گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

چند هزار جوجه فلامینگو از بین خواهند رفت!

طی روزهای اخیر انتشار خبر جوجه‌آوری فلامینگوها در بستر خشک تالاب بختگان در استان فارس و تهدید شدن حیات هزاران جوجه بر اثر بی‌آبی باعث نگرانی و واکنش‌های متعددی از سوی فعالان و دوستداران محیط زیست و برخی مسئولان شده است.

 

در این میان یکی از راهکارهای اصلی مطرح شده برای نجات جوجه فلامینگوها تخصیص حق‌آبه تالاب بختگان توسط وزارت نیرو است اما آیا این راهکار عملی خواهد بود و امیدی برای نجات این جوجه‌ها است؟

 

به گزارش ایسنا، خشک شدن تالاب بختگان، پرداخت نشدن حق‌آبه بسیاری از تالاب‌های کشور و ایجاد مشکلات متعدد برای ‌پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی موضوع تازه‌ای نیست اما طی روزهای اخیر در ‌پی انتشار اخباری مبنی بر اینکه خطر مرگ بالغ بر ۵ تا ۱۲ هزار جوجه فلامینگو را در دریاچه بختگان استان فارس تهدید می‌کند، جمعی از دوستداران محیط زیست با ایجاد کارزار «نجات فلامینگوهای دریاچه بختگان» از رضا اردکانیان- وزیر نیرو – و سایر مسئولان و نهادهای متولی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و فراکسیون محیط زیست مجلس خواستار تخصیص حق‌آبه مشخص به تالاب بختگان برای نجات جوجه فلامینگوهای متولد شده، شدند.

 

تاکید محیط زیست بر تامین حق‌آبه برای نجات فلامینگوها

 

حمید ظهرابی – مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس – نیز دیروز(۱۸ اردیبهشت ماه) با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته مطالعات و تجارب و تحقیقات برای یافتن راهکارهای جلوگیری از بروز مشکل در تالاب بختگان مد نظر بوده است، اظهار کرده بود که اصولی ترین راه نجات این پرندگان مهاجر با ارزش، تخصیص حق آبه تالاب است و با توجه به بررسی‌ها فلامینگوها با پرواز به تالاب‌های همجوار نظیر مهارلو جوجه‌های خود را تغذیه می‌کنند بنابراین به هم پیوستگی تالاب‌ها و احیای آن‌ها اهمیت بسزایی در بقای فلامینگو دارد.

 

به گفته او سال گذشته به علت افزایش بارندگی و رهاسازی بخشی از حق آبه، تلفات کاهش چشمگیری داشت و در حد نرمال بود اما امسال علیرغم رهاسازی حقابه، به دلیل کاهش شدید بارندگی، که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و در برخی شهرستان های مجاور تا حدود ۸۰ درصد کاهش بارندگی هم ثبت شده است، وقوع بحران در این زمینه قابل پیش بینی بود.

 

پرواز والدین به تالاب‌های همجوار برای تغذیه جوجه‌ها در حالی انجام می شود که جوجه‌های فلامینگو حدود سه هفته تا چهل روز ‌پس از تولد توسط مادر تغذیه می‌شوند و ‌پس از آن باید خود به‌صورت مستقل تغذیه کنند که با توجه به خشک بودن بستر تالاب بختگان امری امکان ناپذیر به‌نظر می‌رسد.

 

سمیه رفیعی – رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس- نیز در صفحه شخصی خود در توییتر خود نوشت: فلامینگوهای دریاچه بختگان به‌خاطر بی‌کفایتی مسئولان در مدیریت منابع آب در یک قدمی تلف شدن هستند. وزارت نیرو اگر توان مدیریت چنین بحرانی را ندارد صریحا اعلام کند تا فراکسیون محیط زیست مجلس وارد میدان شود.

 

آب رها شده از سدهای بالادست به فلامینگوها می‌رسد؟

 

علیرضا هاشمی – مدیر عامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان – به ایسنا می‌گوید: خشک شدن تالاب بختگان و ایجاد مشکلات برای جوجه‌ فلامینگوها موضوع جدیدی نیست و نه تنها در این منطقه بلکه در تالاب‌های دیگر کشور نیز دیده شده است بنابراین نخستین ‌پرسشی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که سازمان حفاظت محیط زیست چه برنامه‌ای برای این مساله دارد؟

 

این کارشناس ارشد محیط زیست درباره تاثیر آزاد کردن حق‌آبه تالاب بختگان از سدهای بالادست از جمله سد درودزن تصریح می‌کند: اگر آب ‌پشت سدها رهاسازی شود علاوه‌بر اینکه مشخص نیست کمکی به زنده ماندن جوجه فلامینگوها خواهد کرد، به احتمال بسیار زیاد به فلامینگوها نخواهد رسید چراکه دریچه این سدها و مصب رودخانه «کُر» در غرب بختگان ده‌ها کیلومتر از محل استقرار فلامینگوها فاصله دارد و از آنجایی که در این مسیر حق‌آبه بسیاری از زمین‌های کشاورزی و افراد مدت‌ها است که ‌پرداخت نشده و مشکلات و اعتراضات متعددی را نیز در این زمینه به‌وجود آورده است، به‌نظر نمی‌رسد میزان قابل توجهی آب که تاثیری بر حیات جوجه فلامینگوها داشته باشد، به این تالاب برسد همچنین هدررفت آب در این مسیر بسیار بالا خواهد بود و استان فارس منطقه‌ای نیست که بتوان برای نجات چندصد فلامینگو، ذخیره آب بزرگی را که شاید در فصل تابستان نیاز حیاتی ‌به آن باشد را آزاد کرد. از این رو چنین اقدامی به‌نظر عملی و موفقیت آمیز نمی‌آید.

 

هاشمی ضمن انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در فعالیت‌های حفاظتی می‌گوید: با توجه به سابقه کمبود آب در تالاب بختگان و مشکلاتی که برای جوجه فلامینگوها در این منطقه ‌پیش آمده سازمان حفاظت محیط زیست باید تاکنون براساس تجارب گذشته ‌پیشنهاد و برنامه‌ای برای این معضل اتخاذ و ارائه می‌کرده است. حفاظت یک چارچوب و مراحلی دارد که در فعالیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست چندان دیده نمی‌شود.

 

به گفته او به‌نظر می‌رسد اعلام چنین نظری از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه برای نجات جوجه فلامینگوها لازم است حق‌آبه تالاب بختگان رهاسازی و تامین شود بیشتر جنبه نمایشی دارد تا عملی چراکه با توجه به شرایط کم‌آبی که با آن مواجه هستیم و هشدارهایی که درباره کمبود آب شرب و مشکل تامین برق در تابستان داده می‌شود، به نظر نمی‌رسد که وزارت نیرو دریچه سدها را برای نجات چند صد جوجه فلامینگو باز کند که در تابستان به قطره قطره آن برای عبور از خشکسالی نیاز ‌پیدا می‌شود. این اقدام، نشدنی است.

 

طی سال‌های گذشته یکی از راهکارهایی که سازمان حفاظت محیط زیست ‌پیشنهاد داد و اجرایی کرد، زنده‌گیری و انتقال جوجه‌های فلامینگو به نزدیکترین آبگیرها یا استخرهای مصنوعی بود. در سال ۹۶ نبی‌الله مرادی- سرپرست وقت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس- اعلام کرد که با توجه به ایجاد استرس، احتمال آسیب رسیدن به پرندگان حین زنده‌گیری و حمل بر اساس تجربیات گذشته، راهکار زنده‌گیری و انتقال جوجه فلامینگوها کنار گذاشته شد اما در سال ۹۸ مجدد اداره حفاظت محیط زیست استان فارس اقدام به زنده‌گیری و انتقال جوجه فلامینگوها به‌منظور نجات آن‌ها کرد.

 

امسال تعداد قابل توجهی از جوجه فلامینگوهای تالاب بختگان از بین خواهند رفت

 

هاشمی درباره اقدام سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه انتقال جوجه فلامینگوها از تالاب بختگان به آبگیرهای دیگر یا استخرهای مصنوعی می‌گوید: انتقال این جوجه‌ها منطقی نیست چون چنین اقداماتی در چارچوب حفاظتی نیست علاوه بر آن در صورتی که تعدادی از این جوجه‌ها نیز زنده بمانند، تکلیف والدین آن‌ها چه می‌شود؟ همچنین این جوجه‌ها بدون آموزش و آشنایی چندانی با طبیعت چگونه می‌خواهند در طبیعت باقی بمانند و سازمان حفاظت محیط زیست چه برنامه‌ای برای آن‌ها دارد؟ این اقدام جز صرف هزینه‌های بالای مادی و معنوی نتیجه مطلوبی در زمینه نجات و حفاظت از جوجه فلامینگوها نخواهد داشت.

 

به گفته این کارشناس ارشد محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست اگر می‌خواهد از ‌پرندگان مهاجر نه تنها در محدوده تالاب بختگان بلکه در سایر مناطق کشور حفاظت کند باید یک بار و برای همیشه تصمیم بگیرد که چه برنامه‌ای دارد؟ برای نجات فلامینگوها و سایر ‌پرندگان مهاجر لازم است سیاست‌های بلندمدت اتخاذ شود و می‌توان با مدیریت صحیح زیستگاه‌ها از وقوع چنین اتفاق‌هایی جلوگیری کرد اما اکنون با توجه به شرایط فعلی منابع آب، گرچه تامین حجم زیادی آب از سدها ممکن است به نجات جوجه فلامینگوها کمک کند اما اقدامی غیر منطقی و نشدنی است.

 

هاشمی ضمن بیان اینکه ایران کشوری کم‌ آب است که با دوره‌های متعدد کم‌آبی مواجه می‌شود، خاطرنشان می‌کند: هرسال علی‌رغم اینکه بارندگی‌های زیادی نیز داشته باشیم از ذخایر آبی ما کاسته می‌شود چراکه توجهی به مصرف بهینه آب نداریم. کشور ما به یک برنامه مدیریتی و خرد جمعی نیاز دارد تا بتوان در سال‌های آینده از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد.

 

او با اشاره به اینکه به‌طورقطع امسال تعداد قابل توجهی از این چند هزار جوجه فلامینگو از بین خواهند رفت، اظهار می‌کند: لازم است سازمان حفاظت محیط زیست به‌جای اینکه سال بعد مجدد به این فکر کند که چه راهکار کوتاه‌مدتی را در ‌پیش بگیرد، با نگاهی عمیق‌تر و بلندمدت برنامه‌ریزی و تمهیداتی اتخاذ کند تا در سال‌های آتی بتوان به نحو مطلوب و موثر از جوجه فلامینگوها حفاظت کرد.

 

مدیر عامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان ضمن بیان اینکه پرنده‌های مهاجر آبزی و کنار آبزی در کشور با دو تهدید اصلی یعنی از بین رفتن زیستگاه‌ها و صید و شکار مواجه هستند، می‌گوید: زیستگاه‌های ‌پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به‌ویژه تالاب‌ها غالبا براثر کم‌آبی و فعالیت‌های انسان‌ها از بین می‌رود و سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون هیچ فعالیت، ‌نظارت و برنامه مدیریتی مطلوبی را نه در حفاظت از زیستگاه و نه در رابطه با صید و شکار این ‌پرندگان انجام نداده است.

 

به گزارش ایسنا، ‌گرچه به گفته کارشناسان امید چندانی به نجات تمام جوجه فلامینگوهای تالاب بختگان وجود ندارد اما به‌نظر می‌رسد که سازمان حفاظت محیط زیست لازم است با اتخاد برنامه‌ای دقیق به‌دنبال راهکارها و اقدامات بلند مدتی باشد تا بتوان در سال‌های آتی از بروز چنین مشکلات و بحران‌هایی برای ‌پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و سایر گونه‌های حیات وحش و زیستگاه‌ها جلوگیری کرد.

 

تصویر هوایی مهر از میهمانان ما در تالاب در حال خشگ شدن بختگان

دریاچه بختگان در استان فارس در حال خشکی کامل است و مدیر کل محیط زیست استان نیز گفته که اگر آب هرچه زودتر به دریاچه نرسد فلامینگوها تلف خواهند شد. فلامینگوهای مهاجر در بختگان در حال زادآوری هستند و بی آبی آنها و هم جوجه‌هایشان را از بین خواهد برد.

وضعیت نگران‌کننده منابع آب زیرزمینی

منابع آب زیرزمینی ذخایر ارزشمندی هستند که طی سالیان طولانی تشکیل شده‌اند و یک منبع استراتژیک برای کشور به حساب می‌آیند. در کشور ما به‌ دلیل وجود شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک وابستگی به منابع آب زیرزمینی قابل توجه است و حدود ۶۰ درصد مصارف خانگی و صنعت و حدود ۵۰ درصد مصارف کشاورزی از آب ... وضعیت نگران‌کننده منابع آب زیرزمینی

ادامه

ایران, حقوق بشر, گزارش, محیط زیست

تجربه چین برای حل کمبود آب در شمال کشور

اگرچه بیش از ۸۰ درصد منابع آبی چین در جنوب این کشور واقع شده است اما وضعیت مناطق شمالی کشور چندان مساعد نیست به همین دلیل دولت چین برای تامین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز مناطق شمالی از جمله پایتخت، بزرگترین طرح انتقال آب جهان را به طول ۱۲۷۶ کیلومتر اجرا کرد.

ادامه

چین, شرق آسیا, گزارش, محیط زیست