تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران عملیاتی شرکت نفت فلات ‌قاره در لاوان

جمعه ۳۱ فرودین ۱۴۰۳ اهم مطالبات: حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق و فاسد، حذف سقف حقوق، اصلاح کف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ده و پرداخت معوقات آن، عودت مازاد مالیات کسر شده، اصلاح روش اخذ مالیات در مناطق عملیاتی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

چکیده خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته اول تیر ماه

نظام دستمزد در رژیم ولایت فقیه ؛ غا رتگری سرمایه داری بوروکراتیک و فقر طبقه کارگر

 

هشتم تیر ماه – بررسی موسسه کاریابی ایران تلنت در خصوص دستمزد،نشان می دهد که مدیران بخش نفت ، گاز و پتروشیمی بیشترین دستمزد را دریافت می کنند.مدیران ارشد حوزه نفت و گاز با دریافتی متوسط۶۹ میلیون ریال در ماه صدرنشین هستند و مدیران ارشد حوزه کامپیوتر و نرم‌افزار با ۵۵ میلیون ریال و حوزه عمران و ساختمان با ۴۹ میلیون ریال در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.این میزان دستمزد بدون در نظر گرفتن میلیون ها ریال مزایا مانند پاداش و جزاینها محاسبه شده است. در همین حال حداقل دستمزد کارگران رقم ۹۳۰هزار تومان تصویب گردیده و مزد ماهیانه با تاخیر چند ماهه پرداخت می شود.

 

 

خصوصی سازی؛ اخراج کارگران و کارمندان در برنامه ششم توسعه

 

هشتم تیر ماه -رییس سازمان اداری و استخدامی کشور می گوید:در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور سیاست کاهش نیروی انسانی[اخراج کارگران و کارمندان] دولت ادامه دارد و دولت از طریق بازنشستگی و واگذاری بخشی از خدمات دولتی به بخش خصوصی از نیروی انسانی خود می کاهد. در این برنامه سیاست کاهش نیروی انسانی دولت در مقایسه با برنامه توسعه پنجم با شدت بیشتری اجرا می شود و تا پایان برنامه، دولت موظف است ۱۵ درصد نیروی انسانی خود را کاهش دهد.

 

 

فاصله طبقاتی و فقر فزاینده کارگران

 

هشتم تیر ماه -شاغل فقیر است.در جاهایی شغل داریم، درآمد نداریم؛ یعنی فرد شاغل است و زندگی‌اش نمی‌چرخد؛ پس فقر وجود دارد.در ایران براساس آمار بانک مرکزی، مصرف شش درصد جامعه ایران بالای ٧٠ هزار دلار است. ۵٠ درصد دیگر جامعه بین ٢٠ هزار تا ٧٠ هزار و بقیه زیر ٢٠ هزار دلار. ما رسته‌های شغلی‌ای داریم که شغل است، ولی پول نیست. شاغل فقیر است… فردی که این‌طور باشد باید سه شیفت کار کند.

 

 

نقض حق تشکل یابی کارگران

 

هشتم تیر ماه – سیاست تامین امنیت سرمایه با مقاوله نامه ها و پیمان نامه های بین المللی چون مقاوله نامه حق آزادی تشکلات و پیمان نامه حقوق کودک در مغایرت قرار دارد. این برنامه های دولت و وزارت کار حق تشکل یابی کارگران را نقض می کند.

 

 

اعتصاب کارگران شرکتی مخابرات مشهد

 

هفتم تیر ماه – کارگران پیمانکاری شبکه کابل هوایی مخابرات مشهد از هفته گذشته در اعتراض به اجرایی نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل در مخابرات و با طرح خواست عقد قرارداد مستقیم دست به تجمع صنفی زده‌اند وامروز چهارشنبه (هفتم تیر) اعتراضات کارکنان شرکتی مخابرات مشهد برای هفتمین روز ادامه دارد ودر هفتمین روز از اعتراض صنفی خود مقابل اداره کار مشهد تجمع کردند.

 

 

طرح کارورزی،طرحی نو برای استثمار بیشتر

 

هفتم تیر ماه – طرح کارورزی، دانش‌آموختگان کشور را به ابزاری در دست کارفرمایان تبدیل کرده که به راحتی می‌توانند از این موضوع سوءاستفاده [ استثمار]کنند.

 

 

مطالبات نگهبانان میادین میوه و تره‌بار تهران

 

هفتم تیر ماه- مطالبات مربوط به عیدی و سنوات سالهای گذشته است که تا کنون به این کارکنانِ شاغل در زیرمجموعه‌های شهرداری تهران پرداخت نشده‌است. خواست این زحمتکشان این است که مطالباتشان در اسرع وقت پرداخت شود.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه صنایع مخابراتی راه دور شیراز

 

ششم تیر ماه – کارخانه صنایع مخابراتی راه دور شیراز (ای.تی .ای) در سالهای میانی دهه ۸۰ پس از خصوصی سازی با بحران مواجه و در نهایت تعطیل شد و از آنزمان تاکنون مطالبات حدود ۱۲۰۰ کارگر بازخریدی و بازنشسته این واحد صنعتی پرداخت نشده است. کارگران معترض می گویند: وقتی خودما بعد از نزدیک به ۳۰ سال کارگری در یکی از کارخانه‌های مطرح صنایع الکترونیکی کشور اینطور برای دریافت مطالبات مزدی خود معطل و سرگردان هستیم، تامین امنیت حقوق صنفی افرادی که قرار است به عنوان کارورز و مهارت آموز روانه بازار کار بشوند، چگونه خواهد بود؟

 

 

اعتراض کارگران شرکت فرودگاه‌های استان فارس

 

پنجم تیر ماه – حدود ۱۰۰ نفر از کارگران این شرکت هنوز مبلغ قابل توجهی که بنا بود از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان پاداش به آنها تعلق بگیرد را دریافت نکرده‌اند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه صنایع فولاد گلستان

 

چهارم تیر ماه – این واحد از اول تیر ماه سال جاری ۹۶ تعطیل شده و تمامی کارگران آن هم اکنون بیکار شده‌اند. این کارگران که به صورت میانگین بین ۱۰ سال سابقه کار دارند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار شکایت کرده‌اند. کارگران باتوجه به وضعیت نامناسب معیشتی و شرایط دشوار اقتصادی خواستار تامین امنیت شغلی شدند.

 

 

خواست کارگران کارخانه پلی اکریل

 

چهارم تیر ماه – کارگران پلی‌اکریل که از ابتدای سال جاری به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند و بیش از هفت ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند، در انتظار بازگشایی کارخانه و بازگشت به کار هستند.

 

 

خواست معلمان مدارس غیردولتی[ خصوصی]

 

چهارم تیر ماه – معلمان آزاد که در مدارس غیردولتی مشغول به کار هستند، خواستار راه‌اندازی صندوق حمایتیِ وعده داده شده شدند. این صندوق حمایتی قرار است با هدف نظارت بر بیمه و دستمزد معلمان آزاد در دستور کار قرار بگیرد و تا حدودی مشکلات این نیروهای آموزشی را برطرف سازد. علیرغم وعده‌های داده شده هنوز معلمان آزاد تحت پوشش قانون کار قرار نگرفته‌اند و دستمزد قانونی نمی‌گیرند.

 

 

خواست کارگران مخابرات روستایی کشور

 

چهارم تیر ماه – کارگزاران مخابرات روستایی کشور خواستار رفع مشکلات صنفی و عقد قرارداد دائم شدند. براساس قانون، انعقاد قرارداد دائم حق کارگزاران مخابرات روستایی است… ولی متاسفانه شرکت مخابرات ایران با فرافکنی و شگردهای خاصی که انجام داده و می‌دهد؛ سعی بر این دارد که قوانین مذبور را به میل و خواسته خود تعبیر و تفسیر نماید…

 

 

تجمع کارگران پیمانی شهرداری آبادان

 

چهارم تیر ماه – صبح روز۴ تیر ماه بیش از ۵۰ نفر از کارگران پیمانی خدماتی منطقه سه شهرداری آبادان بار دیگر تجمع‌های اعتراضی خود را در مقابل ساختمان شهر داری از سر گرفتند. کارفرما تا این لحظه که بیش از سه ماه از سال ۹۶ گذشته است؛ هنوز حق اضافه‌کاری‌های مربوط به خردادومرداد سال۹۴، تیر و مرداد ۹۵ و اردیبهشت و خرداد سال جاری ۹۶ را به کارگران پرداخت نکرده است.

 

 

فریب بیکاران با طرح کارورزی

 

چهارم تیر ماه – دلیل اجرای شتابزده طرح کارورزی این است که دولت تحت فشار است و می‌خواهد بازار کار را ولو به شکل مُسکن موقتی تحریک کند… استقبال فارغ التحصیلان از این طرح کمرنگ بوده است چون کسی که دارای مدرک کارشناسی ارشد است و تحصیلات عالیه دارد حاضر به کارورزی با حقوق ناچیز نیست.

 

 

سیاست‌ اقتصادی دولت دوازدهم؛ اصلاح قانون کار دراولویت

 

سوم تیر ماه -بایسته‌های سیاست‌ اقتصادی دولت دوازدهم ؛یکی دیگر از نیازها و ضرورت‌های اصلاح ساختار در اقتصاد ایران، اصلاح قانون کار است… پایین‌ترین رتبه ایران در همه شاخص‌ها به عدم انعطاف بازار کار برمی‌گردد. دولت یازدهم … لایحه اصلاح قانون کار را از مجلس پس گرفت. از همان ابتدا نیز روشن بود که فشارهای سیاسی برای عقب‌نشینی از این اقدام زیاد خواهد بود ولی از دولت یازدهم انتظار می‌رفت به این سادگی از موضع درست خود عدول نکند.

 

 

گزارش نرخ تورم در خردادماه ؛ ادامه سقوط قدرت خرید زحمتکشان

 

سوم تیر ماه -بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم در خردادماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه، ۰.۳ درصد افزایش یافته است. شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۵.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۹ درصد بوده است.

 

 

تشکل های زرد در خمدت کلان سرمایه داران

 

سوم تیر ماه -بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران گفت :طرح کاروزی از جمله طرح‌هایی است که معافیت بیمه را مشمول می‌شود، که به تازگی کلید خورده و تا کارفرما بخواهد از این معافیت استفاده کند حدود شش ماه تا یک‌سال زمان می‌برد.در سال ۹۶معافیت بیمه‌ای سهم حق بیمه کارفرمایان برداشته شده کارفرمایان دچار مشکل شده‌اند.درخواست داریم تامین اجتماعی همان‌طور که در مقابل بدهی دولت کوتاه می‌آید، با کارفرمایان هم تا رسیدن به ثبات مالی همکاری کند.

 

 

اعتصاب کارگران شهرداری بجنورد

 

سوم تیر ماه- کارگران واحد های فضای سبز، پسماند و سازمان‌ اتوبوسرانی شهرداری بجنورد به عدم تبدیل وضعیت قرارداد خود از پیمانی به رسمی و همچنین مزد معوقه در مقابل ساختمان شورای شهر بجنورد تجمع کردند.

 

 

بیمارستان‌های خصوصی کارگران و بازنشستگان را پذیرش نمی دهند

 

سوم تیر ماه -چهار بیمارستان خصوصی استان گیلان افراد تحت پوشش صندوق درمان تامین اجتماعی را نمی پذیرند. در سال گذشته نیز چند بیمارستان دولتی در مازندران٬ کرمانشاه٬ آذربایجان غربی و اصفهان از پذیرش دفترچه بیمه‌های سازمان تامین جلوگیری کرده بودند.عدم پذیرش دفترچه بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت در بیمارستان‌های خصوصی به یک معضل بدل شده است.

 

 

تجمع کارگران اخراجی صبا فولاد زاگرس

 

سوم تیر ماه – صبح روزشنبه سوم تیر ماه، حدود ۱۲۰ کارگر اخراجی صبا فولاد زاگرس که به صورت میانگین ۱۰ سال سابقه کار دارند، برای پی گیری وضعیت شغلیشان مقابل ساختمان اداره صنعت، معدن و تجارت استان چهار محال بختیاری تجمع کردند. کارگران خواستار بازگشت به کار وپرداخت معوقات حقوقی خود هستند.

 

 

اعتصاب کارگران خدماتی شهرداری منطقه دو آبادان

 

سوم تیر ماه – صبح روز۳ تیر ماه گروهی از کارگران خدماتی منطقه دو شهرداری آبادان در اعتراض به چند ماه از معوقات مزدی خود دست از کار کشیده[ اعتصاب کرده ] و تجمع کرده‌اند . دست کم سه ماه از معوقات مزدی کارگران پرداخت نشده است.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه تولی پرس و بسته بندی البرز

 

سوم تیر ماه – پیش از این با تصمیم کارفرما فعالیت کارخانه در دو نوبت روزهای ۵ تا ۱۹ فروردین ماه و یازدهم تا بیست و یکم خردادماه متوقف شده بود و بابت این ایام کارفرما دستمزد ۱۶ روز کاری را از حداقل دریافتی هر کارگر کسر کرده بود. کارگران ضمن اعتراض به این اقدام کارفرما، نگرانی خوددرا از عدم امنیت شغلی اعلام می دارند.

 

 

ادامه اعتصاب کارگران شرکتی مخابرات ایران[ مشهد]

 

سوم تیر ماه – اعتراضات کارکنان بخش خصوصی مشهد که سه شنبه هفته گذشته آغاز شده، همچنان ادامه دارد. کارگران می‌گویند امروز (شنبه/ سوم تیر) نیز حاضر نیستیم سرِ کار حاضر شویم… بعد از گذشت حدود هشت سال، هنوز شاهد قانون گریزی مخابرات بوده و هستیم و این تا جایی رسیده که حتی ما را جزء نیروی مخابرات ندانسته و میگویند نیروی پیمانکار هستیم! سیصد نفر از کارکنان شبکه کابل هواییِ مخابرات مشهد ماه‌هاست که بدون قرارداد و امنیت شغلی مشغول به کار هستند.

 

 

مبارزه کارگران کارخانه پولاد خزر

 

دوم تیر ماه – از اواخر ماه گذشته کارفرمای کارخانه فولاد کبیر خزر واقع در شهرک صنعتی رشت،بیش از ۱۰۰ کارگر این واحد را تعدیل [اخراج] کرده است.در اعتراض به اقدام کارفرما ٬ کارگران در محوطه کارخانه تجمع نموده و خواستار بازگشت به کار شدند.

 

 

اقتصاد مقاومتی و افزایش نرخ بیکاری زنان

 

دوم تیر ماه – وضعیت نرخ بیکاری تحصیلکردگان۲ برابر شده و بیش از۲۵ درصد است و نرخ بیکاری بانوان درشهرها بیش از۲۳ درصد است. تبعیض در بازار کار بیداد می کند. زنان از امکان دست یابی به شغل مناسب محرومند.

 

 

کارکنان و هنرمند صنایع دستی امنیت شغلی ندارند

 

اول تیر ماه – بیش از چهار هزار هنرمند صنایع دستی در ۵۲ رشته فعال صنایع دستی در استان سمنان فعالیت دارند. اکثریت این هنرمندان از مزد ماهیانه مناسب و پوشش بیمه برخوردار نیستند .درآمد و استمرار کار در تولید و فروش صنایع دستی دغدغه کارکنان این صنف و حرفه است.
۱۳۹۶/۰۴/۰۸
اتحاد کارگر

در هفتمین روز اعتراض کارکنان شرکتی مخابراتِ مشهد، تجمع به‌مقابل اداره کار کشیده شد

از قرار معلوم تجمع‌کنندگان از ساعات آغازین صبح امروز چهارشنبه (هفتم تیر) مقابل اداره کار رفته‌اند و خواستار این هستند که اداره کار به روابط میان کارگر و کارفرما در مخابرات نظارت داشته باشد و مخابرات را وادار به اجرای قانون کند.   این کارکنان، که کارگران پیمانکاری شبکه کابل هوایی مخابرات مشهد هستند، از ... در هفتمین روز اعتراض کارکنان شرکتی مخابراتِ مشهد، تجمع به‌مقابل اداره کار کشیده شد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

آتش‌سوزی در انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان و مصدومیت ۱۰۰ کارگر

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ بامداد امروز انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان دچار حریق گسترده شد. بر اثر این حادثه حدود ۱۰۰ کارگر شرکت ODCC دچار مصدومیت شدید با گازهای حاصل از سوختن گوگرد شدند که به دلیل کمبود امکانات درمانی در این منطقه به بیمارستان شاهین شهر منتقل شدند.   همچنین بر اساس پیگیری های ... آتش‌سوزی در انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان و مصدومیت ۱۰۰ کارگر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

۸ کشته در انفجار یک معدن غیرقانونی ذغال سنگ در کلمبیا

مقام‌های کلمبیا روز شنبه (۳ تیرماه) اعلام کردند که انفجار یک معدن غیرقانونی زغال سنگ در مرکز این کشور منجر به کشته شدن دستکم هشت نفر و مفقود شدن پنج تن شد.   خبرگزاری فرانسه از بوگوتا  اعلام کرد، این انفجار جمعه شب در منطقه‌ای در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شهر بوگوتا روی داد.   ... ۸ کشته در انفجار یک معدن غیرقانونی ذغال سنگ در کلمبیا

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری, کلمبیا

تجمع کارگران منطقه سه شهرداری آبادان در اعتراض به‌عدم دریافت معوقات مزدی

صبح امروز بیش از ۵۰ نفر از کارگران پیمانی خدماتی منطقه سه شهرداری آبادان که تحت مسئولیت چند شرکت پیمانی فعالیت دارند، بار دیگر تجمع‌های اعتراضی خود را در مقابل ساختمان شهر داری از سر گرفتند. گروهی دیگر از این کارگران روز گذشته مقابل ساختمان مرکزی شهرداری اهواز  تجمع کرده بودند.   مشکل این کارگران ... تجمع کارگران منطقه سه شهرداری آبادان در اعتراض به‌عدم دریافت معوقات مزدی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری