گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

چوبِ کارفرمایان لای چرخ مشاغل سخت و زیان‌آور

سخت و زیان‌آور بودن یک شغل، بازنشستگی افراد به عنوان دوره‌ای برای استراحت و استفاده از یک عمر تلاش را به مخاطره می‌اندازد. به همین دلیل باید شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور مورد حمایت قرار گیرند، اما برخی کارفرمایان حاضر نیستند حقوق این افراد را بپردازند.

 

در قانون صراحتا مشاغل سخت و زیان‌آور مورد توجه قرار گرفته و ضوابط مشخصی درباره آنها وضع شده است. مشاغل سخت و زیان‌آور مشاغلی هستند که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در او ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است. آنطور که قانون مشخص کرده شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور در صورت پرداخت ۲۰ سال حق بیمه متوالی یا ۲۵ سال حق بیمه متناوب بازنشسته می‌شوند.

 

در سال‌های اخیر مباحث دنباله‌داری درباره مشاغل سخت و زیان‌آور و اینکه کدام مشاغل در گروه مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گیرند بین فعالان کارگری و کارفرمایی وجود داشته است. این مباحث که اختلاف نظر‌ها درباره اینگونه مشاغل را نشان می‌دهند همچنان هم وجود دارند. فعالان کارفرمایی از قوانین مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور و مصادیق این نوع مشاغل انتقاد دارند و هر از گاهی خواهان بازنگری در این مورد می‌شوند؛ خواسته‌ای که می‌تواند منجر به تضییع حقوق کارگرانی شود که به سختی کار می‌کنند و کار آنها آسیب‌های متعدد روحی و جسمی برای آنها به دنبال دارد.

 

خواسته کارفرمایان: بازنگری در مشاغل سخت و زیان‌آور

 

همانطور که عنوان شد برخی کارفرمایان قانون مشاغل سخت و زیان‌آور را غیرعادلانه می‌دانند و می‌گویند مصادیق تعیین شده برای مشاغل سخت و زیان‌آور باعث می‌شود کارفرمایان متضرر شوند. در اظهارنظری جدید، اصغر آهنی‌ها (عضو کارفرمایی شورای عالی کار) گفت: در گذشته سهم چهار درصد مشاغل سخت و زیان‌آور در یک چارچوب معمول و منطقی از کارفرما دریافت می‌شد، اما اکنون این اتفاق نمی‌افتد و با محاسباتی که انجام می‌شود، عملا سهم کارفرمایان به ۱۰ درصد رسیده که رقم بسیار بالایی است.

 

او با اشاره به ضرورت بازنگری جدی در مشاغل سخت و زیان‌آور تاکید کرد: آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور باید در قالب چارچوب و ضوابط دقیقی که بر اساس آن، منابع مدیریت شوند، مورد بازنگری قرار گیرد.

 

بعضا کارفرمایان خواستار این هستند که کار در کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که موقتا جزء مشاغل سخت و زیان‌آور طبقه‌بندی شده‌اند بعد از مدتی از شمول این قانون خارج شوند. ما می‌گوییم همانطور که قانون می‌گوید ابتدا باید کارفرمایان مشکلات را رفع کنند، بعد این مشاغل عادی حساب شوند

 

در حالی همچنان صدای مخالفان مشاغل سخت و زیان‌آور بلند است که بررسی‌ها نشان می‌دهد شاغلان در این نوع مشاغل مشکلات ویژه‌ای دارند و در بسیاری موارد حقوق‌شان تضییع می‌شود. آهنی‌ها خود در گفته‌هایش به موردی از این نوع اجحاف‌ها اشاره کرده و گفته است: در مشاغلی که پیمانکار تغییر می‌کند، باید کارفرمای اصلی سهم حق بیمه سخت و زیان‌آوری را پرداخت کند، این در حالی است که در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که موعد بازنشستگی این کارگران فرارسیده، اما خبری از پیمانکاران اصلی نیست و این بار مالی به پیمانکار جدید منتقل می‌شود.

 

علاوه بر این باید به ناآگاهی کارگران، ترس آنها و توافق اجباری آنها با کارفرمایان نیز اشاره کرد.

 

خواسته کارگران: کرامت انسانی کارگران رعایت شود

 

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، مصادیق مشاغل سخت و زیان‌آور را برای ایلنا اینطور توضیح می‌دهد: مشاغل سخت و زیان‌آور به دو گروه الف و ب تقسیم می‌شوند. گروه الف مشاغلی هستند که ذاتا و ماهیتا سخت و زیان‌آور هستند و همواره مشمول قوانین مرتبط با این نوع مشاغل می‌شوند، اما مشاغل دسته ب آن دسته از مشاغلی هستند که به صورت موقتی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفته‌اند. برای مثال کار در یک کارگاه به دلیل شدت آلایندگی آسیب‌های جسمی یا روحی برای کارگران دارد. کارفرما موظف است تا زمانی که مشکلات را رفع نکرده، حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور را بپردازد.

 

هادی ابوی ادامه می‌دهد: قانون مشاغل سخت و زیان‌آور قانونی است که کرامت انسانی کارگران را مدنظر دارد. فلسفه اینکه عنوان می‌شود فرد جای اینکه بعد ۳۰ سال کار بازنشسته شود با ۲۰ سال سابقه از مزایای بازنشستگی بهره‌مند گردد این است که قرار نیست ما با بازنشسته‌ای بیمار و کمر خمیده رو به‌رو باشیم.

 

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران عنوان می‌کند: در مورد دسته الف مشاغل سخت و زیان‌آور که تکلیف روشن است. شغلی که ذاتا سخت است قاعدتا باید در این دسته طبقه‌بندی شده و شاغلان آن از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند شوند. به نظر نمی‌رسد در این مورد نمایندگان کارفرمایان با کارگران مشکلی داشته باشند. مشکل بیشتر سر همان دسته ب مشاغل سخت و زیان‌آور است.

 

او توضیح می‌دهد: بعضا کارفرمایان خواستار این هستند که کار در کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که موقتا جزء مشاغل سخت و زیان طبقه‌بندی شده‌اند بعدِ مدتی از شمول این قانون خارج شوند. ما می‌گوییم همانطور که قانون می‌گوید ابتدا باید کارفرمایان مشکلات را رفع کنند، بعد این مشاغل عادی حساب شوند.

 

به گفته ابوی؛ کارگران با کار در کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی با آسیب‌های جسمی و روحی رو‌به‌رو می‌شوند. ممکن است فرد مشکل شنوایی، آلودگی شیمیایی، آسیب عصبی و … پیدا کند، بنابراین باید کارش جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود.

 

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود عنوان می‌کند: یک بحث مهم دیگر درباره مشاغل سخت و زیان‌آور نوع پرداخت حق بیمه است. این امکان وجود دارد که کارفرمایان جای پرداخت چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور به صورت ماهانه، آن را جمع کنند و بپردازند که کارفرمایان اغلب از این شیوه استقبال می‌کنند. وقتی حق بیمه جمع می‌شود در موارد زیادی مشکل ایجاد می‌شود، بنابراین بهتر است پرداخت حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور ماه به ماه باشد.

 

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران همچنین می‌گوید: سوءاستفاده‌هایی در بحث مشاغل سخت و زیان‌آور وجود دارد. برای مثال برخی کارفرمایان کارگران را مجبور به توافق می‌کنند، یعنی رضایت آنها را می‌گیرند تا حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور را نپردازند و آنها هم به دلیل ترس از بیکاری چیزی نمی‌گویند. در واقع، اینطور نیست که هر کس در مشاغل سخت و زیان‌آور فعالیت داشت به صورت اتوماتیک‌وار مشمول قوانین مربوط به آن شود. افراد باید پیگیر این وضعیت باشند و خیلی‌ها ۳۰ سال کار می‌کنند و دنبال چنین چیزی هم نمی‌روند.

 

آنطور که قانون مشخص کرده شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور در صورت پرداخت ۲۰ سال حق بیمه متوالی یا ۲۵ سال حق بیمه متناوب بازنشسته می‌شوند

 

بازنشستگی مطلوب، بازنشستگی نامطلوب

 

در حالی برخی انتقاد‌هایی به قوانین مربوط به بازنشستگی انتقاد می‌کنند که بررسی برخی روند‌ها نشان می‌دهد در مواردی این قوانین آنقدر‌ها هم به نفع کارگران نیست. این درست است که صندوق‌های بازنشستگی مشکلات مالی زیادی دارند، اما نباید تصور کرد هر نوع بازنشستگی پیش از موعدی به ضرر صندوق‌های بازنشستگی از جمله تامین اجتماعی است. در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور واقعیت این است که حق بیمه اضافی می‌تواند کمک حال صندوق‌های بازنشستگی هم باشد. از طرف دیگر موضوع مهم در این زمینه این است که باید به بازنشستگی به عنوان فصلی از زندگی نگاه کنیم که افراد می‌خواهند نتایج کار خود را برداشت کنند. بازنشستگی مطلوب آن نوع بازنشستگی است که فرد سلامت جسمی و روحی داشته باشد و حمایت از مشاغل سخت و زیان‌آور نیز در همین راستا صورت می‌گیرد. باید در این بین جلوی سوءاستفاده‌ها را چه از طرف کارفرمایان و چه از طرف کارگران گرفت که این مهم نیازمند نظارت بر اجرای دقیق قوانین است.

ایلنا

آلبرت بغزیان: اولین چیزی که همیشه حذف می‌شود، دستمزد کارگران است

یک اقتصاد‌دان می‌گوید: کسانی که سال گذشته با قیمت ارز بازی می‌کردند باید به این می‌اندیشیدند که سیاست‌های آنها بنگاه‌های اقتصادی را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند و در نهایت منجر به تعدیل نیرو و معوقات مزدی می‌شود.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, مصاحبه و گفتگو

اولین ماراتن فروش اموال سازمان تامین اجتماعی آغاز شد/ دولت همچنان به پرداخت بدهی کلانش بی‌اعتناست

در این فهرست «شرکت ایران سازه» ۲۶ دستگاه آپارتمان و ۴ باب مغازه، «شرکت کاغذسازی کاوه» ۶ دستگاه آپارتمان، «شرکت پرسی ایران گاز» ۵ دستگاه آپارتمان، ۲ قطعه زمین و ۱ باب انبار، «شرکت صنایع پتروشیمی» ۲ دستگاه آپارتمان، «شرکت پتروشیمی آبادان» ۹ قطعه زمین، ۱ باب ساختمان، «شرکت فن آوران» ۲ قطعه زمین، «شرکت ... اولین ماراتن فروش اموال سازمان تامین اجتماعی آغاز شد/ دولت همچنان به پرداخت بدهی کلانش بی‌اعتناست

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری