شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

«چشم آسمان چین»، بزرگترین و پیشرفته‌ترین رادیوتلسکوپ جهان

رصدخانه ملی نجوم فرهنگستان علوم چین اعلام کرد که تلسکوپ فاست (FAST) چین، بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان با قطر ۵۰۰ متر موسوم به «چشم آسمان چین» از همه پژوهشگران جهان برای استفاده از این تلسکوپ دعوت کرده است.

 

به گزارش ایرنا از رادیو بین‌المللی چین، به این ترتیب از بامداد امروز چهارشنبه چشم آسمان چین، چشم عظیم جهان شده و به طور رسمی به روی جهانیان باز شده است.

 

این رادیوتلسکوپ با دیافراگم ۵۰۰ متری کروی، موسوم به چشم آسمان چین، بزرگترین و پیشرفته ترین رادیوتلسکوپ جهان است و مالکیت معنوی آن کاملاً به چین تعلق دارد.

 

چشم آسمان چین بعد از راه اندازی رسمی در ژانویه سال ۲۰۲۰، فعالیت پایداری داشته و ۳۰۰  تپ اختر را شناسایی کرده است.

 

گزارش ها حاکی است این تلسکوپ جستجوی هوش فرا زمینی (SETI) را آغاز کرده است. کشف سیارات فراخورشیدی بیشتر و پیشرفت انقلابی در توسعه تجهیزات و توان برای رصد نجومی، یک جنبش جدید برای جستجوی هوش فرا زمینی به راه انداخته که تلسکوپ فست در آن نقشی مهم ایفا خواهد کرد.

 

جستجوی هوش فرازمینی یکی از اهداف پنج گانه برای ساخت و بهره برداری از تلسکوپ رادیویی ۵۰۰ متری «فست» است.

 

“لی دی” رئیس گروه توسعه‌ دهندگان تلسکوپ فست به همراه گروه خود با نام «شنود پیشرفت عظیم» «Breakthrough Listen» سال گذشته با انتشار مقالاتی در مجله «فیزیک نجوم» آمریکا و مجله «تحقیقات نجومی و فیزیک فضایی» چین، چشم انداز استفاده از تلسکوپ فست برای نقشه برداری آسمان به منظور جستجوی هوش فرازمینی را تشریح کردند.

 

او توضیح داد استفاده از تلسکوپ فست باعث می شود نقشه برداری از آسمان به منظور جستجوی هوش فرازمینی در آینده به عمق بی سابقه در فضا برسد و آشنایی بشر با جایگاه خود در کیهان افزایش یابد.

جراحی چشم ۳ بیمار در فاصله سه هزار کیلومتری با کمک فناوری ۵G و هوش مصنوعی در چین

یک تیم پزشکی در پکن با کمک فناوری های مخابراتی نسل ۵، جراحی چشم ۳ بیمار در فاصله سه هزار کیلومتری در منطقه خودمختار «سین کیانگ» واقع در شمال غرب چین را به شیوه ای موفقیت آمیز انجام دادند.

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا