تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

چرا ایمنی و بهداشت محیط کار رعایت نمی‌شود؟

متعاقب تأکید اخیر ولی ‌فقیه بر “حذف مقررات دست‌وپاگیر”، خبرگزاری ایلنا، ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۹، از برون‌سپاری “بازرسی بیمه‌ای و احراز اشتغال کارگران ساختمانی” به‌وسیلهٔ سازمان تأمین اجتماعی گزارش داد.

بر اساس دیدگاه نولیبرالی رژیم، بازرسی از محیط کار به‌وسیلهٔ بازرسان وزارت کار یکی از “مقررات دست‌وپاگیر” است [!] و باید حذف گردد. به‌خصوص در ۷ سال اخیر وزارت کار به‌مرور از تعداد بازرسان و بازرسی‌ها کاسته است.

 

وزیر کار وقت و سخنگوی دولت درحال حاضر یعنی علی ربیعی چند سال پیش گفته بود: “در بازرسی‌های کار تجدیدنظر و برخی از بازرسی‌ها را برون‌سپاری کردیم.” ربیعی در ادامه این اقدام به ایسنا، ۲ دی‌ماه ۱۳۹۳، گفت: “به‌جای آنکه بازرسی کار را افزایش دهیم در هر کارگاه یک نفر مسئول ایمنی کار را با تعامل با کارفرما قرار می‌دهیم.” وزارت کار پا را حتا از این هم فراتر گذاشت و معاون وزارت‌خانه با اشاره به “مدل جدید بازرسی خودکار” به ایسنا، ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۳، گفت: “در مدل جدید سیستم خودبازرسی کار غرامت محوری و جریمه کارفرما کاملاً امحا شده و رویکرد تعامل فعال با کارفرما با هدف ایمن‌سازی محیط کار” درپیش گرفته می‌شود.

 

در ادامه این پویه، اکنون به جایی رسیده‌ایم که رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور به ایلنا، ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۹۹، گفته است: “بیش از ۴ میلیون محیط کار مشمول قانون کار در ایران وجود دارد. تعداد بازرسان وزارت کار حدود ۱۲۰۰ نفر است… [بنا بر این] هر پنج سال یک ‌بار، یک کارگاه می‌تواند از سوی بازرسان، بازرسی شود. … ما دقیقاً نمی‌دانیم بر چه چیزی نظارت می‌شود… بسیاری از حوادث کار که منجر به مرگ یا مصدومیت افراد می‌شود، ثبت نمی‌شوند. … کرونا جان کارگران را تهدید می‌کند و آنها فقط ابزار خودمراقبتی را دارند.”

 

همچنین در همین راستا یعنی “حذف مقررات دست‌وپاگیر”، مجلس روز ۵ خردادماه ۱۳۹۳، به وزارت صنعت به‌اصطلاح “اجازه” داد تا با ۳۵۰۰ نفر از بازرسان در حوزه نظارت بر بازار “قرارداد کار معین منعقد کند.” اکنون بعد از حدود ۶ سال، به‌دنبال جان‌ باختن ۱۹ کارگر معدن در سال ۱۳۹۸، در بحث نبودِ  پوشش نظارتی بازرسان وزارت صنعت، کارشناس ایمنی و بهداشت کار به ایلنا، ۶ فروردین‌ماه ۹۹، گفت: “سال ۱۳۹۸ را باید سال مرگ ارزان معدنچیان ایرانی نامید.” به‌نظر می‌رسد ولی‌ فقیه به “مرگ ارزان” کنونی کارگران  قانع  نیست.

 

بنا به گزارش ایلنا، ۴ اردیبهشت‌ماه ۹۹، نماینده ارومیه در مجلس در روز ۲ اردیبهشت‌ماه، از مبتلا شدن “۳۷ نفر از کارگران پتروشیمی” به بیماری کرونا خبر داد. او گفت: “پتروشیمی ارومیه بدون رعایت اصول بهداشتی، کارگران را در ایام تعطیلی واحدها، دعوت به‌کار کرد.” روز بعد استاندار ارومیه تعداد مبتلا شدگان در پتروشیمی را ۳۸ نفر عنوان کرد، و مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌غربی نیز گفت: “در پتروشیمی ارومیه… هیچ اقدامی برای جلوگیری از گسترش ویروس [کرونا] صورت نگرفته است.” درحالی‌که رژیم ولایی مدعی است به کشورهایی مانند آلمان “کیت تست” و “ماسک” فرستاده است، اما به‌دلیل کمبود “کیت تست”- تا زمان تهیه این گزارش ایلنا- دیگر کارگران شاغل در پتروشیمی تست نشده بودند. جالب این‌جاست که دبیرخانه امور بیمه‌ای کارگزاری‌های سازمان تأمین اجتماعی تازه در روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه انجام فرایند بازرسی کارگزاری‌ها را صرفاً “بلامانع” اعلام کرد. روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه کارگران “خطوط ابنیه فنی راه‌آهن جنوب شرق” خواستار ایجاد تشکل “مستقل کارگری” شدند. آنان دستیابی به امنیت شغلی و “ایمنی و بهداشت پیشگیرانه در ایامی که کرونا امنیت جانی”  کارگران را به خطر انداخته است را درگرو بر پایی تشکل “صنفی مستقل” دانستند.

ضمیمهٔ کارگری «نامهٔ مردم»

شورایعالی کار: افزایش حداقل مزد کارگران از ۲۱درصد به ۲۶درصد/ کاهش پایه سنوات به ۱۰۰ هزار تومان/ افزایش حق مسکن به ۳۰۰ هزار تومان

در جلسه امروز شورایعالی کار، حق مسکن کارگری ۳۰۰ هزار تومان و حداقل مزد از ۲۱ درصد به ۲۶ درصد افزایش یافت؛ این درحالیست که پایه سنوات از ۱۷۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان رسید.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

حسین حبیبی؛ عدم استقلال شوراهای اسلامی کار و ضرورت ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری

حسین حبیبی گفت: نماینده کارفرما و نماینده دولت در هیئت‌های تعیین صلاحیت کاندیداها عملاً دو رای در مقابل یک رای تشکیل می‌دهند. یا کارگران تایید صلاحیت نمی‌شوند یا اگر هم کاندیدا شود، عامل مدیریت می‌شوند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, مصاحبه و گفتگو