کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

چرا نفت روسیه به جای اروپا به سمت چین سرازیر شده است؟

برخلاف ادعای کارشناسان غربی که علت کاهش انتقال نفت روسیه به بازار اروپا و افزایش صادرات نفت به چین اوضاع سیاسی جهان است، علت ترجیح جهت گیری به سمت شرق، منافع اقتصادی بیشتر شرکت‌های نفتی روسی است.

 

رونامه اینترنتی «وزگلیاد» در تحلیلی نوشته است: میزان نفت صادراتی روسیه به اروپا در حال کاهش و در عوض ارسال نفت به چین، در حال افزایش است. برخی تحلیلگران غربی معتقدند که این مسئله مستقیما به رویارویی سیاسی بین روسیه و غرب مربوط می شود. البته گزینه‌های دیگری در این رابطه دخیل هستند و ظاهرا سیاست اهمیت زیادی در این موضوع ندارد.

 

طبق ارزیابی کارشناسان آژانس خبری «بلومبرگ»، در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۸ از طریق بنادر دریای بالتیک و دریای سیاه، نفت کمتری از روسیه به اروپا ارسال شده و حجم آن ۱۹ درصد کمتر از میزان صادر شده در همین دوره زمانی در سال ۲۰۱۷ بوده است.

 

این در حالی است که شرکت «ترانس نفت» روسیه هم اعلام کرده که میزان صادرات نفت به چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به میزان ۴۳ درصد افزایش داشته و حجم کلی آن به ۷۵۰ هزار بشکه در شبانه روز رسیده است.

 

آیا وضعیت بازار نفت جهانی در حال تغییر شکل است؟

 

کارشناسان بلومبرگ معتقدند، اگر همین روال ادامه یابد، به احتمال زیاد جای نفت روسیه در قاره اروپا را نفت کشورهای خاورمیانه و آمریکا خواهد گرفت. ضمن اینکه روسیه سه سال است که از کشورهای عربستان سعودی و آنگولا در صادرات نفت به چین سبقت گرفته و رهبری در این عرصه را از آن خویش کرده است. حداکثر تاریخی در زمینه ارسال نفت به چین در سال ۲۰۱۶ بود که روسیه بیش از یک میلیون بشکه نفت در شبانه روز به چین صادر می کرد.

 

به عقیده تحلیلگران، بدین ترتیب نوعی تغییر شکل بازار نفت در حال ایجاد است که علت آن را باید در سیاست جهانی، بخصوص با توجه به تیرگی بیش از حد روابط روسیه و غرب، جستجو کرد. به گفته آنها، نخستین آسیب دیدگان از این وضعیت هم، کشتی‌های حامل نفت و بنادر روسیه هستند. ولی آیا این مسئله صحت دارد؟

 

کاملا بعید است که روسیه اروپا را رها کرده و صرفا به سمت شرق جهت گیری کند. قاره اروپا با خرید ۱،۸۶ میلیون بشکه نفت در شبانه روز، همچنان بزرگترین خریدار نفت روسیه است. البته تمایل برای افزایش ارسال نفت به بازارهای آسیایی نخستین سال نیست که دیده می شود.

 

علت اصلی تمایل بیشتر روسیه به صادرات نفت به آسیا

 

“ایگور یوشکوف” کارشناس ارشد بنیاد امنیت انرژی ملی روسیه به این روزنامه گفت: «واقعا بخشی از نفت ارسالی به آسیا از بازار اروپا و قبل از همه از طریق خط لوله «دروژبا» (دوستی) تامین می شود. ولی این مسئله به اوضاع سیاسی در جهان ارتباطی نداشته و دلایل آن طرحهای اقتصادی است. شرکتهای روسی با فروش نفت در بازار آسیا سود بیشتری در مقایسه با اروپا بدست می آورند.»

 

یوشکوف علت این مسئله را اینطور توضیح داده: «اگر نفت استخراجی در سیبری غربی که نفتی کم گوگرد با مارک «Siberian Light» است به اروپا صادر شود، باید از خاک بلاروس بگذرد و با نفت چرب و پرگوگرد ترکیب شده و در نهایت با مارک نفت «Urals» و دارای گوگرد متوسط به اروپا می رسد و دارای قیمت پایین تری از نفت سبک سیبری است. ولی زمانی که همین نفت از طریق خط لوله نفت «شرق سیبری-اقیانوس آرام» انتقال یابد، همان نفت «Siberian Light» باقی مانده و به بالاترین قیمت در بازارهای آسیایی به فروش می رسد و به همین دلیل شرکتهای نفتی روسی جهت گیری شرق را ترجیح می دهند.«

 

این کارشناس افزود، افزایش قابل توجه انتقال نفت در جهت گیری به سمت شرق به افزیش ظرفیت خط لوله نفت «شرق سیبری-اقیانوس آرام» از ۱۵ به ۳۰ تن نفت در سال مربوط می شود. این مهمترین کانال ارسال نفت روسیه به چین است. ارسال نفت به چین از طریق خاک قزاقستان نیز صورت می گیرد که حدود ۱۰ میلیون تن نفت است.

 

این در حالی است که افزایش ظرفیت این خط لوله در آینده نیز برنامه ریزی شده است. بر اساس اطلاعات شرکت «ترانس نفت» روسیه، در سال ۲۰۱۹ ظرفیت خط لوله «شرق سیبری-اقیانوس آرام» تا ۵۰ میلیون تن در سال و در سال ۲۰۲۰ تا ۸۰ میلیون تن خواهد رسید. البته در جهت گیری اروپا نیز ظرفیت انتقال نفت در حال افزایش است، ولی گستردگی آن کمتر است.

 

آیا آمریکا در حال بیرون راندن روسیه از بازار نفتی اروپاست؟

 

خطر بیرون رانده شدن روسیه از بازار اروپا بوسیله نفت آمریکایی یا خاورمیانه نیز توسط کارشناسان بلومبرگ بزرگنمایی شده است. ایگور یوشکوف معقد است: «در بازار نفت همه چیز راحت تر از بازار گاز طبیعی است که رقابت بسیار شدیدی وجود دارد. بازار نفت جهانی است و به همین دلیل تهدیدی برای بیرون انداختن روسیه از بازار اروپا وجود ندارد. روسیه هیچ مشکلی با فروش نفت ندارد، مشکل ما در زمینه استخراج نفت است. هرچه نفت استخراج شود، تمام آن خریداری می شود. ضمن اینکه با وجود افزایش صادرات نفت ایران، مواضع روسیه در بازار نفتی اروپا و بخصوص در آسیا همچنان بسیار خوب است.»

 

به گفته این کارشناس، در ایالات متحده وضعیت به این شکل است که آنها بیشتر از آنچه صادرات نفت دارند، این محصول را وارد می کنند. منطق صادراتی آمریکا نیز صرفا منافع اقتصادی است، هرکجا که ارسال نفت سودآورتر است، چه بازار داخلی و چه بازار خارجی، به آنجا انتقال خواهند داد. مسئله این است که طرف آمریکایی نفت گرانقیمت و دارای کیفیت بالاتری صادر کرده و پول خوبی از این صادرات بدست می آورد.

 

وی یادآور شد که ادعای مطبوعات غربی در مورد آسیب دیدن بنادر روسیه در دریای بالتیک و دریای سیاه هم صحت ندارد. برعکس احتمالا این خط لوله‌های نفتی هستند که احتمالا ظرفیت انتقالشان کاهش یابد و بنادر روسیه در زمینه صادرات نفت کاملا فعال هستند.
تسنیم

روسیه و چین؛ کابوس به حقیقت پیوسته آمریکا

سیاست خارجی مستقل، عدم وابستگی، رویارویی با غرب و روابط متحدانه بین روسیه و چین، به چالشی جدی برای آمریکا تبدیل شده و برغم انتظار واشنگتن، مسکو و پکن بر سر نفوذ در منطقه آسیای مرکزی دچار اختلاف نشدند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, روسیه, مقاله

فریبرز رئیس‌دانا؛ دولت دست از سیاست‌های ضدکارگری‌اش برنمی‌دارد

فریبرز رئیس‌دانا، صنایع پتروشیمیایی را محرک قدرتمندی برای توسعه و اشتغال‌زایی در ایران می‌داند و رویکردهای دولت به خصوصی‌سازی، صنعت نفت، دستمزدهای کارگران و اشتغال‌زایی را به‌شدت نقد می‌کند.

ادامه

اقتصادی, ایران, کارگری, مصاحبه و گفتگو

دادستان کل کشور: در قم عده‌ای روحانی‌نما برای حذف ولایت فقیه از قانون اساسی، تلاش می‌کنند

وی تصریح کرد که دشمن ستون خیمه انقلاب یعنی ولی فقیه را هدف گرفته است و نهاد‌هایی نظیر قوه قضاییه و سپاه و نیروی انتظامی را که در راستای اهداف و سیاست‌های تعیین شده رهبری حرکت می‌کنند، هدف گرفته است

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, سیاسی

رژیم ولایت فقیه: نقطه‌ضعف اصلی میهن ما در برابر ترامپ و متحدانش!

در طول چند هفته گذشته رویدادهایی گونه‌گون صحنهٔ سیاسی کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌اند. در ظاهر امر، بروز این تحول‌ها ارتباطی مستقیم با یکدیگر نداشته‌اند،‌ اما درواقعیت امر، این رویدادها فی‌نفسه درون فرایندی مشترک که برآمده از ماهیت ساختار قدرت در رژیم ولایت فقیه است بروز یافته‌اند. شماری از تحلیل‌گران در رسانه‌های مجاز درون ... رژیم ولایت فقیه: نقطه‌ضعف اصلی میهن ما در برابر ترامپ و متحدانش!

ادامه

اقتصادی, ایران, سیاسی