی‌های شهر فسا

 

بیست و نهم اسفند ماه- جمعی از کارگران شیرینی پزی وقنادی‌های شهرستان فسا واقع در استان فارس٬ نسبت به پلمپ و تعطیلی برخی قنادی‌ها و مراکز تهیه و توزیع شیرینی و مواد غذایی توسط اداره امکان و نیروی انتظامی در آستانه عید اعتراض کردند. کارگران می گویند؛این اقدام به بیکاری آنها در شب عید منجر شده و نظارت بر قنادی‌ها ومراکز تهیه و توزیع شیرینی وظیفه اداره بازرسی بهداشتی است نه بسیج و نیروی انتظامی.

 

 

تجمع اعتراضی بازنشستگان هواپیمایی ملی ایران

 

بیست و نهم اسفند ماه- بازنشستگان هواپیمایی‌هما- به عدم دریافت مزد اسفند ماه وعیدی آخرسال خود اعتراض کرده٬در مقابل ساختمان موسسه صندوق بازنشستگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تجمع کردند.

 

 

اعتراض بازنشستگان به کاهش مستمری ها

 

بیست و نهم اسفند ماه- مبلغ ۹۳۰ هزار تومانی که به عنوان حداقل مزد تعیین شده است… به هیچ وجه جبرانگر شکاف ۶۰ درصدی درآمد و هزینه خانوارهای بازنشسته نخواهد بود…بیش از ۵۰ درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی دریافتی نزدیک به حداقل و کمتر از آن دارند و به دلیل شرایط جسمی و سنی از شانس بسیار کمی برای جذب دوباره در بازار کار برخوردارند برای همین یکی از آسیب پذیرترین گروه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

 

 

تشکل صنفی برای حمایت از حقوق هنرمندان

 

بیست و هشتم اسفند ماه- رییس انجمن هنرمندان نقاش به عنوان نماینده انجمن‌های هنری خواستار مطالبات هنری ازجمله تشکیل شورای هنری از وزیر فرهنگ و ارشاد شد. تا به امروز هنوز خبری از تشکیل این شورا نشده است. البته وعده تشکیل این شورا نیز در گذشته و در جلسات متعددی به هنرمندان داده شده بود که همچنان اتفاق خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

 

اعتراض کارگران پیمانکار ناحیه ۴ شهرداری اهواز

 

بیست و هشتم اسفند ماه -پیمانکار ناحیه ۴ شهرداری اهواز تاکنون مطالبات مزدی دی، بهمن، اسفند و عیدی کارگران را پرداخت نکرده است. پیمانکار مجموعه به‌ کارگران وعده داده که مطالبات مزدی دی ماه آنان را تا روزهای آینده پرداخت و مطالبات مزدی بهمن و اسفند ۹۵ را به ترتیب در اردیبهشت و خرداد ۹۶ پرداخت کند که این موضوع با توجه به وضعیت نامطلوب معیشتی کارگران مورد مخالفت آنها قرار گرفته است.

 

 

اعتراض کارگران راه آهن ایران

 

بیست و هشتم اسفند ماه – علیرغم این که سال ۹۵ رو به اتمام است، دستمزد دو ماه بیش از دویست کارگر فنی، موتوریست و برق رجاء پرداخت نشده است. کارگران در اعتراض به این دیرکرد می گویند: شب عید مطالبات ما را پرداخت نکرده اند و این مساله، زندگی ما را با مشکل مواجه کرده است؛ هیچ تاریخی نیز برای زمان واریز مطالبات اعلام نشده است.

 

 

اعتراض کارگران فاز ۱۲ پارس جنوبی

 

بیست و هفتم اسفند ماه- در روزهای گذشته مسئولان شرکت پپیمانکاری مربوطه برای وادار کردن کارگران و کارکنان بخش تعمیرات و بهره برداری، جهت انتقال به استراحتگاه جدید که در معرض دود فلرها (دودکشها) قرار دارد، بدون اجازه به کمپ آنان وارد شده و برخی از وسایل را به محل جدید انتقال داده اند. خواست کارگران افزایش دستمزد و کیفیت غذا و فراهم ساختن امکانات جانبی دیگر مانند تهیه محلی مناسب و در شأن کارگران است.

 

 

مطالبات کارگزاران مخابرات روستایی کشور

 

بیست و هفتم اسفند ماه- کارگزاران مخابرات روستایی کشور، در نامه‌ای خطاب به وزیر ارتباطات، خواستار اجرای قانون و عقد قرارداد مستقیم شدند…خواسته کارگزاران مخابرات روستایی کشور عقد قرارداد دائم و مستقیم با شرکت مخابرات ایران و دریافت حق و حقوقی قانونی که بر اساس طرح طبقه بندی واقعی شغلی که توسط وزارت کار تهیه و تنطیم گردیده است.

پوزش و تصحیح؛ در چکیده ی گزارش‌های کارگری – هفته ی چهارم اسفند ماه ۱۳۹۵ ؛ به دلیل مشکلات فنی٬چند خبر و گزارش جا افتاده بود که اینک منتشر می شود:

 

اعتراض محیط بانان وکارکنان سازمان حفاظت محیط زیست

 

 

بیست وسوم اسفند ماه- جمعی از محیط بانان و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست٬ نسبت به عدم تحقق وعده‌های داده شده ازسوی مسئولین مبنی برافزایش دستمزدها اعتراض کردند. با وجود تدوین لایحه حمایت از جنگلبانان و محیط بانان٬ سال در حالی به پایان می رسد که محیط بانان سراسر کشور معتقدند هیچیک از وعده‌های مبنی بر بهبود حقوق و مزایا و جذب نیروهای محیط بانی اجرا نشده است.

 

 

آزاد سازی اقتصادی و فقر کارگران کوره‌پزخانه‌ها

 

بیست و سوم اسفند ماه- بیش از ۲۵ هزار نفر از کارگران کوره‌پزخانه‌ها در کشور٬ تعدیل [اخراج ] شده اند. افزایش دستمزد در کارگاه‌های کوره‌پزخانه اعمال نمی شود.در صنف کوره‌پزخانه‌ها، کارگران به صورت خانوادگی کار می‌کنند و برای تأمین معیشت، روزانه به جای۸ ساعت تا ۱۶ ساعت کار می‌کنند. نبود بیمه تأمین اجتماعی در کنار عدم افزایش مزد،ازمشکلات کارگران کوره‌پزخانه‌هاست.

 

 

قدرت خرید کارگران و بازنشستگان پیوسته تنزل می کند

 

بیست و سوم اسفند ماه‌-وزیرکار اعلام کرده که از سال ۸۶ تا ۹۲ قدرت خرید کارگران و بازنشستگان ۶۷ درصد کاهش یافته است‌. بعلاوه مطابق آمار رسمی کارگران در سال‌های گذشته قدرت خریدشان را به شدت از دست داده‌اند و دستمزد فعلی کفاف حتی یک‌سوم هزینه‌های تامین معیشت را نمی‌دهد‌.

 

 

اثر اقتصاد مقاومتی ولی فقیه در زندگی کارگران

 

بیست وسوم اسفند ماه -بر اساس گزارش‌های رسمی بانک مرکزی، شش گروه کالاهایی تخم مرغ، قند و شکر، برنج، میوه‌های تازه، مرغ و چای در ایام پایانی سال با افزایش قیمت مواجه شده اند.بهای این اقلام در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل بین ۲ تا ۱۴ درصد افزایش یافته است.مطابق آمار٬ کمتر از ۲۵ درصد هزینه‌های سبد معیشت با حداقل دستمزد کارگران تامین می‌شود. کارگران و طبقات محروم جامعه ٬دستمزد زیر خط مرگ دریافت می کنند.

 

 

سازمان تأمین اجتماعی و منافع کارگران-۱

 

بیست وسوم اسفند ماه- دولت تا پایان سال ٩۵ بالغ بر ١٢٠ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است. از همه مهم‌تر نسبت پشتیبانی در سازمان تأمین اجتماعی بدون لحاظ دیون دولت، کمتر از عدد پنج است. این به آن معنی است که این سازمان با کسری شدید منابع روبه‌روست.به یقین در ۵٠ سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی به‌ویژه در حوزه درمان با چنین بحران و بی‌احترامی‌ای به بیمه‌شدگان روبه‌رو نبوده است.

 

 

سازمان تأمین اجتماعی و منافع کارگران-۲

 

بیست وسوم اسفند ماه- لایحه بودجه پیشنهادی سال ٩۶ سازمان تأمین اجتماعی به هیئت امنا ابعاد دیگری از کسری منابع و نبود شفاف‌سازی هنگام تنظیم بودجه را مشخص می‌کند.سازمان مجبور است برای تأمین هزینه‌های خود حداقل هفت هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی‌های بیمه‌شدگان را در سال آینده به فروش برساند؛ این به معنی کاهش ذخای و دارایی‌های بیمه‌شدگان[کارگران]است. سازمان تأمین اجتماعی در سال آینده بر مبنای تحقق هزینه‌ها که بالغ بر ٨٨ هزار میلیارد تومان است، حدود ٣٠ هزار میلیارد تومان کسری منابع دارد.

 

 

سازمان تأمین اجتماعی و منافع کارگران-۳

 

بیست وسوم اسفندماه‌در روزهای اخیر هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی بدون رعایت مسیر قانونی، به علت بحرانی‌بودن وضعیت منابع به‌ویژه هزینه‌های تأمین حقوق و مزایای پایان سال اجازه داده سقف دوهزارو ۵٠٠ میلیارد تومان استقراض ارزی در خارج از کشور با بهره غیرمتداول تأمین اعتبار به‌منظورکسری منابع صورت گیرد. استقراض خارجی به‌تنهایی یک زنگ هشدار است. به علت دریافت وام‌های سنگین در سال جاری در جدول مصارف این سازمان برای سال ٩۶، رقمی بالغ بر شش هزار میلیارد تومان فقط به‌عنوان بازپرداخت اصل سود و تسهیلات کوتاه‌مدت از سیستم بانکی کشور منظور شده است. به علت … پذیرش هزینه‌های سرسام‌آور طرح تحول سلامت، این سازمان باید ٩ هزار میلیارد تومان با عنوان دیون از سال ٩۵ به سال ٩۶ را انتقال دهد.

 

 

بلاتکلیفی کارگران پلی اکریل اصفهان

 

بیست وسوم اسفند ماه-۱۷۰۰ کارگر پلی اکریل در آستانه سال نو در بلاتکلیفی و وضعیت ناگوار بسرمی برند.کارگران ۹ ماه دستمزد معوقه دارند. کارگران شب عیدی حتی پول خرید یک عدد نان را هم ندارند.

 

 

اعتراض کارکنان واحد مهندسی کشاورزی کرمانشاه

 

بیست و سوم اسفند ماه-‌گروهی از کارکنان و مهندسین کشاورزی وزارت جهاد استان کرمانشاه در اعتراض به قرارداد موقت خود و عدم تمدید آن در مقابل وزارت جهاد کشاورزی تجمع کردند.قرارداد کاری با این کارکنان٬ یک ساله و بدون حق بیمه منعقد شده است.

 

 

اعتصاب کارگران شرکت جهان پارس

 

بیست و سوم اسفند ماه- کارگران شرکت جهانپارس واحد منطقه ویژه لامرد واقع در استان فارس٬دراعتراض به عدم دریافت حقوق دو ماه گذشته وعیدی و پاداش آخر سال اعتصاب کرده٬ درمقابل دفتراموراداری تجمع نمودند.همچنین کارگران خواستار تمدید قرارداد شغلی خود هستند.گروه صنعتی جهانپارس در زمینه نفت و گاز، تاسیسات و تجهیزات، ساختمان، نیرو، آب و راه و ترابری فعالیت می کند.

اتحاد کارگر

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ : دولت لایحه اصلاح قانون کار را پس بگیرد

ولی داداشی (عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی) درخصوص اعتراضات کارگران نسبت به یکسویه بودن لایحه اصلاح قانون کار ، گفت: کارگران معتقدند این لایحه به نفع کارفرما و به ضرر کارگران است و امیدواریم این لایحه که به شدت با مخالفت کارگران روبرو شده؛ از سوی دولت بازپس گیر شود تا موارد ایرادی آن ... دبیر کمیسیون اصل ۹۰ : دولت لایحه اصلاح قانون کار را پس بگیرد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

مرگ کارگر پتروشیمی تندگویان براثر اصابت جسم سنگین از جرثقیل

عصر امروز یکی از کارگران پتروشیمی تندگویان(شهرستان بندر ماهشهر) بر اثر اصابت جسم سنگین رها شده از جرثقیل جان خود را از دست داد.   این کارگر که «علیرضا حیدری» نام دارد یکی از کارگران پتروشیمی تندگویان بوده که در حین کار دچار این حادثه شده و به دلیل شدت جراحات در بیمارستان جان خود ... مرگ کارگر پتروشیمی تندگویان براثر اصابت جسم سنگین از جرثقیل

ادامه

ایران, خبر, کارگری

محرومیت کارگران ساختمانی از دریافت غرامت بیمه‌ای و سختی‌کار

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور می‌گوید برداشته شدن نظام سهمیه‌بندی بیمه تامین اجتماعی، امکان پرداخت غرامت بیمه‌ای و برخورداری از مزایای سختی‌کار مهمترین مطالبات کارگران ساختمانی از دولت است.   «مسلم مکاری» بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور، در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: اصلی ترین مطالبه کارگران ساختمانی حذف نظام سهمیه بندی‌بیمه‌ای است چرا که ... محرومیت کارگران ساختمانی از دریافت غرامت بیمه‌ای و سختی‌کار

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری

تجمع کارگران فولاد زاگرس در مقابل استانداری کردستان

تعدادی از کارگران کارخانه فولاد زاگرس که طی سه سال گذشته تجمعات متعددی را در اعتراض به تعطیلی و مشخص نبودن شرایط ادامه کارشان برپا کرده‌اند، روز گذشته (شنبه پنجم فروردین ماه) همزمان با سفر رئیس جمهور به کردستان در مسیر عبور او مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.   یکی از کارگران روز گذشته درباره ... تجمع کارگران فولاد زاگرس در مقابل استانداری کردستان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری