شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

چشم‌انداز روشن واکسن کوبایی کرونا

به نوشته خبرگزاری فرانسه، محققان مجرّب کوبایی بر فرآیند توسعه واکسیناسیون در آمریکای لاتین با اولین واکسن تولیدی این کشور متمرکز شده‌اند؛ این کشور با اتکا به سابقه درخشان پزشکی خود اولین نامزد آمریکای لاتین است که واکسن خود را به مرحله کارآزمایی های بالینی رسانده است.

 

کوبا همزمان با مدیریت بحران همه‌گیری ازطریق اتخاذ تدابیر بهداشتی، با اتکا بر دانش و تجربه پزشکی خود، به‌رغم تحریم‌های آمریکا، به تولید واکسن موثر کرونا همت گماشت و در این مسیر چشم‌انداز امیدبخشی از مهار کووید۱۹ و ایمنی‌سازی در برابر دیدگان ملت خود و مردم جهان گشود.

 

به گزارش شنبه ایرنا از نشریه کوبایی گرَنما (Granma)، سیستم بهداشتی هاوانا در تقابلی سرسختانه در برابر هجوم بی‌امان کرونا به قاره آمریکا، با به کارگیری اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی ایستاد، بدون آنکه تسلیم شرایط شیوع همه گیری شود و به این ترتیب به عنوان یکی از موفق ترین کشورهای منطقه در مقابله با ویروس کرونا ظاهر شد.

 

«ادواردو مارتینز دیّاز» مدیر گروه تجاری دولتی بیوکوبافارما، در توئیتر خود نوشت: عزم و اراده سیاسی حزب و دولت به پشتوانه تلاش های بی امان دانشمندان کوبایی، با وجود تشدید تحریم های اقتصادی آمریکا علیه این کشور آمریکای جنوبی، بار دیگر نشان داد که کوبا یکی از نخستین کشورهای جهان در ایمنی سازی در برابر ویروس کرونا خواهد بود.

 

دکتر «ویسنته ورث» مدیرکل موسسه واکسن سازی فینلای کوبا پیش تر اعلام کرده بود که این کشور ظرفیت تولید ۱۰۰ میلیون دُز واکسن کوبایی سوبرانا ۲ علیه کووید ۱۹ را داراست.

 

«ماریا ائوخنیا» متخصص داروسازی و اپیدمولوژی کوبا با بیان اینکه موانع و مشکلات ناشی از تحریم های آمریکا مانع از پیشرفت کوبا در تولید واکسن کرونا نشد، به همکاری مشترک کوبا با ایران و دیگر کشورها مانند ونزوئلا، هند و ویتنام برای تولید واکسن اشاره کرد و گفت: برای مطالعه نهایی درباره اثربخشی واکسن، سومین مرحله کارآزمایی های بالینی را در این کشورها خواهیم داشت تا محرز شود که موارد واکسینه شده نسبت به افرادی که واکسن نزده اند، کمتر در معرض بیماری خواهند بود.

 

وی افزود به همین خاطر باید این شاخصه را مورد ارزیابی قرار دهیم تا با مقایسه و یافتن آمار موردنیاز اطمینان بخش، در پایان به این نتیجه برسیم که واکسن موردنظر ما چیزی از واکسن های تاییدشده موجود در بازار جهانی کم ندارد و کاملا قابل اطمینان است.

 

روند کارآزمایی های بالینی واکسن سوبرانا ۲؛ بی وقفه و خستگی‌ناپذیر

 

در حالی که هاوانا این روزها سخت مشغول طی کردن فاز دوم آزمایش های انسانی واکسن سوبرانا ۲ در میان داوطلبان ۸۰-۱۹ ساله کوبایی است، با چشم اندازی روشن از اثربخشی سوبرانا ۲، به تولید ۱۰۰ میلیون دُز از این واکسن به منظور انجام مراحل پایانی در دیگر کشورها ازجمله ایران نظر دارد تا از این طریق درباره تاثیر مطمئن و بدون عوارض این دارو در میان ملت های دیگر نیز به اطمینان خاطر برسد.

 

دکتر «مایرا کارمناته» پژوهشگر سایت کلینیکی کوبا درباره رویه کارآزمایی های بالینی بر روی داوطلبان توضیح داد: پس از تزریق واکسن، عوارض جانبی در افراد مختلف در طول یک ساعت مورد ارزیابی قرار می گیرد و سپس با پیگیری سرپایی درمان، بیمار تا ۲۸ روز تحت نظارت فعال قرار می گیرد.

 

دکتر کارمناته خاطرنشان کرد که مردم مشتاقانه به عنوان داوطلب واکسیناسیون به پلی کلینیک ها مراجعه می کنند. آنها به سیستم بهداشت اطمینان دارند و کسانی هم که در واکسیناسیون مشارکت نمی کنند، با دیدن پیشرفت مراحل آزمایشی در سرزمین خود احساس غرور می کنند. انتخاب بیماران منتخب برای این امر نیز همه با رضایت شخصی آنها بوده و پس از امضای فرم رضایت نامه از سوی آنها صورت گرفته است. در میان داوطلبان و کادر متخصصین فضایی آکنده از اعتماد به علم پزشکی کوبا در راه غلبه بر کووید ۱۹ با تدبیر و فداکاری حکمفرماست.

 

ردّپای اثربخش پزشکان برجسته کوبا در ۴۰ کشور جهان

 

اما سهم جزیره آمریکای لاتین در سلامت انسانها فقط محدود به این نوع واکسن نمی شود، بلکه در طول دهه های متمادی با مشارکت تیم پزشکی «هنری ریو» نقش برجسته ای در نقاط مختلف جهان ایفا کرده اند؛ همان‌گونه که تیم پزشکان مشهور کوبا در مهار همه‌گیری ویروس کرونا سهم ویژه ای در جای جای جهان داشته اند.

 

اعزام متخصصان بهداشت کوبا از سوی دولت این کشور برای ارائه خدمات بهداشتی و کمک به کشورهایی با سیستم بهداشتی ضعیف که با بحران های جدی بهداشتی دست و پنجه نرم می کنند چیز تازه ای نیست؛ اما در شرایط دشوار همه گیری عزیمت کادر پزشکی کوبا به ۴۰ کشور جهان که برخی از آنها در دل اروپا قرار دارند، به منظور مبارزه با خسارت های ناشی از کووید ۱۹ به سیستم سلامت این کشور اهمیت فوق العاده ای یافته است.

 

«رایموندو براوو» یکی از اعضای گروه هنری ریو با اشاره به تجربه شیرین حضور کادر پزشکی کوبا در مکزیک به عنوان یکی از مبتلاترین کشورهای منطقه در پاندمی گفت: مکزیک در اوج موج اول ابتلا به کووید ۱۹ از ما درخواست کمک کرد، در حالی که پس از مدت کوتاهی از حضور ما مرگ و میر در آنجا به شدت کاهش پیدا کرد.

 

براوو افزود: اگرچه نتیجه این تجربه کاملا مثبت نبود، اما طعم شیرین آن به دلیل این بود که با وجود مخالفت دانشکده پزشکی و مطبوعات محلی مکزیک با نظر دولت مبنی بر حضور ما در این کشور، اما در نهایت زمانی که بهبود وضعیت بیماران و شرایط همه گیری را مشاهده کردند، از نتیجه حضور ما رضایت خاطر نشان دادند.

 

همچنین به عقیده «دلگادو بوستیّو» یکی از مسئولان پروژه، کوبا یکی از کشورهای کاملا آماده برای ارائه خدمات سلامت است. این موضوع علاوه بر سابقه روشن تاریخی این کشور در زمینه پزشکی به دلیل اصولی است که متخصصان کوبا بر آن اساس آموزش می بینند.

 

بوستیّو در این رابطه تاکید کرد: مشخصه اصلی همکاری های پزشکی ما همبستگی و انسان دوستی است و متخصصان سلامت کوبا با این دیدگاه تربیت شده اند و با نگاه تجاری به مسئله سلامت نظر ندارند. این در حالی است که دارو در جهان به عاملی برای تجارت و کسب ثروت تبدیل شده است.

 

«ویسنته ورث» مدیرکل موسسه واکسن فینلای کوبا چند روز قبل با اعلام آمادگی هاوانا برای تولید ۱۰۰ میلیون دُز واکسن علیه کووید ۱۹ و ادامه روند تولید این محصول در مراحل بعدی، توضیح داد: با توجه به اینکه تقاضاهای زیادی برای واکسن سوبرانا ۲ از سوی کشورهای مختلف داشته ایم، برای پوشش بازار تقاضا ظرفیت های تولیدی خود را مجدداً سازماندهی می کنیم.

 

به نوشته خبرگزاری فرانسه، محققان مجرّب کوبایی بر فرآیند توسعه واکسیناسیون در آمریکای لاتین با اولین واکسن تولیدی این کشور متمرکز شده‌اند؛ این کشور با اتکا به سابقه درخشان پزشکی خود اولین نامزد آمریکای لاتین است که واکسن خود را به مرحله کارآزمایی های بالینی رسانده است.

 

در حالی که روند واکسیناسیون با واکسن های آمریکایی فایزر و بیون تک به دلیل اخبار منتشرشده درباره عوارض خطرناک این واکسن ها و افزایش بی اعتمادی عمومی فعلا معلق مانده و از آنجا که افراد زیادی در آمریکا و اروپا از دریافت این واکسن ها سر باز زده اند و بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران حوزه های مختلف از عواقب پیدا و پنهان واکسن های آمریکایی سخن گفته اند، واکسن کوبایی به ویژه با پیشینه روشن دانش پزشکی در این کشور، با برانگیختن اعتماد عمومی می تواند خبر نویدبخشی برای داوطلبان واکسن مطمئن و موثر کرونا باشد.

اولین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» هفته جاری به ایران ارسال می‌شود

جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه ظرفیت واکسن سازی ایران هم بالاست طرف روس و ما توافق کردیم که این واکسن در داخل ایران نیز به شکل مشترک تولید شود.

ادامه

اجتماعی, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش

هشدار کارشناسان درمانی چین درباره عوارض مرگبار واکسن فایزر

پس از آنکه ۲۳ سالمند نروژی به دلیل دریافت واکسن آمریکایی فایزر جان باختند، کارشناسان بهداشتی چین از نروژ و دیگر کشورها خواستند برنامه تزریق واکسن فایزر را به دلیل عدم اطمینان از ایمنی‌ آن معلق کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, نروژ

رئیس انستیتو پاستور ؛ صنعت تولید واکسن کوبا بسیار پیشرفته است

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: کوبا یکی از معدود کشورهایی است که صنعت تولید واکسن آن بسیار پیشرفته است و در سال‌های قبل نیز تنها کشوری بوده که فناوری تولید واکسن را به ایران انتقال داده است.

ادامه

اجتماعی, امریکای لاتین, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

ایران؛ آمادگی۵۰هزار داوطلب، برای انجام کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن “سوبرانا-۲”

کوبا باید این واکسن را بر روی انسان‌های کشوری در خارج از کوبا نیز آزمایش کنند که میزان مبتلایان بسیار دارد. میزان ابتلا به ویروس کووید۱۹ در کوبا به دلیل مدیریت مطلوب در سطحی نازل نگه داشته شده است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, تحریم, جهان, خبر, کوبا

اعتراف رسانه‌های غربی به ایمنی و مؤثربودن واکسن روسی “اسپوتنیک‌ـ‌۵”

روزنامه‌نگاران آژانس بلومبرگ و روزنامه «نیویورک تایمز» انتقادات از واکسن روسی “اسپوتنیک‌ـ‌۵” را سیاسی خوانده و دلایلی را برای قابل اعتماد بودن این دارو نام برده تولید آن را موفقیتی بزرگ برای دانشمندان روسیه دانستند.

ادامه

ارژانتین, امریکا, بلاروس, جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, صربستان